Kultura.doc

(36 KB) Pobierz
Warunki naturalne:

Starożytny Rzym: kultura

Religia

 

I okres: pierwotne wierzenia

— dominacja bóstw rolniczych i opiekuńczych (Lary, Penaty, Many);

— fascynacja wpływami etruskimi, sabińskimi; 

— wróżby: auspicja, haruspicja, omina;

— panteon bóstw: Jowisz (niebo), Junona (księżyc), Minerwa (mądrość), Mars (wojna), Victoria (zwycięstwo), Westa (ognisko domowe).

 

II okres: III w. p.n.e.

— wpływ religii kartagińskiej i greckiej; przyswojenie ich religii i mitów.

 

III okres: koniec III w. p.n.e.

— wpływ religii Wschodu: kult Izydy, Kybele, Mitry. 

 

IV okres: religia chrześcijańska

— narodziny Chrystusa (I w. p.n.e. za Oktawiana Augusta)

— głoszenie nauk przez Chrystusa i apostołów (Szawał z Tarsu — św. Paweł);

— Pascha — piątek, 7. kwietnia 30r. n.e. — śmierć Chrystusa przez ukrzyżowanie;

— prześladowania chrześcijan (III-IV w. n.e.);

— dominacja chrześcijaństwa:

313: swoboda wyznawania chrześcijaństwa zapewniona Edyktem Mediolańskim cesarza Konstantyna Wielkiego;

— dalsze prześladowania chrześcijan za cesarza Juliusza Apostata;

380: chrześcijaństwo religią państwową; dekret cesarza Teodozjusza Wielkiego.

 

 

Literatura

 

Marek Tuliusz Cycero (10643 p.n.e.): mowy polityczne i sądowe (Przeciw Katylinie, Przeciw Werresowi); pisma filozoficzne i prawno-polityczne (O państwie); wkład w rozwój łaciny.

Publiusz Wergiliusz Maro (70-19 p.n.e.): Georgiki (tematyka wojenna), Eneida (epopeja narodowa o losach Eneasza, protoplasty Rzymian).

Horacy (65-8 p.n.e.): pieśni, listy, satyry.

Publiusz Owidiusz Naso (43 p.n.e.18 n.e.): Sztuka kochania, Metamorfozy (utwór mitologiczny); na wygnaniu: Żale, Listy z Pontu.

Seneka: wychowawca cesarza Nerona; tragedie: Fedra, Agamemnon.

Terencjusz: komediopisarz.

Historycy: Liwiusz: Od założenia Rzymu; Katon Starszy: Początki; Publiusz Korneliusz Tacyt: Germania, Dzieje; Roczniki, Publiusz Korneliusz Nepos: Żywoty wybitnych mężów, Kroniki.

Gajusz Juliusz Cezar: O wojnie galijskiej, O wojnie domowej.

Pliniusz Starszy: Historia naturalna (zbiór ze wszystkich dziedzin ówczesnej wiedzy).

Marek Witruwiusz: O architekturze.

 


Filozofia

 

Na mocy uchwały senatu z początku II w. p.n.e. filozofowie zostają wydaleni z Rzymu, ale pod greckimi wpływami zaczęto się interesować filozofią. Rzymianie nie stworzyli własnej myśli filozoficznej, nadali kierunkom greckim charakter praktyczny:

stoicyzm:

— uznaje wszystkie bóstwa za przejaw tej samej rozumnej siły boskiej;

— uznaje republikę za najdoskonalszy ustrój;

— za metodę osiągnięcia szczęścia uznaje życie spokojne, wyzbycie się nadmiernej wesołości i smutku, odnalezienie złotego środka;

— filozofia prawników, którym stoicka logika pomaga unormować przepisy prawne: Mucjusz Scewola, Seneka, Marek Aureliusz;

epikureizm:

— wiara w postęp ludzkości i potęgę umysłu ludzkiego;

— hasło Horacego: żyj w ukryciu i ciesz się chwilą.

 

 

Prawo

 

Prawo rzymskie staje się podstawą dla kodeksów prawnych państw Europy średniowiecznej i nowożytnej. Najstarszym kodeksem jest wyryte w brązie w połowie V w. p.n.e. Prawo XII Tablic, które dotyczy głównie prawa obyczajowego: podkreśla nieograniczoną rolę ojca w rodzinie, a kary dla niewolników są ostrzejsze niż dla ludzi wolnych. Pod wpływem prawa rozwijają się: sztuka wymowy sądowej i politycznej (jurysprudencja), literatura prawnicza (komentarze, podręczniki prawa, opisy kazusów). Kodyfikacja prawa zostaje dokonana za czasów cesarza Justyniana. Składała się z czterech członów: Instytucje (podręcznik do nauki prawa), Digesta (wybór z literatury prawniczej), Kodeks Justyniana (akty normatywne wydane przez cesarzy, od Hadriana), Novelae (rozporządzenia Justyniana wydane po zakończeniu prac nad poprzednimi częściami).

 

 

Technika

 

Dobrze rozwinięta technika; nowatorskie budownictwo: akwedukty (wodociągi), termy (łaźnie), hypokaustum (centralne ogrzewanie), łuki, sklepienia, kopuły, drogi, mosty, amfiteatr (Koloseum: zbudowany w 80 r., miejsca igrzysk, mieściło ok. 90. tys. ludzi), łuki triumfalne (Konstantyna, Tytusa, Septymiusza Sewera), Circus Maximus (wyścigi rydwanów), świątynie na Forum Romanum, gdzie skupia się życie polityczne Rzymu: Westy (westalki — kapłanki składające śluby czystości), Saturna, Janusa, Panteon; bazyliki (wymiana handlowa, sądy), mauzolea (Hadriana), kolumny (Trajana, Marka Aureliusz), popiersia, płaskorzeźby, rzeźby, statuy (Wilczyca kapitolińska).

 

Pompeje: miasto na południu, niezwykle rozwinięte, słynące z chleba, garum (sosu), kolorowych domów o wnętrzach pełnych mozaik i domów publicznych. Zasypana zastygłą lawę i pył po wybuchu wulkanu Wezuwiusza w 79r

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin