reg.nap+wtrysk.pdf

(155 KB) Pobierz
Microsoft Word - MK5_01.doc
MieczysławDZIUBIŃSKI
KrzysztofKWIATKOWSKI
WSPÓŁPRACAREGULATORAMULTIFUNKCYJNEGO
ZELEKTRONICZNIESTEROWANYM
WTRYSKIEMPALIWA
Compatibilityofamultifunctionalregulatorwithanelectronicfuelinjector
Wstęp
Wkonwencjonalnymalternatorzewewnętrznyregulatornapięciautrzymuje
stałenapięciewukładzie.Regulatorymultifunkcyjnemająszeregfunkcjidodat
kowych,którychcelemjestoptymalizacjapracyukładuzasilaniaorazzabezpie
czeniejegozespołówprzedskutkamiuszkodzeń.DogłównychfunkcjinaleŜą:
Wykrywanieuszkodzeń–dodatkowezintegrowaneobwodyopartenakom
binacjachlogicznychdostarczająceinformacjikierowcyonieprawidłowejpracy
układuzasilania(lampkanatablicyrozdzielczej):1.nadmierneładowanie,2.nie
wystarczająceładowanie,3.brakobrotuwirnikaalternatora,4.przerwawobwodzie
wzbudzania,5.zwarciewobwodziewzbudzania,6.przerwawstopniumocyregu
latora,7.zwarciewstopniumocyregulatora,8.przerwawprzewodziepomiaru
napięcianaakumulatorze,9.przerwawprzewodzieładowaniaB+.
Zabezpieczenia–multifuncyjnyregulatornapięciachronionyjestprzed:
zwarciem obwodu wirnika oraz zwarciem lampki ładowania. Zabezpieczenie
termiczne–chroniregulatorprzedzniszczeniemtermicznym,temperaturajest
mierzona bezpośrednio na układzie scalonym. Po przekroczeniu temperatury
dopuszczalnejnapięcieregulowanezostajeobniŜone.
Funcja przekaźnika czasowego podczas rozruchu (LRS) – zmieniająca
działanieregulatorapodczasrozruchusilnika.DziałanieLRSpoleganaeliminowa
niuokreślonejilościimpulsówfazowych,podczasktórychuzwojeniewzbudzenia
niepobieraprądu,dziękiczemucałyprądjestwykorzystywanyprzezrozrusznik
iukładzapłonowydorozruchusilnika,aalternatorniewytwarzamomentuhamują
cego,obciąŜającegorozrusznik.Gdyzliczanieimpulsówdobiegakońca,następuje
włączenieobwoduwzbudzania.
DrinŜ.MieczysławDziubiński,KrzysztofKwiatkowski,KatedraPojazdówSamochodo
wychPolitechnikiLubelskiej.
 
60
MIECZYSŁAWDZIUBIŃSKI,KRZYSZTOFKWIATKOWSKI
Ładowanie progresywne (CP, stopniowe włączenie odbiorników mocy) –
funkcjakontrolujemomentobrotowyalternatorapodczaspodłączaniaodbiorników
większejmocy.FunkcjaprzeznaczonajestdladuŜychobciąŜeńimoŜeznaczniezre
dukowaćprędkośćobrotowąsilnikalubnawetspowodowaćjegozatrzymanie.Celem
funkcjijeststabilizacjaprędkościobrotowejsilnika,szczególnienabiegujałowym.
Funkcja wzbudzenie wstępne–prądwzbudzeniawstępnegosterowanyjest
przezregulatorizapewniaoptymalnewzbudzeniealternatora.Współczynniktrwania
impulsustopniamocyregulatorajestdobieranywtakisposób,abyzapewniaćmini
malną,moŜliwąwdanymprzypadkuprędkośćobrotowąwystarczającądowzbudze
niaalternatora.Dokońcawzbudzeniawstępnegolampkaładowaniaświecisię.
Wzbudzanie samoczynne–wprzypadkuspalenialampkiładowanialub
przerwy w jej obwodziealternator wzbudza sięsamoczynnie po osiągnięciu
prędkościsamowzbudzenia.
Ograniczenie prędkości obrotowej – po przekroczeniu dopuszczalnej
prędkościobrotowejuzwojeniewzbudzeniajestodłączoneialternatorprzestaje
wytwarzaćnapięcie.
Filtrowaniezakłócającychsygnałówwejściowych–wszystkiepołączenia
elektryczneregulatorarealizowanesąprzezukładscalonyikońcówkęmocy.
UkładfiltrujezakłóceniaijeŜelijesttokonieczne,wysyłaodpowiedniesygnały.
Funkcja pomiaru napięcia ładowania bezpośrednio na zaciskach aku
mulatora.PomiędzyzaciskamiB+alternatoraazaciskiem+akumulatoramoŜe
występowaćspadeknapięcia,dziękipomiarowinapięciabezpośrednionaaku
mulatorzezoptymalizowanezostaniejegoładowanie.
Regulacjaawaryjna–poprzerwaniuprzewodudozacisku„S”,jakrów
nieŜpowiększymspadkunapięcia(>1V)naprzewodzieładowaniaB+regula
cjaodbywasięnapodstawiepoziomunapięcianazaciskualternatoraB+.
Włącznikprąduspoczynkowego–przywyłączonymzapłonieprądpobie
ranyprzezregulatornapięciajestredukowanydominimalnejwartości.
WspółpracaalternatorazukłademPCMEECV
ModułPCMsterujejednocześniemocąwyjściowąprądnicyimonitoruje
ją.Wtymceludwaprzewodyelektrycznełącząobydwaelementy.Modułste
ruje równieŜ prędkością biegu jałowego, gdy zmniejsza się ona z powodu
obciąŜenia,uruchamiarównieŜprzekaźnik współpracy silnika. Dzięki temu
przekaźnikowiodbiorniki,którepobierająduŜyprąd(naprzykładogrzewanie
tylnejszyby, klimatyzacja)zasilanesątylkowtedy,gdyalternatorpracuje.
Schemat funkcjonalny transmisji sygnałów wejściowych i wyjściowych
EECVprzedstawiarys.1.
WSPÓŁPRACAREGULATORAMULTIFUNKCYJNEGOZELEKTRONICZNIESTEROWANYM… 61
Rys.1.SchematfunkcjonalnytransmisjisygnałówwejściowychiwyjściowychczujnikówaPCMEECV
9 8 7 6
4
1
10
3
11
2
12
5
14
13
Rys.2.SchematblokowywspółpracyukładusterowaniawtryskiempaliwaEECV,ainnymiodbiornikami:
1 – moduł sterowania zespołem napędowym, 2 – alternator ze sterowanym regulatorem napięcia,
3–akumulator,4–przekaźnikzasilacza,5–zestawwskaźnikównadeskirozdzielczej,6–sterownikukładu
ABS/ESP,7–przekładniaautomatyczna,8–nadajnik/odbiornikPATS,9–lampkaostrzegawczasilnika,
10–złączediagnostyczne,11–zawórregulacjiilościpowietrzabiegujałowego(IAC),12–komputerpokła
dowy,13–układsterowaniaprędkościąjazdy,14–spręŜarkaukładuklimatyzacji(AC)
234180802.003.png 234180802.004.png 234180802.005.png
62
MIECZYSŁAWDZIUBIŃSKI,KRZYSZTOFKWIATKOWSKI
DogłównychodbiornikówwspółpracującychzalternatoremnaleŜą:układ
sterowaniawtryskiemEECV,sterownikABS,klimatyzacja,przekładniaauto
matycznaiinnerys.2.
Badaniaeksperymentalne
Obiektbadań
Obiektembadańbyłzespółalternatorakompaktowegozregulatoremmulti
funkcyjnym,współpracującyzukłademwtryskupaliwasamochodowegoFocus
EEC V.W badanym alternatorze samochodu Focus 2000funkcje regulatora
napięcia zostały zachowane, natomiast wartość napięcia jest obliczana przez
modułPCMEECV.
2
1
7
3
6
4
5
Rys.3.Schemattorupomiarowego:1–przekaźniksygnałupracysilnika,2–odbiornikprądu,3–wyj.Alter
natora(wej.PCMEECV),4–wyj.Alternatora(wyj.PCMEECV),5–lampkakontrolnaładowaniawzesta
wiewskaźników,6–sygnałotemperaturzezezintegrowanegoczujnika,7–zawórregulacjiilościpowietrza
biegujałowego
Zwyjściaalternatoraprzezprzewód(3)sygnałjestprzesyłanydomodułu
PCMEECVwceluustaleniastanuobciąŜeniaalternatora.Sygnałjestprzetwa
rzany,anastępniewykorzystywanydoanalizyprędkościobrotowejbiegujało
wego.Zmieniasięczęstotliwośćiprocentwypełnieniacyklusygnału.Zakres
częstotliwościsygnałunapięciazawierasięwgranicachmiędzy100i200Hz,
cyklmusibyćwypełnionyw9do97%:
9%=małyprądładowania,
97%=duŜyprądładowania=zwiększenieprędkościobrotowejbiegu
jałowego.
234180802.001.png 234180802.002.png
WSPÓŁPRACAREGULATORAMULTIFUNKCYJNEGOZELEKTRONICZNIESTEROWANYM… 63
Sygnałmonitorujewyjściealternatora,abyinformowaćmodułPCMEEC
Voewentualnychusterkach.MoŜedonichdojść,jeślinp.procentwypełnienia
cyklubędziepozazakresem997%lubjeślidoalternatoraniezostanieprzesłany
odpowiednisygnałnapięcia.
Jeśli poziom sygnału napięcia na wejściu modułu PCM jest zbyt niski,
oznaczato,Ŝenapięcieładowaniajestzaniskie.Alternatormusiwytworzyć
więcejenergii,abyakumulatorbyłodpowiednionaładowanyiabyjegobilans
naładowaniabyłzrównowaŜony(zwiększenieprędkościobrotowejbiegujało
wego).WzaleŜnościodsygnałówwejściowych(4)modułuPCMEECV(np.
zbytniskienapięcie,Vbatt)oraztemperaturyakumulatoraregulowanejestna
pięciealternatora.Częstotliwośćjesttakajakwprzypadkusygnałuwejściowego
modułuPCM(100do200Hz).Regulatornapięciawykorzystujeprzytympro
centwypełnieniacyklurzędu15%=12,5Vdo95%=16,5V.
ModułPCMprzesyłanastępniedoalternatoranowąwartośćŜądanąnapię
cia.Chodziprzytymotymczasowąwartość,dochwiliaŜmodułPCMponownie
obliczynowąwartość(wyjątek:zmianaobciąŜeniaalternatora).Napięciealter
natoramoŜezawieraćsięwgranicachmiędzy12,5i16,5V.Układpracujepo
cząwszyodustalonejwartościŜądanejnapięciaalternatora,którajestoptymalna
dladanejtemperaturyakumulatora.
ModułPCMEECVprzesyłasygnałdoprzekaźnikapracysilnika.Dzięki
temuokreśloneodbiornikipobierająceduŜyprąd(np.ogrzewanaprzedniaszy
ba)sązasilanetylkowtedy,gdyalternatorpracuje.
ModułPCMwłączalampkękontrolnąładowaniaprzywłączonymzapłonie,
wyłączonymsilniku,podczasuruchamianiapojazduijeśliprocentwypełnienia
cyklusygnałuwejściowegoEECVprzypracującymsilnikuwynosi0lub100%.
Celiprogrambadań
CelembadańbyłaanalizawspółpracyalternatorazukłademEECVoraz
potwierdzeniefunkcjiregulatoramultifunkcyjnego,atakŜesymulacjanowych
rodzajów uszkodzeń w alternatorze. Do podstawowych funkcji regulatora
naleŜy:rozruchsilnika,wpływobciąŜenia,prędkośćbiegujałowego,funkcja
diagnostyki.
RozruchsilnikalubprędkośćobrotowaponiŜejprędkościbiegujałowego.
AlternatorSmartchargeniejestaktywnypowłączeniuzapłonuiprzyrozruchu
silnika.WtensposóbsilnikniejestdodatkowoobciąŜonyprzyrozruchu.Regu
latornapięciawłączasięgdyzmodułuPCMEECVzostanieprzesłanypierw
szyodpowiednisygnałPWM.DlategoteŜalternatorjesttakdługowłączony,aŜ
sygnałwyjściowyzmodułuPCM,któryjestprzesyłanyprzyprędkościachobro
towych wyŜszych niŜ przy rozruchu oraz wyŜszych od prędkości obrotowej
poniŜejbiegujałowego.
PełneobciąŜenie.Wtymtrybiepracychodziprzedewszystkimooptyma
lizacjęprzyśpieszenia.ObciąŜeniesilnikaprzezalternatorzostajezmniejszone
przezPCMEECVdziękiobniŜeniuwartościŜądanejnapięciadomoŜliwie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin