PARKOWANIE
Parkowanie równoległe tyłem
Aby zaparkować równolegle tyłem należy ustawić się obok auta zaparkowanego. Odległość między samochodami powinna wynosić około 0,5m i nie powinna być większa niż 1m.
Podczas parkowania tyłem pracuje głównie lewa noga. Prawa ma dostarczać tylko stały gaz [na poziomie powyżej 1000 obrotów] i ma być stale w takim samym położeniu. Trzeba cały czas „trzymać auto na sprzęgle” – to właśnie sprzęgło decyduje tutaj o prędkości samochodu! I dzięki niemu auto nie gaśnie.
Im sprzęgło wyżej tym auto jedzie szybciej, im niżej – wolniej.
Etapy parkowania:
1. pełny skręt w prawo gdy kierowca widzi w tylnej szybie pasażera tył auta zaparkowanego obok
2. pełny skręt w lewo gdy w prawym lusterku kierowca widzi że tylna klamka jest na wysokości krawężnika [cała klamka musi wejść na krawężnik]
3. pełny skręt w lewo gdy kierowca widzi że pół przedniej klamki jest na wysokości krawężnika
Potem zatrzymanie następuje gdy widzimy że auto stoi prosto i równolegle do krawężnika [widać to w prawym lusterku, można też patrzeć na przód auta].
Podczas wykonywania manewru między dwoma samochodami trzeba upewnić się że się zmieścimy i nie uderzymy auta z tyłu [patrzymy więc w środkowe lusterko przez tylną szybę].
Parkowanie prostopadłe po prawej
Aby poprawnie zaparkować prostopadle po prawej, należy zjechać maksymalnie na lewą część swojego pasa i wjeżdżać jak największym łukiem. Trzeba pamiętać o tym żeby zwolnić i dać bieg 1! Gdy prawe lusterko jest na wysokości linii – pełny skręt w prawo. Kierownice skręconą trzymamy do czasu aż auto ustawi się prosto. Wtedy należy wyprostować koła i się zatrzymać.
Parkowanie prostopadłe po lewej
Aby dobrze zaparkować prostopadle po lewej, należy cały czas jechać prawym pasem i dużym łukiem wjechać na miejsce parkingowe. W tym parkowaniu mamy do dyspozycji więcej miejsca na wjeżdżanie (zyskujemy szerokość lewego pasa, czyli około 3m).
Tak samo jak przy parkowaniu po prawej stronie należy pamiętać aby zwolnić i dać bieg 1.
moishi