cykl_Przyjaciel zwierzÄ…t_2_ (Doktor Dolittle).doc

(476 KB) Pobierz
PRZYJACIEL ZWIERZĄT


przyjaciel_zwierzt


PRZYJACIEL ZWIERZĄT  - Doktor Dolittle                                                                                                                                                                                  

 

 

W miasteczku Puddleby nad rzeką Marsh mieszkał doktor Dolittle. Był człowiekiem,  który bardzo kochał wszystkie zwierzęta. Posiadał w domu sporą menażerię. W spiżarni trzymał króliki, w fortepianie białe myszki, jeża w piwnicy, wiewiórkę w bieliźniarce, w stawie w ogrodzie trzymał złotą rybkę. Wokół domostwa chodziły zaprzyjaźnione z doktorem owieczki , kurczaki i inne zwierzęta… Doktor największą sympatią i zaufaniem darzył kaczkę Dab-Dab, prosię Geb-Geb, sowę Tu-Tu, psa Jipa i papugę Polinezję. Dolittle  był niezwykłym osobnikiem - potrafił zrozumieć mowę zwierząt. Posiadł tę umiejętność dzięki papudze Polinezji. W domu  tego dobrego człowieka role były odwrócone - to zwierzęta się nim opiekowały zapewniając mu utrzymanie. Doktor był człowiekiem delikatnym i  niezaradnym. Jednak w  sytuacji wymagającej szybkiego działania potrafił  stanąć na wysokości zadania. Tak się też stało kiedy nadszedł list z Afryki  z wezwaniem o ratunek. Pomocy potrzebowały małpy  wśród których wybuchła zaraza. Dolittle wraz  ze swoimi zwierzętami  zorganizował wyprawę na Czarny Ląd. Podczas tej wyprawy wydarzyło się sporo niebezpiecznych i niesamowitych przygód. Bohaterowie po wypełnieniu misji wrócili szczęśliwie do domu…

Miał między innymi kaczkę Dab – Dab, psa Jipa, prosiaczka Geb – Geb, papugę Polinezję i sowę Tu – Tu. Często zwierzęta odstraszały pacjentów przychodzących do doktora. Narzekała na to jego siostra, która prowadziła dom. Wreszcie doktor utracił wszystkich swoich pacjentów. Posiadał za to coraz większą liczbę zwierząt. Dolittle był bardzo biedny, bo wszystkie pieniądze wydawał na utrzymanie swoich podopiecznych.
Pewnego razu dostawca jedzenia dla kotów podsunął doktorowi pomysł, by zajął się on leczeniem zwierząt, które przecież tak bardzo dobrze znał. Pomysł bardzo spodobał się papudze Polinezji i nauczyła doktora zwierzęcego języka. Teraz lekarz mógł zrozumieć wszystko, co zwierzaki mówiły, umiał odczytać ich ruchy i gesty. Potrafił rozmawiać z nimi o ich chorobach, dowiadywał się wszystkiego dokładnie o dolegliwościach swoich pacjentów.
Dolittle bardzo szybko stał się sławnym lekarzem zwierząt. Pacjenci przychodzili do niego z całej okolicy, było ich pełno w domu i ogrodzie. W końcu mogły komuś powiedzieć, co ich dokładnie boli. Przykładowo koń powiedział, że coraz gorzej widzi, a dotychczasowy weterynarz leczył go na zapalenie kopyt. Dolittle podarował mu okulary.
Ku zdziwieniu siostry doktor znowu zarabiał dużo pieniędzy. W całym domu było pełno zwierząt, które bardzo dobrze się tam czuły i nie chciały odejść po dojściu do zdrowia.
Dolittle zabrał kataryniarzowi wynędzniałą małpkę Czi – Czi. Pewnej nocy do domu lekarz przyszedł krokodyl, który cierpiał na ból zęba. Doktor zgodził się, by zwierzak mógł zostać, ale zwierzę wypłoszyło wszystkich innych pacjentów, którzy bali się jego ogromnej paszczy. Z domu odeszła także siostra doktora. Został sam i znów zaczęło brakować mu pieniędzy.
Zwierzęta same pilnowały porządku w domu doktora. Sprzątały, gotowały, uprawiały ogród warzywny. Pomimo tego ciągle brakowało pieniędzy, w czasie zimy mógł im grozić głód.
W grudniu jaskółka powiadomiła doktora, że w Afryce wśród małp zapanowała jakaś choroba i zwierzęta zwracają się do doktora  z prośbą o pomoc. ...

 

Temat dnia

Najważniejsze zajęcia

Najważniejsze sprawy

Gawęda

1.       Kim był doktor Dolittle

Obrzędowe rozpoczęcie

Gawęda -

Pląs –

Majsterka – wydzieranka – wylepianka postaci doktora Dolittle

Gry i ćwiczenia – puzzle, zagadki, itp.

KR – podjęcie decyzji o zdobywaniu sprawności

Obrzędowe zakończenie

Zapoznać zuchy z postacią doktora Dolittle

Gawęda – fragment książki „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”

2.       Jak żyją zwierzęta

Obrzędowe rozpoczęcie –

Gawęda

Wycieczka do ZOO

KR –

Obrzędowe zakończenie

Zapoznać zuchy z właściwymi zasadami postępowania ze zwierzętami

Opowieści o życiu zwierząt fragment książki „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”

3.       Tajemnicza wyprawa w krainę dinozaurów

Obrzędowe rozpoczęcie

Gawęda

Pląsy i piosenki -

Majsterka –  wykonanie kukiełek zwierząt z włóczki

Gry i zabawy

Teatrzyk samorodny – nasze zwierzęta przedstawiają się

Piosenka -

KR -

Obrzędowe zakończenie

Zwrócić uwagę na właściwe zachowanie zuchów w trakcie zabaw i na bezpieczeństwo w trakcie gier. Nauczyć rozpoznawać zaginione  gatunki zwierząt.

Opowiadanie jak dawniej wyglądała ziemia i co na niej było i żyło.

4.       O tych co ratują życie zwierząt

Obrzędowe rozpoczęcie

Zwiad do lecznicy zwierząt

KR – podsumowanie i przyznanie sprawności Obrzędowe zakończenie

Rozwijanie wyobraźni, wyrabianie umiejętności pracy w grupie. Zapoznanie z pracą w klinice zwierząt

Opowieść weterynarza o jego pracy

 

Zbiórka 1

Niezwykłe życie doktora Dolittle – kolega czy przyjaciel zwierząt.

1. Udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące książki "Doktor Dolittle i jego zwierzęta".
Zuchy siedzą w kręgu, po kręgu wędruje globus, na którym taśmą klejącą przyklejone są jaskółki z origami. Globus wędruje po kręgu na tle muzyki. Gdy melodia zatrzymuje się, zuch, który otrzymał

globus, odkleja jaskółkę, rozprostowuje ją, głośno czyta pytanie i odpowiada na nie.
- Podaj nazwę rodzinnego kraju doktora Dolittle.
- Kto w Anglii mieszkał razem z doktorem?
- Jakie zwierzęta występowały w książce?
- Dlaczego doktor Dolittle zaczął leczyć zwierzęta?
- Dlaczego doktor Dolittle udał się w podróż do Afryki?
- Dlaczego szczury zaczęły opuszczać statek doktora?
- Kogo zwierzęta uratowały w powrotnej drodze do Anglii?

2. Ustalenie głównych miejsc akcji w lekturze, sprawdzenie poprawności odpowiedzi metodą przeskakiwanki literowej.



3. Ustalenie metodą kolorowego dywanika najważniejszych wydarzeń w poszczególnych miejscach pobytu doktora w postaci zdań - praca w grupach.
Podział na grupy dokonuje się metodą losowania przez wybór odpowiedniego kartonika:
- kolor czarny: Afryka
- kolor zielony: Anglia
- kolor niebieski: Ocean
Umieszczenie wszystkich wydarzeń chronologicznie na dywanie.
Eliminowanie wydarzeń zbędnych.

4. Zabawa dramowa "Jakie to zwierzę?"
Zuchy w szóstkach losują nazwę zwierzęcia, którego na tle muzyki naśladują gestem, ruchem, głosem. Pozostałe dzieci odgadują, o jakie zwierzę chodzi.

5. Utworzenie słoneczka na temat "Jakimi cechami wyróżniał się doktor Dolittle?" - uzasadnienie własnych wyborów.

6. Tworzenie mapy mentalnej "Co to jest przyjaźń?" - praca w grupach.

7. Swobodne wielozdaniowe wypowiedzi na temat przyjaźni i koleżeństwa.
Próby wyszukiwania różnic pomiędzy koleżeństwem a przyjaźnią.
Ocena doktora w kategoriach: przyjaciel, kolega przez przydzielanie głosów - zaznaczanych kółeczkiem na odpowiednim kufrze (ilustracji).
Uzasadnienie własnych wyborów.

8. Samodzielna praca zuchów - rozwiązywanie zadań (załączniki 1a, 1b, 1c)
Po wykonaniu wszystkich zadań "Ciekawostki z czarnego lądu". (załączniki 2, 3)



9. Improwizacje muzyczno-ruchowe do piosenki: "Na wyspach Bergamutach".
Próba wykonania akompaniamentu z użyciem grzechotek, tamburyna i dzwonków w grupach.

10. Podsumowanie zajęć:
- odczytanie akrostychów, kilku tekstów o doktorze Dolittle - przyjacielu zwierząt,
- wspólne wygłoszenie hasła dnia: "Prawdziwa przyjaźń to skarb".

 

Zbiórka 2

Co znajduje się w kufrze doktora Dolittle?

1. Zuchy zgromadzone w kręgu.
Listonosz wnosi kufer z napisem "Dla gromady ……".
Co znajduje się w tajemniczym kufrze? - ćwiczenia wyobraźni.
Wypowiedzi na temat przewidywanej zawartości kufra. Po otwarciu - wyjęcie z pierwszej przegródki kufra koperty z napisami:


a) Obliczcie!
b) Uporządkujcie wyniki od najmniejszego do największego!
c) Odwróćcie stateczki i odczytajcie hasło!

Dostosowanie się do poleceń doktora - 1a, 1b, 1c.
Wspólne odczytanie hasła: "Zapraszam do wspólnej podróży!"

3. Układanka puzzle - kontur Afryki z różnym kolorem tła.
Zuchy w rytm melodii spacerują i szukają jednego elementu puzzli. Łączą się w grupy według kolorów tła, układają. Ustalenie, że celem podróży jest Afryka.

4. Wyjęcie z drugiej przegródki kufra - kasety wideo.
Oglądanie fragmentów filmu o Afryce z programu telewizyjnego T. Halika i E. Dzikowskiej z cyklu "Pieprz i wanilia".

5. Jak należy przygotować się do podróży?
Ustalenie metodą "pływającej kartki" - praca w grupach:
a) rekwizyty,
b) wiadomości teoretyczne o kraju, kontynencie, na który chcemy się udać.

6. Przygotowujemy się do podróży - poznajemy ludzi, zwierzęta i roślinność Afryki - szukanie wskazówek w kufrze doktora - w trzeciej przegródce olbrzymia ilość książek.
Każda grupa wybiera pozycje książkowe z zakładkami odpowiadającymi kolorowi grupy. Następnie udaje się do stolika, na którym leży koperta w tym samym kolorze. W kopercie znajdują się pytania ukierunkowujące pracę grupy, a także liczne ilustracje do zagadnień opracowywanych przez grupę.
Tytuły kopert:
Zwierzęta Afryki (załączniki 4a)
Jakie rośliny rosną w Afryce? (załącznik 4b)
Co możesz powiedzieć o ludziach żyjących w Afryce? (załącznik 4c)
Zuchy wybierają pytania dla siebie, mogą łączyć się po dwóch w grupie i na stronach zaznaczonych zakładką wyszukują informacje.

7. Prezentacja efektów pracy każdej z grup w postaci:
- wypowiedzi ustnej popartej ilustracją,
- w postaci kartonika-wyrazu lub dwóch oraz ilustracji charakteryzujących wybrane przez dziecko zagadnienie i umieszcza je na olbrzymim konturze Afryki w odpowiednim miejscu: roślinność, zwierzęta, życie ludzi. Drużynowy uzupełnia informacje. Uczniowie siedzą w kręgu wokół konturów Afryki.



8. Samodzielna praca wykonywanie zadań (załączniki 5a, 5b, 6)
9. Wykonywanie bębna wodnego - instrumentu charakterystycznego dla Afryki - praca w parach.

10. Murzyńska zabawa - gra na bębnach wodnych, taniec w rytm melodii murzyńskich.

11. Podsumowanie zajęć:
- Czy na dzisiejszych zajęciach dowiedziałeś się czegoś nowego o Afryce?
- Co najbardziej cię zainteresowało?
Zaproszenie do podróży - gra dydaktyczna (matematyczna) z przeszkodami i nagrodami "Statkiem z Anglii do Afryki" - turniej między szóstkami.
 

Zbiórka 3

Jakie inne przygody mogły spotkać doktora Dolittle? Piszemy nową książkę.

1. Indywidualne rozwiązywanie zagadek - załącznik 7.

2. Pląsy - Jaki według ciebie ma kolor przygoda?
3. Rozmowa na temat różnych książek wybranych przez grupy ukierunkowana pytaniami:
- Jaka jest treść tej książki?
- Kto jest autorem?
- Kto jest ilustratorem?
- Czy każdy może zostać pisarzem? (nawiązanie do cyklu "Poznajemy drogę książki od autora do czytelnika")

5. Przypomnienie przez zuchy zasad redagowania opowiadania.
Gdybyś był pisarzem i miał napisać opowiadanie, o czym musiałbyś pamiętać?

6. Samodzielna praca zuchów lub praca szóstkami.
Piszemy nową książkę inspirowaną pytaniem: Jakie inne przygody mogły spotkać doktora w podróży? - redagowanie twórczego opowiadania - praca w grupach.
Grupa wybiera spośród siebie:
a) szefa grupy,
b) pisarzy,
c) ustalenie koncepcji,
d) nadanie ilustratora, tytułu opowiadania,
e) drukarza.
Grupa, która ma kłopoty z wyborem tematu, ma możliwość skorzystania z "Banku pomysłów".

7. Prezentacja rozdziałów – opowiadań, nagrodzenie plakietką "Mistrz pióra - pisarz".

8. Połączenie rozdziałów w całość.

9. Jaki tytuł nadamy naszej książce?

10. Projektowanie strony tytułowej książki - praca indywidualna, techniką kolażu.

11. Wprowadzenie piosenki "Bambo" - (załącznik 8).

12. Podsumowanie zajęć
Wypowiedzi na temat zajęć - zuchy siedząc w kręgu rzucają kostką - udzielają odpowiedzi na pytanie zapisane na tablicy (liczba oczek = nr pytania).
- Czy dobrze czułeś się w roli pisarza? (1)
- Która część zajęć podobała ci się najbardziej? (2)
- Czy pisałeś z przyjemnością? (3)
- Co nie podobało ci się w zajęciach? (4)
- O czym chciałbyś napisać książkę? (5)
- Czy jury wybrało najlepsze opowiadanie? (6)

13. Krąg Rady – przyznanie sprawności.

Załącznik 1a

1. Ułóż akrostych, czyli wiersz, w którym każdy wers rozpoczyna się kolejną literą słowa Dolittle.

D
O
L
I
T
T
L
E

2. Pokoloruj te kwadraty, które właściwie obrazują relację koleżeństwo-przyjaźń.





Przykład zredagowanego tekstu:
Dlaczego doktor smutny?
On zawsze wesoły był!
Lubił rozmawiać, śmiać się.
Innego ciebie chcemy!
Teraz już wiemy, to choroba małp martwi Cię!
Tak daleko w Afryce, a Ty chmurną nosisz twarz!
Lecz lekarstwo na nie znasz!
Elementarz lekarski weź i do Afryki śpiesz!

 

 

 

Załącznik 1b

1. Kim był doktor Dolitlle - kolegą czy przyjacielem zwierząt?
Ułóż kilka zdań o doktorze.
Możesz wykorzystać wyrazy z ramki.

2. Pokoloruj te kwadraty, które właściwie obrazują relację koleżeństwo-przyjaźń.





Przykład zredagowanego tekstu:
Doktor Dolittle to prawdziwy przyjaciel.
Kochał i rozumiał zwierzęta, które odpłacały mu tym samym.
Kiedy tylko jaskółka przyniosła wiadomość z Afryki, wyruszył w podróż.
Przebył ocean i wyleczył wiele małp.
Prawdziwa przyjaźń to skarb!

 

Załącznik 1c

1. Przeczytaj uważnie tekst o doktorze Dolittle. W luki wstaw odpowiednie wyrazy z ramki:

Doktor ........................... zasługuje na miano prawdziwego przyjaciela zwierząt.
Jego dom zawsze .................................... zwierzęta.
Człowiek ten ....................... i ................................ je.
Otaczające go ............................. również ....................... mu miłością.
............................... trudną sztukę mowy zwierząt.
Gdy dotarła do niego ............................. z Afryki o chorobie małp, zdecydował się na ......................... .
Podczas podróży .......................... go niezwykłe przygody. Wyleczył wiele zwierząt.

2. Pokoloruj te kwadraty, które właściwie obrazują relację koleżeństwo-przyjaźń.





 

Załącznik 2

1. Zaznacz poprawne odpowiedzi. Odczytaj, zapisz i zapamiętaj hasło:

·  Zwierzę z najdłuższą szyją to:

·  W Afryce rosną:

·  Zwierzę o olbrzymiej wadze to:

·  Liście akacji są przysmakiem:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin