SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI stażu na nauczyciela mianowanego.docx

(46 KB) Pobierz

 

 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI

PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

 

 

 

 

 

Nauczyciel odbywający staż:

mgr Lidia Kowalska

(nauczyciel wychowawca)

Zespół Szkół Nr1 z Oddziałami Integracyjnymi

 

 

 

 

Rozpoczęcie stażu: 01.09.2008r.

Zakończenie stażu: 31.05.2011r.

 

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego

W 1986 roku ukończyłam Studium Nauczycielskie w Ostrowie Wielkopolskim, na kierunku Nauczanie Początkowe. 01 września 1986 roku podjęłam pracę w przedszkolu w Świnkowie w grupie mieszanej dzieci 5 i 6 – letnich. Od 01 września 1987 roku rozpoczęłam pracę w Szkole Podstawowej nr 7 w Krotoszynie na stanowisku nauczyciela – bibiotekarza.

W 2005 roku ukończyłam Dolnośląską Szkołę Wyższą Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej uzyskując tytuł licencjata w zakresie pedagogiki opiekuńczej z promocją zdrowia. W 2007 roku na tej samej uczelni ukończyłam uzupełniające studia magisterskie z psychologii społecznej w edukacji.

04 lutego 2002 roku roku ponownie podjęłam pracę w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Krotoszynie na stanowisku bibliotekarki. Od 01 września zostałam zatrudniona w tejże szkole jako nauczyciel – wychowawca w świetlicy szkolnej. Od września 2004 roku pełniłam również funkcję kierownika świetlicy.

Stopień nauczyciela kontraktowego uzyskałam 11 lipca 2006 roku.

Celem wszystkich moich działań w pracy wychowawczo - dydaktycznej był i jest wszechstronny rozwój dziecka, odkrywanie jego zdolności, rozwijanie jego zinteresowań, jak również przekazanie mu, w sposób klarowny i jasny, wiedzy na temat otaczającego go świata postrzeganego jako całość.

Jako nauczyciel - wychowawca staram się być dobrym opiekunem dla uczniów. Cieszę się, że mam możliowść pracy z dziećmi, ponieważ sparawiają one, że wykonywany przeze mnie zawód sprawia mi wiele satysfacji  i zadowolenia. Swoim wychowankom staram się wpajać takie cechy jak: uczciwość, prawdomówność, życzliwość, szacunek, wiare w siebie w ludzi w swoje marzenia.

W swojej pracy staram się ciągle doskonalić i poszerzać zakres doświadczeń i specjalizacji związanych z wykonywanym zawodem. Poprzez  sumienną pracę chciałabym wykształcić w uczniach hierarchię wartości, wdrożyć ich w umiejętność właściwego zagospodarowania sobie czasu wolnego, pomóc im rozwijać ich zainteresowania i talenty, a także dbać o dobre imię szkoły.

 

W okresie stażu zrealizowałem wszystkie zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego. Podjęte działania przyczyniły się do wzrostu jakości mojej pracy i jeszcze lepszego funkcjonowania szkoły. Szereg z nich ma charakter ciągły i zamierzam w przyszłości je kontynuować.

 

Poniżej przedstawiam sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami na stopień nauczyciela mianowanego zawartymi w Rozporządzeniu MENiS z dnia 1 grudnia 2004 roku (Dz. U. Nr  260 poz. 2593 ze zmianami), oraz założeniami Statutu Szkoły, programu wychowawczego i programu rozwoju szkoły, uwzględniając potrzeby i oczekiwania dzieci i ich rodziców.

§ 7 UST. 2 PKT 1

Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywanie ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

 

ZADANIA DO REALIZACJI

FORMY REALIZACJI

Wstępna analiza własnych umiejętności i dotychczasowej pracy

Dokonałam autorefleksji swojej dotychczasowej pracy w szkole. Szczególnie zwróciłam uwagę na zachowanie w relacji uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel.

          Celem wszystkich moich działań w pracy dydaktyczno – wychowawczej był wszechstronny rozwój ucznia. Podczas zajęć i starałam się przekazać dzieciom swoją wiedzę i umiejętności, pamiętając, że uczeń jest podmiotem moich działań.

         Ważną rzeczą było dla mnie podwyższanie jakości pracy szkoły, co może być realizowane tylko w momencie, kiedy nauczyciel sam doskonali swój warsztat pracy.

Poznanie procedury awansu zawodowego

          Dokładnie przeanalizowałam  prawo oświatowe dotyczące awansu zawodowego. Zapoznałam się z:

- Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późn. Zm.)

- Rozporządzeniem  Ministra  Edukacji  Narodowej  z  dnia  3  sierpnia  2000  r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 70, poz. 825 ze zm.)

- Rozporządzeniem  Ministra  Edukacji  Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz. 2593)

Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu

          Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu panią    mgr Heleną Flajszer. Określiłyśmy zasady współpracy. Dotyczyły one przestrzegania we wzajemnych kontaktach ustalonych zasad komunikowania się, odbywania spotkań informacyjnych lub konsultacyjnych, omawiania hospitowanych i prowadzonych lekcji, znajomości problemów uczniów oraz środowiska lokalnego. Wspólnie ustaliłyśmy, że mój plan rozwoju zawodowego będzie wynikać z planu rozwoju szkoły. Działania te w znacznym stopniu przyczyniły się do wzbogacenia warsztatu mojej pracy oraz doświadczenia zawodowego. Pozwoliły mi na skorygowanie i zlikwidowanie wielu niedoskonałości.  

Obserwacja zajęć prowadzona przez opiekuna stażu. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna

       Podczas stażu  zorganizowałam warsztat pracy gromadzenie literatury fachowej dotyczącej pracy w świetlicy szkolnej oraz korzystanie z zasobów biblioteki. Dzięki tym działaniom pogłębiłam i zaktualizowałam swoją wiedzę, co bezpośrednio wpłynęło na jakoś mojej pracy. Wielokrotnie prowadziłam otwarte zajęcia z uczniami w obecności opiekuna stażu. W czasie indywidualnych konsultacji, omawiane były prowadzone lekcje i rozwiązywane bieżące problemy. Opiekun stażu zawsze służył mi cennymi wskazówkami i radami, a ja uwzględniałam je w praktyce.

Doskonalenie umiejętności zawodowych

         Zmieniająca się rzeczywistość wymaga od nauczycieli ciągłego doskonalenia swoich umiejętności, zarówno w sferze dydaktycznej, jak i wychowawczej. Dlatego uczestniczę w kursach i warsztatach. W okresie stażu latach 2008 – 2011 uczestniczyłam w następujących formach doskonalenia:

- „Szkolna kultura fizyczna i jej twórcy” (rok szkolny 2007/2008)

-Warsztaty metodyczne „Muzyka w edukacji przedszkolnej i w kształceniu zintegrowanym” (rok szkolny 2007/2008)

- Kurs „Muzyka w wychowaniu przedszkolnym i kształceniu zintegrowanym” (rok szkolny 2008/2009)

- „Percepcja muzyki jako jedna z aktywności w kształceniu zintegrowanym” (rok szkolny 2008/2009)

- „Warsztaty plastyczne dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego” (rok szkolny 2008/2009)

- „Warsztaty teatralne” (rok szkolny 2008/2009)

- Warsztaty plastyczne – „Anioły, aniołki, aniołeczki” (rok szkolny 2010/2011)

- „Narzędzia diagnozy psychologiczno – pedagogicznej dla szkolnych specjalistów” (rok szkolny 2010/2011)

      Ukończyłam kurs kwalifikacyjny zorganizowany przez Ośrodek Edukacyjny dla Nauczycieli w Poznaniu w zakresie Oligofrenopedagogiki i uzyskałam kwalifikacje do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w warunkach placówek specjalnych i ogólnodostępnych.

      Udział w tych szkoleniach pozwolił mi na ugruntowanie, poszerzenie wiedzy i wykorzystanie jej w pracy z uczniami.

      Uczestniczyłam w szkoleniowych Radach Pedagogicznych zgodnie z harmonogramem w latach szkolnych 2008 / 2009, 2009 / 2010, 2010/2011

Wzbogacanie własnego warsztatu pracy

      W pracy wychowawczej celowym staje się zmniejszenie do minimum treści dydaktycznych zdobywanych w toku nauczania, a skoncentrowanie się głównie na czynnościach pobudzających do myślenia, rozwijania aktywności twórczej, zainteresowań, inicjatywy, poszerzenia wiadomości o otaczającym świecie, rozbudzaniu zamiłowań czytelniczych. Wychowawca ma duże możliwości oddziaływania na dzieci. Polegają one na znacznie większej, niż w czasie lekcji swobodzie w dobieraniu treści i form zajęć oraz większych możliwościach wykorzystania spontanicznej aktywności jednostek i grupy dziecięcej jako całości. Jest to swoiste wyzwanie dla nauczyciela, który może w pełni wykazać się swoją twórczą postawą. Zadanie bardzo ciekawe, ale nie zawsze łatwe.

     Aby móc realizować swoje zamierzenia systematycznie dbam o to, by dzieci miały potrzebne do pracy materiały, wzbogacam świetlicową biblioteczkę o nowe książki i czasopisma, pozyskuję nowe pomoce dydaktyczne, gry, puzzle i zabawki.

     Praca z dziećmi nie może być monotonna, dlatego staram się wprowadzać różne formy pracy, aby wzbudzić zainteresowanie dzieci pobytem w świetlicy, np. zorganozowanie „Księgi Rekordów Świetlicy” co w kolejnym roku zaowocowało wprowadzeniem całorocznego konkursu na Świetliczaka Roku.

     Samodzielnie studiowałam literaturę fachową, m. in. czasopisma dotyczące pracy świetlicy i szkoły („Świetlica w szkole”, „Biblioteka w szkole” „Psychologia w szkole”, „Problemy opiekuńczo – wychowawcze”, „Życie szkoły” oraz książki z zaktesu psychologii (K. Horney „Nasze wewnętrzne konflikty”, D. Clarke „Zachowania prospołeczne i antyspołeczne”, J. Danilewska „Agresja u dzieci – szkoła porozumienia”, E. Fromm Miłość, płeć i matriarchat”, E. Fromm – „O sztuce miłości”).  Przez te działania doskonaliłam własny warsztat pracy i metody pracy pedagogicznej oraz poszerzałam wiedzę i umiejętności.

     W maju 2011 roku przeporwadziłam wśród dzieci zapisanych do świetlicy i ich rodziców ankietę, dotyczącą pracy świetlicy. Dzięki niej uzyskałam informację na temat pracy świetlicy oraz oczekiwań co do dalszej jej pracy.

Prowadzenie dokumentacji własnych działań zgodnie z wymaganiami dyrektora oraz zaleceniami opiekuna stażu

 

     Założyłam teczkę w której na bieżąco umieszczałam informacje dotyczące działań opiekuńczo – wychowawczych z dziećmi, jak również doskonalących swój warsztat pracy.

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego

     W oparciu o materiały umieszczone w teczce, sporządziłam sprawozdanie dotyczące moich działań  opiekuńczo – wychowawczych w okresie trwania stażu.

 

 

 

§ 7 UST.2 PKT 2

Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

ZADANIA DO REALIZACJI

FORMY REALIZACJI

Poznawanie struktury i problemów środowiska lokalnego

       Najlepsze efekty wychowawcze uzyskuje się pracując z dziećmi, które się zna. W związku z czym wiele uwagi poświęcam poznawaniu dzieci. Główną metodą poznawania jest obserwacja uczniów w czasie zajęć. Chodzi o sposób wykonywania prac i zadań, aktywność lub bierność, sposoby nawiązywania kontaktów z kolegami, reagowanie na prośby i polecenia wychowawców, zachowanie wobec kolegów, przestrzeganie zasad gier, reagowanie na przegraną, stosunek do zabawek i sprzętu znajdującego się w świetlicy oraz utrzymywanie porządku. Ważną metodą poznawania dzieci są rozmowy z nimi. Staram się stwarzać jak najwięcej okazji do rozmów, np. rozpoczynając zajęcia w kręgu, pomagając w odrabianiu prac domowych, organizując zajęcia w małych grupach czy też prowadząc indywidualne rozmowy z dziećmi.

      Bardzo pomocne w poznawaniu dzieci są także rozmowy z rodzicami. Staram się zachęcić rodziców do współpracy. We wrześniu zapoznaję rodziców z planem zajęć i organizacją pracy w świetlicy. W ciągu roku szkolnego pełnię dyżury w czasie zebrań szkolnych i dni otwartych. Rodzice mają też okazję do wymiany poglądów na temat dzieci, będąc w codziennych kontaktach ze mną przy odbieraniu dzieci ze świetlicy.
       Jestem również w stałym kontakcie z nauczycielami uczącymi oraz z pedagogiem szkolnym. W pracy wychowawczej ważna jest bowiem współpraca całego zespołu nauczycielskiego oraz zbieżność oddziaływań wychowawczych.

Motywowanie i wspieranie uczniów w rozwoju

      Szczególną uwagę na zajęciach świetlicowych zwracam na kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie rówieśniczej. Dbam o wdrożenie dzieci do przestrzegania przyjętych zasad zachowania się oraz reguł gier i zabaw, wyrabianie umiejętności nawiązywania kontaktów z kolegami, rozmawiania, słuchania, wyrażania swoich potrzeb, przekonań i uczuć oraz dostrzegania ich u innych (kształtowanie postaw asertywnych i empatii), a także ćwiczenie umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych, panowania nad emocjami.

      Kładę szczególny nacisk na zajęcia plastyczne. Odgrywają one ważną rolę w wychowaniu estetycznym dziecka, w przygotowaniu go do czynnego uczestnictwa w życiu kulturalnym. Przez praktyczną działalność rozwijają wrażliwość widzenia i zdolności poznawcze, kształcą umiejętność wyrażania obserwowanych zjawisk, treści intelektualnych i emocjonalnych za pomocą różnych środków.

    Wychowankowie biorą często udizłą w różnych konkursach plastycznych. Do tej pory uczniowie wzieli udział w konkursach plastycznych:

- Ziemia Słoneczna Planeta – konkurs zorganizowany przez KOK (2007/2008)

- Moja baśniowa kraina – konkurs zorganizowany przez Wojewódzką Bibliotekę Publicną i Centrum Animacji Kultury wPoznaniu (2007/2008)

- Świat dziecka i kwiaty – Ogólnopolski Konkurs Plastyczny zorganizowany przez Biuro Wystaw Artystycznych w Kaliszu (2007/2008), (2008/2009) – Zuzia Rybka (III miejsce) i Agata Motyl (IV miejsce)

- Świat zaklęty w kolorach – Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Tęcza” zorganizowany przez Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w warszawie i przez Stowarzyszenie Upowszechniania Wiedzy i Kultury Regionalnej w Warszawie (2008/2009)

- Dzikie zwierzęta – ginące gatunki – konkurs zorganizowany przez KOK (2008/2009); wyróżnienie dla Marysi Janiak (2009/2010)

- Nie pal śmieci, nie truj – konkurs zorganizowany przez A. Wiertlewską (2008/2009)

- Co robie dla innych – konkurs zorganizowany przez SP w Ostrowie Wlkp. (2008/2009)

- Biblioteka moich marzeń – konkurs zorganizowany przez K. Tomczyk i N. Jarmużek (2008/2009)

- Klęska – powódź czy huragan – straż pożarna ci pomaga – Ogólnopolski Konkurs Plastyczny (2008/2009); I etap miejski: Zosia Janiak (II miejsce), Julia Czubak (III miejsce); II etap regionalny: Z. Janiak (II miejsce)

- Świat bez barier – przyjazny i kolorowy – konkurs zorganizowany przez SP nr 6 (2008/2009)

- Na śmieci poluję, zbieram i segreguję – konkurs zorganizowany przez Związek Gmin Zlewni Górnej Baryczy w Krotoszynie (2008/2009): Wiktoria Talarczyk (nagroda), Weronika Jaknowska (wyróżnienie)

- Konkurs Plastyczny Promujący Spożywanie Warzyw i Owoców „Smakoszki” – organizator Agencja Rynku Rolnego w Poznaniu (2009/2010)

- Najładniejsza kartka wielkanocna – konkurs zorganizowany przez Krotoszyńską Bibliotekę Publiczną (2009/2010): Ania Pługowska (II miejsce)

- Mój Krotoszyn – konkurs zorganizowany przez Wydział Oświaty i Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego (2009/2010), Oskar Fabiś (wyróżnienie)

- Projekt jednostronnej pocztówki świątecznej lub noworocznej –Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Kreska” – organizator: Firma Edukacyjna „Orzeł” w Skierniewicach (2009/2010)

- Kolory wiosny – Ogólnopolski Konkurs dla Świetlic Szkonych (2009/2010), Angelika Nowak (wyróżnienie)

- Międzyświetlicowy konkurs na pisankę wielkanocną zorganizowany przez SP nr 162 z Oddziałami Integracyjnymi w Krakowie (2010/2011)

- Kamienne Archiwum Ziemi – Ogólnopolski i polsko – litewski konkurs geologiczno – środowiskowy „Nasza Ziemia – środowisko przyrodnicze wczoraj, dziś i jutro” (2010/2011)

- X Międzynarodowy Konkurs Plastyczny Oddziałów i Klas Integracyjnych „Razem” w Elblągu (2010/2011)

- Teorie końca świata – konkurs zorganizowany przez Gimnazjum nr 4 w Krotoszynie (2010/2011)

- Cudze chwalimy swego nie znamy, pokażmy Unii co posiadamy – VI Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Mali Twórcy” zorganizowany przez świetlicę w SP w Bojszowach (2010/2011)

     Uczniowie bardzo chętnie wykonują prace plastyczne wykonane różnymi technikami, które chętnie prezentowały w świetlicowej „Galerii prac dzieci” oraz wykonywały elementy elementy do wystroju świetlicy.

     Dzieci bardzo chętnie przygotowują cepeliady z okzaji świąt Bożego Narodznia i Wielkanocnych. Mają wielką satysfakcję, gdy widzą, jak chętnie są kupwane ich prace. W tym roku szkolnym wraz z dziećmi przygotowałam bożonarodzeniowe gadżety na świąteczne stoisko Stowarzyszenia Przyjaciół szkoły na Parcelkach.

    Świetliczaki zawsze pamietają o pracownikach szkoły z okazji Dnia Edukacji Narodowej oraz świąt. Z tej okazji własnoręcznie przygotowują dla nich niespodzianki.

   W świetlicy załaożona jest kartoteka freinetowska, którą uczniowie uzupełniają informacjami z różnych dziedzin.

    Świetlicowa biblioteczka jest regularnie aktualizowana o nowe książki i czasopisma dla dzieci i młodzieży.

Aktywne włączanie się w przygotowanie imprez ogólnoszkolnych

    Od początku mojej pracy w szkole czynnie angażuję się w prace związane z przygotowaniami do festynu szkolnego, zabawy karnawałowej oraz Jordanalii. Brałam udział w przygotowywaniu losów na zabawę oraz festyn. W trakcie festynu byłam zaangażowana w wydawanie fantów, w roku ubiegłym w zorganizowanie i obsługę stoiska spożywczego na festynie szkolnym, a w roku obecnym zorganizowałam stoisko, na którym sprzedawane były prace wykonane przez świetliczaki.

    Brałam czynny udział w przygotowaniach do uroczystego otwarcia boiska spotrowego.

    Aktywnie włączałam się w pozyskiwanie sponsorów na rzesz szkoły i świetlicy.

Organizacja konkursów wewnątrzświetlicowch oraz ogólnoszkolnych

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin