Plan tygodniowy w grupie IV od 12.01 do 16.01.2009
Temat: „Co wiemy o śniegu” – zabawy badawcze
Cel ogólny:;
Ø wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie;
Ø określanie pogody i zjawisk atmosferycznych dla zimy: np. śnieg;
Ø eksperymentowanie: Poznawanie właściwości śniegu w trakcie zabawy;
Ø rozumienie skutków braku lub nadmiaru pokrywy śnieżnej dla świata roślin, zwierząt i człowieka;
Ø stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia
Ø kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć w różnych formach ekspresji : językowej , muzycznej, ruchowej i plastycznej
Podstawa programowa
Ø Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania.
Ø Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.
Ø Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka,
Ø Umożliwienie dziecku porównywania liczb i liczenia.
Ø Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
Ø Umożliwianie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.
Ø Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, prawda, miłość, piękno, poprzez:
Ø tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.
Ø Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich i filmowych oraz w podejmowaniu próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska.
Mowa i myślenie -metody, formy, środki
Cele operacyjne- dziecko
„Czy śnieg jest czysty ?” – rozmowa z dziećmi.
Dzieci próbują wyjaśnić pochodzenie śniegu, dzielą się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami. Nauczycielka zbiera wszystkie informacje i opowiada w jaki sposób powstaje śnieg. Słuchanie o powiadania H. Zdzitowieckiej pt. „Czy śnieg jest czysty?”- zabawa badawcza ze śniegiem
„Skąd się bierze śnieg?”- wprowadzenie pojęcia „Śnieg” „Skąd się bierze śnieg?” – rozmowa z dziećmi. Dzieci próbują wyjaśnić pochodzenie śniegu, dzielą się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami. „CO MOŻNA RZEC O ŚNIEGU”- wiersz H. Szayerowej- nauka wiersza
„My się zimy nie boimy i wesoło się bawimy „Słuchanie wiersza pt . „ Jedzie zima „ Cz. Janczarski Rozmowa na temat treści wiersza
Ø potrafi wysuwać wnioski na podstawie własnych doświadczeń i zaobserwowanych zjawisk dotyczących właściwości śniegu;
Ø Potrafi samodzielnie wykonać doświadczenie
Ø ( badanie) w zakresie dostępnym dla niego analizuje każdą zaobserwowaną zmianę;
Ø Dostrzegają związki przyczynowo – skutkowe;
Ø Poprawnie formułują swoje spostrzeżenia;
Ø Uważnie słucha opowiadania i wypowiada się na jego temat
Ø Wzbogaca wiadomości na temat śniegu
Ø wymienia elementy pogody charakterystyczne dla zimy: temperatura, opady, wiatr;
Ø uczy się tropienia przez rozpoznawanie śladów zostawionych na śniegu;
Ø wymienia właściwości fizyczne śniegu tj. zimny; suchy- mokry; twardy- miękki; czysty-brudny- w oparciu o własne eksperymentowanie;
Ø dz. przestrzega przyjętych umów
Ø dowiaduje się, że woda zamarzając powiększa swą objętość
Ø uważnie słucha wiersza czytanego przez na-lkę
Ø swobodnie wypowiada się na temat treści wiersza
Ø rozpoznaje i nazywa aktualną porę roku : zima
Ø określa cechy i zjawiska atmosferyczne zimowej pogody
Ø wypowiada się na określony temat
Ø ilustruje ruchem zabawy zimowe
Ø potrafi korzystać z własnej wyobraźni podczas interpretacji ruchowej , muzycznej , słownej, plastycznej
Ø prawidłowo porusza się w rytm muzyki
Ø bierze aktywny udział w zabawach
Ø koncentruje się na wykonywanych zadaniach
Ø zgodnie współdziała w grupie
Edukacja matematyczna - metody, formy, środki
Matematyczne zabawy- Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania, liczenia
Ø posługuje się liczbami w zakresie 1 - 5, liczy kolejno do 10
Ø dziecko układa zbiory wg kodu obrazkowego
Ø dziecko odwzorowuje liczbę określonym ruchem
Ø dziecko zna i układa figury geometryczne wg podanego rytmu
Ø dziecko rozumie i stosuje pojęcia dotyczące kierunków w przestrzeni i stronności swojego ciała
Ø dziecko nakleja określoną ilość kółek
Działalność plastyczno-techniczna -metody, formy, środki
Praca plastyczna „ Srebrny bałwanek „ – rysowanie paznokciem , patyczkiem lub końcówką pędzla bałwana na przygotowanych arkuszach folii spożywczej lub aluminiowej , uzupełnienie powierzchni pracy płatkami śniegu
( malowanie klejem plam lub kształtu gwiazdek i posypywanie wiórkami kokosowymi ) .
Malowanie farbami na temat: „Zimowy krajobraz”
Ø Pozna nową technikę rysowania na folii spożywczej
Ø Doskonali sprawność manualną
Ø Estetycznie wykona pracę
Ø Porządkuje stolik po skończonej pracy.
Ø odczuwa radość z efektów własnej pracy;
Ø rozwija inwencję twórczą,
Ø wyrabia płynność ruchów podczas malowania
Ø kształtuje koordynację wzrokową, sprawność manualną i wyobraźnię przestrzenną,
Ø Odzwierciedla swoje spostrzeżenia formie plastycznej
Edukacja muzyczna-metody, formy, środki
Zimowy wiatr- improwizacja ruchowa do muzyki Vivaldiego „ Zima „
Zabawa z piosenką Hu, Hu, ha nasza zima zła
Ø Rozwija wyobraźnie muzyczną
Ø wykonuje ciekawą improwizację ruchową reaguje na zmiany dynamiki i tempa wykonuje układ ruchowy
Ø zna melodię i treść piosenki
Ø wykonuje poprawnie elementy ruchu do piosenki
Ø łączy śpiew z ruchem
Ø chętnie uczestniczy w zabawie do muzyki
Ø doskonali koordynację słuchowo-wzrokową
Ø utrwala tekst i melodię w toku powtórzeń
Edukacja ruchowa i zdrowotna-metody, formy, środki
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą R. Labana.
Zabawy ruchowe
Zestaw zabaw porannych
Ø Odkrywa własne możliwości w oparciu o indywidualny potencjał.
Ø Rozwija wyczucie płynności ruchów i ciężaru ciała w przestrzeni i czasie.
Ø Kształtuje umiejętność współdziałania z partnerem.
Ø Właściwe wykorzysta posiadane umiejętności.
Ø Rozwijanie fantazję i wyobraźnię
Ø Zachowuje bezpieczeństwo na zajęciach.
Ø Nie przeszkadza innym w czasie zabaw
Ø Wyzwala radość w czasie ćwiczeń. weźmie udział w zabawach ruchowych w sali z przestrzeganiem określonych reguł,
Ø umiejętnie współdziała z partnerem,
Ø przyjmie właściwą postawę podczas określonych ćwiczeń
Ø prawidłowo wykonuje polecenia i podporządkowuje się nim,
Ø prawidłowo bierze oddech podczas ćwiczeń,
Ø rozwija poszczególne części ciała
Przygotowanie do nauki czytania i pisania
metody, formy, środki
Słuchanie wiersza M. Konopnickiej „Zła zima”, w oparciu o wiersz zabawa ortofoniczna. Ćwiczenie mięśni warg przy wymawianiu głosek „hu-hu-ha”.
Rozpoznawanie zjawisk akustycznych – spostrzeganie słuchem kierunku i barwy dźwięków. Ćwiczenie spostrzegawczości słuchowej w zabawie „Kto grał?”.
Manipulowanie plasteliną, nadawanie jej dowolnych kształtów. Próby nazywania swoich wytworów
Ćwiczenie graficzne - wypełnianie pieczątkami z ziemniaków szlaczków
Oglądanie czasopism i książek. Wyszukiwanie ilustracji przedstawiających las i jego mieszkańców zimową porą.
zabawa gramatyczna: „Jak się bawią dzieci?”
,,Zimowe opowiadanie” – w małych zespołach układanie opowiadania zgodnie z wylosowanymi kartonikami
Uzupełnianie obrazka brakującymi elementami
Przygotowanie do pisania- rysowanie po śladzie
Ø Ćwiczy mięśnie warg przy wymawianiu głosek „hu-hu-ha”.
Ø Ćwiczy spostrzegawczość słuchową...
Marzena_koter22