Niezwykłe słowa.docx

(13 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć terapeutycznych do bajki Marzeny Kownackiej - Niezwykłe słowa.

1. Adresat: dzieci 7-9 lat

2. Środki terapeutyczne: tekst bajki „ Niezwykłe słowa”, arkusze papieru, mazaki kredki, ruchomy alfabet

3. Wartości terapeutyczne:

·         Kształcenie kultury osobistej i elementarnych zasad dobrego zachowani oraz najprostszych przejawów grzeczności i życzliwości

·         Wyrobienie nawyków posługiwania się słowami „ proszę”, „ przepraszam”, „ dziękuję”, „ dzień dobry” , „ do widzenia”.

·         Uświadomienie odpowiedzialności za słowa i czyny.

·         Wdrażanie do liczenia się z potrzebami innych ludzi.

·         Poprawa stosunków między dziećmi w grupie. Integracja grupy

·         Wzmocnienie poczucia wartości dziecka.

Przebieg zajęć

I Zajęcia integrujące grupę

·         Powitanie. Powiadomienie dzieci o formie zajęć ( siedzenie w kręgu) i ustalenie zasad pracy – kontrakt zawarty między nauczycielem a dziećmi.

o        Mówimy pojedynczo

o        Nie przekrzykujemy się

o        Nie wyśmiewamy nikogo

o        Słuchamy się nawzajem itp.

·         Zabawa ruchowa „ Przywitajmy się inaczej”

Nauczyciel zadaje dzieciom pytania:

- Czy przywitaliście się dzisiaj z kolegami po przyjściu do szkoły? Jak to zrobiliście?

Po wysłuchaniu odpowiedzi nauczyciel proponuje następującą zabawę: wszyscy maja witać się w nieco inny sposób. Każdy ma swobodnie chodzić po klasie , gdy padnie słowo „ łokcie” należy dotknąć łokcia kolegi lub koleżanki; „ stopa” – dotknąć stopy następnej osoby. Należy przywitać się z jak największą liczbą osób. Komenda „ dłonie” kończy zabawę.

II Biblioterapia właściwa

·         Czytanie przez terapeutę tekstu bajki „ Niezwykłe słowa”.

·         Analiza treści utworu.

- O kim jest ta bajka?

- O kim jest ta bajka?

- Jak zachowywał się Adaś na początku?

- Czy podobało ci się jego zachowanie ?

- Co czuli inni, gdy Adaś był dla nich niegrzeczny?

-Dokąd zaprowadziła Adasia wychowawczyni?

-Kto pomógł Adasiowi wyleczyć się z tej dziwnej choroby?

- Dlaczego Adaś postanowił zmienić swoje zachowanie?

·         Dokańczanie zdania: Będę grzeczny, ponieważ…

·         Ćwiczenia dramowe: dzieci wchodzą w rolę Adasia i innych bohaterów utworu ( ze zmianą ról). Omówienie ćwiczenia i zainspirowanie dzieci do wyrażania ich gotowości do posługiwania się „niezwykłymi” słowami.

·         Układanie z liter ruchomego alfabetu napisów „niezwykłych” słów i ozdabianie ich - plakaty

III Podsumowanie zajęć.

·         Zabawa w „uścisk dłoni”.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin