6Demontaż łożysk tocznych.doc

(51 KB) Pobierz
Demontaż łożysk tocznych

                                                 Demontaż

łożysk tocznych
  

[ Demontaż na  zimno ] [ Demontaż na  gorąco ] [ Demontaż  hydrauliczny ]

 

6.1. Informacje podstawowe

6.1.1. Podstawowe zasady prawidłowego demontażu łożysk

Ustal kolejność operacji

Demontuj w ustalonej kolejności

Ustal które łożyska będziesz chciał zamontować ponownie zaznacz ich położenie względem oprawy.

Przygotuj odpowiednie narzędzia. Nie mogą one uszkodzić miejsc osadzenia łożyska ( oprawy i czopa wału )

 

6.2. Technologie demontażu

 

6.2.1. Demontaż na zimno

 

Należy zwrócić uwagę na szczegóły konstrukcyjne, które umożliwiają demontaż. Mogą to być odpowiednie kanałki, podcięcia lub otwory.

 

 

  

 

 

 

 

 

Podstawową grupą narzędzi do demontażu łożysk są ściągacze. Jest wiele rozwiązań konstrukcyjnych związanych z typem demontowanego łożyska oraz miejscem jego osadzenia. Są ściągacze przeznaczone do demontażu łożysk osadzonych na wale, w oprawie czy też na wale i w oprawie. Siły związane z demontażem mogą powstawać w wyniku obracania śruby pociągowej, dodatkowo wspomaganą siłownikiem hydraulicznym. Mogą być uzyskiwane w wyniku uderzeń bijaka

 

                                          Ściągacz udarowy

 

Przykład konstrukcji ściągaczy łożysk osadzonych na wale i w oprawie

                

 

Do demontażu można posłużyć się prasą. Należy stosować takie same zasady jak i przy montażu. Dobre podparcie gwarantujące prawidłowe przeniesienie sił. Należy dobrać odpowiednie tuleje i płyty gwarantujące prostopadłe i równomierne przenoszenie sił w czasie demontażu tak aby łożysko nie uległo przekoszeniu względem wału czy oprawy

           

 

Do demontażu łożysk osadzonych na powierzchni stożkowej wykorzystujemy te same narzędzia co w montażu. Wykorzystujemy zasady związane z montażem

- kluczy hakowych
- kluczy udarowych dla średnic nakrętek 150 ¸ 950 mm.
- kluczy specjalnych do montażu łożysk w oprawach dzielonych - odpowiedni wskaźnik umożliwia dokręcenie tak aby uzyskać prawidłowy luz promieniowy.

 

6.2.2. Demontaż na gorąco

 

Łożyska szczególnie typu NJ, NU, NUP wymagają demontażu na gorąco.

PREMA SA oferuje dwa typy urządzeń:

 

           

            -pierścień grzejny                              -nagrzewnica indukcyjna 

 

Technologia demontażu polega na dynamicznym nagrzaniu pierścienia wewnętrznego łożyska. Pierścień grzejny należy nagrzać do temperatury około 280° C, zabezpieczyć odpowiednim olejem powierzchnie, nałożyć pierścień grzejny na łożysko. W momencie poluzowania dynamicznie ściągnąć pierścień z wału.

 

6.2.3. Demontaż hydrauliczny

 

Urządzenia do demontażu są identyczne jak przy montażu hydraulicznym. W procesie demontażu hydraulicznego analogicznie wykorzystujemy zjawisko powstania filmu olejowego, powstającego pomiędzy przesuwającymi się po sobie powierzchniami dzięki wtłaczaniu oleju pod wysokim ciśnieniem.

 

 

Zmniejsza to w sposób bardzo znaczący siły tarcia powstające w trakcie demontażu (niweluje je prawie do zera). Na powierzchni stożkowej powstaje dodatkowa siła "zrzucająca" łożysko. Dodatkowo ciśnienie oleju można wykorzystać w nakrętce hydraulicznej, która spełnia rolę siłownika hydraulicznego





3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin