Wytwarzanie elementów maszyn.pdf

(1757 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_mechatronik_311[50]_O2.04_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Wojciech J. Klimasara
Wytwarzanie elementów maszyn
311[50].O2.04
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
32325912.001.png 32325912.002.png 32325912.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Marek Zalewski
mgr inż. Stanisław Popis
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Janusz Figurski
Korekta:
mgr Joanna Iwanowska
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[50].O2.04.
Wytwarzanie elementów maszyn zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu
technik mechatronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Pomiary warsztatowe
6
4.1.1. Materiał nauczania
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
18
4.1.3. Ćwiczenia
19
4.1.4. Sprawdzian postępów
22
4.2. Obróbka ręczna
22
4.2.1. Materiał nauczania
22
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Maszynowa obróbka wiórowa
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Złącza spajane
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
31
31
34
34
34
43
44
45
45
45
48
49
50
5. Sprawdzian osiągnięć
51
6. Literatura
55
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy z zakresu wytwarzania części maszyn.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś
bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania treści
jednostki modułowej,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
ćwiczenia pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas zajęć i że ukształtowałeś umiejętności z zakresu
tej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej powinieneś umieć:
stosować układ SI,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu statyki, dynamiki, kinematyki, takimi jak:
masa, siła, prędkość, praca, moc, sprawność, energia,
przeliczać jednostki układu SI,
rozwiązywać równania i układy równań,
sporządzać wykresy funkcji,
odczytywać dokumentację konstrukcyjną i interpretować zawarte w niej oznaczenia,
rysować szkice części maszyn odwzorowujące kształty zewnętrzne i wewnętrzne
z zachowaniem proporcji i oznaczeń zgodnych z obowiązującymi normami rysunku
technicznego,
tworzyć dokumentację techniczną z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego,
– rozróżniać konstrukcje połączeń, osi, wałów, łożysk, sprzęgieł, przekładni mechanicznych
i mechanizmów (dźwigniowe, krzywkowe, śrubowe) oraz wskazywać ich zastosowanie
w maszynach i urządzeniach,
– określać na podstawie dokumentacji technicznej elementy składowe maszyny lub urządzenia,
korzystać z różnych źródeł informacji.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin