Historia-Polska i Turcja schronieniem europejskich Żydów (la.pdf

(200 KB) Pobierz
9997632 UNPDF
1500.1592 - POLSKA I TURCJA SCHRONIENIEM
ŻYDÓW
DZIEJE NOWOŻYTNE
Do końca XV wieku istniało 61 żydowskich gmin na ziemiach
polskich i ruskich.
W Europie Wschodniej coraz większy wpływ uzyskiwali
Aszkenazyjczycy , którzy zakładali nowe ważne jesziwy . Ich zasób
wiedzy świeckiej był mniejszy niż Sefardejczyków , a kontakty z
ludnością miejscową słabe. Język Żydów aszkenazyjskich był
biedną gwarą niemiecką, odciętą od rodzimego pnia. Nie brał
udziału ani w rozwoju języka niemieckiego, ani też w bogactwie
języka polskiego. Trudno było tutejszym rabinom tworzyć
piękne kazania. Dla nich najważniejsza była myśl religijna, która
sobą wszystko przesłaniała i wszystko w sobie pochłaniała. Ich
oczy skupiały się na Talmudzie w świecie myśli i wzniosłych
modlitw zaziemskich. Dużo się modlono, Talmud studiowano do
upojenia, i już mało czasu zostawało na głoszenie kazań pięknych
mową.
Do 1500 r. większość królestw i księstw chrześcijańskich
wygnało już Żydów. Tylko w Polsce i Królestwie Neapolu
panowały jeszcze warunki pozwalające im żyć. W Polsce
mieszkało około 18 tys. Żydów, a na Litwie 6 tys. (mniej niż 1%
ludności).
Obławy na Żydów zagnały do większych miast we Włoszech i Turcji
żydowskich zbiegów z Hiszpanii, Portugalii i Niemiec. Każda z tych grup
utrzymywała własną niezależność, starannie pielęgnując separatyzm. W
ten sposób w jednym mieście mogły istnieć obok siebie żydowskie gminy
włoska, romańska (grecka), hiszpańska, portugalska, niemiecka, a
czasami nawet magrebska (afrykańska). Konstantynopol, Adrianopol,
Saloniki i wiele innych miast tworzyły pstrą mozaikę korporacji
gminnych, z własnymi odrębnymi zarządami, rytuałami synagogalnymi,
rabinami, uczelniami itp. W takich warunkach upadły siły duchowe
żydostwa. Dominującym kierunkiem było objaśnianie starożytnych
komentarzy i pisanie komentarzy do komentarzy. Talmudyści wykładali
Talmud , a uczeni filozofowie wykładali nauki Majmonidesa.
W 1500 r. wyprawy portugalskie dotarły do Ameryki
Południowej i Środkowej. Pedro Cabral dotarł do Brazylii,
Vincente Pinzon odkrył ujście rzeki Amazonki.
W 1501 r. czeski król Władysław zatwierdził ustawę tolerującą
Żydów na terytorium Czech po wieczne czasy.
W 1501 r. król Aleksander Jagiellończyk (1501-1506) doszedł do
wniosku, że po wygnaniu Żydów z Litwy finanse podupadły,
dlatego zezwolił na ich powrót do kraju. Żydzi musieli jednak
wracając opłacać tzw. " powrotne ".
W owym czasie kabaliści oświadczyli, że wyłącznie oni są w
posiadaniu tradycji mojżeszowych , a Talmud i rabini powinni uznać
swoją niższość. Kamieniem węgielnym wszystkich nauk
mistyków była nadzieja mesjańska. Za pomocą obliczeń
liczbowych próbowano ustalić czas nadejścia oczekiwanego
królestwa mesjańskiego .
Pobożny Izaak Abrabanel ogłosił trzy dzieła, w których na
podstawie Pisma Świętego (głównie księgi proroka Daniela)
obliczył, że początek doby mesjańskiej rozpocznie się w 1503 r., a
jej urzeczywistnienie nastąpi w 1531 r.
W 1502 r. wystąpił w północnych Włoszech Aszer Lamlein,
ogłaszając się jako zwiastun Mesjasza. Wzywał on Żydów do
pokuty, umartwień i dobrych uczynków, które sprawią, że
Mesjasz się objawi. Lamlein znalazł licznych zwolenników we
Włoszech i Niemczech. Przez rok czasu Żydzi pokutowali i
nieustannie się modlili, po czym ruch wraz ze śmiercią Lamleina
umarł śmiercią naturalną.
W 1503 r. Gerson Kohen założył w Pradze (Czechy) drukarnię
hebrajską, pierwszą w Niemczech. W owym czasie w Pradze
nauczał rabin Jakub Polak (1460-1535), najgruntowniejszy i
najbystrzejszy talmudysta tego czasu.
W latach 1505-1515 Portugalczycy podbili zachodnie i
częściowo wschodnie wybrzeże Indii. Rozwijał się handel złotem
i korzeniami indyjskimi. Portugalczycy zbudowali imperium
kolonialne (Indie, Indochiny, Indonezja i Brazylia).
W latach 1506-1548 w Polsce panował król Zygmunt I Stary.
Kapitał i handel żydowski umożliwiały eksploatację bogactw
naturalnych Polski i dostarczały niezbędnych finansów królowi
oraz szlachcie. Większa część handlu i rzemiosła znajdowały się
w rękach Żydów. Najmocniejszą ostoję mieli Żydzi polscy w
szlachcie, która żywiła uprzedzenie dla niemieckiego osadnictwa
i posługiwała się Żydami do zwalczania i ograniczania
niemieckiego mieszczaństwa. A ponieważ szlachta piastowała
urzędy wojewodów, kasztelanów, starostów i inne godności,
więc ustawy kanoniczne pozostawały względem Żydów
zapomniane. Rabini wielkich miast byli zatwierdzani przez króla.
Żydzi mieli pełne sądownictwo cywilne i kryminalne.
Wraz z przyjazdem do Polski królowej Bony, małżonki
Zygmunta I Starego, z Włoch przybyli żydowscy medycy. Obok
umiejętności medycznych przywieźli także inne umiejętności
świeckie.
W 1507 r. polski król Zygmunt Stary wyznaczył radom
miejskim wysokie kary i kaucje zapobiegające powstawaniu
tumultów przeciwko Żydom. W przypadku zamieszek, połowę
pieniędzy dostawali poszkodowani Żydzi, a drugą połowę skarb
państwa. Zabroniono też oskarżania Żydów o mordy rytualne
czy profanację hostii.
W XVI wieku w Polsce rozwinął się wyjątkowy samorząd
żydowski. Każda gmina ( kehila ) posiadała swój własny organ
administracyjny ( kahał ). Członków kahału wybierano spośród
najbardziej poważanych i najczęściej najbogatszych członków
gminy. Czuwali oni nad spokojem i bezpieczeństwem.
Kontrolowali łaźnie, przetwórstwo mięsa, szkolnictwo i usługi
pogrzebowe. Państwo nakładało na nich podatki, które oni
dzielili pomiędzy członków gminy i następnie nadzorowali ich
ściągniecie. W ściąganiu podatków, żydowski samorząd był
bardziej skuteczny niż urzędy państwowe.
W 1507 r. Dominikanie obwieścili wielki cud w Lizbonie
(Portugalia). W miejscowym kościele miała okazać się Maria.
Przy tej sposobności fanatyczni Dominikanie podburzyli lud do
nienawiści dla nowonawróconych Żydów ( marranów ). Podczas
straszliwej rzezi okrutnie zamordowano ponad 2 tys. osób.
W 1509 r. oszczerstwa niemieckiego duchowieństwa pobudziły
cesarza Maksymiliana do nienawiści dla Żydów. Cesarz udzielił
mandat nowonawróconemu Żydowi Józefowi Pfefferkornowi.
Mandat dał mu moc nad niemieckimi Żydami. Mógł rewidować
w całym państwie książki żydowskie i niszczyć te, w których
wykryto by treści obraźliwe dla chrześcijaństwa. Pfefferkorna
popierali Dominikanie , którzy wydawali publikacje
antyżydowskie pod jego nazwiskiem.
W 1509 r. Pfefferkorn rozpoczął w niemieckim mieście
Frankfurt konfiskatę żydowskich książek. Jednakże pod
wpływem protestów Żydów i wysokiego duchowieństwa
niemieckiego, akcja konfiskaty książek została przerwana i
skierowana pod sąd cesarski.
W 1509 r. cesarz Maksymilian nadał mandat arcybiskupowi
Uriel von Gemmingen, który był przychylny dla Żydów. Mandat
uprawniał do konfiskaty żydowskich książek i oceny ich treści.
W tym celu powołano profesorów akademii w Kolonii, Moguncji,
Erfurcie i Heidelburgu. W skład komisji weszli: sędzia trybunału
inkwizycyjnego w Kolonii Hochstraten, Wiktor von Karben i Jan
Reuchlin (1455-1522). Reuchlin tak mówił o języku hebrajskim:
" Język Hebrajczyków jest prosty, niezepsuty, święty, zwięzły i jędrny.
Za pomocą tej mowy obcuje Bóg z ludźmi, a ludzie z aniołami
bezpośrednio i bez tłumacza, oko w oko, jak przyjaciel zwykł rozmawiać
z przyjacielem ".
W 1510 r. w niemieckim mieście Brandenburg oskarżono
Żydów o kradzież hostii i dzieciobójstwo. Aresztowanych
Żydów torturowano i następnie spalono (38 osób) w Berlinie.
W 1510 r. powołana przez cesarza Maksymiliana komisja do
zbadania zawartości żydowskich ksiąg złożyła swój pierwszy
raport. Reuchlin argumentował aby nie konfiskować i nie palić
żydowskich książek, proponował utworzenie na wszystkich
niemieckich uniwersytetach dwóch nowych katedr , języka
hebrajskiego i rabinicznego. Peuchlin podkreślał, że Żydzi są
obywatelami państwa niemiecko-rzymskiego i korzystają z tych
samych, co inni, praw i opieki. Poza tym Żydzi znajdują się poza
obrębem Kościoła Rzymsko-Katolickiego i nie są zmuszani do
przyjęcia wiary chrześcijańskiej, nie można więc zastosować do
nich oskarżeń o kacerstwo i niewiarę.
Pozostały skład komisji oskarżył o kacerstwo i niewiarę
Talmud i pozostałe książki żydowskie. Proponował postawienie
Żydów niemieckich przed trybunałami inkwizycyjnymi , i jeśli się
nie wyprą swoich herezji i bluźnierstw, należałoby ich spalić na
stosach.
Równocześnie Dominikanie wydali panflet " Zwierciadło ręczne "
(niem. " Handspiegel "), w którym ostro zaatakowali Reuchlina za
sprzyjanie żydowskiej sprawie.
W 1511 r. Reuchlin wydał słynną odpowiedź " Zwierciadło oczne ",
w którym objawił publiczności wszystkie tajemne knowania
Dominikanów podburzających do nienawiści dla Żydów. " A
wreszcie chrześcijanin powinien kochać Żyda, jako bliźniego; to
wszystko zasadza się na prawach ".
Spory w Niemczech trwały przez długie następne lata. Cały
zakon Dominikanów zjednoczył się przeciwko Reuchlinowi i starał
się zniszczyć niemieckie żydostwo.
W 1511 r. Królestwo Neapolu wypędziło Żydów.
W latach 1512-1520 w Turcji panował sułtan Selim I. Pokonując
Mameluków zdobył on Egipt, Palestynę i Mezopotamię.
Prowadził on politykę przychylną Żydom. Zezwolił on Żydom osiedlać
się we wszystkich tureckich miastach, zajmować się handlem i
rzemiosłem. Dlatego żydowscy wygnańcy z Europy (w szczególności z
Hiszpanii) osiedlali się w granicach Turcji. Przynosili ze sobą wysoką
kulturę, kapitał i przedsiębiorczość. Dzięki nowym przybyszom, Bliski
Wschód ożył gospodarczo i kulturowo.
Turcja na długi czas stał się oazą dla Żydów okrutnie prześladowanych
przez chrześcijan.
W 1516 r. kontrolę nad Palestyną rozpoczęli sprawować Turcy (sułtan Selim I). Od
tego momentu rozpoczęła się tam duża imigracja Żydów z Turcji i Europy.
W 1516 r. Portugalczycy (Tome Pirez) dotarli do Chin. Był to
początek portugalskiej ekspansji kolonialnej w Chinach.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin