PP wos I.pdf

(187 KB) Pobierz
Microsoft Word - nowy model.doc
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
1
OCENIANIE ARKUSZA
POZIOM PODSTAWOWY
Zasady oceniania:
– zarozwiązanie zadań z arkusza na poziomie podstawowym można uzyskać maksymalnie
100 punktów,
– model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych); uznaje
się każdą inną pełną i poprawną merytorycznie odpowiedź, przyznając za nią maksymalną
liczbę punktów,
– za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty,
– za zadania otwarte, oceniane w skali 0 – 1, punkt przyznaje się wyłącznie za odpowiedź
w pełni poprawną,
– za zadania, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punktów,
ile prawidłowych elementów odpowiedzi przedstawił zdający,
– jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech, itp.) niż wynika z polecenia w
zadaniu, ocenie podlega tylko tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest
wymaganych w poleceniu,
– jeżeli podane w odpowiedzi informacje (również dodatkowe) świadczą o zupełnym braku
zrozumienia omawianego zagadnienia i zaprzeczają logice udzielonej odpowiedzi,
odpowiedź taką należy ocenić na zero punktów.
Zadanie
Model odpowiedzi
Schemat
punktowania
Punkty za
poszczególne
części zadania
Liczba
pkt za
zadanie
1.
C
1
pkt
1
pkt
2.
D
1
pkt
3.
B
1
pkt
4.
B
1
pkt
5.
C
1
pkt
6.
C
1
pkt
7.
C
8.
1. – C
2. – D
3. – B
4. – A
1 pkt
za każde
poprawne
przyporządko-
wanie
4
pkt
9.
A – 4
B – 2
C – 3
D – 5
1 pkt
za każde
poprawne
przyporządko-
wanie
4
pkt
Poziom podstawowy
5489027.004.png
2
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Poziom podstawowy
10.
Woda, powietrze
1 pkt
za każdą
poprawną
odpowiedź
2
pkt
11.
A) bezpośrednia
B) pośrednia
1 pkt
za każdą
poprawną
odpowiedź
2
pkt
12.
A) norma obyczajowa
B) norma prawna
C) norma moralna
1 pkt
za każdą
poprawną
odpowiedź
3
pkt
13.
np.
1.wolność zgromadzeń i zrzeszania się
2.zasada trójpodziału władzy
3.zasada pluralizmu politycznego
1 pkt
za każdą
poprawną
odpowiedź
3
pkt
A) Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy
w Europie
B) Organizacja Jedności Afrykańskiej
C) Międzynarodowy Fundusz Walutowy
D) Międzynarodowa Organizacja Pracy
14.
1 pkt
za każdą
pełną
poprawną
nazwę
4
pkt
15.
Hasła
1. pierestrojka ( przebudowa)
2. głasnost (jawność)
3. uskorienije ( przyśpieszenie)
Nazwisko inspiratora przemian
[Michał] Gorbaczow
1 pkt
za każde
prawidłowo
podane hasło
1 pkt za
podanie
nazwiska
4
pkt
16.
Za, np.:
• Media kształtują styl życia obywateli.
• Dowolne interpretowanie faktów przez media
• Manipulowanie odbiorcą, informacją.
• Brak hamulców moralnych i etycznych w walce
o informacje.
Przeciw, np.:
• Świat mediów nie funkcjonuje niezależnie, informacje
pochodzą ze świata realnego.
• Uwrażliwiają ludzi na zło istniejące na świecie.
• Służą społeczeństwu, rozwiązują konflikty, ujawniają
nieprawidłowości życia politycznego, społecznego itp.
• Pomagają ludziom, są współorganizatorami akcji
charytatywnych.
1 pkt za każdy
logiczny
argument Za
i Przeciw
8
pkt
pkt
za każde
prawidłowe
wskazanie
17.
Fakty: 1,4,5,8
Opinie:2,3,6,7,9,10
10
pkt
5489027.005.png 5489027.006.png
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
3
18.
A)
1.Hiszpania, Czechy, Irlandia
2.Francja, Niemcy
np.
B)
1. przychylność Hiszpanii i Irlandii wynika z ich akceptacji
dla naszego wejścia do UE, państwa te otworzyły dla nas swoje
rynki pracy i wielu Polaków z tego skorzystało.
2. Hiszpania i Irlandia są państwami katolickimi to również
ma swoje znaczenie. Czechy są naszym sąsiadem, oba państwa
należą do Grupy Wyszehradzkiej, mamy coraz lepsze kontakty
turystyczne, współpraca opozycji w latach 80. („Solidarność”).
3. Niemcy – zaszłości historyczne, zamknięcie rynku pracy przed
Polakami.
4. Francja – obawy, że Polska, jako państwo liczebnie silne, osłabi
pozycję Francji w Unii Europejskiej, inne stanowisko dotyczące
wysłania wojsk do Iraku, brak solidarności w tej sprawie,
ograniczenia rynku pracy, pouczanie Polaków i traktowanie nas
„z góry”.
1 pkt
za poprawne
wymienienie
państw
przyjaznych i
niechętnych
Polsce
po 1 pkt za
każde
uzasadnienie
6
pkt
A)
1. Przekonanie o własnej wyższości (buta, arogancja).
2.Wroga i zaślepiona opozycja wobec innych (określająca
przekonanie o własnej odrębności).
3.Dążenie do likwidacji wrogów (często wymyślonych).
19.
po 1 pkt
za
wymienienie
każdej cechy.
4 pkt za
poprawny opis
uwzględnia -
- jący
4 cechy.
7
pkt
B) (0-4) Należy uwzględnić cztery elementy definicji:
1) stosunek do własnego narodu – 1 pkt,
2) stosunek do innych narodów – 1 pkt,
3) sposób rozwiązywania konfliktów, stosunki z innymi – 1pkt,
4) rola patriotyzmu we współczesnym świecie – 1 pkt
20.
A) kredytodawca-kredytobiorca [konsument] – 1 pkt
B)
1. Imię i nazwisko, adres i miejscowość, data – 1pkt
2. nr umowy, kwota kredytu, podpis kredytobiorcy – 1pkt
C) data odstąpienia od umowy – (05.08.2005.) – 1 pkt
D) 2) cywilnego – 1 pkt
1 pkt
za prawidłowe
określenie
stron umowy
2 pkt za
prawidłowe
wypełnienie
druku
1 pkt za
prawidłowe
podanie daty
1 pkt za
podkreślenie
właściwej
odpowiedzi
5
pkt
Poziom podstawowy
5489027.007.png
4
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Poziom podstawowy
21
Sfera społeczno – polityczna
argumenty za:
• większe możliwości kontaktów
• przenikanie kultur
• demokratyzacja stosunków między państwami
• wyrównywanie różnic rozwojowych.
argumenty przeciw:
• unifikacja życia
• utrata odrębności narodowej
• oderwanie się od korzeni
Sfera gospodarcza
argumenty za:
• swobodny przepływ dóbr, usług.
• zmniejszenie bezrobocia
• wykorzystanie najnowszych technologii
• otwarcie nowych konkurencyjnych rynków
• światowy system walutowy..
argumenty przeciw:
• wzrost wpływu dużych korporacji na rynek krajowy.
• podatność słabszych państw na kryzysy i recesje.
• wypieranie z rynku małych firm.
• ingerencja w środowisko naturalne np. żywność
modyfikowana.
Po 1 pkt
Za każdy
poprawny
argument
8
pkt
A) (0-2) Walka z terroryzmem, walka z rozprzestrzenianiem broni
masowego rażenia, tworzenie narzędzi do zarządzania stosunkami
politycznymi w dobie globalizacji, zmniejszanie negatywnych
konsekwencji destabilizacji powodowanej „upadaniem” państw
B) (0-8) Za umieszczenie niezależnych organizacji
wyspecjalizowanych i organów specjalnych -1 pkt
2 pkt
za poprawne
wskazanie
4 obszarów
1 pkt za
2 obszary
1
8 pkt za
poprawne
wypełnienie
schematu
22.
wybiera
niestałych
członków
na 2 lata
10
pkt
4
mianuje
personel
5
3
za 10
poprawnie
wpisanych
8 pkt, za 9
7 pkt, za 8
6 pkt, za 7
5 pkt, za 6
4 pkt, za 5
3 pkt, za 4
2 pkt, za 3
1 pkt
6
tworzy
2
współpracują
Niezależne organizacje
wyspecjalizowane
w ramach ONZ
Organy specjalne
i programy ONZ
7
9
8
10
5489027.001.png 5489027.002.png
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
5
23.
A (0-4) – przedstawienie czterech obszarów działań,
B (0-4) – uzasadnienie,
C (0-2) – właściwe wykorzystanie materiałów,
D (0-1) – spójna, logiczna wypowiedź,
E (0-2) – zgodność formy wypowiedzi z sytuacją komunikacyjną:
zwyczajowy zwrot do słuchaczy – 1 pkt,
forma przemówienia – 1 pkt.
13
pkt
Poziom podstawowy
5489027.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin