Czy Twoje dziecko jest gotowe do szkoły - informator dla rodziców 5- i 6-latków.pdf

(442 KB) Pobierz
gotowosc_szkolna.indd
Czy Twoje dziecko jest gotowe do szkoły?
Informator dla rodziców 5- i 6-latków
Publikacja bezpłatna przygotowana w ramach projektu
„Nasza Poradnia: pomoc psychologiczno-pedagogiczna
dla zwiększenia szans edukacyjnych dzieci
z powiatu limanowskiego i okolic”
nr UDA.POKL.09.05.00-12-082/07-00
© 2008 Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Asto”
34-730 Mszana Dolna, ul. Piłsudskiego 11, tel. (018) 540-42-42
www.asto.org.pl
Projekt współfinansowanyprzezUnięEuropejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
216700615.022.png 216700615.023.png 216700615.024.png 216700615.025.png 216700615.001.png
Wstęp
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka. Jeśli jest ono psychicznie
i fizycznie gotowe do podjęcia nauki, bez trudu i z radością opanowuje podstawy edukacji. Może
bez przeszkód realizować potencjał intelektualny i osobowościowy. Ma wielką szansę na to, by
w przyszłości osiągnąć sukcesy edukacyjne, zawodowe i osobiste na miarę swoich wrodzonych
możliwości.
Gotowość do nauki nie jest jednak czymś, co dziecko osiąga automatycznie w pewnym
wieku (np. po ukończeniu 7 lat). Decyduje o niej wiele czynników – nie tylko wrodzone możliwości
dziecka, ale także (w bardzo dużej mierze) to, jakie doświadczenie zdobyło do tej pory dzięki
pomocy dorosłych. Badania prowadzone w Polsce pokazują niestety, że ok. 30% pierwszaków
na początku nauki nie jest jeszcze do niej gotowa. Wiele spośród nich w naturalny sposób
przezwycięża napotkane trudności i po kilku miesiącach dogania „doroślejszych” kolegów. Jeśli
jednak zaległości rozwojowe dziecka są duże i obejmują wiele sfer, może to oznaczać dla niego
spore kłopoty – i to nie tylko w sferze nauki.
Jeśli chcesz zapewnić swojemu dziecku optymalny start w szkole, zapraszamy do lektury
tej broszurki oraz polecanych na jej stronach książek. Dowiesz się:
jakie umiejętności powinno posiadać dziecko rozpoczynające naukę,
w jaki sposób można te umiejętności kształtować u dzieci w wieku przedszkolnym,
jak wstępnie ocenić gotowość szkolną swojej pociechy,
co zrobić, jeśli dziecko u progu pierwszej klasy nie jest jeszcze gotowe do szkoły,
kiedy warto posłać dziecko o rok wcześniej do szkoły i jak to zrobić.
Pamiętaj! O sukcesie edukacyjnym w dużej mierze decydują lata przedszkolne – zadbaj
o to, by możliwości rozwojowe Twojego dziecka zostały w pełni wykorzystane.
Od czego zależy gotowość szkolna?
Dobre przygotowanie do podjęcia nauki w szkole stanowi wynik interakcji między
dzieckiem a środowiskiem rodzinnym i wychowaniem przedszkolnym. Z tego powodu używane
dawniej pojęcie „dojrzałość szkolna” zastąpiono terminem gotowość szkolna. Zależy ona od:
wieku kalendarzowego dziecka i indywidualnego tempa rozwoju fizycznego
i psychologicznego (niektóre dzieci rozwijają się szybciej, inne wolniej – w wieku 6–7 lat
różnice między rówieśnikami są dosyć spore),
aktywności dorosłych, stwarzających dziecku warunki do rozwoju – im bogatsze (w sensie
intelektualnym) środowisko, im więcej czasu poświęcają kilkulatkowi dorośli na wspólne
rozmowy, zabawy, rysowanie, uczenie, wycieczki, tym szybciej osiągnie on gotowość
szkolną. Trzeba tu zaznaczyć, że ogromne korzyści dla przygotowania do szkoły przynosi
uczęszczanie do przedszkola – nie tylko do obowiązkowej zerówki.
Niezwykle ważne jest, by na etapie edukacji przedszkolnej – w przedszkolu lub w domu
– określać poziom gotowości szkolnej, aby dowiedzieć się, jakie umiejętności wchodzące w skład
gotowości szkolnej dziecko już osiągnęło, a nad czym musimy z nim jeszcze popracować. Jeżeli
„zerówkowicz” pod koniec roku szkolnego nie opanował wielu spośród umiejętności koniecznych do
bezproblemowego rozpoczęcia nauki w klasie I, korzystne dla niego będzie odroczenie obowiązku
szkolnego na rok, w trakcie którego intensywna praca nad jego zdolnościami poznawczymi może
zapobiec przyszłym niepowodzeniom szkolnym i związanym z nimi zaburzeniom emocjonalnym.
Rodzice i nauczyciele nie powinni się w tej sytuacji wahać – lepiej aby dziecko rozpoczęło naukę
z młodszym rocznikiem, niż by w pierwszych miesiącach szkoły poznało gorzki smak porażek,
które obniżą jego poczucie własnej wartości i mogą doprowadzić nawet do zaburzeń nerwicowych,
lęku przed szkołą i jej unikania w późniejszym wieku.
Projekt współfinansowanyprzezUnięEuropejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
216700615.002.png 216700615.003.png 216700615.004.png 216700615.005.png 216700615.006.png
Elementy składowe gotowości szkolnej
Na dojrzałość szkolną sześciolatka składają się osiągnięcia rozwojowe w trzech sferach:
umysłowej, ruchowej i emocjonalno-społecznej. Dziecko gotowe do podjęcia nauki powinno
przejawiać następujące zdolności i umiejętności:
1 Dojrzałość szkolna w zakresie rozwoju fizycznego.
Dziecko powinno mieć powyżej 120 cm wzrostu, ważyć powyżej 23 kg – te parametry
idą w parze z twardością kośćca, siłą mięśni, ogólną odpornością na zmęczenie
i odpornością organizmu na choroby; do tych wartości dopasowana jest wielkość
ławek.
Rozwój ruchowy dziecka (tzw. duża motoryka) powinien charakteryzować się
koordynacją ruchów, zdolnością utrzymywania równowagi, zwinnością ruchów na tyle,
by dziecko bezpiecznie poruszało się wśród innych dzieci na terenie szkoły oraz mogło
przez doświadczenia ruchowe poznawać stosunki przestrzenne.
Ruchy rąk (tzw. mała motoryka) powinny być sprawne na tyle, by umożliwić odpowiedni
poziom rysowania, pisania drobnych elementów w linijkach; ruchy powinny
być skoordynowane i płynne (od tego zależy tempo pisania i odporność ręki na
zmęczenie).
2 Dojrzałość szkolna w zakresie procesów poznawczych.
Uwaga. Dziecko powinno umieć skupiać uwagę przez około 30 minut, powinno
w pewnym zakresie samo sterować uwagą (tzw. uwaga dowolna), aby skłonić się do
zajmowania także tymi sprawami, które są dla niego mniej ciekawe i nie przykuwają
uwagi automatycznie. Powinno umieć podporządkować uwagę poleceniom nauczyciela
i być zdolne do np. przerwania zabawy i zwrócenia uwagi na czynność zalecaną przez
dorosłego.
Pamięć. Dziecko powinno umieć sterować procesem zapamiętywania – umieć
celowo zapamiętać materiał. Trzeba zaznaczyć, że sprawność zapamiętywania zależy
od koncentracji uwagi – jeśli dziecko nie zwróci jej na materiał, nie zostanie on
zmagazynowany w pamięci trwałej.
Spostrzeganie wzrokowe (percepcja wzrokowa). Dziecko powinno dokonywać
analizy i syntezy znaków graficznych na tyle, by:
różnicować elementy liter (np. „kółko” i „laseczka"),
różnicować zależności między elementami („laseczka” przed „kółkiem” skierowana w dół
to litera „p”, za kółkiem skierowana do góry – „d”, „łódeczka” to „n”, a „łódeczka do góry
dnem” to „u” itp.). Dziecko powinno spostrzegać, organizować i rozumieć otaczającą
je rzeczywistość – w rozwijaniu tej zdolności pomocne są m.in. zabawy w szukanie
różnic między obrazkami, układanie puzzli, wyszukiwanie figur geometrycznych,
z jakich składają się obiekty na obrazkach.
Spostrzeganie słuchowe (percepcja słuchowa). Dziecko powinno potrafić:
odróżniać słuchowo wszystke głoski (ta zdolność nosi nazwę słuchu fonemowego),
dzielić wyrazy na głoski (analiza słuchowa) – np. rozłożyć słowo „mama” na głoski
m-a-m-a,
łączyć głoski w wyrazy (synteza słuchowa),
słuchowo różnicować rymy i rytm mowy.
Od powyższych możliwości w dużej mierze zależy sprawność czytania i pisania.
Dzieci z zaburzoną percepcją wzrokową i słuchową są zagrożone dysleksją, której
można zapobiec stosując odpowiednie ćwiczenia stymulujące rozwój tych sfer,
najlepiej zanim jeszcze dziecko pójdzie do szkoły. Jeśli podejrzewasz u swojego 5–6-
letniego dziecka zaburzenie percepcji, zgłoś się z nim do poradni psychologiczno-
pedagogicznej.
Myślenie dziecka powinno charakteryzować się możliwością operowania informacjami
tak, by możliwe stało się rozumienie prostych pojęć, prostych zasad, reguł,
prawidłowości. Sześciolatek powinien być zdolny do wnioskowania przyczynowo-
skutkowego i klasyfikowania obiektów do prostych kategorii pojęciowych.
Z perspektywy gotowości do uczenia się matematyki bardzo ważny jest odpowiedni
rozwój myślenia operacyjnego .
Projekt współfinansowanyprzezUnięEuropejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
216700615.007.png 216700615.008.png 216700615.009.png 216700615.010.png 216700615.011.png
Mowa powinna pełnić już funkcję komunikatywną. Sześciolatek powinien porozumiewać
się pełnymi zdaniami, mieć odpowiednio duży zasób słów i znać na tyle wiele pojęć, by
korzystać z poleceń i komentarzy nauczyciela oraz rozumieć czytane teksty. Powinien
prawidłowo wymawiać głoski, by je prawidłowo analizować i syntetyzować w procesie
nauki pisania i czytania. W rozwijaniu tego aspektu gotowości szkolnej nieocenioną
pomocą są wspólne lektury i rozmowy z dorosłymi.
3 Dojrzałość szkolna w zakresie emocjonalno-motywacyjnym. U progu nauki
szkolnej dziecko powinno umieć przynajmniej do pewnego stopnia:
opanowywać emocje – szczególnie złość i agresję,
mieć poczucie obowiązku i odpowiedzialności za siebie (np. nie ma ochoty, ale
rozwiązuje ćwiczenia, bo wie, że powinno),
nie zniechęcać się szybko napotkanymi trudnościami (dzieci niegotowe do szkoły np.
nie chcą rano wstać, nie chcą pisać, gdy nie mają na to ochoty, nie robią tego, czego
nie lubią, nie rozumieją konieczności ćwiczeń),
dzieci gotowe do szkoły lubią także poznawać otaczający świat, wytrwale badać i dociekać
(dzieci niedojrzałe interesują się okazjonalnie na krótko nowymi treściami),
dziecko powinno także mieć ukształtowane uczucia społeczne (współczucie,
przyjaźń).
4 Dojrzałość szkolna w zakresie rozwoju społecznego.
Poczucie przynależności do grupy – dzięki niemu uwagi skierowane do całej
klasy dziecko odnosi także do siebie,
Zrozumienie podstawowych zasad i norm społecznych , zdolność do ich stosowania
i przyswajania.
Zdolność do oderwania się od dziecięcego egocentryzmu i działania
motywowanego prospołecznie (np. pomoc koledze).
Umiejętność współżycia w grupie .
Zdolność do porównywania siebie z innymi , która jest podstawą samooceny i
jednym z głównych czynników motywacyjnych w życiu człowieka.
Gotowość do podjęcia nauki matematyki
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska na podstawie wieloletnich badań opracowała koncepcję
dojrzałości do uczenia się matematyki na sposób szkolny oraz metodę jej diagnozy, przedstawioną
w licznych publikacjach tej autorki, z którymi powinni koniecznie zapoznać się wszyscy rodzice
zainteresowani wspieraniem rozwoju umysłowego swoich dzieci i kształtowaniem u nich gotowości
szkolnej. Analiza osiągnięć sześciolatka przeprowadzona według wskazań prof. Gruszczyk-
Kolczyńskiej jest źródłem cennych informacji na temat jego rozwoju, a zarazem wskazówek,
nad jakimi sferami należy pracować z dzieckiem, aby umożliwić mu bezbolesny „matematyczny
start” w szkole.
Dojrzałość do nauki matematyki obejmuje następujące obszary:
1. Zdolność i gotowość do liczenia:
sprawne przeliczanie przedmiotów rzeczywistych oraz ich reprezentacji ikonicznych
i symbolicznych (czyli obrazów, schematów),
zdolność odróżniania prawidłowego liczenia od błędnego – wykrywania i korygowania
pomyłek popełnianych w przeliczaniu przez inne osoby i siebie samego,
umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 10 w pamięci lub na palcach.
Projekt współfinansowanyprzezUnięEuropejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
216700615.012.png 216700615.013.png 216700615.014.png 216700615.015.png 216700615.016.png
2. Operacyjne rozumowanie na poziomie konkretnym, czyli:
zdolność uznawania stałości ilości nieciągłych – umiejętność spostrzegania równoliczności
zbiorów pomimo zmiany układu przestrzennego ich elementów; dziecko powinno
rozumieć, że 10 kasztanów „w kupce” to tyle samo, co 10 kasztanów ułożonych w rządek
(dzieci niegotowe do nauki matematyki kierują się przede wszystkim wskazówkami
wizualnymi i są np. głęboko przekonane, że 5 słoni to więcej niż 5 mrówek – bo słonie
są większe),
zdolność do wyznaczania konsekwentnej serii w kolejności rosnącej lub malejącej (np.
układania patyczków od najkrótszego do najdłuższego).
3. Zdolność do posługiwania się reprezentacjami symbolicznymi (cyfry, znaki)
w odniesieniu do:
pojęć matematycznych
działań arytmetycznych
schematów graficznych
4. Dojrzałość emocjonalna:
samodzielność
motywacja do rozwiązywania zadań
odporność na trudne sytuacje problemowe (jakimi są nieraz zadania matematyczne)
umiejętność radzenia sobie z frustracją
5. Prawidłowy rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych, pozwalający
na odwzorowywanie cyfr, pisanie i rysowanie.
Skutki braku gotowości szkolnej
Badania wskazują, że optymalnej gotowości szkolnej nie osiąga aż około 30–40% dzieci
rozpoczynających naukę. Zwykle po około 6 miesiącach nauki następuje przyspieszenie rozwoju
i dalej funkcjonują w szkole bez zbytnich problemów. Jednak część spośród nich ma tak duże
trudności w opanowaniu materiału, że w wyniku doznawanych niepowodzeń:
u niektórych powstaje ogromny lęk przed porażką, co z czasem przekształca się
w nerwicę szkolną,
inne nie lubią szkoły, nie chcą się uczyć, stosowany przymus powoduje niekiedy
wagarowanie, ucieczki, co może sprzyjać demoralizacji,
ciągłe niepowodzenia wywołują stan napięcia psychicznego, które najłatwiej
rozładować poprzez agresję (zachowania agresywne skierowane na słabszych,
tendencje do niszczenia, demolowania itp.).
Ponadto sześciolatek z opóźnieniami rozwoju myślenia, pamięci i uwagi jest zagrożony
wystąpieniem ogólnych trudności w uczeniu się – tego rodzaju deficyty mogą być sygnałem
upośledzenia rozwoju intelektualnego, równie dobrze jednak mogą być wynikiem zaniedbań
środowiskowych. Dziecko, którego nie zachęcano do logicznego rozumowania, opowiadania
historyjek obrazkowych, uczenia się wierszyków, liczenia itp. może wykazywać opóźnienia
w zakresie funkcji umysłowych, które ulegną szybkiemu wyrównaniu przy odpowiedniej pracy
dydaktycznej prowadzonej przed rozpoczęciem nauki szkolnej (w klasie 0 lub przedszkolu).
Dzieci, u których występują braki w zakresie umiejętności percepcyjnych, są z kolei
zagrożone wystąpieniem specyficznychtrudnościwuczeniusiępisania,czytaniai/lubmatematyki.
Są to dzieci z grupy ryzyka dysleksji i dyskalkulii .
Brak dojrzałości emocjonalnej również będzie czynnikiem zaburzającym proces edukacji
i zmniejszającym szanse na sukces szkolny. Dziecko, które nie potrafi włączyć się do grupy, jest
wycofane lub, przeciwnie, agresywne, nadpobudliwe, czy dziecko, które nie potrafi odseparować
się od rodziców, z trudem będzie adaptowało się do nowej rzeczywistości i wymagań szkolnych.
Dlatego przed rozpoczęciem nauki korzystna będzie terapia psychologiczna zmierzająca ku
rozwiązaniu specyficznych problemów emocjonalnych dziecka, przeważnie uwarunkowanych
zdarzeniami w środowisku rodzinnym.
Projekt współfinansowanyprzezUnięEuropejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
216700615.017.png 216700615.018.png 216700615.019.png 216700615.020.png 216700615.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin