CHARAKTERYSTYKI UŻYTKOWANIA ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH
Wskaźniki umożliwiające ocenę środków transportu.
1. Elastyczność systemu transportowego Et - wskaźnik mówiący o spełnieniu wymagań przez danego przewoźnika. Umożliwia eliminację najsłabszych podwykonawców oraz nagradzanie najlepszych.
Et =
gdzie: ws - liczba spełnionych wymagań, Wt - liczba wymagań transportowych.
2. Niezawodność taboru przewoźnika Nt - wskaźnik charakteryzujący procent terminowo wykonanych przewozów. Jego monitoring umożliwia bieżącą kontrolę przewoźnika oraz podjęcie działań mających na celu zwiększenie stopnia niezawodności.
Nt =
gdzie : pt - liczba terminowo wykonanych przewozów, ppsp - liczba przewozów surowców i produktów.
3. Czas trwania kursu th na trasie h - czas od chwili wyjazdu środka transportowego z punktu początkowego do chwili jego do punktu końcowego.
th = tjh + twh [min., godz.]
gdzie: tjh - czas jazdy na trasie h, czyli czas kiedy pojazd znajduje się wyłącznie w ruchu, twh - czas przeznaczony na oczekiwania operacyjne, taki jak postoje na światłach, wsiadanie pasażerów, załadunek czy wyładunek.
4. Czas obrotu na trasie h - czas przejazdu w obie strony z uwzględnieniem czasu spędzonego w punkcie początkowym oraz końcowym (np. czas załadunku oraz wyładunku).
= 2(th + ∆t) [min., godz.]
gdzie: ∆t - czas poświęcony na załadunek/wyładunek, postoje autobusu na pętli
5. Potok towarowy Ph na linii h - wielkość masy towarowej przewożonej przez dowolny punkt określonej trasy przewozowej w jednym kierunku w jednostce czasu.
Psieci = h [ton/godz., palet/godz.]
6. Potok pasażerski Ph na linii h - liczba pasażerów przewożonych przez dowolny punkt określonej trasy przewozowej w jednym kierunku w jednostce czasu.
Psieci = h [pasażerów/godz.]
7. Interwał ruchu IRh na linii h - odstęp czasu, w którym dwa środki transportowe obsługujące tę samą trasę przewozową kolejno przejeżdżają po sobie przez dowolny punkt tej trasy.
h
IRh = [min., godz.]
gdzie: - czas obrotu na linii h, xh - liczba pojazdów na danej trasie przewozowej.
8.
9. Częstotliwość ruchu wh na trasie h - liczba środków transportowych przejeżdżających w czasie jednej godziny w jednym kierunku przez dowolny punkt trasy przewozowej obsługiwanej przez te pojazdy.
wh = , przy IRh wyrażonym w minutach
10. Prędkość eksploatacyjna pojazdu na trasie h - stosunek drogi wykonanej przez pojazd do czasu pracy pojazdu w określonym horyzoncie czasowym.
ph
= [km/h]
gdzie: Lh - długość drogi na linii h [km], Tph - czas pracy/jazdy pojazdu jak i wszystkich czynności towarzyszących [godz].
11. Prędkość techniczna pojazdu na trasie h - stosunek drogi wykonanej przez pojazd do czasu pracy pojazdu w określonym horyzoncie czasowym.
jh
gdzie: Lh - długość drogi na linii h [km], Tjh - czas jazdy pojazdu na trasie h [godz]
12. Współczynnik wykorzystania czasu pracy na trasie h - to stosunek czasu jazdy do czasu pracy.
=
gdzie: ; Tjh - czas jazdy pojazdu na trasie h [godz]; Tph - czas pracy/jazdy pojazdu jak i wszystkich czynności towarzyszących [godz].
13. Praca przewozowa Qh na trasie h - to iloczyn ładunku/pasażerów przewożonego na danej trasie lub jej odcinku i długości tej trasy lub jej odcinka.
Qh = i x Li [tkm, pkm]
gdzie: Qi - wielkość ładunku wyrażona w tonach lub pasażerach, Li - długość odcinka
14. Współczynnik wykorzystania ładowności - to stosunek pracy przewozowej rzeczywiście wykonanej przez pojazd w horyzoncie czasu t do pracy przewozowej możliwej do wykonania przy pełnym wykorzystaniu ładowności lub pojemności pojazdu.
poj
gdzie: , Q - maksymalna dopuszczalna pojemność pojazdu wyrażona w tonach lub pasażerach.
15. Współczynnik gotowości technicznej taboru - to stosunek czasu użytkowania pojazdu do całkowitego czasu inwentarzowego będącego sumą czasu użytkowania i obsługiwania.
u
o
gdzie: ...
ulia.meow