Program_Profilaktyki.doc

(113 KB) Pobierz

Podstawy prawne działań profilaktycznych

·        Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. Nr 120, poz. 526),

·        Konstytucja Rzeczypospolitej z dnia 02.04.1997r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483).

 

Przepisy Oświatowe:

·        Ustawa z dnia 07.09.1991r. O systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami),

·        Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej i sportu z dnia 26.02.2002r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego... (Dz. U. z 2002 Nr 51 poz. 458),

·        Rozporządzenie Ministra edukacji narodowej z dnia 21.03.2001r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzeniu egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2001r. Nr 29 poz. 323 ze zmianami Dz.U.  z 30.04.2002r. poz. 433)

·        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13.08.1999r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, (...) (Dz. U. Nr 67 poz. 110).

 

Przepisy Pozaoświatowe

·        Ustawa z 06.02.1997r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. z 1997r. Nr 28,, poz.153)

·        Narodowy Program Zdrowia 1996 – 2005,

·        Ustawa z dnia 26.10.1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230, z późniejszymi zmianami, tekst jednolity z 27.04.2001r.),

·        Ustawa z dnia 19.08.1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535, późniejszymi zmianami),

·        ustawa z dnia 09.11.1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania i tytoniu,

·        i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996r. Nr 10, poz. 55)

·        Ustawa z dnia 24.04.1997r.  o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 1997r. Nr 75, poz. 468 z późniejszymi zmianami),

·        Ustawa z dnia 29.11.1990r. o pomocy społecznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP.

 

              Profilaktyka to zespół działań o charakterze informacyjnym i edukacyjnym mających na celu ochronę człowieka przed zagrożeniami oraz reagowanie na pojawiające się zagrożenia. Profilaktyka szkolna ma na celu umiejętne rozpoznawanie czynników ryzyka, hamujących lub niszczących rozwój ucznia, sprzyjających podejmowaniu zachowań ryzykownych. Duży nacisk kładzie się na czynniki chroniące, które stanowią podstawę wszelkich działań profilaktyczno – wychowawczych. Szkoła znając wagę problemu i czując się współodpowiedzialna za wychowanie naszej młodzieży oraz realizując założenia reformy,  podejmuje działania profilaktyczno – dydaktyczne wspierające rodziców i uczniów. 

Program profilaktyczny już od dawna zajmuje ważne miejsce w działaniach wychowawczych szkoły, jest związany z programem wychowawczym szkoły, z programem zajęć wychowania do życia w rodzinie. Jego treści realizowane są w trakcie procesu dydaktycznego wszystkich przedmiotów, zajęć pozalekcyjnych, w trakcie uroczystości i akcji tematycznych. Poniższy program profilaktyczny został wzbogacony o nowe zadania i ma na celu usystematyzowanie dotychczasowych działań.

 

 

 

 

 

CHARAKTERYSTYKA  PROGRAMU.

 

Poniższy program profilaktyczny oparty został na Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego /Rozp. MEN z dn.15 lutego 1999/ i uwzględnia wszystkie cele i zadania szkoły w niej zawarte. Przy jego tworzeniu kierowaliśmy się też zapotrzebowaniami uczniów i rodziców związanymi z kształtowaniem wśród młodzieży właściwych postaw wobec zagrożeń współczesnego świata tj. dewaluacja wartości, przemoc wobec słabszych, agresja, wandalizm, różnego rodzaju uzależnienia, kult pieniądza, szybko rosnąca dewastacja środowiska. Realizacja tego programu ma pomóc młodzieży naszej szkoły przezwyciężyć takie problemy, jak: niechęć do szkoły, nauki, nauczycieli i rodziców, zahamowania, niewiara w siebie, apatia, agresja, szukanie akceptacji i własnego miejsca w otaczającym świecie.

Tworząc ten program oparto się na współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, uwzględniono też wykorzystanie możliwości szkoły. Przeprowadzono wiele ankiet wśród uczniów i rodziców, prowadzono rozmowy z pracownikami szkoły oraz instytucjami współpracującymi, prowadzono obserwacje, wymieniano spostrzeżenia. Efektem tych działań jest poniższy program profilaktyczny, w którym na plan pierwszy wysuwają się następujące zachowania problemowe:

*agresja wśród uczniów /również wulgaryzmy słowne/

*niszczenie mienia szkolnego

*problem uzależnień /pierwszy papieros, pierwsze próby z alkoholem/

 

ADRESACI  I  REALIZATORZY  PROGRAMU.

 

Adresatami są:

                            *młodzież gimnazjalna

                            *rodzice

                            *nauczyciele i pracownicy szkoły

                            *środowisko lokalne

 

Realizatorami są:

                            *dyrekcja szkoły

                            *nauczyciele i wychowawcy

                            *pedagog szkolny

                            *pozostali pracownicy szkoły

                            *instytucje współpracujące ze szkołą

                            *zaproszeni specjaliści.

 

 

INSTYTUCJE  WSPÓŁPRACUJĄCE.

 

*Poradni Psychologiczno – Pedagogiczna w Stęszewie

*Komisariat Policji w Stęszewie, specjalista ds. nieletnich

*Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

*Sąd Rodzinny w Grodzisku Wlkp., Kuratorzy

*Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Poznaniu

*Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Poznaniu

*Poradnie specjalistyczne

 

 

METODY  I  FORMY  PRACY.

 

Metody:

                            *indywidualne rozmowy

                            *wykłady i prelekcje

                            *gry i zabawy integracyjne

                            *praca w grupach

                            *psychodramy

                            *dyskusje

                            *prezentacja filmów video

                            *wycieczki

                            *konkursy                           

*apele

 

 

Formy:

*zajęcia edukacyjne

*godziny wychowawcze                           

*zajęcia z pedagogiem

*spotkania profilaktyczno – edukacyjne ze specjalistami z instytucji, fundacji,       stowarzyszeń

*kampanie profilaktyczne

 

 

FORMY  EWALUACJI  DZIAŁAŃ  PROFILAKTYCZNYCH.

 

              Ewaluacja projektu będzie polegała na systematycznym monitorowaniu zaplanowanych zadań. Informacje niezbędne do ewaluacji pozyskamy przez:

*rozmowy i wywiady z uczniami i rodzicami

*obserwację uczniów w różnych sytuacjach

*wymianę uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń podczas spotkań szkolnego zespołu wychowawczego

*analizę dokumentów szkolnych /dzienniki, protokoły, plany pracy/

*ankiety prowadzone wśród uczniów i rodziców

*analizę wytworów pracy uczniowskiej i ich zaangażowanie w działania promujące zdrowy styl życia.

 

OBSZARY  DZIAŁAŃ  OBJĘTE  PROGRAMEM.

 

*rozwój osobowości

*rozwój umiejętności społecznych

*niepowodzenia szkolne

*zachowania ryzykowne

*przeciwdziałanie przestępczości nieletnich

*promocja zdrowia

*profilaktyka uzależnień

 

 

MATERIAŁY  WYKORZYSTANE  W  REALIZACJI  PROGRAMU

·        Scenariusze lekcji wychowawczych” M. Joachimska,

·        Grupa bawi się i uczy” M. Joachimska,

·        Lekcje wychowawcze” H. Hammer,

·        Zabawy interakcyjne” Klaus W. Voopel

·        Jak żyć z ludźmi?” – program umiejętności interpersonalnych, zat. przez MEN

·        Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe” pod red. M. Wiśniewskiej i E. Cassidy,

·        Lekcje wychowawcze” – Ewa Sadowska,

·        scenariusze własne

 

 

 

PRZECIWDZIAŁANIE WANDALIZMOWI

 

ZADANIA

SPOSOBY REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN REALIZACJI

Eliminacja z zachowań uczniów przejawów

wandalizmu, niszczenia mienia szkolnego.

 

 

 

 

 

 

-          poinformowanie rodziców i uczniów o konsekwencjach wandalizmu

(materialnych i -społecznych)

-          wychowanie przez

pracę (praca na rzecz szkoły po lekcjach, jako rodzaj zadośćuczynienia za wyrządzoną szkodę)

 

-          Wychowawcy

Klas

-          Nauczyciele

-          Pedagog

-          Policja

-          Dyrektor szkoły

 

 

2. Dostarczanie wiedzy o obowiązujących zasadach użytkowania sprzętu i mienia szkolnego.

-          uświadomienie  rodziców                                                                                                             i uczniów, że mienie szkolne jest wspólnym dobrem i wspólną własnością -  pogadanki i zajęcia na lekcjach wychowawczych

                                                             

jw.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZECIWDZIAŁANIE AGRESJI

 

ZADANIA

SPOSOBY

REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN

REALIZACJI

1. Ograniczenie zachowań

agresywnych wśród uczniów,

w tym używania wulgaryzmów.

 

 

- prowadzenie zajęć mających na celu przeciwdziałanie agresji, przejawom przemocy i wulgaryzmom.

 

- przeprowadzanie ankiety na temat przemocy w szkole. Na podstawie wyników dostosować  dyżury nauczycieli i personelu oraz dyżury uczniowskie do potrzeb młodzieży.

 

- utworzenie banku informacji o przemocy w szkole – uczeń wie, kogo może poinformować o formie, miejscu i sprawcy przemocy.

 

- organizowanie edukacji społeczno – prawnej. Spotkania z funkcjonariuszem policji na temat odpowiedzialności przed prawem współodpowiedzialności za spokój i porządek publiczny.

 

- zorganizowanie ogólnoszkolnej imprezy „Stop przemocy”.

 

- punktowy system oceniania zachowania – eliminowanie zachowań agresywnych i niepożądanych przez punkty ujemne i obniżenie oceny ze sprawowania

 

- opracowanie systemu kar i nagród (protokół r.szk.2003/2004, str. 190)

 

 

 

 

 

 

-          Wychowawcy

      Klas

-          Nauczyciele

-          Pedagog

-          Policja

-          Dyrektor

      szkoły

* cały rok szkolny

Kształtowanie zdrowej osobowości pod  względem emocjonalnym, psychicznym oraz społecznym.       

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin