Skrecz mikser.doc

(30 KB) Pobierz

:: Skrecz mikser

Internet. Genialny dorobek kultury XX wieku. Dzieki niemu można szybko dotrzeć do niezbędnych informacji, zrobić zakupy, kupić bilet, zarezerwować wycieczkę czy …. zobaczyć mistrzów manipulacji czarną płytą i crossfaderem. Dzisiaj rzecz jasna jak słońce, jednakże w czasach, kiedy zaczynałem przygodę z gramofonami, informacji na temat sprzętu czy technik skreczowania było jak na lekarstwo. Śmiało mogę powiedzieć, że właśnie ze względu na ograniczony dostęp do informacji błądziłem w ciemnościach nie wiedząc, w co najlepiej zainwestować pieniądze i co kupić, żeby w końcu móc osiągnąć szczyt swoich marzeń – czyli skreczing. To proste poruszanie płytą wprzód i wstecz jest tak pociągające, że gdy raz wpadniesz w trans skreczowania, to nie możesz przestać. Mam tak od dziesięciu lat. No ale... Ale żeby móc wpaść w ten właściwy trans, który poprowadzi cię do pożądanych rezultatów, trzeba mieć odpowiednie narzędzia.

 

Zacznijmy zatem od miksera. Rzeczą naturalną w kapitalistycznym kraju jest konkurencja, dlatego tak trudno wybrać coś dla siebie. Niemniej jednak istnieje kilka wytycznych, na które bezwzględnie należy zwracać uwagę, aby nie „utopić” zgromadzonego kapitału. Jeśli mówimy o mikserach to rzecz jest o tyle prosta, że najważniejszą częścią są fadery. Jeśli mikser ma węglowe potencjometry to rzecz jest jasna - prędzej czy później zepsują się. Pierwszy objaw to trzeszczenie przy przesuwaniu, kolejny - przebijanie, a w rezultacie niedziałający fader. Potencjometry klasy VCA czy Penny & Giles to również czysto mechaniczne potencjometry. Mają znacznie większą wytrzymałość niż węglowe. Co jakiś czas trzeba je wymieniać. Natomiast potencjometry optyczne sterowane są wiązką światła. Użycie miksera z takim potencjometrem w klubie może być niebezpieczne, tym bardziej, jeśli klub wyposażony jest w efekty oświetleniowe. Otóż wiązka światła, która wpadnie przypadkowo do crossfadera, może zakłócić jego pracę. Najlepszym rozwiązaniem jest potencjometr elektromagnetyczny stosowany w mikserach marki RANE. Te potencjometry naprawdę są niezniszczalne. Jako dowód przedstawiam poniższy link.

 

RANE TTM56 Test

 

Brzmienie mikserów RANE jest bardzo ciepłe i analogowe, mimo zastosowania elektromechanicznego fadera. Bardzo ważny jest także punkt cięcia potencjometru, czyli tak zwany „Cut in Time”. Jest to dystans, jaki fader musi pokonać do momentu pojawienia się sygnału o 100 % głośności. Miksery RANE mają jeden z najkrótszych Cut in Time. Pozwala to osiągnąć dużą prędkość bez nadmiernego wysilania się. Dzięki temu łatwiej jest uczyć się skreczy i szybciej osiągać zadowalające rezultaty. Kolejnymi aspektami, na które trzeba zwracać uwagę przy zakupie miksera to ilość wejść (czy jest wejście dodatkowe aux lub session, do podłączenia dodatkowego odtwarzacza, bit maszyny czy samplera) oraz equalizer. RANE posiada 3-pasmowy korektor z funkcją bypass oraz funkcję kill. Dzięki niej można do zera wyciąć bas, środek czy górę. Poza tym RANE posiada oczywiście pętlę efektów z płynną regulacją nasycenia oraz pełną kontrolę nad pracą wszystkich potencjometrów (krzywa cięcia oraz kierunek pracy).

 

To tak z grubsza na temat miksera. Reasumując: uwagę należy zwracać na klasę potencjometru w mikserze, możliwość konfiguracji faderów, equalizer, no i oczywiście brzmienie. Jeśli więc podchodzicie do tematu poważnie i chcecie szybko nauczyć się dobrze skreczować, to wydatek rzędu 3300 zł nie jest straszny. Kupując tani mikser, prędzej czy później będziecie musieli go zamienić na coś, co zadowoli was na 100 % i otworzy drogę do świata wielkich scen i wielkich umiejętności. Więc po co 3 razy wydawać na sprzęt za 1000 zł skoro można kupić raz, a dobrze. RANE TTM 56 pozwolił mi sięgnąć tytułu Vice Mistrza Europy w skreczu i naprawdę z trudem wyobrażam sobie, że w Dublinie zagrałbym równie dobrze na innym sprzęcie.

 

Dj eprom

Zgłoś jeśli naruszono regulamin