Praktyczne aspekty_wykorzystania_OZE.pdf

(3648 KB) Pobierz
Microsoft Word - broszura OZE.doc
Praktyczne aspekty
wykorzystania odnawialnych
ródeł energii
Rafał Bal, Jacek Bieranowski, Janusz Budny, Anna Edyta Gutowska,
Maciej Neugebauer, Janusz Piechocki, Stefan Szczukowski, Stanisław Paniczko,
Piotr Szutkiewicz, Józef Tworkowski, Andrzej Stanisław Zaman
Białystok 2005
Praktyczne aspekty wykorzystania odnawialnych ródeł energii
___________________________________________________________________________
SPIS TRE CI
1. Je li nie w giel to… co? - kilka słów na temat rozwoju odnawialnych ródeł
energii na terenie Województwa Podlaskiego (P. Szutkiewicz) …………..……. 1
2. Odnawialne ródła energii i mo liwo ci ich praktycznego wykorzystania (R.
Bal, J. Piechocki) ………………………………………………. …………………….…6
3. Zmiany w produkcji i wykorzystaniu biomasy w Polsce (S. Szczukowski, J.
Tworkowski) .....................................................................................................................23
4. Ro liny energetyczne przydatne do uprawy na terenie województwa
podlaskiego (A. S. Zaman) …………………………………..……………..………..29
5. Biomasa – ro liny energetyczne (A. E. Gutowska) ……………...…..…..………32
6. Uprawa wierzby energetycznej (J. Tworkowski, S. Szczukowski) ………….…..37
7. Energetyczna i ekologiczna ocena biomasy drzewnej na tle paliw
konwencjonalnych (J. Budny) …………………………………….………………...46
8. Propozycja wzorca wykorzystania biomasy drzewnej do celów
energetycznych (J. Budny) ... ………………………………………………………...52
9. Energia geotermiczna (M. Neugebauer, J. Piechocki) ………………….………..57
10. Pompy ciepła (S. Paniczko) ………………………...………………………………..66
11. Biodiesel – ekologiczne ródło energii odnawialnej (J. Bieranowski) ………..71
12. Rola odnawialnych ródeł energii w zaspokajaniu lokalnych potrzeb
energetycznych (R. Bal, J. Piechocki) ………………….…………………………..86
Praktyczne aspekty wykorzystania odnawialnych ródeł energii
___________________________________________________________________________
Je li nie w giel to… co? - kilka słów na temat rozwoju
odnawialnych ródeł energii na terenie województwa podlaskiego
Piotr Szutkiewicz
Dyrektor Podlaskiej Agencji Zarz dzania Energi
Prawodawstwo UE do szczegółowo reguluje kwestie dotyczce energetyki.
Dotyczy to zarówno zasad funkcjonowania rynku energii elektrycznej jak i sposobów
jej wytwarzania. Cze tych przepisów odnosi si do wykorzystania alternatywnych
wobec paliw kopalnych tzw. odnawialnych ródeł energii. Chodzi tu zwłaszcza
o ródła wykorzystujce energi słoneczn wystpujc w rozmaitych postaciach,
w szczególnoci promieniowania słonecznego, energii wiatru, czy biomasy, a take
energi kinetyczn płyncej wody i wewntrzne ciepło Ziemi. Do cech
charakterystycznych OZE naley przede wszystkim to, e: s praktycznie
niewyczerpalne, ich zasoby uzupełniane s nieustannie w procesach naturalnych,
mog dostarcza energii we wszystkich formach (cieplna, elektryczna, paliwa
silnikowe), koszt paliwa (wiatr, woda, energia słoneczna, czy ciepło Ziemi) jest
zerowy, z reguły nie zanieczyszczaj rodowiska. Przy obecnym poziomie cywilizacji
technicznej za odnawialne ródło energii mona w pewnym sensie uzna take t
cz odpadów komunalnych i przemysłowych, która nadaje si do energetycznego
przetworzenia, zwłaszcza tworzywa sztuczne. Obecnie udział tych ródeł w bilansie
energetycznym Polski jest minimalny i nie przekracza 1% (wg niektórych szacunków
2, 5%).
Opracowana w listopadzie 1997 r. przez Komisj Europejsk tzw. "Biała Ksiga
Energetyki Odnawialnej" załoyła dwukrotny wzrost udziału odnawialnych ródeł
energii w bilansie energetycznym Unii Europejskiej do roku 2010 (do poziomu 12%
w zaspokajaniu zapotrzebowania UE na energi pierwotn). By go osign, kade
z pastw członkowskich zostało zobowizane do wyznaczenia minimalnego
procentowego udziału energii zyskiwanej ze ródeł odnawialnych w bilansie
krajowym. Przyjta przez Sejm RP strategia rozwoju energetyki odnawialnej
stanowica odpowied na zalecenia zawarte w Białej Ksidze zakłada, e udział
energii odnawialnej w bilansie paliwowo - energetycznym kraju do roku 2010 signie
7,5%.
Oprócz sprostania ogólnym zaleceniom, po 1 maja tego roku Polska stanła
przed koniecznoci wdroenia konkretnych rozwiza systemowych i technicznych.
Ich skutki bd odczuwalne nie tylko na poziomie centralnym, ale take na poziomie
województw, poszczególnych gmin, przedsibiorstw energetyki cieplnej, zakładów
komunalnych i firm zajmujcych si wytwarzaniem energii bd gospodark
surowcami, które mog by wykorzystywane do jej produkcji. Obecna sytuacja ma
cechy okresu przejciowego.
Jeli chodzi o województwo podlaskie, to zakres widocznych zmian na rynku
energii i paliw odnawialnych nie jest jeszcze zbyt wielki. Niektóre gminy przymierzaj
si do unowoczenienia systemów zaopatrzenia w energi znajdujcych si na ich
terenie, wzbogacajc je o obiekty wykorzystujce odnawialne ródła energii, prywatni
przedsibiorcy ostronie badaj moliwoci prowadzenia upraw rolin
energetycznych, powstaj pierwsze firmy, które sonduj rynek zwizany z handlem
zrbkami, przerobem i dostawami paliw powstałych na bazie odpadów komunalnych.
Due firmy energetyczne antycypujc zmiany przepisów próbuj okreli, jakie
innowacje technologiczne (jest to ju etap poszukiwania konkretnych rozwiza
1
Praktyczne aspekty wykorzystania odnawialnych ródeł energii
___________________________________________________________________________
technicznych i urzdze) musz wprowadzi, aby wprowadzi współspalanie
biomasy i odpadów w tradycyjnych kotłach wglowych. Mamy wic do czynienia ze
stanem wyczekiwania i przygldania si temu, co przyniesie najblisza przyszło.
Kształtowa j bd, z jednej strony - dostpno funduszy unijnych moliwych do
wykorzystania na inwestycje zwizane z energetyk, z drugiej- siła, z jak pastwo
bdzie egzekwowa unijne dyrektywy i załoenia przyjte w strategii rozwoju polskiej
energetyki. O tym, e dzieje si to nie zawsze z jednakow moc wiadczy choby,
w praktyce martwy, zapis o koniecznoci opracowywania przez gminy załoe do
planów zaopatrzenia w ciepło i w energi elektryczn.
Jaka bdzie przyszło energetyki odnawialnej na terenie województwa
podlaskiego? Jednej rzeczy moemy by pewni - zgodnie z wytycznymi UE bdzie
wzrastał udział paliw odnawialnych w wytwarzaniu energii elektrycznej i ciepła przez
due firmy energetyczne. Prawo energetyczne, ju teraz, wskazuje na obowizek
zakupywania przez zakłady energetyczne okrelonej iloci energii pochodzcej
z odnawialnych ródeł energii. Wytwórcy energii, widzc w tym sposób na
zagwarantowanie zbytu na swoje produkty – a przynajmniej t ich cz, któr musi
od nich (bo ma taki ustawowy obowizek) zakupi dystrybutor energii elektrycznej,
prowadz analizy i prace zmierzajce do zmodyfikowania swoich procesów
technologicznych, tak aby w kotłach wglowych mona było spala miał wglowy
zmieszany ze zrbkami, wstpnie posegregowanymi odpadami komunalnymi bd
paliwami bdcymi ich pochodnymi. Nie mog przy tym ogranicza si tylko do
wyboru urzdze czy metod. Spraw najtrudniejsz jest wypracowanie modelu
współpracy wszystkich zainteresowanych stron - od władz samorzdowych,
w których gestii pozostaj zakłady utylizacji odpadów komunalnych, nadlenictwa
zarzdzajce zasobami drewna opałowego i zrbków, po firmy zajmujce si
oczyszczaniem miasta bd obrotem paliwami odnawialnymi.
W obecnej sytuacji w kontekcie naszych lokalnych uwarunkowa naley
wskaza w tym momencie na dwie kwestie: w najbliszych latach naley spodziewa
si coraz wikszego nacisku na redukcj liczby odpadów komunalnych i konieczno
ich zagospodarowywania nie na drodze prostego składowania poprzedzonego mniej
lub bardziej dokładn, wieloetapow segregacj, ale takiej organizacji systemów ich
zbiórki i selekcji, który umoliwi wytwarzanie z nich energii elektrycznej i ciepła, bd
przetwarzania na półprodukty wykorzystywane do produkcji tworzyw sztucznych lub
w przemyle chemicznym. Stanowi to chyba jedyn racjonaln alternatyw
w stosunku do innej dostpnej metody przeróbki, jak jest kompostowanie.
Konieczno takiego sposobu zagospodarowania odpadów wynika bowiem
porednio z dyrektywy Unii Europejskiej 99/31/EC z dnia 26 kwietnia 1999r.
w sprawie składowania odpadów w okresie nie dłuszym ni 5 lat. Stwierdza ona m.
in., e:
1. W okresie nie dłuszym ni 5 lat (liczonych od roku 2001, dokładn dat
graniczn okrela dyrektywa) kierowane na składowiska odpady komunalne, które
ulegaj biodegradacji, musz zosta zredukowane do 75% (wagowych) całkowitej
masy odpadów komunalnych ulegajcych biodegradacji wytworzonych w 1995 roku,
lub w ostatnim roku poprzedzajcym rok 1995, dla którego s osigalne
standaryzowane dane EUROSTATU;
2. W okresie nie dłuszym ni 8 lat (sposób liczenia- j.w.), kierowane na
składowiska odpady komunalne, które ulegaj biodegradacji, musz zosta
zredukowane do 50% (wagowych) całkowitej masy odpadów komunalnych
ulegajcych biodegradacji wytworzonych w 1995 roku, lub w ostatnim roku
2
Praktyczne aspekty wykorzystania odnawialnych ródeł energii
___________________________________________________________________________
poprzedzajcym rok 1995, dla którego s osigalne standaryzowane dane
EUROSTATU;
Dodatkowo, uzgodniona niedawno przez Parlament Europejski i rad Ministrów
UE dyrektywa o odpowiedzialnoci za skaenie rodowiska przez przedsibiorstwa
według zasady "truciciel płaci". (dotyczy to skaenia wód, strat poczynionych w
gatunkach chronionych i naturalnym rodowisku, a take skaenia gruntów) pokazuje
ogólny kierunek zmian zachodzcych w gospodarce odpadami komunalnymi.
Mówic kolokwialnie: tradycyjne metody polegajce na usypywaniu piramid
złoonych ze mieci wytwarzanych przez gospodarstwa domowe i zakłady
przemysłowe w cigu kilku najbliszych lat stan si na tyle kosztowne i obłoone
rónorakimi sankcjami finansowo-prawnymi, e wymusi to wdroenie innych metod
ich przerobu, a produkcja energii w oparciu o odpady komunalne stanie si
praktycznie jedyn moliw do wykorzystania alternatyw.
Naley to potraktowa jako wskazówk dla inwestorów poszukujcych nowych
obszarów działalnoci: odpady komunalne - ich zbiórka, przetwarzanie, utylizacja,
logistyka zwizana z ich dostarczaniem ju wkrótce moe sta si ródłem do
pokanych zysków, a ju teraz stanowi obszar, na którym wystpuje nasilona walka
o rynek. W skali województwa podlaskiego istniejca ilo odpadów pozwala na
powstanie maksymalnie dwóch- trzech duych instalacji, w których odpady
komunalne bd przetwarzane na energi elektryczn, ciepln, bd inne paliwa
(gaz syntezowy, etanol, itp.). Powstanie choby jednej z nich spowoduje kolosalne
zmiany w sposobie, w jaki obecnie traktowane s takie odpady.
Z niechcianego balastu i masy, która po prostu jest przysypywana warstw ziemi
stan si cennym i poszukiwanym surowcem energetycznym, a moce przerobowe
takiego obiektu mog mie efekt w postaci powstania firm dostarczajcych odpady
z miejsc nieraz odległych od miejsca działania instalacji.
Jest tylko kwesti czasu kiedy - w postpie logarytmicznym - rosn bdzie
równie zapotrzebowanie na inne paliwa, które w wietle Prawa energetycznego
i stosownych rozporzdze s uznawane za odnawialne ródła energii, tak cenne
z punktu widzenia energetyki zawodowej. Chodzi tu zarówno o susz leny i zrbki
bdce w gestii nadlenictw jak i roliny energetyczne pochodzce ze specjalnych
upraw. Jeli chodzi o te ostatnie, to opis sytuacji mona zamkn jednym zdaniem:
w naszym regionie nie ma liczcych si upraw, upraw bo nie ma odbiorców, a nie ma
odbiorców, bo nie ma upraw. Te które istniej mona uzna za działalno quasi
hobbistyczn.
Duy wpływ na obraz sytuacji panujcej w energetyce na terenie Podlasia ma
te aktywno gmin. Dla wielu z nich kwesti priorytetow stanowi budowa systemów
kanalizacyjnych, czy dróg, ale ju nie kosztownych obiektów zwizanych
z energetyk czy rozwijaniem upraw rolin energetycznych. Wobec wieloletnich
zaniedba w tych obszarach naprawd trudno si dziwi takiej kolejnoci priorytetów.
Z ankiety przeprowadzonej w kwietniu br. przez Podlask Agencj Zarzdzania
Energi wynika, e wikszo gmin na terenie Podlasia nie dysponuje załoeniami
do planów zaopatrzenia w ciepło i w energi elektryczn a, co za tym idzie,
wikszego rozeznania swoich potrzeb i moliwoci zwizanych z rozwojem
energetyki, mimo, e prawo energetyczne nakłada na gminy obowizek opracowania
takich załoe. Nie chodzi tu o to, aby gani za to gminy, które dysponuj przecie
szczupłymi nieraz budetami i z ledwoci wygospodarowuj rodki na realizacj
najbardziej pilnych zada. Chodzi tu raczej o zachcenie do bardziej
perspektywicznego traktowania przez wójtów i burmistrzów spraw zwizanych
z energetyk. W sytuacji, w której gminy bd chciały realizowa inwestycje
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin