Teoria polityki.pdf

(2971 KB) Pobierz
429714418 UNPDF
1. Polityka w ujęciu ogólnym: po prostu polityka – ta polityka determinuje często
politykę w ujęciu szczegółowym.
• istota: odrębności, rozbieżności i sprzeczności interesów społecznych zagrażające
równowadze i spoistości społecznej oraz wywołujące walkę o władzę w państwie,
• polityka jako działanie teoretyczne (wypracowywanie rozwiązań) i praktyczne
(podejmowanie i wykonywanie decyzji), mające na celu utrzymanie równowagi i
spoistości społecznej oraz ochronę przed partykularyzmami,
• podmioty władzy politycznej są powołane do dokonywania i narzucania wyborów
wynikających z istoty polityki np. sądy.
2. Polityka w ujęciu szczegółowym: np. polityka gospodarcza – polityka z
przymiotnikami np. wojskowa, gospodarcza, społeczna. każda polityka
szczegółowa jest to dość duży obszar podejmowania decyzji. Podmioty starają się
nagłaśniać interesy pewnej grupy np. ruch feministyczny.
• istota: zróżnicowane interesy i potrzeby społeczne odnoszące się do szczegółowych
dziedzin życia społecznego określające aktywność podmiotów politycznych
(państwowych i niepaństwowych),
•polityka jako aktywność podmiotów politycznych w szczegółowych dziedzinach
życia społecznego za pomocą różnych form i kanałów artykulacji interesów
społecznych oraz regulacji procesów zaspokajania potrzeb społecznych,
• podmiotami polityki szczegółowej są: organy państwa oraz podmioty społeczne
(ruchy, partie, organizacje, komitety)
Charakter polityk szczegółowych:
w polityce szczegółowej podmiot zawsze zakłada określaną (ale nie jedyną)
interpretacje danego problemu społecznego (polityczna diagnoza sytuacji, polityczny
wybór)
każda polityka szczegółowa jest zawsze działalnością konkretnego podmiotu
politycznego dlatego wyraża określony styl myślenia i preferencje dla wybranych
metod, środków i zasad,
polityka szczegółowa jest konfrontacją różnych, wzajemnie alternatywnych
projektów rozwiązania określonego problemu społecznego
polityka szczegółowa (merytoryczna) opiera się na spornej ocenie fachowości
podmiotu politycznego z powodu: rozbieżności co do wyobrażeń o standardach
wiedzy, myślenie w kategoriach wyjątkowej własnej koncepcji jest także podejściem
stronniczym, politycznym, spornym,
każda polityka szczegółowa oznacza preferowanie wybranego sposobu rozwiązania
danej kwestii, dlatego też nie ma jedynie charakteru specjalistycznego i
administracyjnego.
3. Podwójne ideologiczne uwarunkowania polityki:
• walka o władzę w państwie i kształtowanie mechanizmu rządzenia (polityka w ujęciu
ogólnym) warunkiem realizacji polityk szczegółowych
polityka w ujęciu szczegółowym jest to stronnicze poszukiwanie konfliktotwórczych
środków do realizacji określonych celów społecznych,
polityka w ujęciu ogólnym jest to walka o przejęcie władzy, aby użyć wybranych środków
do rozwiązywania problemów społecznych,
bez zdobycia władzy i sterowania mechanizmem rządzenia nie jest możliwe realizowanie
polityk szczegółowych,
• charakter polityk szczegółowych (merytorycznych)
w polityce szczegółowej podmiot zawsze zakłada określaną (ale nie jedyną) interpretacje
danego problemu społecznego (polityczna diagnoza sytuacji, polityczny wybór)
każda polityka szczegółowa jest zawsze działalnością konkretnego podmiotu politycznego
dlatego wyraża określony styl myślenia i preferencje dla wybranych metod, środków i zasad,
polityka szczegółowa jest konfrontacją różnych, wzajemnie alternatywnych projektów
rozwiązania określonego problemu społecznego
polityka szczegółowa (merytoryczna) opiera się na spornej ocenie fachowości podmiotu
politycznego z powodu: rozbieżności co do wyobrażeń o standardach wiedzy, myślenie w
kategoriach wyjątkowej własnej koncepcji jest także podejściem stronniczym, politycznym,
spornym
każda polityka szczegółowa oznacza preferowanie wybranego sposobu rozwiązania danej
kwestii, dlatego też nie ma jedynie charakteru specjalistycznego i administracyjnego.
4. Systemowe uwarunkowania polityki.
Demokracja – głosowanie (część sprawowania władzy przez obywateli), wpływ wolności
dyktatura dała wolność ludności w Hiszpanii (gen. Franco) – uchroniono ich przed niewolą
zewnętrzną ZSRR
negatywny wpływ wolności – totalitaryzm, autorytaryzm
czy demokracja może wpływać na ograniczenie wolności?
-gdy partia, którą popiera większość obejmie władzę to może narzucić swoje poglądy
mniejszości – zamienia się w tyranię i despocję.
5. Narodowe i społeczne uwarunkowania polityki.
Społeczne uwarunkowania polityki
tam gdzie życie społeczne jest bardziej skomplikowane, trzeba nim kierować i jeśli się to
robi, mamy do czynienia z polityką
teoretycy polityki piszą, że jest to dziedzina władzy, władza zaś, jak ją określał Weber to
możność przeprowadzenia swojej woli w jakiejś sytuacji społecznej, nawet wbrew oporowi.
Zakres władzy zależy od środków, jakimi się dysponuje, zaś środki te, jakkolwiek byłyby
różnorodne, zawsze są ograniczone (co przysparza kłopotów sprawującym władzę)
polityka to walka o władzę, stanowiska i wpływy(ogólne kompetencje socjotechniczne i
psychotechniczne) LUB realizowanie polityk szczegółowych(użyteczne są kompetencje w
jakiejś dziedzinie życia społecznego)
legitymizacja władzy – uprawomocnienie, politycy mogą uzyskać więcej mniejszymi
środkami
Narodowe uwarunkowania polityki
Naród – wspólnota religii, zamieszkania, świadomości własnej łączności z innymi
członkami wspólnoty i świadomość swojej odrębności
Nacjonalizm – miłość do własnego narodu i działanie na jego rzecz, zakłada, że wszystkie
narody mają równe prawa do rozwoju, ale istnieje hierarchizacja na słabsze i silniejsze! Nie
zakłada nienawiści do innych narodów w przeciwieństwie do szowinizmu – gloryfikacja
własnego narodu i bezkrytyczne podejście do niego.
Pozytywny wpływ nacjonalizmu: rozwój aktywności obywateli, stabilizuje sytuacje w
wypadku kryzysu, działalność narodowowyzwoleńcza, mobilizacja kraju, rozszerza sferę
wolności, nieangażowanie się w sferę polityki.
Negatywny wpływ nacjonalizmu zamiana nacjonalizmu w szowinizm lub rasizm,
ogranicza wolność wobec innych narodowości (jesteś swój albo wróg – odbija się to na
innych rodakach – spotykają ich represje)
6. Historyczne i kulturowe uwarunkowania polityki.
Historyczne uwarunkowania polityki
pojęcie „polityka” pochodzi z języka greckiego, od l. mn. Przymiotnika rodzaju nijakiego
„politikon”. Przymiotniki „politikos”, „politike”, „politikon” interpretowano jako: społeczny,
publiczny, państwowy, powszechny, obywatelski, codzienny, zwyczajny itd.
sam termin polityka oraz wyrazy od niego pochodne wiążą się pod względem
etymologicznym z pierwotnym i podstawowym pojęciem polityczno-prawnym starożytnych
Greków – pojęciem „polis”
”polis” stanowiła organiczną wspólnotę wolnych obywateli, podporządkowanych
podobnym celom i interesom
LUB
od greckiego „politea” – co oznacza republikę czyli organizację państwową (Platon i
Arystoteles) – takie ujęcie polityki cechowało położenie akcentu na umiejętne kierowanie
ludźmi (państwem), sztukę rządzenia państwem traktowano jako posiadanie pewnego kunsztu
i zdolności, predyspozycji w tym względzie
próbę wytłumaczenia pojęcia polityki podejmowali: Św. Tomasz z Akwinu, Marsyliusz z
Padwy, Niccolo Machiavelli, F. Bacon, J. Locke, Monteskiusz, Rousseau, T. Paine i wielu
innych – politykę najczęściej łączyli ze sztuką rządzenia państwem
Kulturowe uwarunkowania polityki
polityka jest sferą regulacji zachowań ludzkich związanych z procesem rządzenia, a sposób
regulacji tych zachowań to domena kultury sprawowania władzy – kultura wpisana jest w
politykę i współokreśla jej istotę
kultura polityczna kumuluje w sobie całe bogactwo interakcji miedzy jednostkami i
wspólnotami ludzi związanych z rządzeniem – stąd wiele ujęć kultury politycznej, w których
akcentuje się wielorakie wymiary polityki:
-historyczny
-etyczny
-techniczny
-psychologiczny
-socjalizacyjny
typy kultur politycznych:
* kultura zaściankowa – niska świadomość polityczna, prymitywne plemiona afrykańskie
* kultura poddańcza – przedkładanie adaptacji i podległości wobec poleceń płynących z
systemu politycznego – państwa Azji Centralnej
* kultura uczestnictwa – dążenie do podmiotowości politycznej, aktywne uczestnictwo w
życiu politycznym
są też typy mieszane: zaściankowo-poddańcza, poddańczo-uczestnicząca, zaściankowo-
uczestnicząca
wstępuje też:
* kultura polityczna totalitarna i autorytarna(w państwach faszystowskich, uzasadnia
panowanie i wymusza posłuszeństwo) oraz obywatelska kultura polityczna (akceptacja
pluralizmu i wolnej gry sił politycznych pod warunkiem przestrzegania i wolności praw
obywatelskich)
7. Prakseologiczne i technologiczne uwarunkowania polityki
Prakseologiczne uwarunkowania polityki:
prakseologia – nauka o metodach celowego działania
a)liberalna – zakłada wolność absolutną
- negatywny wpływ: skrajnie do braku pomocy (radź sobie sam), prawo silniejszego (tyrania),
pozytywny wpływ: może świadomie działać, rozwijać się, poszerzać swoją świadomość i
wiedzę, ma większy zakres i swobodę działania.
b)konserwatywna
-negatywny wpływ: tradycja może zamykać na opinie z zewnątrz, nauka, ekonomia,
społeczeństwo; pozytywny wpływ: przywiązanie do tradycji zapewnia stabilizację
c)socjalistyczna – ideą socjalizmu jest równość absolutna, politykę ujednolicenia prowadzi
państwo
-negatywny wpływ: jeżeli państwo na siłę wyrównuje te grupy do najniższych, negacja
indywidualizmu, pozbawia społeczeństwo jednostek wybitnych; pozytywny wpływ: poszerza
sferę działania politycznego grup niższych
Technologiczne uwarunkowania polityki
nauka, technika, rozwój gospodarczy
pozytywny wpływ: rozwój ekonomiczny może spowodować, że dzięki ułatwieniom
komunikacyjnym, ludzie mogą korzystać z wynalazków itp. (głosować, korzystać z urzędów),
ułatwienie działalności politycznej, jeżeli państwo się rozwija następuje produkcja masowa-
tańsza niż detaliczna, nakłady są mniejsze, pieniądze za produkty trafiają do przedsiębiorców
ci zaś mogą płacić więcej pracownikom, praca człowieka może być krótsza i łatwiejsza,
dostęp do alternatywnych źródeł informacji, społeczeństwo może patrzeć władzy na ręce,
nauka daje podstawy do tworzenia ideologii
negatywny wpływ: brak wolności technologicznej to państwo dyktatorskie, społeczeństwo
ma tylko jedną opcję do przyjęcia, brak alternatywnych punktów odniesienia, bomby
atomowe, terroryzm
8. Normatywistyczna filozofia polityczna:
celem filozofii nie jest poznanie rzeczywistości politycznej lecz jej ukształtowanie
zgodnie z własnymi „dobrymi normami”
polityka polega na: tworzeniu idei odnoszących się do problemów społecznych,
formułowaniu norm wytyczających ład społeczny,
realizacji wartości i ideałów.
9. Egzystencjalna filozofia polityczna:
celem filozofii jest poznanie: natury politycznej, rzeczywistości politycznej, na którą
składają się relacje pomiędzy grupami społecznymi oraz sposoby ich rozstrzygania,
statusu (egzystencji) podmiotów politycznych, (co zrobić aby naród istniał),
polityka polega na: zarządzaniu stanem normalnym, traktowanym jako pochodna
sytuacji wyjątkowej, jako stan przejściowy przed stanem krytycznym.
10. Charakterystyka polityki: partykularnej, organicznej, „samoobsługi”.
Polityka partykularna: każdy podmiot forsuje własny, partykularny, cząstkowy interes. Każdy
z podmiotów dokonuje:
własnej kalkulacji kosztów, zysków i strat, nie kieruje się regułami utrzymania
równowagi społecznej
interpretacji sytuacji w której polityka jest prowadzona. Dzieje się to na trzy sposoby:
podmiot polityki sam definiuje co to jest dobro wspólne,
każdy z podmiotów polityki narzuca swoje poglądy jako słuszne,
każdy z podmiotów politycznych dokonuje stronniczego wyboru ocen, wartości.
Polityka organiczna jest to działalność na rzecz dobra wspólnego. Najczęściej uruchamiana
jest w sytuacjach wyjątkowych. Może być realizowana na dwa sposoby:
porozumienie się różnych podmiotów politycznych,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin