Analizowanie działania układów analogowych i cyfrowych.pdf

(1107 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_mechatronik_311[50]_O1.05_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Anna Kordowicz-Sot
Jan Kowalczyk
Analizowanie działania układów analogowych i cyfrowych
311[50].O1.05
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Społecznego”
0
 
93887389.001.png 93887389.002.png 93887389.003.png
Recenzenci:
dr inż. Stanisław Derlecki
mgr inż. Andrzej Rodak
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacje:
dr inż. Janusz Figurski
Korekta:
mgr Joanna Iwanowska
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[50].O1.05
Analizowanie działania układów analogowych i cyfrowych zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik mechatronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005.
„Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Podstawowe pojęcia elektroniki
6
4.1.1. Materiał nauczania
6
4.1.2 Pytania sprawdzające
9
4.1.3. Ćwiczenia
10
4.1.4 . Sprawdzian postępów
10
4.2. Przyrządy półprzewodnikowe elektroniki
10
4.2.1. Materiał nauczania
10
4.2.2 Pytania sprawdzające
21
4.2.3. Ćwiczenia
22
4.2.4 . Sprawdzian postępów
25
4.3. Prostowniki, stabilizatory
26
4.3.1. Materiał nauczania
26
4.3.2 Pytania sprawdzające
29
4.3.3. Ćwiczenia
29
4.3.4 . Sprawdzian postępów
31
4.4. Wzmacniacze elektroniczne
31
4.4.1. Materiał nauczania
31
4.4.2 Pytania sprawdzające
36
4.4.3. Ćwiczenia
37
4.4.4 . Sprawdzian postępów
38
4.5. Układy kombinacyjne
39
4.5.2 Pytania sprawdzające
49
4.5.3. Ćwiczenia
50
4.5.4 . Sprawdzian postępów
53
4.6. Układy sekwencyjne
54
4.6.1. Materiał nauczania
54
4.6.2 Pytania sprawdzające
62
4.6.3. Ćwiczenia
63
4.6.4 . Sprawdzian postępów
66
5. Sprawdzian osiągnięć
67
6. Literatura
70
„Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Społecznego”
2
4.5.1. Materiał nauczania
39
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy z zakresu działania układów
analogowych i cyfrowych.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne,
wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania niezbędny do opanowania treści jednostki modułowej,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
ćwiczenia pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
W razie wątpliwości zwróć się o pomoc do nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
określać jednostki układu SI,
przeliczać wielokrotności i podwielokrotności jednostek wielkości fizycznych,
odczytywać i rysować wykresy funkcji,
rozwiązywać równania matematyczne, przekształcać wzory,
czytać proste rysunki techniczne,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z chemii i fizyki w zakresie budowy materii,
zjawisk związanych z elektrycznością,
posługiwać się pojęciami: wielkości wektorowe, skalarne,
interpretować prawa i zjawiska zachodzące w prostych obwodach elektrycznych,
wykonywać proste obliczenia związane z obwodami elektrycznymi prądu stałego
i przemiennego,
stosować zasady bhp obowiązujące przy obsłudze układów elektrycznych,
korzystać z literatury fachowej dotyczącej elektrotechniki i elektroniki.
„Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin