most jakjiś projket.pdf

(326 KB) Pobierz
02-PM OBLICZENIA.xls
2008-05-10
Materiały do ćwiczeń z Podstaw Mostownictwa
Studia Zaoczne
1. CEL I PODSTAWA OPRACOWANIA.
Celem projektu jest zwymiarowanie dźwigara o konstrukcji zespolonej będącego częścią wiaduktu/mostu drogowego.
Przy opracowaniu projektu wykorzystano normy, rozporządzenia oraz literaturę techniczną:
1) PN-82/S-10052 Obiekty mostowe. Konstrukcje stalowe. Projektowanie.
2) PN-85/S-10030 Obiekty mostowe. Obciążenia. Wydanie 2.
3) PN-91/S-10042 Obiekty mostowe. Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. Projektowanie.
4) PN-EN 1992-1-1:2005, Eurokod 2: Projektowanie konstrukcji z betonu - Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków,
5) PN-EN 1992-2:2006, Eurokod 2: Projektowanie konstrukcji z betonu - Część 2: Mosty betonowe - Projektowanie
i szczegółowe zasady (U).
6) PN-EN 1994-2:2006, Eurokod 4: Projektowanie konstrukcji zespolonych stalowo-betonowych - Część 2: Reguły
ogólne i reguły dla mostów (U),
7) Dziennik Ustaw RP nr 63/2000, poz. 735 „... w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe
obiekty inżynierskie i ich usytuowanie”.
8) Koreleski J.: Zespolone konstrukcje mostowe. PWN. Warszawa – Kraków 1967.
9) Czudek H.: Podstawy mostownictwa metalowego. Warszawa 1997.
10) Furtak K.: Mosty Zespolone. PWN. Kraków 1999.
11) Karlikowski J., Madaj A., Wołowicki W.: Mostowe konstrukcje zespolone stalowo-betonowe. WKŁ. Warszawa 2003.
12) Podstawą obliczeń jest koncepcja rysunkowa wiaduktu/mostu drogowego o konstrukcji zespolonej.
453067719.008.png
2008-05-10
Materiały do ćwiczeń z Podstaw Mostownictwa
Studia Zaoczne
2. ZAŁOZENIA DO OBLICZEŃ.
a) Pełna współpraca między dźwigarem stalowym i płytą żelbetową.
b) Zapewnienie wspólnych odkształceń na styku materiałów poprzez sztywne łączniki, połączenie niepodatne.
c) Wykonanie konstrukcji bez wprowadzenia naprężeń w dźwigarze stalowym przed jego zespoleniem z częścią
betonową (montaż jednofazowy) np.: montaż na sztywnym, pełnym rusztowaniu.
d) Sprawdzenie naprężeń w dźwigarze zespolonym w momencie, gdy beton osiągnie w pełni swoje parametry
wytrzymałościowe (demontaż rusztowań).
e) Schemat statyczny: belka swobodnie podparta.
453067719.009.png
2008-05-10
Materiały do ćwiczeń z Podstaw Mostownictwa
Studia zaoczne
3. MATERIAŁY KONSTRUKCYJNE.
3.1. BETONY KONSTRUKCYJNE.
3.1. 1. Beton kon strukcyjny płyty pomostu wg PN-91/S-10042.
B 35
E b = 34,60 GPa - moduł sprężystości (28 dni)
R bk = -26,20 MPa - wytrzymałość charakterystyczna na ściskanie
R btk 0,05 = 1,90 MPa - wytrzymałość charakterystyczna na rozciąganie
R b1 = -20,20 MPa - wytrzymałość obliczeniowa na ściskanie
R bt 0.05 = 1,25 MPa - wytrzymałość obliczeniowa na rozciąganie
R bb = -15,50 MPa - wytrzymałość obliczeniowa betonu nie zbrojonego na ściskanie
τ R = 0,32 MPa - wytrzymałość obliczeniowa na ścinanie
τ b max = 4,43 MPa - maksymalne naprężenie ścinające w elementach żelbetowych od sił poprzecznych
ν = 0,167 - współczynnik Poisson'a
g b = 27,00 kN/m 3 - ciężar objętościowy masy
α T = 0,00001 1/°C - współczynnik rozszerzalności termicznej
Do obliczeń przyjęte zostaną właściwości mechaniczne wg PN-91/S-10042.
3.1. 2. Beton kon strukcyjny płyty pomostu wg PN-EN 1992-1-1:2005 i PN-EN 1992-2:2006.
C 30/37
{XD3, XF4} - klasa ekspozycji dla płyty pomostowej przyjęta arbitralnie
XD3 - korozja spowodowana chlorkami niepochodzącymi z wody morskiej
elementy betonowe zbrojone, cyklicznie mokre i suche
XF4 - agresywne oddziaływanie zamrażania/rozmrażania bez środków odladzających
albo ze środkami odladzającymi elementy betonowe zbrojone silnie
nasycone wodą ze środkami odladzającymi lub woda morską
C 30/37 - wymgana minimalna klasa betonu
c min =
25 mm
- wymagana minimlana otulina
c =
10 mm
- odchyłka wykonawcza
c nom =
35 mm
- przyjęta otulina do obliczeń
3.2. STAL ZBROJENIOWA.
3.2. 1. Stal zbrojeniowa do zbrojenia płyty pomostu wg Aproaty Technicznej IBDiM Nr AT/2001-04-1115.
A-IIIN, BSt 500S
E a = 200,00 GPa - moduł sprężystości
R ak = 490,00 MPa - wytrzymałość charakterystyczna na rozciąganie
R a = 375,00 MPa - wytrzymałość obliczeniowa na rozciąganie
g s = 78,00 kN/m 3 - ciężar objętościowy
- stal zbrojeniowa zalicza się do klasy stali: A-IIIN wg PN-91/S-10042,
- stal zbrojeniowa musi należeć do klasy B lub C wg kryterium ciągliwości PN-EN 1992-1-2:2006.
3.3. STAL KONSTRUKCYJNA.
3.3. 1. Stal konstrukcyjna n a dźwigary główne i poprzecznice wg PN-EN-10025-2 i PN-EN 1993-1.
S355J2
E s = 210,00 GPa - moduł sprężystości
ν = 0,30 - współczynnik Poisson'a
f y = 355,00 MPa - granica plastyczności przy rozciąganiu
f u = 360,00 MPa - wytrzymałość charakterystyczna na rozciąganie
R = 294 MPa - wytrzymałość obliczeniowa
g S = 78,50 kN/m 3 - ciężar objętościowy masy
α T = 0,000012 1/°C - współczynnik rozszerzalności termicznej
t max = 40 mm - maksymalna grubość blach
3.3.2. Stal konstrukcyjna na łączniki zespalające.
Stal konstrukcyjna na łączniki musi odpowiadać stali konstrukcyjnej na dźwigary główne
i poprzecznice. W przypadku zastosowania łączników systemowych powinny one posiadać
aprobatę dopuszczającą do stosowania w budownictwie mostowym IBDiM i parametry nie gorsze
niż przyjęte w obliczeniach.
453067719.010.png 453067719.011.png
2008-05-10
Materiały do ćwiczeń z Podstaw Mostownictwa
Studia Zaoczne
4. ZESTAWIENIE OBCIĄŻEŃ.
Obliczenia oparto na PN-85/S-10030, układ podstawowy obciażeń (P).
4.1. OBCIĄŻENIA OD CIĘŻARU WŁASNEGO I WYPOSAŻENIA.
Przekrój poprzeczny (skala skażona).
4.1.1. Obciążenia od ciężaru własnego elementów konstrukcyjnych.
L.p.
Wyszczególnienie
Wartość charakterystyczna
[kN/m]
γ f
Wartość obliczeniowa
[kN/m]
1Płyta żelbetowa:
A ż =
3,84 m 2
g b =
27,00 kN/m 3
A ż · g b =
103,74 kN/m
103,74
1,2
124,49
2Dźwigary główne:
i b =
6 sztuk
A s =
0,038 m 2
g S =
78,50 kN/m 3
i b · A s · g s =
17,90 kN/m
17,90
1,2
21,48
3 Poprzecznice:
i p1 =
2 sztuk
A p1 =
0,0335 m 2
i p2 =
2 sztuk
A p2 =
0,01936 m 2
l p =
10,000 m
- dł. poprzecznicy
l t =
21,000 m
- rozp. teoretyczna
l w =
0,500 m
- wysięg poza oś podparcia
l c =
22,000 m
- dł. całkowita dźwigara
(i p1 · A p1 +i p2 ·A p2 ) · l p · g s /l c =
3,77 kN/m
3,77
1,2
4,53
4 Dodatek na spawy i łączniki:
1,00
1,2
1,20
Σ G kch =
126,4
Σ G ko =
151,7
4.1.2. Obciążenia od ciężaru własnego elementów niekonstrukcyjnych - wyposażenia.
L.p.
Wyszczególnienie
Wartość charakterystyczna
[kN/m]
γ f
Wartość obliczeniowa
[kN/m]
5 Nawierzchnia:
t naw =
0,090 m
s naw =
9,000 m
g naw =
23,00 kN/m 3
t naw · s naw ·g naw =
18,63 kN/m
18,63
1,5
27,95
6 Izolacja:
453067719.001.png 453067719.002.png 453067719.003.png 453067719.004.png 453067719.005.png 453067719.006.png
2008-05-10
Materiały do ćwiczeń z Podstaw Mostownictwa
Studia Zaoczne
t iz =
0,010 m
s iz =
14,000 m
g iz =
14,00 kN/m 3
t iz · s iz ·g iz =
1,96 kN/m
1,96
1,5
2,94
7 Kapy chodnikowe:
A k1 =
0,696 m 2
A k2 =
0,696 m 2
g żk =
24,00 kN/m 3
(A k1 +A k2 ) · g żk =
33,42 kN/m
33,42
1,5
50,13
8 Nawierzchnia na chodnikach:
t nawch =
0,005 m
s nawch =
5,520 m
g nawch =
14,00 kN/m 3
t nawch · s nawch ·g nawch =
0,39 kN/m
0,39
1,5
0,58
9 Bariery ochronne:
i =
2
gbar =
1,00 kN/m
i·g bar =
2,00 kN/m
2,00
1,5
3,00
10 Balustrady:
i =
2
gbal =
0,80 kN/m
i·g bal =
1,60 kN/m
1,60
1,5
2,40
11 Krawężnik granitowy na zaprawie niskoskurczowej:
i =
2
gkr =
1,50 kN/m
i·g kr =
3,00 kN/m
3,00
1,5
4,50
12 Odwodnienie:
i =
2
g od =
1,00 kN/m
i·g od =
2,00 kN/m
2,00
1,5
3,00
Σ G wch =
63,0
Σ G wo =
94,5
4.1.3. Obciążenia od ciężaru własnego i wyposażenia przypadające na jeden dźwigar.
i b = 6 sztuk - liczba dźwigarów głównych
g o = ( Σ G ko G wo )/ i b = 41,0 kN/m - obciążenie obliczeniowe na jeden dźwigar
4.2. OBCIĄŻENIA UŻYTK OWE - OBC IĄŻENIA RUCHOME wg PN-85/S-10030.
Klasa obciążenia:
A
L.p.
Wyszczególnienie
Wartość charakterystyczna γ f
Wartość obliczeniowa
13 Obciążenie od pojazdu K:
Współczynnik dynamiczny:
Ustrój:
1 przęsłowy =
21,0
m
l śr = 21,000 m
Φ = 1,35-0,005*l śr = 1,245
< 1,325
Pojazd K =
800 kN
- cały pojazd, wartość char.
Pojazd K*Φ =
996 kN
996,00
1,5
1494,00
14 Obciążenie równomiernie rozłożone pojazdami q:
q =
4,00 kN/m 2
4,00
1,5
6,00
15 Obciążenie równomiernie rozłożone tłumem q t :
q t =
2,50 kN/m 2
2,50
1,3
3,25
Uwagi:
- w obliczeniach nie uwzględniono obciążenia wywołanego hamowaniem i przyśpieszeniem pojazdów,
- w obliczeniach nie uwzględniono obciążenia siłami odśrodkowymi - ustrój prosty w planie,
- w obliczeniach nie uwzględniono obciążenia wyjątkowego pojazdem specjalnym STANAG.
4.3. OBCIĄŻENIE SPOWODOWANE SKURCZEM BETONU.
L.p.
Wyszczególnienie
Wartość charakterystyczna γ f
Wartość obliczeniowa
16 Obciążenie skurczem betonu płyty pomostowej.
Dokładne obliczenia naprężeń wywołanych skurczem w punkcie 8.2.
Odkształcenie skurczowe wyznaczono na podstawie PN-91/S-10042.
-
1,2
-
453067719.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin