8 ust 2 4a.docx

(23 KB) Pobierz



Justyna ObczyńskaSprawozdanie z realizacji zadańCzęść C4a

§ 8 ust. 2 pkt. 4 a

Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych,
opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.

 

 

 

§         Opracowanie i wdrożenie programu zajęć wyrównawczych dla uczniów klas piątych.

 

Program zajęć wyrównawczych z matematyki powstał z myślą o pomocy uczniom którym nauka matematyki sprawia trudność lub wiąże się z ogromnym wysiłkiem, a nawet lękiem. Często jest to uwarunkowane predyspozycjami psychologicznymi, czasem ma podłoże we wcześniejszych latach nauki, lub też uczeń nie otrzymał odpowiedniego wsparcia ze strony bliskich. Brak systematyczności, nieumiejętność wykonania podstawowych działań arytmetycznych, brak zrozumienia elementarnych pojęć skutkuje niechęcią lub fobią do matematyki. Można zmienić ten stan, jeśli w odpowiednim czasie dziecko otrzyma właściwą pomoc. Zajęcia wyrównawcze dają możliwość wyrównania szans lub uzupełnienia braków.

              Już w klasach czwartych niektórzy uczniowie wykazują spore trudności w uczeniu się matematyki. Jest to często spowodowane zaległościami, nierównomiernym poziomem grupy lub zaburzeniami w rozwoju. Przyczyną trudności może również być trudna sytuacja rodzinna. Klasa piąta przynosi dużą partię nowego materiału, trudniejszych pojęć
i odwołuje się do zdobytej wiedzy w latach ubiegłych. Dlatego jest to też najlepszy moment na realizację zajęć wyrównawczych.

Program został pozytywnie zaopiniowany przez doradcę metodycznego oraz członków przedmiotowego zespołu nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Decyzją Rady Pedagogicznej został zatwierdzony do realizacji i wpisany do szkolnego zestawu programów.

              Program zajęć jest ułożony w sposób, który umożliwia uczniom z deficytami wiedzy stopniowe uzupełnienie zaległości. W grupie dzieci "słabszych" uczniowie nie wstydzą się zadawać pytania, tempo pracy dostosowywane jest do ich możliwości, przełamywane są bariery. Większość z uczęszczających na te zajęcia wykazuje znaczną poprawę umiejętności praktycznego stosowania pojęć, kształcone jest rozumienie tekstu zadania matematycznego, dopracowywana jest umiejętność stosowania symboliki matematycznej.

              Zajęcia wyrównawcze według tego programu prowadzę w wymiarze jednej godziny tygodniowo dla klas piątych.  Program uwzględnia edukację matematyczną, określoną
w Podstawie Programowej określonej przez MENiS i kształci w szczególności:

·         umiejętności matematyczne niezbędne w życiu codziennym (obliczenia dotyczące czasu, pieniędzy, drogi);

·         umiejętności rozwijania wyobraźni przestrzennej (rysunki do zadań, obrazowanie pojęć matematycznych);

·         umiejętności przeprowadzania prostych rozumowań matematycznych
i porządkowania poznanej wiedzy (systematyzacja wiedzy, przyporządkowywanie zależności matematycznych do danego problemu);

·         umiejętności uzasadniania poprawności własnych spostrzeżeń i myśli (poprawne formułowanie wypowiedzi matematycznych, pewność opinii na tematy matematyczne);

·         umiejętności operowania podstawowymi pojęciami arytmetyki
i geometrii (znajomość pojęć, umiejętność wyrażania myśli przy pomocy prostych rysunków, operacjonalizacja swojej wiedzy);

·         umiejętności starannej i systematycznej pracy (dbałość o szczegóły, staranność notatek, minimalizacja nieistotnych szczegółów);

              Zajęcia są prowadzone metodami aktywizującymi, najczęściej metodą dramy czy gier dydaktycznych. Często uczniowie sami narzucają tok zajęcia, dopytując o zagadnienia lub domagając się powrócenia do jakiegoś działu wiedzy.

              Pod koniec każdego roku szkolnego uczniowie uczęszczający na zajęcia wyrównawcze wypełniają ankietę ewaluacyjną która jest dla mnie sygnałem w jaki sposób mogę uatrakcyjnić program, jakie formy zajęć powinnam wykorzystywać częściej a jakie rzadziej, czy zajęcia były im potrzebne, w jakim stopniu pomogły w rozumieniu przedmiotu.  Zdecydowana większość deklaruje chęć udziału w takich zajęciach w klasie szóstej. Dzięki uwagom i sugestiom oraz własnym obserwacjom potrzeb uczniów, program został udoskonalony i uatrakcyjniony.

 

 

EFEKTY:

·         Uczniowie biorący udział w zajęciach zostali przygotowani do kontynuacji nauki w klasie programowo wyższej oraz do samodzielnego pogłębiania swojej wiedzy.

·         Wśród uczniów uczęszczających na zajęcia wyrównawcze nastąpił znaczny wzrost pewności siebie we wyrażaniu swojej wiedzy matematycznej.

·         Zastosowanie umiejętności matematycznych w życiu codziennym umożliwia funkcjonowanie w świecie współczesnym.

 

 

§         Opracowanie i wdrożenie  programu zajęć kółka informatycznego.

 

Program zajęć informatycznych powstał w październiku 2009 roku na potrzeby realizacji zajęć z art. KN. Realizacja zajęć dodatkowych dla uczniów szkoły podstawowej nie może się odbywać żywiołowo, musi mieć wyznaczone cele, posiadać plan i zamierzone efekty działań.  Dlatego napisałam program dla kółka informatycznego zatytułowany "Grafika komputerowa - pół żartem i pół serio… ".  Jest to plan zajęć dla uczniów zainteresowanych informatyką w stopniu wyższym niż przeciętny dla 10 - 12 latka. Rozwija wrażliwość artystyczną w korelacji z zastosowaniem umiejętności wykorzystania urządzeń cyfrowych, takich jak nowoczesny aparat cyfrowy, kamera cyfrowa, skaner, zestaw komputerowy, drukarka, rzutnik multimedialany. Program ma na celu zapoznanie uczestników zajęć
z formatami plików dźwiękowych, graficznych i filmowych, umiejętnością ich formatowania, publikowania i wykorzystywania w życiu codziennym. Opiera się głównie na pokazaniu w jaki sposób przenieść zdjęcia lub filmy z urządzenia cyfrowego do komputera, w jaki sposób podnieść lub uatrakcyjnić jakość materiału cyfrowego przekazywanego do obróbki
w programach graficznych DrawPlus, Gimp lub próbnych, darmowych (Trial) wersjach komercyjnych programów Corel Draw, Photoshop. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu
w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Po pierwszym półroczu uczniowie wypełnili ankietę ewaluacyjną, która zaowocowała zmianą tematyki spotkań - została ona wzbogacona
o sposoby tworzenia prywatnej strony internetowej i elementy języka programowania stron internetowych (html).

 

Główne cele programu to:

-        ukazanie uczniom w jaki sposób komputer jest pożytecznym narzędziem
w pracy, nauce i zabawie;

-        rozwijanie u uczniów zainteresowania techniką informacyjną;

-        kształtowanie uzdolnień w zakresie informatyki;

-        kształtowanie postawy poznawczej i twórczej;

-        poznawanie i rozumienie otaczającego świata;

-        kształtowanie postaw szacunku do własności intelektualnej;

-        dostrzeganie potrzeby samokształcenia;

-        kształcenie umiejętności współpracy i pracy w grupie.

 

 

EFEKTY:

·         Uczniowie biorący udział w zajęciach posiedli wiedzę na temat przekazywania form grafiki komputerowej do urządzeń komputerowej;

·         Uczęszczający na zajęcia znają i rozróżniają formaty plików multimedialnych (graficznych, video, dźwiękowych);

·         Uczniowie znają podstawy języka html pozwalające na tworzenie bazowych stron internetowych;

·         uczestnicy zajęć wiedzą jak umieścić swoją stronę na darmowym serwisie udostępniającym przestrzeń dyskową w sieci Internetowej.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin