Plan tygodniowy w grupie III na miesiąc maj od 07.05. do 11.05 2007
Temat : Zwiedzamy ZOO
Cel ogólny: Zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi w zoo. Wzbogacanie słownika dziecka. Rozwijanie spostrzegawczości i sprawności manualnej rąk. Kształtowanie wyobraźni i pomysłowości.
Podstawa programowa: Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania,
- dostrzeganie i opisywanie różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia,
- wzbudzanie zainteresowań obrazem i tekstem,
- wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie i odkrywanie,
- tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwienie udziału w grach, zabawach ruchowych, i gimnastyce,
- umożliwienie zdobywania doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.
Mowa i myślenie
Metody, formy, środki
Cele operacyjne
Mieszkańcy ogrodów zoologicznych- zapoznanie ze zwierzętami w ZOO w oparciu o utwór B. Lewandowskiej „ ZOO”
Nasze zwierzęta w ZOO – rozwiązywanie zagadek i układanie puzzli.
- potrafi uważnie słuchać opowiadania,
- wie co to jest zoo,
- umie powiedzie jakie zwierzęta mieszkają w zoo,
- umie opisać wygląd niektórych zwierząt,
- umie pokazać ruchem zabawy zwierząt.
- potrafi rozpoznać zwierzęta mieszkające w ZOO po sylwetkach,
- potrafi ułożyć pocięty obrazek w całość,
- potrafi rozwiązać i ułożyć zagadki na dany temat,
- swobodnie wypowiada się na dany temat,
- poprawnie buduje proste zdania
Edukacja matematyczna
„ Co to za zwierzęta”- rozwiązywanie prostych działań matematycznych.
Gra ściganka „ Wycieczka do ZOO”
- umie rozwiązać proste działania matematyczne,
- umie ruchem naśladować sposób poruszania się ,
- umie z figur geometrycznych ułożyć sylwetki zwierząt,
- umie przeliczać w dowolnym zakresie
- umie ułożyć grę ściankę z przeszkodami,
- potrafi współpracować w zespole,
- razem z grupą wymyśla zasady gry,
- przestrzega ustalonych zasad gry w czasie grania,
- umie pogodzić się z przegraną.
Działalność plastyczno-techniczna
„ Ogród zoologiczny w Sali”- lepienie z plasteliny
- umie sprawnie ulepić z plasteliny wybrane zwierzę,
- potrafi opowiedzieć o zwierzęciu, które ulepiło,
- dba o estetykę miejsca pracy,
- po zajęciach sprząta swoje miejsce pracy,
- umie tworzyć prace przestrzenne
Edukacja muzyczna
Taniec integracyjny „ Le bastringlo”
- umie poruszać się w rytm muzyki,
- poprawnie wykonuje wszystkie ruchy tańca
- umie ustawić się i poruszać w małych grupkach
- nabywa swobody ruchowej,
- wyrabia szybką orientację,
- pamięta podstawowe ruchy tańca.
Edukacja zdrowotna
Zabawy ruchowe-„ Jedziemy do ZOO”- zabawa ruchowa z krążkami, „ W ZOO”, kangurki, „ Zwierzęta do zwierząt”.
Zestaw zabaw porannych
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
- zna reguły zabaw i przestrzega je,
- doskonali umiejętność różnych ustawień,
- wyrabia zwinność i swobodę poruszania się,
- naśladuje sposób poruszania się różnych zwierząt
- nabywa ogólnej sprawności i zwinności,
- szybko reaguje na sygnały umowne,
- potrafi zapamiętać polecenia,
- nabywa lepszej orientacji podczas biegu.
- nabywa umiejętność prawidłowej współpracy ruchów nóg i ramion,
- doskonali wytrzymałość,
- poprawnie wykonuje ćwiczenia,
- wzmacnia grupy mięśniowe odpowiedzialne za prawidłową postawę
Przygotowanie do nauki pisania
„ Zwierzęta”- wycinanie nożyczkami
„Wąż”- ozdabianie węża różnymi wzorami.
- poprawnie trzyma nożyczki w czasie wycinania,
- dba o bezpieczeństwo własne i kolegów w czasie posługiwania się nożyczkami,
- doskonali technikę posługiwania się nożyczkami,
- umie wyciąć postacie zwierząt z gazety
- porządkuje swoje miejsce pracy po zajęciach
- poprawnie trzyma kredkę w czasie rysowania wzorów,
- doskonali sprawność manualną nadgarstka,
- stara się nie wychodzić poza linie rysunku,
- umie skoncentrować się na rysowaniu,
- jego ruchy kredką są coraz bardziej sprawne
Przygotowanie do nauki czytania
Ćwiczenia oddechowe- dmuchanie na paski papieru.
„ Zebra” – poznanie wyrazów wieloznaczeniowych
- poprawnie bierze oddech w czasie dmuchania na paski papieru,
- rozwija pojemność płuc
- poszerza zasób słownictwa,
- rozumie, że jeden wyraz może mieć różne znaczenia,
- umie skoncentrować się na zadaniu,
- dopasowuje z pomocą nauczycielki obrazki do wyrazu
Praca indywidualna i wyrównawcza
„ Zabawy z liczenie”- przeliczanie elementów znajdujących się w obręczach
„ Lista atrybutów….”- ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie
„ Czyj to głos”- zabawa artykulacyjna
- uważnie słucha poleceń nauczyciela,
- doskonali koncentrację uwagi,
- doskonali umiejętność liczenia,
- uważnie słucha wypowiedzi kolegów,
- nie przeszkadza innym dzieciom w zadaniu
- uważnie słucha objaśnień nauczyciela,
- umie dokończyć zdanie,
- umie podać odpowiednie określenie do danego zdania np. śnieg jest…..
- umie skoncentrować się na zabawie,
- umie współpracować w grupie,
- potrafi odnaleźć dziecko z takim samym obrazkiem,
- umie naśladować zwierzę znajdujące się na obrazkach,
W planie
- wyjazd do Wojewódzkiej biblioteki - udział w konkursie wierszy o Krakowie
- Wycieczka do „ ZOO”- utrwalenie wiadomości na temat zwierząt zamieszkujących ZOO
4
Marzena_koter22