JOSEF VON STERNBERG
Josef von Sternberg:
· 1894-1969
· Amerykański reżyser filmowy urodzony w Wiedniu.
· W 1908 wyemigrował z rodzicami do Ameryki.
· W czasie I wojny światowej był fotografem wojskowym.
· Debiutował jako reżyser w 1925 filmem Poszukiwacze zbawienia
v Realistyczne, niepatetyczne przedstawienie życia ludzi ubogich
· Wyróżnił się trylogią o tematyce gangsterskiej:
- Ludzie podziemi (1927)
® Utwór chwalony przez krytyków za obraz środowiska
® Wzór dla filmów gangsterskich lat 30
® Na pierwszym planie znajduje się nie błyskawicznie tocząca się akcja, ale wnikliwe przedstawienie zaostrzających się konfliktów
- Życie zaczyna się jutro (1928)
- Życiowe rozbitki (1928)
· Zasłynął filmami z M. Dietrich, którą wykreował na gwiazdę ekranu.
· Odkrył Marlenę i nakręcił z nią siedem filmów, które rozsławiły ich na cały świat.
· Filmy z Marleną były nieustającym wyznaniem miłosnym składanym za pomocą kamery filmowej.
· Został stworzony nowy typ wampa ,który przerósł swego mistrza, co było przyczyną jego klęski. Sam Sternberg o sobie powiedział, że po roku 1935 przestał kręcić filmy.
· Marlena Dietrich o Sternbergu:
v Von Sternberg nie tylko musiał mnie fotografować, ubierać, pocieszać, zabawiać, pouczać, radzić, wskazywać drogę, ale również podjął się zadania stworzenia ze mnie aktorki, jakiej pragnął. - wspominała Marlena - nie zważał na sprzeciwy wszystkich wielkich dyrektorów Paramountu. Walczył z nimi dzień w dzień. Gdybym wówczas zdawała sobie sprawę jakie trudności musiał pokonywać, może potrafiłabym go lepiej zrozumieć
· Lee Garmes – operator Sternberga
· Filmy z Marleną:
- Błękitny anioł (1930)
- Maroko (1930, nominacja do Oscara)
- X-27 (1931)
- Blond Venus (1932)
- Szanghaj Express (1932, nominacja do Oscara)
- Imperatorowa (1934)
- Kaprys hiszpański (1935).
· Inne filmy:
- Tragedia amerykańska (1931)
- Zabiłem (1935)
- Kasyno w Szanghaju (1941)
- Pilot odrzutowców (1949, premiera 1957).
BŁĘKITNY ANIOŁ:
Reżyseria: Josef von Sternberg
Scenariusz: Heinrich Mann, Karl Vollmöller, Robert Liebmann, Carl Zuckmayer
Zdjęcia: Günther Rittau
Muzyka: Frederick Hollander
Teksty piosenek: Robert Liebmann
Na podstawie: powieści Heinricha Manna "Profesor Unrat"
Produkcja: Niemcy, UFA
Rok produkcji: 1930
Obsada: Emil Jannings, Marlena Dietrich
· Film ten stał się milowym krokiem w karierze Marleny Dietrich .Wcieliła się tam w postać Loli Loli, zaś najsłynniejszy wówczas aktor niemiecki Emil Jannings grał profesora Immanuela Ratha.
· Film ten okazał się wielkim wydarzeniem w historii kina światowego (Jannings otrzymał za tę rolę Oscara).
· Pierwszy film dźwiękowy z Emilem Janningsem.
· Akcja filmu toczy się na początku lat 20-tych w małym miasteczku niemieckim. Pracujący w męskim gimnazjum profesor Ratz, człowiek o nieco staroświeckich zasadach zakochuje się w wyuzdanej piosenkarce kabaretowej o pseudonimie Lola-Lola. Zakończony małżeństwem romans bohatera, powoduje jego powolną degradację moralną i społeczną.
· Jedno z pierwszych arcydzieł kina dźwiękowego było początkiem wielkiej kariery Marleny Dietrich i zarazem ostatnim wybitnym filmem Josefa von Sternberga. Ten hollywoodzki reżyser, przeżywający okres świetności w okresie niemym, zajął się odtąd kręceniem konwencjonalnych melodramatów z odkrytą przez siebie gwiazdą.
· Sternberg, który jest z pochodzenia Austriakiem, wraca do Europy i kręci wraz z UFA swoje arcydzieło
· W filmie tym gęsto od aluzji symboli erotycznych
· Kapitalne podsumowanie nastrojów ekspresjonizmu
· Analiza układów, które niedługo cały świat pozna pod postacią hitleryzmu
· Wykorzystuje dźwięk poprawnie technicznie, ale i dla budowania nastroju w pełnych napięcia scenach dialogowych
· Filmu, który stał się milowym krokiem w karierze Marleny Dietrich
· Lola–Lola:
- Różniła się od dotychczasowych kobiet fatalnych kina. Mimo swojego sadyzmu, wyrachowania i instrumentalnego traktowania seksu i swych partnerów, w niektórych scenach wyczuwa się w niej tkliwość, rozterkę, może czasem rozpacz
- Świadoma swej seksualności
- Wulgarna
- Bezczelna
· Marlena pokazuje majtki- wtedy było to na granicy pornografii
· Film pokazuje degradacje człowieka
· Aktorzy jeszcze silnie grają mimiką
· Kino poszukujące
MAROKO:
Scenariusz: Jules Furthman
Zdjęcia: Lucien Ballard, Lee Garmes
Muzyka: Karl Hajos
Na podstawie: sztuki Benno Vigny
Produkcja: USA, Paramount
Obsada: Marlena Dietrich(Amy Jolly), Gary Cooper(Tom Brown)
· Historia piosenkarki kabaretowej (Marlena Dietrich), która przybywa do Afryki Północnej, gdzie zakochuje się w żołnierzu Legii Cudzoziemskiej (Gary Cooper).
· Ten melodramat potwierdził przypuszczenia, iż pojawiła się nowa gwiazda pierwszej wielkości.
· Pierwszy film świata, w którym wielka i uznana gwiazda filmowa całowała się na ekranie z kobietą.
· Błyskotliwa inscenizacja atmosfery wielkich uczuć
· Reżyser pozwala triumfować namiętnością
· Reżyser wykorzystuje efekty światłocieniowe i eksperymentuje z dźwiękami naturalnymi
X 27(POHAŃBIONA):
Scenariusz: Daniel Nathan Rubin
Zdjęcia: Lee Garmes
Muzyka: Josef von Sternberg, Herman Hand
Scenografia: Hans Dreier
Na podstawie: opowiadania Josefa von Sternberga
Rok produkcji: 1931
Obsada: Marlena Dietrich(Marie Kolverer/X27), Victor McLaglen, Warner Oland, Lew Cody, Barry Norton
· Niewiarygodna akcja została całkowicie przykrojona na miarę głównej odtwórczyni.
· Marlena Dietrich gra tu wdowę po austriackim oficerze, która jako prostytutka zostaje zwerbowana do austriackiego wywiadu z zadaniem zdemaskowania rosyjskiego szpiega.
· Reżyser Josef von Sternberg zrealizował melodramat ugruntowujący renomę Dietrich jako "Femme fatale", ale film okazał się mało finezyjny i zbyt patetyczny
· Scenariusz powstał na podstawie pomysłu von Sternberga, a główną postacią jest wiedeńska prostytutka, z której usług zaczyna korzystać kontrwywiad.
· Historia jest nieprawdopodobna i niezwykle nielogiczna.
· Film ten powstał tylko po to, by pokazać geniusz Marleny i nic ponadto
BLOND WENUS:
Scenariusz: Jules Furthman, S.K. Lauren, Josef von Sternberg
Zdjęcia: John Leipold
Muzyka: John Leipold, Paul Marquardt, Franke Harling, Oscar Potoker
Scenografia: Wiard Ihnen
Rok produkcji: 1932
Obsada: Marlena Dietrich, Gene Morgan, Sidney Toler, Hattie McDaniel, Cary Grant, Herbert Marshall
· Amerykański chemik Faraday (Herbert Marshall) w trakcie pobytu w Niemczech poznaje śpiewaczkę kabaretową Helen (Marlena Dietrich), poślubia ją i zabiera do Ameryki. Szczęście małżonków - którym po roku rodzi się syn - nie trwa jednak zbyt długo. Wkrótce naukowiec w pracy ulega chorobie popromiennej, którą można wyleczyć tylko w Wiedniu. Kiedy okazuje się, że nie wystarczy mu środków na wyjazd, dzielna żona postanawia wesprzeć go finansowo i wraca do swojego zawodu. Występy Helen w nocnych klubach wywołują prawdziwą sensację i bardzo szybko udaje się jej zdobyć potrzebną ilość pieniędzy, ale sukces zostaje okupiony bardzo wysoką ceną
· Tę historię o pełnej poświęcenia żonie i matce udało się reżyserowi opowiedzieć zdumiewająco wręcz krótkimi ujęciami, a szorstkość, z jaką traktuje temat, pozwala mu na omijanie mielizn sentymentalizmu.
· W trakcie realizacji Sternberg po raz kolejny pokłócił się z szefami Paramountu. Zagroził nawet wycofaniem się z reżyserii, jednak konflikt udało się załagodzić.
SZANGHAJ EKSPRES:
...
AgataStr