Opis i analiza przypadku wychowawczego.doc

(44 KB) Pobierz

Opis analiza realizacji wymagań zawartych w § 8 ust.2 pkt 5

Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych

z uwzględnieniem specyfiku typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony

 

1. Opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązania problemu wychowawczego ucznia klasy pierwszej gimnazjum.

 

1. 1. Identyfikacja problemu

Problem, którym się zajęłam, dotyczył wagarów i trudności w nauce ucznia powtarzającego klasę pierwszą gimnazjum. Chłopiec nie otrzymał promocji i „trafił” do klasy, której zostałam wychowawcą. Wiedziałam, że pochodzi z wielodzietnej rodziny, w której istnieje problem alkoholowy u obojga rodziców. Sytuacja materialna rodziny była katastrofalna. Znałam te podstawowe informacje o rodzinie, ponieważ wcześniej uczyłam starszą siostrę chłopca. Na istnienie problemu wskazywała przede wszystkim absencja dziecka już od początku roku szkolnego i z tego powodu zwróciłam uwagę na przypadek.

1.2. Geneza i dynamika zjawiska

Aby przyjrzeć się temu problemowi zebrałam przede wszystkim informacje dotyczące chłopca od poprzedniej wychowawczyni oraz z wywiadu u pedagoga szkolnego.

Zjawisko wagarów było główną przyczyną nieopanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych w klasie pierwszej, czego konsekwencją była niemożliwość promowania chłopca. Wniosek nasuwał się jeden – spowodować, aby chłopiec przychodził do szkoły. Tylko, w jaki sposób, skoro nie udało się to poprzedniemu wychowawcy.

Przede wszystkim potrzebne było:

1.       natychmiastowe nawiązanie kontaktu z dzieckiem,

2.       przekonanie go o konieczności uczęszczania do szkoły,

3.       zapewnienie wszelkiej możliwej pomocy.

 

1.3 Znaczenie problemu

 

Negatywne znaczenie wagarów w tzw. życiu szkolnym ucznia jest sprawą bezdyskusyjną, zwłaszcza jeśli rozpatrujemy problem tzw. notorycznych wagarów. Bezsprzecznie jest to główna przyczyna uniemożliwiająca zdobycie wiedzy i umiejętności jak również wykluczająca istnienie podstawowych więzi społecznych u dziecka. Dziecko samo wykluczające się ze społeczności

 

 

Opis analiza realizacji wymagań zawartych w § 8 ust.2 pkt 5

Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych

z uwzględnieniem specyfiku typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony

 

 

szkolnej narażone jest na inne niebezpieczeństwa, jak np. przynależność do nieformalnych subkultur. Brak reakcji na tego typu problemy lub niewystarczająca reakcja niewłaściwie oddziałuje  również na klasę i prowadzić może czasem do naśladownictwa.

 

1.4 Prognoza

 

Przewidywania co do skuteczności moich oddziaływań nie przedstawiała się optymistycznie. Jednakże wobec znaczenia problemu nie mogłam zaniechać oddziaływań, bowiem wówczas uczeń w ogóle nie pojawiłby się w szkole, co rokowało wizją powtarzania klasy po raz drugi. Po wdrożeniu oddziaływań liczyłam, że uczeń będzie realizował obowiązek szkolny i uzyska promocję, ponadto zmieni zachowanie i postępowanie, podniesie się poziom jego samooceny, jak również wyrobi w sobie umiejętność zwracania się z prośbą o pomoc.

 

1.5 Propozycje rozwiązań

 

Cele oddziaływań:

·         spowodowanie, aby chłopiec uczęszczał do szkoły,

·         zapewnienie mu wszechstronnej pomocy ludzi i instytucji do tego powołanych,

·         otoczenie go szczególną życzliwością i wsparciem,

·         nawiązanie z nim kontaktu zbudowanego na zaufaniu i wierze w osiągnięcie sukcesu.

 

Plan działania: 

·         wizyta w domu rodzinnym i przekonanie chłopca o konieczności realizacji obowiązku szkolnego,

·         nakłonienie chłopca, dzięki łagodnej perswazji, do rozmów,

·         wykorzystanie pomocy, rad i wskazówek pedagoga szkolnego,

·         ścisła i systematyczna współpraca z kuratorem chłopca

·         zadbanie o pomoc materialną (opieka społeczna, TPD, miejscowa parafia, Caritas)

 

 

 

Opis analiza realizacji wymagań zawartych w § 8 ust.2 pkt 5

Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych

z uwzględnieniem specyfiku typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony

 

 

1.6 Wdrażanie oddziaływań

 

Zgodnie z założonymi celami rozpoczęłam ich realizację. Odwiedziłam, wraz z pedagogiem, chłopca w domu rodzinnym. Niestety, wrażenia, które odniosłam, były wręcz przerażające. Najkrócej sytuacja przedstawiała się następująco: nietrzeźwi rodzice, dziesięcioro dzieci, ubóstwo i brud. Wyraźnie skrepowany chłopiec, być może żeby jak najszybciej zakończyć wizytę, obiecał przyjść do szkoły. Przyszedł. Sytuacja rozwijała się szybko i pomyślnie. Otrzymał przybory szkolne, podręczniki z biblioteki, zebraną wśród nauczycieli odzież.

Klasa przyjęła go życzliwie, nie wystąpiły kłopoty z adaptacją. Prowadziłam długie rozmowy z chłopcem, sama, z pedagogiem i kuratorem. Angażowałam go w prace na rzecz klasy. Nawiązałam współpracę z parafią w celu pozyskania środków finansowych na wyjazd chłopca na wycieczkę klasową. Cała klasa włączyła się do akcji i kilkakrotnie wykonywała prace porządkowe. Chłopiec pojechał z klasą.

Najważniejszą rzeczą jednak, że uzyskał promocję do klasy drugiej.

Sytuacja wydawała się być opanowana. Nadal wdrażałam oddziaływania i realizowałam zamierzone cele. Jednakże, począwszy od listopada następnego roku szkolnego, chłopiec znowu zaczął wagarować. Na pierwsze półrocze w klasie drugiej miał kilka ocen niedostatecznych. Coraz rzadziej pojawiał się w szkole. W domu też był nieuchwytny. Najczęstszym miejsce jego pobytu stało się miejskie wysypisko śmieci. Tam spędzał czas, zbierając i segregując śmieci, aby móc potem coś sprzedać. W ten sposób starał się pomóc rodzinie ciągle borykającej się z biedą. Uzyskane tą drogą zarobki miały dla chłopca wiekze znaczenie niż realizacja obowiązku szkolnego.

 

1.7 Efekty oddziaływań

 

Wytyczona cele udało mi się całkowicie zrealizować w pierwszym roku pracy. Przyniosły one zamierzone skutki, chociaż wątpiłam czasem w optymistyczny finał. Te same cele, te same działania zawiodły w drugim roku. Uzyskane w pierwszym roku efekty, z niejasnych dla mnie powodów, niestety uległy zmarnowaniu. Jedynym smutnym wnioskiem, tłumaczącym ten stan rzeczy, jest to, zwyciężył krótkofalowy racjonalny stosunek chłopca do życia – na tym etapie jego życia bardziej potrzebne niż wiedza okazały się pieniądze.

Opis analiza realizacji wymagań zawartych w § 8 ust.2 pkt 5

Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych

z uwzględnieniem specyfiku typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony

 

 

w całej tej tragicznej sprawie, mimo wszystko widzę sylwetkę chłopca pozytywnie. Życie wymusiło na nim szybsze dorastanie, odpowiedzialność za byt rodziny i tym sposobem przejął na siebie obowiązki zupełnie nieodpowiedzialnego, patologicznego ojca.

 

 

 

 

 

Opracowała Barbara Woźniak

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin