Program nauczania języka polskiego.pdf

(1387 KB) Pobierz
294509833 UNPDF
NiezbędNik Nauczyciela. po polsku
Po polsku
Program nauczania języka polskiego
dla uczniów gimnazjum
Jolanta Malczewska
294509833.003.png 294509833.004.png
SpiS treści
1. ................................................................................. 3
Wstęp
2.
charakterystyka programu
......................................................... 3
3.
cele edukacyjne:
................................................................... 4
cele.wychowania
a).
....................................................................4
b).
cele.kształcenia.
................................................................... .4
4.
Materiał kształcenia:
................................................................. 5
kształcenie.kulturowo-literackie.
a).
....................................................6
b).
................................................................ 12
warsztat.dziennikarski
c).
............................................................. . 17
5.
przewidywane osiągnięcia ucznia w zakresie kształcenia
....................... 18
6.
przykłady scenariuszy:
............................................................. 19
a).
scenariusz.1.–.
Ja, ty, my – początek świata z punktu widzenia człowieka ....... . 19
b).
Gdzie jest raj? ..................................................... . 21
załączniki.do.scenariuszy.1..i.2.
c).
................................................... .23
7.
Strategie nauczania i uczenia się
................................................... 28
8.
podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjum i szkół ponad­
gimnazjalnych – język polski ....................................................... 30
2
© Wydawnictwo Szkolne PWN
kształcenie.językowe
scenariusz.2.–.
294509833.005.png
1. WStĘp
Dziecko w wieku gimnazjalnym jest w bardzo ważnym okresie życia. To jednocześnie czas trudny nie
tylko dla niego samego, lecz także dla dorosłych, którzy towarzyszą mu w dorastaniu: rodziców i nauczy-
cieli. Dużą pomocą w drodze do dorosłości może być kontakt z dziełem literackim. Dzięki dobrze dobra-
nej, wartościowej lekturze młody człowiek może zmierzyć się z problemami nie w sposób bezpośredni,
ale poprzez kontakt z bohaterami literackimi. Gdyby nie fikcja literacka, uczniowie mogliby mieć pro-
blem z wyrażaniem swoich uczuć, mówieniem o patriotyzmie, cierpieniu, samotnością spowodowaną
porzuceniem przez rodziców czy przemocą, której doświadczyli. Literatura zatem ma do spełnienia
w szkole ważną funkcję wychowawczą, ale do niej się nie sprowadza.
Umiejętność odbioru dzieła literackiego jako tekstu kultury wyrażonego w języku warunkuje uczest-
nictwo w kulturze. Do tego trzeba ucznia przygotować: powinien najpierw czytać ze zrozumieniem
utwór literacki (dostrzegać jego fikcyjność, wieloznaczność oraz specyficzne uporządkowanie języka
wypowiedzi), umieć analizować i interpretować dzieło, czyli wyrobić sobie postawę badawczą, by w efek-
cie odkryć zamiłowanie do literatury, a poprzez nią do innych dzieł sztuki. Wprowadzenie młodego
człowieka do świata kultury jest bowiem jednym z najważniejszych zadań szkoły. W tym zakresie nie
zastąpi jej żadna instytucja.
Tworzywem literatury jest język, który pełni także wiele innych funkcji, ale przede wszystkim jest
narzędziem komunikacji międzyludzkiej. W kształceniu językowym ogniskują się zatem najważniejsze
cele edukacji. Od tego, w jakim stopniu zostanie przez ucznia opanowany język ojczysty, będzie zależeć
jego dalsza kariera szkolna, a potem zawodowa oraz rozwój emocjonalny i funkcjonowanie w społeczeń-
stwie. Dlatego celem strategicznym programu jest rozwój kompetencji językowych ucznia.
Zgodnie z założeniem obecnej reformy edukacji kształcenie w zakresie gimnazjum i szkoły ponad-
gimnazjalnej, która umożliwia przystąpienie do egzaminu maturalnego, zostało uporządkowane tak, aby
treści kształcenia uzupełniały się, kompetencje odbiorcze i nadawcze ucznia doskonaliły, kontakt z tek-
stami kultury pogłębiał, a wiedza była poszerzana. Stąd też polonista pracujący z uczniami na III etapie
kształcenia – w gimnazjum – jest współodpowiedzialny za wyniki na maturze.
2. cHArAKterYStYKA prOGrAMU
Program nauczania Po polsku bazuje na Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponad-
gimnazjalnych określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.
Treści dotyczące literatury w programie zostały uporządkowane w sposób chronologiczny, ale nie po
to, by uczyć historii literatury. Zależy nam na tym, aby w świadomości ucznia pojawił się ład w związku
ze znanymi z wcześniejszej lektury i poznawanymi w gimnazjum utworami literackimi. Uczeń nie musi
charakteryzować epok literackich, ale wiedza historyczna ułatwi mu odczytanie tekstów dawnych zgod-
nie z intencją autorów i we właściwym kontekście. Dbałość o ten tok lektury wydaje się ważna. Czytel-
nik powinien mieć świadomość tego, że czasy, w których żył twórca i jego sposób rozumienia świata
wpływają na przesłanie dzieła. Uświadomienie sobie tego faktu sprawi, że odbiorca nabierze szacunku
do nadawcy tekstu.
Teksty z epoki zestawiane są z utworami współczesnymi, w tym z wieloma tekstami przeznaczonymi
dla młodego odbiorcy. Jest to działanie wynikające z potrzeby przybliżenia uczniom tematyki egzystencjal-
nej. Bohaterowie bliscy uczniom, mierzący się z problemami możliwymi do samodzielnego określenia
przez młodego czytelnika, pozwolą też przybliżyć i zrozumieć życie ludzi z dawnych czasów oraz dostrzec
to, co jest wspólne dla każdego człowieka, uniwersalne. Ponadto teksty te – za sprawą języka bliższego
uczniom niż język dawnych dzieł klasycznych – mogą być punktem wyjścia do rozważań na tematy trudne,
a czasami kontrowersyjne (np. zagrożenia uzależnieniami, przemoc itp.), bo takich nie można już unikać
w gimnazjum.
Wybrane do czytania i opatrzone pytaniami utwory stają się pretekstami do dwojakiego rodzaju
kontaktu z dziełem:
refleksji dotyczącej tekstu (odczytywanie jego sensów dosłownych i metaforycznych, analiza budowy
tekstu, jej wpływ na przesłanie dzieła itp.)
refleksji w związku z tekstem (utwór staje się wtedy pretekstem do refleksji o świecie, ludzkiej egzy-
stencji, wartościach, życiu społecznym, problemach dorastania itp.).
© Wydawnictwo Szkolne PWN
3
294509833.006.png
Zadaniem nauczyciela jest zwrócenie uwagi na te dwa porządki czytania. Teksty, których celem jest
naświetlenie problemu, nie muszą być każdorazowo poddawane wnikliwej analizie i interpretacji, ponie-
waż pełnią funkcję motywacyjną i wychowawczą, angażują emocje i wyzwalają w uczniach energię. Taki
kontakt z dziełem literackim powinien zachęcić młodzież do czytania.
Uwzględniając filozofię nowych postaw programowych, w których plan nauczania w gimnazjum
i szkole ponadgimnazjalnej ułożono tak, by na obu etapach kształcenia uniknąć powielania tych samych
treści, w kształceniu położono nacisk na te teksty kultury i zagadnienia, które nie pojawią się w szkole
ponadgimanzjalnej, np. dzieła Homera, powieść historyczną Henryka Sienkiewicza, literaturę fantasy
oraz wiedzę konieczną do osiągania coraz lepszej sprawności językowej. W przygotowaniu koncepcji
nauczania do niniejszego programu brały udział panie: Lucyna Adrabińska-Pacuła i Ewa Brysacz.
3. ceLe eDUKAcYJNe
Nauczanie jest działalnością celową, a wytyczenie celów uruchamia dydaktykę oraz wychowanie. Kom-
petencje językowe i kulturowe oraz doprowadzenie uczniów do przyjęcia przez nich pożądanych wycho-
wawczo postaw i wartości, będzie znakiem sukcesu szkoły.
Cele wychowania:
Budowanie przez ucznia poczucia własnej tożsamości w okresie dojrzewania.
2.
Rozumienie własnych przemian fizycznych i psychicznych oraz ich nazywanie.
3.
Dostrzeganie symptomów rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i społecznego.
4.
Budzenie refleksji nad relacjami między dorosłymi a rówieśnikami.
5.
Wykorzystywanie utworów literackich do refleksji nad postawami bohaterów i sytuacjami, w któ-
6.
rych się znaleźli.
Kształtowanie właściwych postaw, takich jak: uczciwość, odpowiedzialność, wytrwałość, ciekawość
poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, gotowość do pracy zespołowej, kultura osobista.
Kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu.
7.
8.
Dostrzeganie zróżnicowania postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, etycznych
9.
i kulturowych i określanie się wobec nich.
Wskazywanie w poznanych tekstach ponadczasowych zagadnień egzystencjalnych takich, jak: mi-
łość, przyjaźń, śmierć, cierpienie, lęk, samotność, poczucie wspólnoty, solidarność, sprawiedliwość.
Rozpoznawanie w życiu i w sztuce wartości pozytywnych i ich przeciwieństw (patriotyzm – nacjo-
10.
11.
nalizm, tolerancja – nietolerancja, piękno – brzydota).
Dostrzeganie zagrożeń współczesnego świata.
12.
Uczestniczenie w kulturze w charakterze nadawcy i odbiorcy.
13.
Doskonalenie kultury języka mówionego i pisanego.
Cele kształcenia:
W zakresie kompetencji odbiorczych:
a)
czytanie ze zrozumieniem tekstów informacyjnych, dziennikarskich i literackich;
b)
odczytywanie znaczenia słów, akapitów i przesłania tekstów;
c)
dostrzeganie kompozycji tekstu;
d)
rozpoznawanie intencji wypowiedzi;
e)
odróżnianie informacji o faktach od opinii;
f)
dostrzeganie w wypowiedzi przejawów agresji i manipulacji;
g)
rozpoznawanie wypowiedzi argumentacyjnej i jej elementów (posługiwanie się argumentem, do-
h)
strzeganie tezy oraz wniosku i przykładu);
rozumienie pojęcia stylu i rozpoznawanie stylów języka (potocznego, artystycznego, naukowego,
urzędowego);
dostrzeganie zróżnicowania słownictwa i frazeologii oraz ich funkcji w tekście;
i)
j)
rozpoznawanie cech kultury i języka swojego regionu.
2.
W zakresie kompetencji nadawczych:
a)
tworzenie spójnych wypowiedzi ustnych (monologowych i dialogowych);
b)
głosowe interpretowanie i inscenizowanie tekstów;
4
© Wydawnictwo Szkolne PWN
1.
1.
294509833.001.png
c)
uczestniczenie w dyskusji (zadawanie pytań, odpowiadanie, polemizowanie);
d)
streszczanie kolejności wydarzeń;
e)
tworzenie różnorodnych tekstów: szkolnych form wypowiedzi (rozprawka, opis, opowiadanie,
sprawozdanie, dedykacja, CV, list motywacyjny), form dziennikarskich (wywiad, artykuł, repor-
taż), a także tekstów twórczych (opowiadanie, wiersz);
stosowanie zasad etykiety językowej w komunikacji między dorosłymi i rówieśnikami;
f)
g)
przestrzeganie zasad etyki wypowiedzi, zwłaszcza przekazywanych przez media elektroniczne
(SMS, e-mail, blog, czat);
funkcjonalne wykorzystanie wiedzy z zakresu budowy języka (w tym ortografii i interpunkcji) do
h)
i)
tworzenia własnych wypowiedzi ustnych i pisemnych;
redagowanie tekstu napisanego na komputerze i ręcznie.
3.
Zapoznanie uczniów z niektórymi zagadnieniami z zakresu wiedzy o języku (z obszaru fonetyki,
fleksji, słowotwórstwa i składni).
4.
W zakresie analizy i interpretacji tekstów kultury:
a)
opisywanie odczuć, które budzi dzieło;
b)
określanie problematyki utworu;
c)
omawianie funkcji elementów konstrukcyjnych utworu;
d)
charakteryzowanie bohatera literackiego;
e)
posługiwanie się wybranymi pojęciami teoretycznoliterackimi;
f)
wskazywanie środków stylistycznych i określanie ich funkcji w dziele;
g)
rozpoznawanie i określanie rodzajów oraz wybranych gatunków literackich;
h)
rozpoznawanie odmian gatunkowych literatury popularnej i jej nawiązań do niektórych tradycyj-
i)
nych wątków kulturowych;
odróżnianie tworzywa różnych dziedzin sztuki: literatury, teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycz-
nych i audiowizualnych;
proponowanie odczytania dzieła i uzasadnienie tego odczytania;
j)
k)
uwzględnianie niektórych kontekstów, np. biograficznych czy historycznych.
5.
Samokształcenie:
a)
samodzielne docieranie do informacji;
b)
sprawne korzystanie ze słowników zarówno w wersji książkowej, jak i elektronicznej;
c)
czerpanie dodatkowych informacji z przypisów, dedykacji, podtytułów;
d)
hierarchizowanie informacji w zależności od celu czytania;
e)
cytowanie i parafrazowanie cudzej wypowiedzi;
f)
planowanie wypowiedzi.
4. MAteriAŁ NAUcZANiA
Kształcenie polonistyczne jest zadaniem obejmującym wiele dziedzin humanistyki, takich jak tekstologia,
psychologia, filozofia, wiedza o języku, komunikacja językowa, wiedza historyczna, historycznoliteracka
czy teoretycznoliteracka. W szkole powinny być one zintegrowane i dostosowane do wieku ucznia, a nacisk
powinien być położony na kształcenie umiejętności językowych. Nadrzędnym celem edukacyjnym w obrę-
bie przedmiotu język polski jest bowiem umożliwienie uczniowi zrozumienia świata i człowieka oraz wy-
posażenie go w takie kompetencje językowe, by potrafił nazwać to, co poznaje i czuje.
Dwa tradycyjne obszary nauczania: kulturowo-literacki i językowy w programie Po polsku zostały
poszerzone o fakultatywny moduł dziennikarski prezentujący praktyczne rozwiązania, które ułatwiają
redagowanie i wydawanie gazetki. W jego obrębie (i na przykładzie tekstów dziennikarskich) można
zrealizować wiele treści kształcenia i wychowania, np. kształcić umiejętności odróżniania informacji
od opinii, redagowania tekstu, wdrożyć do pracy zespołowej czy wychowywać w poczuciu odpowie-
dzialności.
W podobny sposób można rozbudowywać program o inne moduły, możliwe do realizacji na lek-
cjach języka polskiego lub zajęciach pozalekcyjnych, na przykład z zakresu kultury regionu, filozofii
czy filmu.
© Wydawnictwo Szkolne PWN
5
294509833.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin