gramatyka k angielska opisane czasy.doc

(176 KB) Pobierz
I

I              -              my              (mój, moja, moje)

you              -              your              (twój, twoja, twoje)

he              -              his              (jego)

she              -              her              (jej)

it              -              its              (jego, onego [dziecka])

we              -              our              (nasz, nasza, nasze)

you              -              your              (wasz, wasza, wasze)

they              -              their              (ich)

 

 

Przymiotnik dzierżawczy towarzyszy rzeczownikowi i odnosi się do właściciela, a nie do posiadanej rzeczy.zaimek osobowy              przymiotnik dzierżawczy              przykłady

I              my              This is my book.

you              your              Where is your sister?

he              his              I’ve borrowed his bike.

she              her              She met her friends.

it              its              The animal had its paw broken.

we              our              This is our dog.

you              your              Is that your cat?

they              their              Their car is broken.

 

 

Possessive Pronouns

 

 

Certain pronouns called possessive pronouns show ownership. Some are used alone; some describe a noun.

Used alone: mine, yours, his, hers, ours, theirs, whose

Correct: That computer is hers.

Modify noun: my, your, his, her, its, our, their, whose

Correct: That is her computer.

 

Please note that none of the possessive pronouns are spelled with an apostrophe. See Apostrophes with Pronouns for more on this.

 

Possessive Pronouns with Gerunds

Possessive pronouns are used to describe gerunds. Using the objective case confuses the reader.

Incorrect: You winning in spite of the odds inspired us all.

(Ambiguous and awkward. Do you inspire or does the winning inspire?)

 

Correct: Your winning in spite of the odds inspired us all.

 

 

 

Incorrect: We could not stand him whining about everything.

(Which could you not stand? Him? or His whining?)

 

Because of the possible confusion, use possessive pronouns with gerunds.

 

Correct: We could not stand his whining about everything.

 

 

 

Present SimpleW czasie teraźniejszym prostym Present Simple formy czasownika we wszystkich osobach z wyjątkiem trzeciej osoby liczby pojedynczej mają taką samą formę, jak bezokolicznik bez słówka to (czyli podstawowa forma czasownika. W trzeciej osobie liczby pojedynczej do formy podstawowej dodaje się końcówkę -s.

 

Zdania twierdzące w czasie Present Simple:

1 os. liczby pojedynczej

I buy (kupuję)

2 os. liczby pojedynczej

you buy(kupujesz)

3 os. liczby pojedynczej

he/she/it buys (on/ona/ono kupuje)

1 os. liczby mnogiej

we buy (kupujemy)

2 os. liczby mnogiej

you buy (kupujecie)

3 os. liczby mnogiej

they buy (kupują)

 

Zdania przeczące w czasie Present Simple:

1 os. liczby pojedynczej

I do not buy (nie kupuję)

2 os. liczby pojedynczej

you do not buy (nie kupujesz)

3 os. liczby pojedynczej

he/she/it does not buy (on/ona/ono nie kupuje)

1 os. liczby mnogiej

we do not buy (nie kupujemy)

2 os. liczby mnogiej

you do not buy (nie kupujecie)

3 os. liczby mnogiej

they do not buy (nie kupują)

 

Pytania w czasie Present Simple:

1 os. liczby pojedynczej

do I buy? (czy kupuję?)

2 os. liczby pojedynczej

do you buy? (czy kupujesz?)

3 os. liczby pojedynczej

does he/she/it buy? (czy on/ona/ono kupuje?)

1 os. liczby mnogiej

do we buy? (czy kupujemy?)

2 os. liczby mnogiej

do you buy? (czy kupujecie?)

3 os. liczby mnogiej

do they buy? (czy kupują?).

 

Uwaga – w trzeciej osobie liczby pojedynczej w przypadku czasowników, których forma podstawowa kończy się na ch, o, sh, ss lub x zamiast -s dodajemy -es, np.:

 

(1) He watches TV every day.

On ogląda codziennie telewizję.

(2) She goes to the theatre every day.

Ona chodzi codziennie do teatru.

 

Szczególnym przypadkiem są czasowniki, które kończą się na -y. Jeżeli przed literą y występuje samogłoska (np. jak w słowie buy, użytym w przykładzie na początku), w trzeciej osobie liczby pojedynczej dodawana jest regularna końcówka -s. Kiedy jednak przed y znajduje się spółgłoska (jak np. w wyrazie try próbować), litera y zostaje zamieniona na i i dodana zostaje końcówka -es, np.:

 

(3) I know he tries hard.

Wiem, że bardzo się stara.

 

Czasu teraźniejszego prostego, poza wykorzystaniem w szczególnych konstrukcjach gramatycznych (takich jak np. niektóre zdania warunkowe), używa się w kilku sytuacjach:

 

- do opisu powtarzalnych współczesnych czynności lub długotrwałej sytuacji, a także do opisu prawideł, pewników

- w sprawozdaniach ze zdarzeń właśnie mających miejsce

- do opisu zaplanowanej przyszłości

- do opisu niedawnej przeszłości

- w tytułach i nagłówkach artykułów

 

Poniżej zostaną omówione wszystkie te przypadki.

 

I. Czynność powtarzalna wyrażana w czasie Present Simple

 

Zdania w czasie teraźniejszym prostym opisują często czynności powtarzalne, obyczaje, przyzwyczajenia, punkty stałego harmonogramu, np.:

 

(4) What time do you get up?

O której zazwyczaj wstajesz?

(5) One of my friends drinks and smokes.

Jeden z moich przyjaciół pije i pali.

 

Zdanie (5) oznacza, że opisywana osoba (jeden z moich przyjaciół) pije i pali regularnie, a nie w danym momencie (w tym ostatnim kontekście użylibyśmy czasu teraźniejszego ciągłego; różnice między czasami teraźniejszym prostym i teraźniejszym ciągłym opisane są szczegółowo w haśle CZAS PRESENT SIMPLE czy CZAS PRESENT CONTINUOUS).

 

W omawianym użyciu czasu teraźniejszego prostego często korzysta się z wyrażeń always (zawsze), every day/week/month/year (każdego dnia/tygodnia/miesiąca/roku), never (nigdy), often (często), seldom (rzadko), sometimes (czasem), usually (zazwyczaj) itd., np.:

 

(6) We often eat pizza.

Często jadamy pizzę.

(7) Sometimes I just want to sit and relax.

Czasem mam po prostu ochotę usiąść i się zrelaksować.

 

Podobnie wyglądają zdania, w których opisujemy prawdy ogólne, np.:

 

(8) Dogs bark.

Psy szczekają (w ogóle).

(9) Children are noisy.

Dzieci są hałaśliwe (w ogóle).

 

II. Sprawozdanie z sytuacji, która właśnie ma miejsce

 

Czasu teraźniejszego prostego używa się czasem do relacjonowania wydarzeń dziejących się w chwili mówienia. To zastosowanie nie jest jednak częste ogranicza się przede wszystkim do sytuacji, gdy ktoś coś komentuje, relacjonuje na żywo (np. sprawozdawca w telewizji czy radiu, eksperymentator pokazujący doświadczenie, narrator itp.).

 

(10) Dudek jumps and catches the ball! What a game!

Dudek skacze i łapie piłkę! Co za mecz!

(11) We check the temperature, pulse and blood pressure. Then we try to eliminate more common diseases.

Sprawdzamy temperaturę, puls i ciśnienie krwi. Następnie staramy się wyeliminować bardziej znane choroby.

 

III. Zaplanowana przyszłość wyrażana w czasie Present Simple

 

Czas teraźniejszy prosty bywa stosowany do opisu przyszłości, kiedy jest ona zaplanowana. Jest to szczególnie częste, gdy opisujemy podróż, np.:

 

(12) I arrive in Rome at 6 in the morning, and then I take a train to Palermo.

Przybywam do Rzymu o szóstej rano, a następnie łapię pociąg do Palermo.

 

IV. Przeszłość wyrażana w czasie Present Simple

W języku potocznym czas teraźniejszy prosty opisuje czasem niedawną przeszłość, szczególnie, gdy autor wypowiedzi chce ją udramatyzować, np.:

 

(13) I come to the bar and see a dog sitting at my table. Can you believe that?

Wchodzę do baru i widzę psa, siedzącego przy moim stoliku. Dasz wiarę?

 

Podobnie dzieje się w sytuacji, gdy streszczamy książkę lub przedstawiamy inną fikcyjną opowieść:

 

(14) When Mr Darcy first proposes to Elizabeth, she rejects him in utter indignation.

Gdy Pan Darcy po raz pierwszy oświadcza się Elizabeth, ona go z oburzoniem odrzuca.

 

V. Nagłówki, tytuły itp.

 

Czasu teraźniejszego prostego (Present Simple) przyjęło się używać w tytułach artykułów i nagłówkach (uzyskując w ten sposób efekt większego dramatyzmu relacji), np.:

 

(15) Russians go home

Rosjanie wracają do domu

(16) Malysz wins Olympic silver

Małysz zdobywa srebro olimpijskie

 

 

 

 

 

 

 

 

Czas teraźniejszy ciągły (“present continuous”) tworzy się poprzez dodanie do odmiennego czasownika posiłkowego “be” czasownika głównego w formie ciągłej (która nie podlega odmianie). Tworzenie formy ciągłej opisane jest w haśle FORMA “-ING”.

 

Zdania twierdzące:

1 os. liczby pojedynczej

“I am buying” (‘kupuję’)

2 os. liczby pojedynczej

“you are buying” (‘kupujesz’)

3 os. liczby pojedynczej

“he/she/it is buying” (‘on/ona/ono kupuje’)

1 os. liczby mnogiej

“we are buying” (‘kupujemy’)

2 os. liczby mnogiej

“you are buying” (‘kupujecie’)

3 os. liczby mnogiej

“they are buying” (‘kupują’)

 

Zdania przeczące:

1 os. liczby pojedynczej

“I am not buying” (‘nie kupuję’)

2 os. liczby pojedynczej

“you are not buying” (‘nie kupujesz’)

3 os. liczby pojedynczej

“he/she/it is not buying” (‘on/ona/ono nie kupuje’)

1 os. liczby mnogiej

“we are not buying” (‘nie kupujemy’)

2 os. liczby mnogiej

“you are not buying” (‘nie kupujecie’)

3 os. liczby mnogiej

“they are not buying” (‘nie kupują’)

 

Pytania:

1 os. liczby pojedynczej

“am I buying?” (‘czy kupuję?’)

2 os. liczby pojedynczej

“are you buying?” (‘czy kupujesz?’)

3 os. liczby pojedynczej

“is he/she/it buying?” (‘czy on/ona/ono kupuje?’)

1 os. liczby mnogiej

“are we buying?” (‘czy kupujemy?’)

2 os. liczby mnogiej

“are you buying?” (‘czy kupujecie?’)

3 os. liczby mnogiej

“are they buying?” (‘czy kupują?’)

 

Czasownik posiłkowy “be” w mowie potocznej niemal zawsze ulega ściągnięciu:

 

Formy ściągnięte czasownika “be”

1 os. liczby pojedynczej

“I’m buying” (‘kupuję’)

2 os. liczby pojedynczej

“you’re buying” (‘kupujesz’)

3 os. liczby pojedynczej

“he’s/she’s/it’s buying” (‘on/ona/ono kupuje’)

1 os. liczby mnogiej

“we’re buying” (‘kupujemy’)

2 os. liczby mnogiej

“you’re buying” (‘kupujecie’)

3 os. liczby mnogiej

“they’re buying” (‘kupują’)

 

Jeśli czasownik “be” nie jest ściągnięty, oznacza to szczególną emfazę, położenie nacisku na wypowiedź, np.:

 

(1) I’m listening to the radio.

Słucham radia.

(2) I am listening to the radio.

(Ależ) ja słucham radia!

 

Zwykle struktura pytań z przeczeniem (których często używa się np. w funkcji pytań retorycznych) jest następująca:

 

Pytania z negacją – pełne formy

1 os. liczby pojedynczej

“am I not buying?” (‘czy nie kupuję?’)

2 os. liczby pojedynczej

“are you not buying?” (‘czy nie kupujesz?’)

3 os. liczby pojedynczej

“is he/she/it not buying?” (‘czy on/ona/ono nie kupuje?’)

1 os. liczby mnogiej

“are we not buying?” (‘czy nie kupujemy?’)

2 os. liczby mnogiej

“are you not buying?” (‘czy nie kupujecie?’)

3 os. liczby mnogiej

“are they not buying?” (‘czy nie kupują?’)

 

Jeżeli jednak stosujemy ściągniętą formę czasownika posiłkowego “be”, pytanie z przeczeniem w pierwszej osobie liczby pojedynczej jest nietypowe:

 

Pytania z negacją – formy ściągnięte

1 os. liczby pojedynczej

“aren’t I buying?” (‘czy nie kupuję?’) *amn’t I buying?

2 os. liczby pojedynczej

“aren’t you buying?” (‘czy nie kupujesz?’)

3 os. liczby pojedynczej

“isn’t he/she/it buying?” (‘czy on/ona/ono kupuje?’)

1 os. liczby mnogiej

“aren’t we buying?” (‘czy nie kupujemy?’)

2 os. liczby mnogiej

“aren’t you buying?” (‘czy nie kupujecie?’)

3 os. liczby mnogiej

“aren’t they buying?” (‘czy nie kupują?’)

 

Czasu teraźniejszego ciągłego używamy w następujących wypadkach:

 

- do opisu sytuacji mających miejsce w trakcie wypowiedzi

- do opisu sytuacji mających miejsce aktualnie, choć niekoniecznie w samym momencie mówienia

- do opisu sytuacji powtarzalnych

- do opisu sytuacji z przeszłości

- do opisu zaplanowanej przyszłości

 

Wszystkie te użycia zostaną omówione poniżej.

 

I. Sytuacja mająca miejsce w momencie wypowiedzi

 

Czasu teraźniejszego ciągłego używa się do opisu wydarzeń, które trwają w momencie wypowiedzi, np.:

 

(3) What are you doing?

Co (teraz) robisz?

(4) Darek is drinking vodka.

Darek (właśnie) pije wódkę.

 

Zdanie (4) nie znaczy wcale, że osoba, o której mowa (‘Darek’), w ogóle często pije, czy też, że ma picie w zwyczaju (wtedy użylibyśmy czasu teraźniejszego prostego – por. CZAS PRESENT SIMPLE CZY CZAS PRESENT CONTINUOUS). Odnosi się ono tylko do konkretnego momentu – momentu mówienia. Z tego względu czasu teraźniejszego ciągłego używa się w sprawozdaniach (np. sportowych), by podkreślić, że opisywane zdarzenia dzieją się w trakcie relacji.

 

II. Wydarzenia bieżące

 

Czas teraźniejszy ciągły bywa stosowany do opisu wydarzeń, które nie trwają faktycznie w momencie wypowiedzi, ale których ciągłość i współczesność chce podkreślić rozmówca, np.:

 

(5) I’m reading Nabokov.

Czytam teraz Nabokova.

(6) I’m studying English.

Uczę się angielskiego.

 

Wypowiedzi (5) i (6) nie muszą odnosić się do momentu mówienia. Mogą paść w rozmowie, podczas której siłą rzeczy nie należy ich rozumieć literalnie (trudno jednocześnie rozmawiać i czytać Nabokova lub się uczyć). Celem takich konstrukcji jest podkreślenie aktualności (obecnie c...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin