T.13 CHARAKTERYSTYKI UZYTKOWANIA SRODKOW TRANSPORTOWYCH.doc

(690 KB) Pobierz

CHARAKTERYSTYKI UŻYTKOWANIA ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH

 

Wskaźniki umożliwiające ocenę środków transportu.

1.      Elastyczność systemu transportowego Et - wskaźnik mówiący o spełnieniu wymagań przez danego przewoźnika. Umożliwia eliminację najsłabszych podwykonawców oraz nagradzanie najlepszych.

 

                            Et =

 

gdzie:  ws - liczba spełnionych wymagań,  Wt - liczba wymagań transportowych.

 

2.      Niezawodność taboru przewoźnika  Nt - wskaźnik charakteryzujący procent terminowo wykonanych przewozów. Jego monitoring umożliwia bieżącą kontrolę przewoźnika oraz podjęcie działań mających na celu zwiększenie stopnia niezawodności.

 

                            Nt =

 

gdzie :  pt - liczba terminowo wykonanych przewozów,  ppsp - liczba przewozów surowców i produktów.

 

3.      Czas trwania kursu th na trasie h - czas od chwili wyjazdu środka transportowego z punktu początkowego do chwili jego do punktu końcowego.

 

                            th = tjh + twh  [min., godz.]

 

gdzie:  tjh - czas jazdy na trasie h, czyli czas kiedy pojazd znajduje się wyłącznie w ruchu, twh - czas przeznaczony na oczekiwania operacyjne, taki jak postoje na światłach, wsiadanie pasażerów, załadunek czy wyładunek.

 

4.      Czas obrotu na trasie h - czas przejazdu w obie strony z uwzględnieniem czasu spędzonego w punkcie początkowym oraz końcowym (np. czas załadunku oraz wyładunku).

 

                            = 2(th + ∆t) [min., godz.]

 

gdzie:  ∆t - czas poświęcony na załadunek/wyładunek, postoje autobusu na pętli

 

5.      Potok towarowy Ph na linii h - wielkość masy towarowej przewożonej przez dowolny punkt określonej trasy przewozowej w jednym kierunku w jednostce czasu.

 

                            Psieci = h [ton/godz., palet/godz.]

 

6.      Potok pasażerski Ph na linii h - liczba pasażerów przewożonych przez dowolny punkt określonej trasy przewozowej w jednym kierunku w jednostce czasu.

 

                            Psieci = h [pasażerów/godz.]

 

7.      Interwał ruchu IRh na linii h - odstęp czasu, w którym dwa środki transportowe obsługujące tę samą trasę przewozową kolejno przejeżdżają po sobie przez dowolny punkt tej trasy.

 

h

                            IRh =    [min., godz.]

 

gdzie:  - czas obrotu na linii h,  xh - liczba pojazdów na danej trasie przewozowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.     

9.      Częstotliwość ruchu wh na trasie h - liczba środków transportowych przejeżdżających w czasie jednej godziny w jednym kierunku przez dowolny punkt trasy przewozowej obsługiwanej przez te pojazdy.

 

h

                            wh =                       przy IRh wyrażonym w minutach

 

10.  Prędkość eksploatacyjna pojazdu na trasie h - stosunek drogi wykonanej przez pojazd do czasu pracy pojazdu w określonym horyzoncie czasowym.

 

ph

h

                            =      [km/h]

 

gdzie:  Lh - długość drogi na linii h [km],  Tph - czas pracy/jazdy pojazdu jak i wszystkich czynności towarzyszących [godz].

 

11.  Prędkość techniczna pojazdu na trasie h - stosunek drogi wykonanej przez pojazd do czasu pracy pojazdu w określonym horyzoncie czasowym.

jh

h

                            =        [km/h]

 

gdzie:  Lh - długość drogi na linii h [km],  Tjh - czas jazdy pojazdu na trasie h [godz]

 

12.  Współczynnik wykorzystania czasu pracy na trasie h - to stosunek czasu jazdy do czasu pracy.

 

ph

jh

                            =

 

gdzie:     ; Tjh - czas jazdy pojazdu na trasie h [godz];  Tph - czas pracy/jazdy pojazdu jak i wszystkich czynności towarzyszących [godz].

 

13.  Praca przewozowa Qh na trasie h - to iloczyn ładunku/pasażerów przewożonego na danej trasie lub jej odcinku i długości tej trasy lub jej odcinka.

 

 

                            Qh = i x Li   [tkm, pkm]

 

gdzie: Qi - wielkość ładunku wyrażona w tonach lub pasażerach,  Li - długość odcinka

 

14.  Współczynnik wykorzystania ładowności - to stosunek pracy przewozowej rzeczywiście wykonanej przez pojazd w horyzoncie czasu t do pracy przewozowej możliwej do wykonania przy pełnym wykorzystaniu ładowności lub pojemności pojazdu.

 

h

h

h

poj

                            =    

poj

h

gdzie:     Q     - maksymalna dopuszczalna pojemność pojazdu wyrażona w tonach lub pasażerach.

 

15.  Współczynnik gotowości technicznej taboru - to stosunek czasu użytkowania pojazdu do całkowitego czasu inwentarzowego będącego sumą czasu użytkowania i obsługiwania.

u

h

o

h

u

h

                            =

 

o

h

u

h

gdzie: ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin