Sternberg.doc

(56 KB) Pobierz
BŁĘKITNY ANIOŁ:

JOSEF VON STERNBERG

Josef von Sternberg:

·         1894-1969

·         Amerykański reżyser filmowy urodzony w Wiedniu.

·         W 1908 wyemigrował z rodzicami do Ameryki.

·         W czasie I wojny światowej był fotografem wojskowym.

·         Debiutował jako reżyser w 1925 filmem Poszukiwacze zbawienia

v     Realistyczne, niepatetyczne przedstawienie życia ludzi ubogich

·         Wyróżnił się trylogią o tematyce gangsterskiej:

-          Ludzie podziemi (1927)

            ® Utwór chwalony przez krytyków za obraz środowiska

            ® Wzór dla filmów gangsterskich lat 30

            ®  Na pierwszym planie znajduje się nie błyskawicznie tocząca się akcja, ale wnikliwe przedstawienie zaostrzających się konfliktów   

-          Życie zaczyna się jutro (1928)

-          Życiowe rozbitki (1928)

·         Zasłynął filmami z M. Dietrich, którą wykreował na gwiazdę ekranu.

·         Odkrył Marlenę i nakręcił z nią siedem filmów, które rozsławiły ich na cały świat.

·         Filmy z Marleną były nieustającym wyznaniem miłosnym składanym za pomocą kamery filmowej.

·         Został stworzony nowy typ wampa ,który przerósł swego mistrza, co było przyczyną jego klęski. Sam Sternberg o sobie powiedział, że po roku 1935 przestał kręcić filmy.

·         Marlena Dietrich o Sternbergu:

v     Von Sternberg nie tylko musiał mnie fotografować, ubierać, pocieszać, zabawiać, pouczać, radzić, wskazywać drogę, ale również podjął się zadania stworzenia ze mnie aktorki, jakiej pragnął. - wspominała Marlena - nie zważał na sprzeciwy wszystkich wielkich dyrektorów Paramountu. Walczył z nimi dzień w dzień. Gdybym wówczas zdawała sobie sprawę jakie trudności musiał pokonywać, może potrafiłabym go lepiej zrozumieć

·         Lee Garmes – operator Sternberga

·         Filmy z Marleną:

-          Błękitny anioł (1930)

-          Maroko (1930, nominacja do Oscara)

-          X-27 (1931)

-          Blond Venus (1932)

-          Szanghaj Express (1932, nominacja do Oscara)

-          Imperatorowa (1934)

-          Kaprys hiszpański (1935).

·         Inne filmy:

-          Tragedia amerykańska (1931)

-          Zabiłem (1935)

-          Kasyno w Szanghaju (1941)

-          Pilot odrzutowców (1949, premiera 1957).

 

 

 

             

 

BŁĘKITNY ANIOŁ:

 

Reżyseria: Josef von Sternberg

Scenariusz: Heinrich Mann, Karl Vollmöller, Robert Liebmann, Carl Zuckmayer

Zdjęcia: Günther Rittau

Muzyka: Frederick Hollander

Teksty piosenek: Robert Liebmann

Na podstawie: powieści Heinricha Manna "Profesor Unrat"

Produkcja: Niemcy, UFA

Rok produkcji: 1930

Obsada: Emil Jannings, Marlena Dietrich

·        Film ten stał się milowym krokiem w karierze Marleny Dietrich .Wcieliła się tam w postać Loli Loli, zaś najsłynniejszy wówczas aktor niemiecki Emil Jannings grał profesora Immanuela Ratha.

·        Film ten okazał się wielkim wydarzeniem w historii kina światowego (Jannings otrzymał za tę rolę Oscara).

·        Pierwszy film dźwiękowy z Emilem Janningsem.

·        Akcja filmu toczy się na początku lat 20-tych w małym miasteczku niemieckim. Pracujący w męskim gimnazjum profesor Ratz, człowiek o nieco staroświeckich zasadach zakochuje się w wyuzdanej piosenkarce kabaretowej o pseudonimie Lola-Lola. Zakończony małżeństwem romans bohatera, powoduje jego powolną degradację moralną i społeczną.

·        Jedno z pierwszych arcydzieł kina dźwiękowego było początkiem wielkiej kariery Marleny Dietrich i zarazem ostatnim wybitnym filmem Josefa von Sternberga. Ten hollywoodzki reżyser, przeżywający okres świetności w okresie niemym, zajął się odtąd kręceniem konwencjonalnych melodramatów z odkrytą przez siebie gwiazdą.

·        Sternberg, który jest z pochodzenia Austriakiem, wraca do Europy i kręci wraz z UFA swoje arcydzieło

·        W filmie tym gęsto od aluzji symboli erotycznych

·        Kapitalne podsumowanie nastrojów ekspresjonizmu

·        Analiza układów, które niedługo cały świat pozna pod postacią hitleryzmu

·        Wykorzystuje dźwięk poprawnie technicznie, ale i dla budowania nastroju w pełnych napięcia scenach dialogowych

·        Filmu, który stał się milowym krokiem w karierze Marleny Dietrich

·        Lola–Lola:

-          Różniła się od dotychczasowych kobiet fatalnych kina. Mimo swojego sadyzmu, wyrachowania i instrumentalnego traktowania seksu i swych partnerów, w niektórych scenach wyczuwa się w niej tkliwość, rozterkę, może czasem rozpacz

-          Świadoma swej seksualności

-          Wulgarna

-          Bezczelna

·        Marlena pokazuje majtki- wtedy było to na granicy pornografii

·        Film pokazuje degradacje człowieka

·        Aktorzy jeszcze silnie grają mimiką

·        Kino poszukujące

 

 

 

MAROKO:

 

Reżyseria: Josef von Sternberg

Scenariusz: Jules Furthman

Zdjęcia: Lucien Ballard, Lee Garmes

Muzyka: Karl Hajos

Na podstawie: sztuki Benno Vigny

Produkcja: USA, Paramount

Rok produkcji: 1930

Obsada: Marlena Dietrich(Amy Jolly), Gary Cooper(Tom Brown)

·        Historia piosenkarki kabaretowej (Marlena Dietrich), która przybywa do Afryki Północnej, gdzie zakochuje się w żołnierzu Legii Cudzoziemskiej (Gary Cooper).

·        Ten melodramat potwierdził przypuszczenia, iż pojawiła się nowa gwiazda pierwszej wielkości.

·        Pierwszy film świata, w którym wielka i uznana gwiazda filmowa całowała się na ekranie z kobietą.

·        Błyskotliwa inscenizacja atmosfery wielkich uczuć

·        Reżyser pozwala triumfować namiętnością

·        Reżyser wykorzystuje efekty światłocieniowe i eksperymentuje z dźwiękami naturalnymi

 

 

             

X 27(POHAŃBIONA):

 

Reżyseria: Josef von Sternberg

Scenariusz: Daniel Nathan Rubin

Zdjęcia: Lee Garmes

Muzyka: Josef von Sternberg, Herman Hand

Scenografia: Hans Dreier

Na podstawie: opowiadania Josefa von Sternberga

Produkcja: USA, Paramount

Rok produkcji: 1931

Obsada: Marlena Dietrich(Marie Kolverer/X27), Victor McLaglen, Warner Oland, Lew Cody, Barry Norton

·        Niewiarygodna akcja została całkowicie przykrojona na miarę głównej odtwórczyni.

·        Marlena Dietrich gra tu wdowę po austriackim oficerze, która jako prostytutka zostaje zwerbowana do austriackiego wywiadu z zadaniem zdemaskowania rosyjskiego szpiega.

·        Reżyser Josef von Sternberg zrealizował melodramat ugruntowujący renomę Dietrich jako "Femme fatale", ale film okazał się mało finezyjny i zbyt patetyczny

·        Scenariusz powstał na podstawie pomysłu von Sternberga, a główną postacią jest wiedeńska prostytutka, z której usług zaczyna korzystać kontrwywiad.

·        Historia jest nieprawdopodobna i niezwykle nielogiczna.

·        Film ten powstał tylko po to, by pokazać geniusz Marleny i nic ponadto

 

 

 

 

BLOND WENUS:

 

Reżyseria: Josef von Sternberg

Scenariusz: Jules Furthman, S.K. Lauren, Josef von Sternberg

Zdjęcia: John Leipold

Muzyka: John Leipold, Paul Marquardt, Franke Harling, Oscar Potoker

Scenografia: Wiard Ihnen

Produkcja: USA, Paramount

Rok produkcji: 1932

Obsada: Marlena Dietrich, Gene Morgan, Sidney Toler, Hattie McDaniel, Cary Grant, Herbert Marshall

·        Amerykański chemik Faraday (Herbert Marshall) w trakcie pobytu w Niemczech poznaje śpiewaczkę kabaretową Helen (Marlena Dietrich), poślubia ją i zabiera do Ameryki. Szczęście małżonków - którym po roku rodzi się syn - nie trwa jednak zbyt długo. Wkrótce naukowiec w pracy ulega chorobie popromiennej, którą można wyleczyć tylko w Wiedniu. Kiedy okazuje się, że nie wystarczy mu środków na wyjazd, dzielna żona postanawia wesprzeć go finansowo i wraca do swojego zawodu. Występy Helen w nocnych klubach wywołują prawdziwą sensację i bardzo szybko udaje się jej zdobyć potrzebną ilość pieniędzy, ale sukces zostaje okupiony bardzo wysoką ceną

·        Tę historię o pełnej poświęcenia żonie i matce udało się reżyserowi opowiedzieć zdumiewająco wręcz krótkimi ujęciami, a szorstkość, z jaką traktuje temat, pozwala mu na omijanie mielizn sentymentalizmu.

·        W trakcie realizacji Sternberg po raz kolejny pokłócił się z szefami Paramountu. Zagroził nawet wycofaniem się z reżyserii, jednak konflikt udało się załagodzić.

 

 

 

 

SZANGHAJ EKSPRES:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin