Tematem poniższego eseju są niektóre starożytne fryzy greckie przedstawiające Amazonomachię.pdf

(1244 KB) Pobierz
9033727 UNPDF
Tematem poniższego eseju są niektóre starożytne fryzy greckie
przedstawiające Amazonomachię, tj. walkę Greków z Amazonkami.
Amazonomachia i Centauromachia nie były jedynymi, choć może najczęstszymi, tematami
przedstawianymi na fryzach i rzeźbach okresu klasycznego na ścianach doryckich i jońskich
świątyń. Innymi tematami były np. czyny Theseusa, czyli Gigantomachia (Hephaisteion, Ateny,
440 pne), walki Greków z Grekami (światynia-grobowiec Nereid w Xanthos, 400 pne;
świątynia Atheny-Nike, Akropolis, Ateny, ok. 425 pne), heroiczne czyny Heraklesa
(Hephaisteion, Ateny; świątynia Zeusa w Olympii, 460 pne), procesje ofiarne (Parthenon,
Akropolis, Ateny, 447-442 pne), itp. (AMK)
AMAZONOMACHIA
O starożytnych greckich fryzach
ANDRZEJ M. KOBOS
Amazonomachia
Amazonki, a ściślej Amazonomachia, czyli walka Greków z Amazonkami,
była bardzo popularnym motywem w greckiej sztuce, conajmniej od końca
siódmego wieku pne. Powody zamiłowania starożytnych Greków do
Amazonek nie są znane. Nie jest szeroko podawany motyw wyższości
cywilizacji greckiej, tak jak jest to przy Centauromachii, tj. walkach Lapithów
z Centaurami. Być może chodziło też o symbolikę zdobywania Azji przez
Greków.
9033727.003.png
 
Amazonki
W mitologii greckiej, Amazonki były ludem kobiecych wojowników, dziećmi
Aresa, zamieszkującym na obrzeżu znanego świata, tj. nad Morzem Czarnym
W pewnych porach roku spotykały się z mężczyznami innej rasy, by potem
rodzić potomstwo. Zatrzymywały dziewczynki, a chłopców zabijały lub
okaleczały. Nastoletnim dziewczynom deformowały prawe piersi, by potem nie
przeszkadzały im w walce. Zajmowały się walką i polowaniem, ich bronią były
łuki, włócznie i topory, ich tarcze miały kształt półksiężyca. Wszystkie jeździły
konno, Nosiły krótkie tuniki, obnażające pierś. Miały założyć kilka miast w
Ionii w Azji Mniejszej, przede wszystkim Ephesos.
Wczesny joński relief w srebrze przedstawiający walkę Amazonek z
Grekami, 6 w. pne. (Ref. 4)
W Illiadzie , Amazonki najpierw prowadziły wojnę Bellerofonem z Korynthu i
królem Troi Priamem, ale po śmierci Hektora nadeszły z północy na pomoc
Priamowi. Według poematu Posthomerica , apokryfu do Illiady, Quintusa
Smyrnaeusa (IV w. ne), królową Amazonek, Penthesileę, zabił Achilles,
potem oskarżony o miłość do niej przez Thersitesa, którego za to zabił w
gniewie.
Dziewiątą z dwunastu prac Heraklesa było zdobycie opaski królowej
Amazonek. Mit ten dał początek dalszemu mitowi o Theseusu. Ponieważ
przebywał on razem z Heraklesem, albo w odwecie za jego własną ekspedycję,
Amazonki zatakowały Theseusa całą mocą – wjechały konno do Attyki i
obległy go w Atenach, których był królem. Nastąpiła wielka bitwa wygrana
9033727.004.png
przez Theseusa, który ocalił tym Ateny i Attykę. Pokonana królowa
Amazonek, Hippolyta miała zostać jeńcem lub żoną Theseusa.
Zachowało się kilka rzymskich kopii rzeźb Amazonek (oryginały niektórych
przypisano Pheidiasowi), jak również kilka rzymskich kopii tarczy z posągu
Atheny Parthenos z Parthenonu. Wszystkie te tarcze ozdobione są motywem
Amazonomachii, a na jednej z nich, tzw. "Strangford shield", figuruje także
domniemany autoportret Pheidiasa, twórcy posągu Parthenos.
Rzymska kopia tarczy Ateny Parthenos z Parthenonu, tzw. "Strangford
shield", 3 w. ne.
Tarcza ozdobiona jest scenami Amazonomachii, domniemanym portretem
Pheidiasa (u dołu na lewo od centrum)
i namalowaną sceną Gigantomachii - walki między gigantami. (Ref. 2)
W późniejszej, hellenistycznej mitologii, Dionysius miał napotkać Amazonki
i uczynić je sojusznikami lub pokonać je, zdobywając tak Wschód. Według
pism współczesnych Aleksandrowi Wielkiemu, miał on spotkać się z
królową Amazonek pod miastem Jaxartes w Azji.
Amazonomachia w świątynii Apollo w Bassae
9033727.005.png
Jednym z najstarszych i być może ikonograficznie najbogatszym fryzem
przedstawiającym walkę Greków z Amazonkami był fryz w doryckiej świątyni
Apollo Epikuriosa w Bassae niedaleko Phigaleia w górach Arkadii w interiorze
Peloponezu, sławnej ze wspaniałego położenia, architektury i dekoracji
rzeźbiarskiej. Świątynia ta została wybudowana w podzięce mieszkańców
Apollinowi za ocalenie ich od zarazy podczas Wojny Peloponeskiej w roku
430 pne. Świątynię zaprojektował Ictinus, architekt Partenonu na Akropolu w
Atenach. Z zewnątrz, światynia w Bassae wygląda jak konwencjonalna, jednak
wewnatrz różni się od takiegoż rozplanowania. Fryz biegł ponad kolumnadą
świątyni, lecz nie na zewnątrz, tylko wewnątrz. Przedmiotem fryzu są dwa
oczywiste tematy: walka Lapithów z Centaurami (por. powyżej) i walka
Greków z Amazonkami.
Walka Greków z Amazonkami.
Fryz ze świątyni Apollo Epikuriosa w Bassae, po 430 pne.
British Museum, London.
(fot. Andrzej Kobos)
9033727.001.png
Walka Greków z Amazonkami.
Fryz ze świątyni Apollo Epikuriosa w Bassae, po 430 pne.
British Museum, London.
(fot. Andrzej Kobos)
Walka Greków z Amazonkami.
Fryz ze świątyni Apollo Epikuriosa w Bassae, po 430 pne.
British Museum, London.
(fot. Andrzej Kobos)
9033727.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin