PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO –OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE III DZIECI 4 – LETNICH
NA MIESIĄC – MAJ
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Spotkanie z zaczarowanym światem książek.
II TYDZIEŃ - Kto mieszka na łące?
III TYDZIEŃ - Uroczystości rodzinne w przedszkolu!
IV TYDZIEŃ - Kto się boi fryzjera? – poznajemy Austrię i jej modne fryzury.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Spotkanie z zaczarowanym światem książek.
EDUKACJA UMYSŁOWA :
§ Wyprawa do krainy czekoladowej rzeki – uważne śledzenie akcji nowego opowiadania, poznawanie ulubionych książek kolegów i koleżanek. Właściwe obchodzenie się z książką.
§ Słuchanie wiersza I.Salach „Moje książki” – rozmowa na temat sposobów zdobywania wiadomości z książek; pokaz dzieciom książek przyniesionych przez nauczyciela o zróżnicowanej tematyce - książki przyrodnicze, bajki, baśnie, legendy, do kolorowania, książkę telefoniczną, z dekoracjami, atlas itp.; oglądanie książek przez chętne dzieci; zachęcenie do przyniesienia swoich ciekawych i ulubionych pozycji do przedszkola.
§ Wycieczka do biblioteki dla dzieci na ul. Fredry – zapoznanie dzieci z pracą bibliotekarki, zwiedzanie poszczególnych działów wypożyczalni dla dzieci i młodzieży; przybliżenie jednej z baśni, zrozumienie, że w bibliotece każda książka ma swoje miejsce i numer, tak jak zabawki w przedszkolu, omówienie zasad czytelnictwa, przypomnienie o szacunku dla książek jako źródła wiedzy o świecie.
§ Ćwiczenia oddechowe „Kartka” - odwracanie kartek w książce przy pomocy dmuchania - rozwijanie pojemności płuc.
§ Zabawa gramatyczna „Moja ulubiona bajka” – poprawne stosowanie form fleksyjnych w przymiotnikach, określanie cech za pomocą przymiotników, różnicowanie modulacji głosu przy zdaniach wykrzyknikowych o oznajmujących.
§ Zgadywanki obrazkowe – rozpoznawanie bohaterów znanych bajek na ilustracjach lub słuchając fragmentu bajki z kasety bądź płyty.
§ Słuchanie baśni A. Puszkina „Bajka o rybaku i złotej rybce” – włączenie rodziców do ogólnopolskiej akcji cała Polska czyta dzieciom. Pobudzanie i pogłębianie przeżyć emocjonalnych przez recepcję baśni, rozwijanie wrażliwości na dobro i zło, wyrabianie pozytywnych cech charakteru w stosunkach z innymi ludźmi.
§ Zabawa dydaktyczna „Półki z książkami” – posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie czterech i więcej (w zależności od umiejętności dzieci); utrwalenie określeń związanych z wielkością przedmiotów ( duże, małe, najmniejsze) - układanie książek na półce według wielkości.
EDUKACJA RUCHOWA:
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 17 (wł.) Przybory : obręcze, linka, woreczki.
Metoda : stacyjna. Doskonalenie umiejętności przechodzenia przez laskę krokiem mierniczym stopa za stopą.
§ Zabawy ruchowe: - orientacyjno – porządkowa „Pociąg” – świadome stosowanie cech ruchu (płynność biegu, chodu)
- z elementem skoku „Jezioro” – dynamiczność skoku.
§ Spacery w najbliższej okolicy – oglądanie i określanie wielkości przedmiotów : duży – większy, mały – mniejszy, gruby – grubszy itp.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)
§ Improwizacje muzyczno – ruchowe o tematyce wiosennej. Wyzwalanie chęci wyrażania myśli i uczuć za pomocą śpiewu i ruchu, rozbudzanie wrażliwości i zainteresowań muzycznych.
§ Ćwiczenia emisyjne podczas wyśpiewywania krótkich zdań o wiośnie m. in. „Witaj piękna wiosenko”, „Zielono i kolorowo wokół nas” itp.
§ Zabawy rytmiczne przy muzyce - doskonalenie reakcji na zmianę rytmu, odzwierciedlanie ruchem rytmu i melodii piosenki - przebieg rytmiczny i dynamiczny; wprowadzenie piosenki pt. „Kolorowa książka”; określanie charakteru wprowadzonej piosenki.
§ Przypomnienie tańca „Riwer Kwai” – doskonalenie umiejętności wykonywania ruchów tanecznych w parach; rozwijanie sprawności ruchowej; przypomnienie piosenki „Kolorowa książka”; wykorzystanie jej tekstu do ćwiczeń ortofonicznych na głosce „r”; głośne śpiewanie wyrazów zawierających głoskę r - muzyczne przedłużanie.
§ Osłuchanie się z piosenką „Posłuchaj mnie mamo” przygotowanie jej na uroczystość Dnia Rodziców. Poznanie melodii, słów i nastroju nowej piosenki.
§ Rytm i piosenka – próby łączenia określonych czynności ze słyszaną piosenką; szybka reakcja ruchowa na usłyszaną melodię.
§ Nauka gry na instrumentach utworu J. Galwaya „Le Basque” – próby indywidualnej gry na instrumentach: trójkąty, janczarki, drewienka, tamburyna, drewienka.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)
§ Drapanka plastyczna na temat „Książka” – poznawanie nowej techniki spryskiwania farby szczoteczką przez sitko, dokładne nakładanie poszczególnych części na papier. P: papier śniadaniowy, ołówek, papier biały, sitko, akwarele, szczoteczka do zębów.
§ Karta pracy - utrwalenie liczebników porządkowych poprzez naklejanie mini książeczek (kolorowych obrazków) na odpowiedniej półce pod dyktando nauczyciela.
§ „Zakładka do ulubionej książeczki” – samodzielne wycinanie wzorów z papieru samoprzylepnego i naklejanie na swoją zakładkę; chętnym dzieciom pomoc w przyczepieniu frędzli do zakładki; zdobywanie nowych doświadczeń plastycznych i technicznych przez dzieci.
§ Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem piasku – próby formowania babek przy użyciu wiaderek, łopatek, foremek. Poznanie właściwości wilgotnego piasku.
§ „Moja ulubiona postać z bajki” – obcowanie z wytworami o walorach artystycznych, próby wyrażania własnych doświadczeń i upodobań, operowanie różnymi formami linii i plam w zależności od uchwycenia pędzla.
§ „Bajkolandia”- próby przedstawienia przedmiotów i zdarzeń w powiązaniu z treścią utworów literackich. Pobudzanie wyobraźni dziecięcej.
Wyrazy do globalnego czytania: książka, bajka, biblioteka, księgozbiór, zakładka.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Kto mieszka na łące?
EDUKACJA UMYSŁOWA:
§ Słuchanie opowiadania pacynką „Przebudzenie żabek” – poszerzanie znajomości świata zwierząt żyjących na łące; zapoznanie z ich sposobem życia, pożytecznością; zwrócenie uwagi na znaczenie wykonywania dobrych uczynków, niesienia pomocy innym.
§ Słuchanie wiersza J.Brzechwy „Żuk i biedronka” – przypomnienie nazw owadów najczęściej spotykanych na wiosennej łące; kształtowanie pozytywnego stosunku do nich.
§ Teatrzyk cieni do opowiadania I. Salach „Ucieczka” – ukazanie skutków niewłaściwej zabawy - męczenia zwierząt; przypomnienie ochronnej funkcji ubarwienia skrzydeł motyla; próba udzielenia odpowiedzi na pytanie problemowe „skąd się bierze motyl?”.
§ Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego pt. „O świerszczyku, co przepiłował skrzypce” – poznanie i rozróżnianie świerszcza jako mieszkańca łąki. Przedstawienie jego trybu życia, zapoznanie z ulubionym pokarmem. Ukazanie funkcji ubarwienia ciała (ochrona).
§ Ćwiczenie słuchowe „Co słyszysz?” – rozpoznawanie głosów z łąki nagranych na płytę CD i prawidłowe nazywanie zwierząt, które je wydają.
§ Utrwalenie liczenia w zakresie czterech elementów (dz. zdolne w dostępnym im zakresie) oraz utrwalenie kolorów na podstawie opowiadania W. Badalskiej pt. „Cztery motylki” – przypomnienie cyfr od 1 do 4; zwrócenie uwagi dzieciom na zjawisko przystosowywania się zwierząt do warunków w przyrodzie.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 17 (wł.) (powt.) Przybory : obręcze, linka, woreczki.
§ Zabawy ruchowe: - orientacyjno – porządkowa „Motyle i dzieci”
- z elem. równowagi „Spacer z biedronką”
- ruchowo – artykulacyjna „Zwierzęta na łące” – naśladowanie poruszania się i głosu owadów.
§ Spacer na pobliską łąkę w celu zapoznania z wyglądem środowiska przyrodniczego. Ukazanie bogactwa roślin i zwierząt (trawa, kwiaty, żaby, biedronki, motyle itp.) oraz sposobu wykorzystania łąki przez człowieka np. wypas krów, koszenie traw.
§ Zabawy rytmiczne przy muzyce – prawidłowa reakcja na zmianę tempa i dynamiki; sprawne ustawienie się w dwóch kołach na sygnał muzyczny.
§ Zabawa ruchowo - naśladowcza „Taniec motyli” ćwicząca orientację przestrzenną dzieci oraz prawą i lewą stronę ciała - wykorzystanie do zabawy małych motyli dla każdego dziecka; prawidłowe reagowanie na podawane wskazówki nauczyciela.
§ Utrwalenie dźwięków niskich i wysokich w zabawie ruchowej pt. „Motyle i pszczoły” - na dźwięki niskie poruszają się pszczółki, na wysokie lekko fruwają motyle; słuchanie piosenki „Motyle na łące”.
§ Opowieść ruchowa pt. „Na łące” – improwizacja ruchowa polegająca na swobodnym naśladowaniu różnych czynności i ruchów związanych z obserwacją otoczenia. Sprawne ustawianie się w rzędzie lub szeregu na sygnał muzyczny.
§ Słuchanie zjawisk akustycznych – zabawy „Nakręcany bąk”, „Dźwięki”. Spostrzeganie słuchem kierunku i barwy dźwięków. Wyrabianie takich dyspozycji jak: wrażliwość słuchowa, orientacja.
§ Zabawy „Symetryczne bazgranie” – rysowanie na szarym papierze z nauczycielką kolorową kredą symetrycznego motyla.
§ Origami płaskie z koła – biedronka, żuczek. Ćwiczenia w składaniu papieru – zasada jednego zgięcia. Doskonalenie chwytności dłoni.
§ Karta pracy - obrysowanie po śladzie drugiej połowy motyla, pokolorowanie według własnego pomysłu.
§ Ćwiczenie kinezjologiczne „Panorama łąki” – praca na 3 etapy:
- I etap „Niebo” - rytmiczne malowanie plamek,
- II etap „Trawa” – naprzemienne malowanie długich kresek
- III etap „Kwiaty” – swobodne wyrzucanie kresek z kółka na zewnątrz.
Wyrazy do globalnego czytania – konik polny, żuk, biedronka, mrówka, motyl, łąka, kwiaty, ślimak, żaba.
III TEMAT KOMPLEKSOWY – Uroczystości rodzinne w przedszkolu!
&#x...
beata7922