miliony-na-intermodal.pdf

(142 KB) Pobierz
Zarządzanie / Finanse
DRUGA UNIJNA SzANSA DLA ROzWOJU TRANSPORTU INTERMODALNEGO
Miliony na intermodal
Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło drugą edycję konkursu w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, działanie 7.4 Rozwój transportu
intermodalnego.
Ze względu na tranzytowe poło -
żenie, na skrzyżowaniu głównych
europejskich korytarzy transpor -
towych, Polska ma bardzo dobre
warunki do rozwoju transportu
intermodalnego, stanowiącego
połączenie różnych gałęzi trans -
portu bez zmiany jednostki ładun -
kowej. Jest to bardzo konkuren -
cyjne rozwiązanie pod względem
zarówno kosztów jak i czasu
dostarczenia towarów.
styczne na liniach kolejowych oraz
w portach morskich, a na to są
potrzebne pieniądze, których cią -
gle brakuje. Już w bardzo niedale -
kiej perspektywie, dzięki środkom
z Unii Europejskiej, sytuacja ta
powinna się stopniowo zmieniać .
Program Infrastruktura i Środowi -
sko, działanie 7.4 Rozwój trans -
portu intermodalnego, wdrażany
przez jednostkę podległą Minister -
stwu Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej, tj. Centrum
Unijnych Projektów Transporto -
wych, może w znacznym stopniu
przyczynić się do ograniczenia
ruchu drogowego i zwiększenia
liczby towarów przewożonych
koleją przy równoczesnej ochronie
środowiska.
To jeden z ostatnich w ramach Pro -
gramu, dostępnych dla przedsię -
biorstw, konkursów umożliwiający
dofinansowanie projektów inwe -
stycyjnych. Wartość minimalna
określona dla projektu to 20 mln
zł (minimalna kwota kosztów
kwalifikowanych), maksymalna
nie została określona. Premio -
wane będą rozwiązania ulokowane
przy transeuropejskich sieciach
transportowych i międzynarodo -
wych liniach kolejowych, a także
obszarach przygranicznych.
Budżet przeznaczony na konkurs
wynosi ponad 167 mln zł.
O wsparcie finansowe mogą ubie -
gać się zarządy portów morskich,
operatorzy terminali oraz przed -
siębiorcy, bez względu na wiel -
kość przedsiębiorstwa. Poziom
dofinansowania jest uzależniony
od typu projektu i wynosi: mak -
symalnie 50 proc. dla projektów
obejmujących budowę, rozbudowę
infrastruktury, oraz do 30 proc. dla
projektów obejmujących zakupy
systemów oraz urządzeń, w tym
taboru intermodalnego. Wielkość
przedsiębiorstwa aplikującego do
konkursu nie wpływa na wysokość
udzielonej pomocy publicznej.
KRAJOWE, UNIJNE I BRUKSELSKIE
Katarzyna Barnaś
starszy konsultant PNO Consultants
– PNO, jako wiodąca firmą doradztwa gran -
towego, wspiera przedsiębiorców w procesie
aplikowania, realizacji i rozliczania projektów
wspieranych ze środków krajowych, unij -
nych i brukselskich. Doświadczenie zdobyte
w ramach pierwszej edycji konkursu 7.4 POIiŚ
jak również pozostałych priorytetów Programu
pozwala PNO z sukcesem wykorzystywać
dodatkowe źródła finansowania dla planowanych inwestycji.
Wnioski należy składać w terminie od 24.09.2012 r. do 17.12.2012 r.
Szczegółowe informacje na http://www.cupt.gov.pl/?id=1255
Ostatnia szansa
W Europie transport intermodalny
stanowi prawie 10 proc. ogólnej
wartości ładunków, a w Polsce
– dla porównania – jest to mniej
niż 2 proc. Jednak, aby transport
intermodalny mógł się rozwijać,
muszą powstawać kolejne termi -
nale przeładunkowe i centra logi -
analiza finansowa
i ekonomiczna
Działanie umożliwia wsparcie
projektów czysto inwestycyjnych,
zakupowych, taborowych lub
mieszanych, przy czym projekt
mieszany to taki, który uwzględ -
nia części infrastrukturalną i zaku -
pową. Ten typ projektów wymaga
dokładnego przeliczenia wniosko -
wanej kwoty w oparciu o udział
procentowy poszczególnych kosz -
tów. Podział procentowy wartości
inwestycji w infrastrukturę i warto -
ści inwestycji nieinfrastrukturalnej
ma również wpływ na ocenę przy -
gotowania projektu do realizacji.
Opierając na się doświadczeniach
ze współpracy z ekspertami oce -
niającymi dokumentację aplika -
cyjną w czasie poprzedniej rundy
aplikacyjnej, należy podkreślić
wartość dobrze przygotowanej
analizy finansowej i ekonomicznej
projektu. Wnioskodawcy powinni
dołożyć wszelkiej staranności
w opracowaniu analizy kosztów
i korzyści ekonomiczno-społecz -
nych płynących z jego realizacji,
realnie oszacowanego popytu na
nowe oferowane usługi. Kolejną
kwestią, istotną z punktu widze -
nia wymagań konkursowych jak
i szansy wsparcia, jest procedura
administracyjna, związana z uzy -
skaniem decyzji pozwolenia na
budowę oraz decyzji o środowisko -
wych uwarunkowaniach przedsię -
wzięcia. Wnioskodawcy realizu -
jący projekty z zakresu transportu
przyjaznego środowisku powinni
dopilnować prawidłowo przepro -
wadzonej procedury środowisko -
wej. Oznacza to przeanalizowanie
potencjalnego wpływu projektu
na środowisko naturalne poprzez
zapewnienie konsultacji z właści -
wymi organami ds. ochrony środo -
wiska i opinią społeczną.
Ze względu na ograniczenie ter -
minu kwalifikowalności wydat -
ków i zakończenia projektu do
31 grudnia 2015 r. , a także spe -
cyfikę przedsięwzięć infrastruk -
turalnych, można spodziewać się
przyspieszonej procedury oceny
wniosków konkursowych w sto -
sunku do pierwszej jego edycji.
Wyniki konkursu zostaną opubli -
kowane w połowie 2013 r.
W poprzedniej rundzie aplika -
cyjnej, której budżet stanowił
451 882 490, 00 zł, złożono
16 wniosków. Ostatecznie reko -
mendowanych do wsparcia
zostało 13 projektów, przydzie -
lona wartość dofinansowania
wyniosła ponad 384 mln zł. Ozna -
cza to, że nie wykorzystano przy -
dzielonej na działanie alokacji.
Katarzyna Barnaś
30 - Truck & Business
1063313072.004.png 1063313072.005.png 1063313072.006.png 1063313072.007.png 1063313072.001.png 1063313072.002.png 1063313072.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin