Plan tygodniowy w grupie IV od 12.doc

(135 KB) Pobierz
Plan tygodniowy w grupie IV od 12

Plan tygodniowy w grupie IV od  12.01 do 16.01.2009

 

Temat: „Co wiemy o śniegu” – zabawy badawcze

Cel  ogólny:;

Ø      wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie;

Ø      określanie pogody i zjawisk atmosferycznych dla zimy: np. śnieg;

Ø      eksperymentowanie: Poznawanie właściwości śniegu w trakcie zabawy;

Ø      rozumienie skutków braku lub nadmiaru pokrywy śnieżnej dla świata roślin, zwierząt i człowieka;

Ø      stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia

Ø      kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć w różnych formach ekspresji : językowej , muzycznej, ruchowej i  plastycznej

Podstawa programowa 

Ø      Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania.

Ø      Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.

Ø      Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka,

Ø      Umożliwienie dziecku porównywania liczb i liczenia.

Ø      Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.

Ø      Umożliwianie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.

Ø      Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, prawda, miłość, piękno, poprzez:

Ø      tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.

Ø      Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich i filmowych oraz w podejmowaniu próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska.

 

 

Mowa i myślenie -metody, formy, środki

 

 

Cele operacyjne-  dziecko

Czy śnieg jest czysty ?” – rozmowa z dziećmi.

Dzieci próbują wyjaśnić pochodzenie śniegu, dzielą się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami. Nauczycielka zbiera wszystkie informacje i opowiada w jaki sposób powstaje śnieg. Słuchanie o powiadania H. Zdzitowieckiej pt. „Czy śnieg jest czysty?”- zabawa badawcza ze śniegiem

 

 

 

 

„Skąd się bierze śnieg?”- wprowadzenie pojęcia „Śnieg” „Skąd się bierze śnieg?” – rozmowa z dziećmi. Dzieci próbują wyjaśnić pochodzenie śniegu, dzielą się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami. „CO MOŻNA RZEC O ŚNIEGU”- wiersz H. Szayerowej- nauka wiersza

 

 

 

My się zimy nie boimy i wesoło się bawimy „Słuchanie wiersza pt . „ Jedzie zima „ Cz. Janczarski Rozmowa na temat treści wiersza

 

Ø      potrafi wysuwać wnioski na podstawie własnych doświadczeń i zaobserwowanych zjawisk dotyczących właściwości śniegu;

Ø      Potrafi samodzielnie wykonać doświadczenie

Ø      ( badanie) w zakresie dostępnym dla niego analizuje każdą zaobserwowaną zmianę;

Ø      Dostrzegają związki przyczynowo – skutkowe;

Ø      Poprawnie formułują swoje spostrzeżenia;

Ø      Uważnie słucha opowiadania i wypowiada się na jego temat

Ø      Wzbogaca wiadomości na temat śniegu

Ø      wymienia elementy pogody charakterystyczne dla zimy: temperatura, opady, wiatr;

Ø      uczy się tropienia przez rozpoznawanie śladów zostawionych na śniegu;

Ø      wymienia właściwości fizyczne śniegu tj. zimny; suchy- mokry; twardy- miękki;  czysty-brudny- w oparciu o własne eksperymentowanie;

Ø      dz. przestrzega przyjętych umów

Ø      dowiaduje się, że woda zamarzając powiększa swą objętość

Ø      uważnie słucha wiersza czytanego przez na-lkę

Ø      swobodnie wypowiada się na temat treści wiersza

Ø      rozpoznaje i nazywa  aktualną porę roku : zima

Ø      określa cechy i zjawiska atmosferyczne zimowej pogody

Ø      wypowiada się na określony temat

Ø      ilustruje ruchem zabawy zimowe

Ø      potrafi korzystać z własnej wyobraźni podczas  interpretacji ruchowej , muzycznej , słownej, plastycznej

Ø      prawidłowo porusza się w rytm muzyki

Ø      bierze aktywny udział w zabawach

Ø      koncentruje się  na wykonywanych zadaniach

Ø      zgodnie współdziała w grupie

 

 

 

Edukacja matematyczna - metody, formy, środki

 

Cele operacyjne- dziecko

Matematyczne zabawy- Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania, liczenia

Ø      posługuje się liczbami w zakresie 1 - 5, liczy kolejno do 10

Ø      dziecko układa zbiory wg kodu obrazkowego

Ø      dziecko odwzorowuje liczbę określonym ruchem

Ø      dziecko zna i układa figury geometryczne wg podanego rytmu

Ø      dziecko rozumie i stosuje pojęcia dotyczące kierunków w przestrzeni
i stronności swojego ciała

Ø      dziecko nakleja określoną ilość kółek

 

 

Działalność plastyczno-techniczna -metody, formy, środki

Cele operacyjne- dziecko

Praca plastyczna  „ Srebrny bałwanek „ – rysowanie paznokciem , patyczkiem lub końcówką pędzla  bałwana na przygotowanych arkuszach folii spożywczej lub aluminiowej , uzupełnienie powierzchni pracy płatkami śniegu

(  malowanie klejem plam lub kształtu gwiazdek i posypywanie wiórkami kokosowymi ) .

Malowanie farbami na temat: „Zimowy krajobraz”

 

 

Ø      Pozna nową technikę rysowania na folii spożywczej

Ø      Doskonali sprawność manualną

Ø      Estetycznie wykona pracę

Ø      Porządkuje stolik po skończonej pracy.

Ø      odczuwa radość z efektów własnej pracy;

Ø      rozwija inwencję twórczą,

Ø      wyrabia płynność ruchów podczas malowania

Ø      kształtuje koordynację wzrokową, sprawność manualną i wyobraźnię przestrzenną,

Ø      Odzwierciedla swoje spostrzeżenia formie plastycznej

 

 

 

Edukacja muzyczna-metody, formy, środki

Cele operacyjne- dziecko

Zimowy wiatr- improwizacja ruchowa do muzyki Vivaldiego „ Zima „

 

 

Zabawa z piosenką Hu, Hu, ha nasza zima zła

 

 

Ø      Rozwija wyobraźnie muzyczną

Ø      wykonuje ciekawą improwizację ruchową reaguje na zmiany dynamiki i tempa wykonuje układ ruchowy

Ø      zna melodię i treść piosenki

Ø      wykonuje poprawnie elementy ruchu do piosenki

Ø      łączy śpiew z ruchem

Ø      chętnie uczestniczy w zabawie do muzyki

Ø      doskonali koordynację słuchowo-wzrokową

Ø      utrwala tekst i melodię w toku powtórzeń

 

 

Edukacja ruchowa i zdrowotna-metody, formy, środki

Cele operacyjne- dziecko

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą R. Labana.

Zabawy ruchowe

Zestaw zabaw porannych

 

Ø      Odkrywa własne możliwości w oparciu o indywidualny potencjał.

Ø      Rozwija wyczucie płynności ruchów i ciężaru ciała w przestrzeni i czasie.

Ø      Kształtuje umiejętność współdziałania z partnerem.

Ø      Właściwe wykorzysta posiadane umiejętności.

Ø      Rozwijanie fantazję i wyobraźnię

Ø      Zachowuje bezpieczeństwo na zajęciach.

Ø      Nie przeszkadza innym w czasie zabaw

Ø      Wyzwala radość w czasie ćwiczeń. weźmie udział w zabawach ruchowych w sali z przestrzeganiem określonych reguł,

Ø      umiejętnie współdziała z partnerem,

Ø      przyjmie właściwą postawę podczas określonych ćwiczeń

Ø      prawidłowo wykonuje polecenia i  podporządkowuje się nim,

Ø      prawidłowo bierze oddech podczas ćwiczeń,

Ø      rozwija poszczególne części ciała

 

Przygotowanie do nauki czytania i pisania

metody, formy, środki

Cele operacyjne- dziecko

Słuchanie wiersza M. Konopnickiej „Zła zima”, w oparciu o wiersz zabawa ortofoniczna. Ćwiczenie mięśni  warg przy wymawianiu głosek „hu-hu-ha”.

Rozpoznawanie  zjawisk akustycznych – spostrzeganie słuchem kierunku i barwy dźwięków. Ćwiczenie spostrzegawczości słuchowej w zabawie „Kto grał?”.

Manipulowanie plasteliną, nadawanie jej dowolnych kształtów. Próby nazywania swoich wytworów

Ćwiczenie graficzne - wypełnianie pieczątkami z ziemniaków szlaczków

Oglądanie czasopism i książek. Wyszukiwanie ilustracji przedstawiających las i jego mieszkańców zimową porą.

zabawa gramatyczna: „Jak się bawią dzieci?”

 

 

 

 

,,Zimowe opowiadanie” – w małych zespołach układanie opowiadania zgodnie z wylosowanymi kartonikami

Uzupełnianie obrazka brakującymi elementami  

Przygotowanie do pisania- rysowanie po śladzie

Ø      Ćwiczy mięśnie  warg przy wymawianiu głosek „hu-hu-ha”.

 

 

Ø      Ćwiczy spostrzegawczość słuchową...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin