miliony-na-intermodal.pdf
(
142 KB
)
Pobierz
Zarządzanie / Finanse
DRUGA UNIJNA SzANSA DLA ROzWOJU TRANSPORTU INTERMODALNEGO
Miliony na intermodal
Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło drugą edycję konkursu w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, działanie 7.4 Rozwój transportu
intermodalnego.
Ze względu na tranzytowe poło
-
żenie, na skrzyżowaniu głównych
europejskich korytarzy transpor
-
towych, Polska ma bardzo dobre
warunki do rozwoju transportu
intermodalnego, stanowiącego
połączenie różnych gałęzi trans
-
portu bez zmiany jednostki ładun
-
kowej. Jest to bardzo konkuren
-
cyjne rozwiązanie pod względem
zarówno kosztów jak i czasu
dostarczenia towarów.
styczne na liniach kolejowych oraz
w portach morskich, a na to są
potrzebne pieniądze, których cią
-
gle brakuje. Już w bardzo niedale
-
kiej perspektywie, dzięki środkom
z Unii Europejskiej, sytuacja ta
powinna się stopniowo zmieniać
.
Program Infrastruktura i Środowi
-
sko, działanie 7.4 Rozwój trans
-
portu intermodalnego, wdrażany
przez jednostkę podległą Minister
-
stwu Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej, tj. Centrum
Unijnych Projektów Transporto
-
wych, może w znacznym stopniu
przyczynić się do ograniczenia
ruchu drogowego i zwiększenia
liczby towarów przewożonych
koleją przy równoczesnej ochronie
środowiska.
To jeden z ostatnich w ramach Pro
-
gramu, dostępnych dla przedsię
-
biorstw, konkursów umożliwiający
dofinansowanie projektów inwe
-
stycyjnych. Wartość minimalna
określona dla projektu to 20 mln
zł (minimalna kwota kosztów
kwalifikowanych), maksymalna
nie została określona. Premio
-
wane będą rozwiązania ulokowane
przy transeuropejskich sieciach
transportowych i międzynarodo
-
wych liniach kolejowych, a także
obszarach przygranicznych.
Budżet przeznaczony na konkurs
wynosi ponad 167 mln zł.
O wsparcie finansowe mogą ubie
-
gać się zarządy portów morskich,
operatorzy terminali oraz przed
-
siębiorcy, bez względu na wiel
-
kość przedsiębiorstwa. Poziom
dofinansowania jest uzależniony
od typu projektu i wynosi: mak
-
symalnie 50 proc. dla projektów
obejmujących budowę, rozbudowę
infrastruktury, oraz do 30 proc. dla
projektów obejmujących zakupy
systemów oraz urządzeń, w tym
taboru intermodalnego. Wielkość
przedsiębiorstwa aplikującego do
konkursu nie wpływa na wysokość
udzielonej pomocy publicznej.
KRAJOWE, UNIJNE I BRUKSELSKIE
Katarzyna Barnaś
starszy konsultant PNO Consultants
– PNO, jako wiodąca firmą doradztwa gran
-
towego, wspiera przedsiębiorców w procesie
aplikowania, realizacji i rozliczania projektów
wspieranych ze środków krajowych, unij
-
nych i brukselskich. Doświadczenie zdobyte
w ramach pierwszej edycji konkursu 7.4 POIiŚ
jak również pozostałych priorytetów Programu
pozwala PNO z sukcesem wykorzystywać
dodatkowe źródła finansowania dla planowanych inwestycji.
Wnioski należy składać w terminie od 24.09.2012 r. do 17.12.2012 r.
Szczegółowe informacje na http://www.cupt.gov.pl/?id=1255
Ostatnia szansa
W Europie transport intermodalny
stanowi prawie 10 proc. ogólnej
wartości ładunków, a w Polsce
– dla porównania – jest to mniej
niż 2 proc. Jednak, aby transport
intermodalny mógł się rozwijać,
muszą powstawać kolejne termi
-
nale przeładunkowe i centra logi
-
analiza finansowa
i ekonomiczna
Działanie umożliwia wsparcie
projektów czysto inwestycyjnych,
zakupowych, taborowych lub
mieszanych, przy czym projekt
mieszany to taki, który uwzględ
-
nia części infrastrukturalną i zaku
-
pową. Ten typ projektów wymaga
dokładnego przeliczenia wniosko
-
wanej kwoty w oparciu o udział
procentowy poszczególnych kosz
-
tów. Podział procentowy wartości
inwestycji w infrastrukturę i warto
-
ści inwestycji nieinfrastrukturalnej
ma również wpływ na ocenę przy
-
gotowania projektu do realizacji.
Opierając na się doświadczeniach
ze współpracy z ekspertami oce
-
niającymi dokumentację aplika
-
cyjną w czasie poprzedniej rundy
aplikacyjnej, należy podkreślić
wartość dobrze przygotowanej
analizy finansowej i ekonomicznej
projektu. Wnioskodawcy powinni
dołożyć wszelkiej staranności
w opracowaniu analizy kosztów
i korzyści ekonomiczno-społecz
-
nych płynących z jego realizacji,
realnie oszacowanego popytu na
nowe oferowane usługi. Kolejną
kwestią, istotną z punktu widze
-
nia wymagań konkursowych jak
i szansy wsparcia, jest procedura
administracyjna, związana z uzy
-
skaniem decyzji pozwolenia na
budowę oraz decyzji o środowisko
-
wych uwarunkowaniach przedsię
-
wzięcia. Wnioskodawcy realizu
-
jący projekty z zakresu transportu
przyjaznego środowisku powinni
dopilnować prawidłowo przepro
-
wadzonej procedury środowisko
-
wej. Oznacza to przeanalizowanie
potencjalnego wpływu projektu
na środowisko naturalne poprzez
zapewnienie konsultacji z właści
-
wymi organami ds. ochrony środo
-
wiska i opinią społeczną.
Ze względu na ograniczenie ter
-
minu kwalifikowalności wydat
-
ków i zakończenia projektu do
31 grudnia 2015 r.
, a także spe
-
cyfikę przedsięwzięć infrastruk
-
turalnych, można spodziewać się
przyspieszonej procedury oceny
wniosków konkursowych w sto
-
sunku do pierwszej jego edycji.
Wyniki konkursu zostaną opubli
-
kowane w połowie 2013 r.
W poprzedniej rundzie aplika
-
cyjnej, której budżet stanowił
451 882 490, 00 zł, złożono
16 wniosków. Ostatecznie reko
-
mendowanych do wsparcia
zostało 13 projektów, przydzie
-
lona wartość dofinansowania
wyniosła ponad 384 mln zł. Ozna
-
cza to, że nie wykorzystano przy
-
dzielonej na działanie alokacji.
Katarzyna Barnaś
30
-
Truck
&
Business
Plik z chomika:
ulia.meow
Inne pliki z tego folderu:
starzenie-sie-spoleczenstwa.pdf
(1798 KB)
informatyczne-narzedzia-do-zarzadzania-strategicznego.pdf
(213 KB)
telematyka-zastepuje-nawigacje.pdf
(1024 KB)
realizacja-zmian-w-planie-produkcyjnym.pdf
(564 KB)
zaufany-i-bezpieczny-partner.pdf
(607 KB)
Inne foldery tego chomika:
Egzamin zawodowy
Eurologistics kwiecień-maj 2012
GZiM
Logistyka
Logistyka dla wszystkich
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin