C 2005 Wprowadzenie.pdf

(382 KB) Pobierz
C# 2005. Wprowadzenie
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
C# 2005. Wprowadzenie
SPIS TREœCI
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Jesse Liberty, Brian MacDonald
T³umaczenie: Ireneusz Jakóbik, Tomasz Walczak
ISBN: 83-246-0526-6
Tytu³ orygina³ u: Learning C# 2005:
Format: B5, stron: 472
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Podrêcznik dla wszystkich, którzy chc¹ poznaæ tajniki C#
Omówienie œrodowiska programistycznego Visual C# 2005
Wprowadzenie do programowania obiektowego w C#
Tworzenie aplikacji internetowych oraz dla systemu Windows
C# to jeden z podstawowych jêzyków programowania przeznaczonych dla platformy
.NET. C#, ³¹cz¹cy w sobie najlepsze cechy Javy i C++ szybko sta³ siê jednym
z popularniejszych. Wprowadzone na rynek w roku 2005 wersje 2.0 platformy i jêzyka
C# przynios³y sporo nowych i przydatnych rozwi¹zañ programistycznych — miêdzy
innymi nowe typy danych i komponenty. Dziêki nim tworzenie nawet najbardziej
z³o¿onych aplikacji sta³o siê znacznie szybsze i prostsze. C# cechuje siê niezwyk³¹
wszechstronnoœci¹ — za jego pomoc¹ mo¿na tworzyæ zarówno aplikacje dla systemu
Windows, jak i dla urz¹dzeñ mobilnych. £atwo równie¿ wykorzystaæ go do pisania
aplikacji internetowych w technologii ASP.NET.
„C# 2005. Wprowadzenie” to podrêcznik, który objaœnia najwa¿niejsze zagadnienia
zwi¹zane z programowaniem w tym jêzyku. Przeczytasz w nim o platformie .NET oraz
opanujesz sposoby wykorzystania œrodowiska programistycznego Visual C# 2005.
Poznasz równie¿ elementy jêzyka C# i regu³y programowania obiektowego. Nauczysz
siê wykrywaæ i usuwaæ b³êdy w programach oraz korzystaæ z komponentów platformy
.NET. Stworzysz w³asne aplikacje dla systemu Windows oraz aplikacje internetowe.
Struktura aplikacji w jêzyku C#
œrodowisko programistyczne Visual C# 2005
Typy danych i operatory w C#
Polecenia jêzyka
Programowanie obiektowe
Klasy, obiekty i metody
Operacje na ³añcuchach znaków
Obs³uga wyj¹tków
Zastosowanie C# do tworzenia aplikacji w technologii ASP.NET
Poznaj jêzyk programowania, który zrewolucjonizowa³ rynek
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
400218844.002.png 400218844.003.png 400218844.004.png 400218844.005.png
Wstęp .........................................................................................................................................11
1. C# i programowanie na platformie .NET ..................................................................... 15
C# 2005 i .NET 2.0
15
Platforma .NET
16
Platforma .NET 2.0
16
Język C#
17
Struktura aplikacji C#
17
Środowisko programistyczne
18
Co znajduje się w programie?
21
Pierwszy program: Witaj świecie
21
Kompilator
22
Analiza pierwszego programu
23
Podsumowanie
26
Pytania
27
Ćwiczenie
27
2. Visual Studio 2005 ........................................................................................................29
Przed dalszą lekturą
30
Strona startowa
31
Projekty i rozwiązania
32
Wewnątrz zintegrowanego środowiska programistycznego
34
Konsolidacja i uruchamianie
37
Menu i paski narzędzi
37
Podsumowanie
51
Pytania
51
Ćwiczenia
52
3. Podstawy języka C# ......................................................................................................53
Instrukcje
53
Typy
53
Zmienne
57
Wymagane przypisanie
59
Stałe
60
Łańcuchy znaków
64
Wyrażenia
64
Białe znaki
65
5
400218844.001.png
Podsumowanie
66
Pytania
66
Ćwiczenia
67
4. Operatory ......................................................................................................................69
Operator przypisania (=)
69
Operatory matematyczne
70
Operatory inkrementacji i dekrementacji
72
Operatory relacji
74
Podsumowanie
78
Pytania
78
Ćwiczenia
79
5. Rozgałęzianie ................................................................................................................ 81
Rozgałęzianie bezwarunkowe
81
Rozgałęzianie warunkowe
83
Instrukcje iteracyjne
95
Podsumowanie
104
Pytania
105
Ćwiczenia
106
6. Programowanie zorientowane obiektowo ............................................................... 107
Tworzenie modeli
108
Klasy i obiekty
109
Definiowanie klasy
110
Relacje pomiędzy klasami
111
Trzy filary programowania zorientowanego obiektowo
111
Obiektowo zorientowana analiza i projektowanie
113
Podsumowanie
115
Pytania
115
Ćwiczenia
116
7. Klasyiobiekty .............................................................................................................. 117
Definiowanie klasy
118
Argumenty metod
122
Konstruktory
124
Inicjalizator
126
Słowo kluczowe this
127
Składowe statyczne i składowe instancji
128
Usuwanie obiektów
132
Przydzielanie pamięci: stos kontra sterta
134
Podsumowanie
138
Pytania
140
Ćwiczenia
140
6
Spis treści
8. Wewnątrz metod ........................................................................................................ 141
Przeciążanie metod
141
Hermetyzacja danych za pomocą właściwości
144
Zwracanie wielu wartości
147
Podsumowanie
152
Pytania
152
Ćwiczenia
153
9. Podstawydebugowania............................................................................................. 155
Wstawianie punktów wstrzymania
155
Sprawdzanie wartości — okna Autos i Locals
159
Ustawianie podglądu
161
Okno stosu wywołań
162
Podsumowanie
163
Pytania
164
Ćwiczenia
165
10. Tablice.......................................................................................................................... 167
Użycie tablic
167
Instrukcja foreach
171
Inicjalizacja elementów tablicy
172
Słowo kluczowe params
172
Tablice wielowymiarowe
173
Metody tablic
179
Sortowanie tablic
179
Podsumowanie
181
Pytania
182
Ćwiczenia
182
11. Dziedziczenie i polimorfizm ....................................................................................... 183
Specjalizacja i generalizacja
183
Dziedziczenie
185
Polimorfizm
188
Klasy abstrakcyjne
194
Klasy zamknięte
196
Podstawa wszystkich klas — klasa Object
197
Pakowanie i rozpakowywanie typów
199
Podsumowanie
201
Pytania
202
Ćwiczenia
202
Spis treści
7
12. Przeciążanie operatorów ...........................................................................................203
Używanie słowa kluczowego operator
204
Tworzenie przydatnych operatorów
207
Metoda Equals()
207
Operatory konwersji
213
Podsumowanie
216
Pytania
217
Ćwiczenia
217
13. Interfejsy ..................................................................................................................... 219
Implementowanie interfejsów
220
Implementowanie więcej niż jednego interfejsu
224
Rzutowanie na typ interfejsu
226
Operatory is i as
227
Rozszerzanie interfejsów
232
Łączenie interfejsów
234
Przesłanianie implementacji interfejsu
235
Jawna implementacja interfejsu
239
Podsumowanie
241
Pytania
242
Ćwiczenia
242
14. Typy ogólne i kolekcje ................................................................................................ 245
Typy ogólne
245
Interfejsy kolekcji
246
Tworzenie własnych kolekcji
246
Ogólne kolekcje platformy
257
Podsumowanie
273
Pytania
274
Ćwiczenia
274
15. Łańcuchy znaków ........................................................................................................ 275
Tworzenie łańcuchów znaków
276
Manipulowanie łańcuchami znaków
277
Wyrażenia regularne
292
Klasa Regex
292
Podsumowanie
294
Pytania
295
Ćwiczenia
295
16. Zgłaszanie i przechwytywanie wyjątków ................................................................ 297
Pluskwy, błędy i wyjątki
297
Zgłaszanie wyjątków
298
Szukanie funkcji obsługi wyjątku
298
8
Spis treści
Zgłoś jeśli naruszono regulamin