program_edukacji_ortograficznej.pdf

(415 KB) Pobierz
program edukacji ortograficznej
PROGRAM EDUKACJI ORTOGRAFICZNEJ
W KLASACH MŁODSZYCH
WESOŁA ORTOGRAFIA
Opracowały:
mgr Joanna Janiak
mgr Alicja Kotowska
mgr Ewa Malik
mgr Iwona Moneta
Ś widnica, sierpie ń 2005
164282288.001.png
3
I. WST Ę P
„ Bł ą d w mowie i w pi ś mie to jak tłusta
plama na fotografii matki, któr ą kochasz”.
(Janusz Korczak)
Jedn ą z podstawowych umiej ę tno ś ci, któr ą kształtuje si ę w okresie
wczesnoszkolnym, jest umiej ę tno ść pisania, rozumiana nie tylko jako czynno ść ,
która polega na poprawnym kre ś leniu znaków graficznych pisma, ale tak Ŝ e
wdr ąŜ aj ą ca do poprawno ś ci ortograficznej, gramatycznej i stylistycznej.
O umiej ę tno ś ci pisania mo Ŝ na mówi ć wtedy, gdy ucze ń rozumie sens i
budow ę pisanych słów, zastanawia si ę nad wyborem wła ś ciwej litery i sprawnie
posługuje si ę zasadami ortograficznymi. W wyniku systematycznych ć wicze ń
czynno ś ci pisania automatyzuj ą si ę , przechodz ą c w nawyk ortograficzny, czyli
pisanie bezbł ę dne, które nie wymaga ju Ŝ zastanawiania si ę nad ka Ŝ dym
wyrazem. Program ten ma by ć pocz ą tkiem długiej i trudnej drogi, która ma
prowadzi ć uczniów klas młodszych do automatycznego bezbł ę dnego pisania.
Praca w zakresie ortografii jest zło Ŝ on ą prac ą umysłow ą . Podstawowym
zadaniem nauczania ortografii w kształceniu zintegrowanym jest opanowanie
przez dzieci umiej ę tno ś ci poprawnego zapisywania wyrazów w zakresie
czynnego słownika uczniów. Umiej ę tno ść ta wymaga znajomo ś ci przez uczniów
zasad ortograficznych oraz ustawicznego kształcenia w zakresie wykorzystania
ich w praktyce. Działania te powinny by ć prowadzone ju Ŝ w ś ród uczniów I
etapu edukacyjnego. Wyrobienie w uczniach wra Ŝ liwo ś ci ortograficznej
zaprocentuje umiej ę tno ś ci ą posługiwania si ę poprawn ą polszczyzn ą .
Autorki tego programu s ą nauczycielkami klas pocz ą tkowych z
kilkunastoletnim sta Ŝ em. Zdaj ą sobie wi ę c doskonale spraw ę z tego, Ŝ e
ortografia polska nie jest łatwa do opanowania ze wzgl ę du na abstrakcyjno ść
tre ś ci oraz długi okres opanowywania umiej ę tno ś ci ortograficznych, co wymaga
Ŝ mudnych ć wicze ń . Uwa Ŝ aj ą jednak, Ŝ e opanowanie sprawnego i bezbł ę dnego
pisania nie jest trudno ś ci ą nie do pokonania. Pokonanie tej bariery przez
przeci ę tnego ucznia jest mo Ŝ liwe, pod warunkiem jednak Ŝ e, Ŝ e b ę dzie on nad
tym pracował systematycznie i wytrwale. Aby tak było, trosk ą i zadaniem
nauczyciela jest dobieranie i stosowanie takich ć wicze ń , które motywowałyby
ucznia do wysiłku, a tak Ŝ e rozwijały jego zdolno ś ci poznawcze.
Z pewno ś ci ą nikogo nie trzeba przekonywa ć , jak wa Ŝ na rol ę w naszym
Ŝ yciu odgrywaj ą barwy. S ą one pewnym sygnałem, znakiem, wiadomo ś ci ą , a
tak Ŝ e ozdobnikiem, elementem estetycznym. Kolor przyci ą ga wzrok, dlatego te Ŝ
barwa odda ć mo Ŝ e w ortografii wielkie usługi. Znana jest zasada
psychologiczna mówi ą ca, Ŝ e element, który wyró Ŝ nia si ę w jaki ś sposób (nn.
Barw ą , kształtem, wielko ś ci ą ) zapami ę tuje si ę szybciej i trwalej. Na tej zasadzie
opiera si ę system dydaktyczny Kolorowa Ortografia, który jako absolutna
4
nowo ść opiera si ę na przypisaniu poszczególnym ortogramom (tzn. Ŝ , rz, ó, u, h,
ch, i wyj ą tkom) stałych kolorów i jest jedynym bezstresowym, pami ę ciowo -
wzrokowym sposobem uczenia si ę i nauczania pisowni. W tym programie
wykorzystano zabawy, ć wiczenia z Kolorowej Ortografii. S ą w nim tak Ŝ e
elementy pedagogiki Marii Montessori.
Program ten jest wyrazem zainteresowania ć wiczeniami, które pomog ą
uczniowi pozna ć , utrwali ć i usystematyzowa ć wiadomo ś ci. Jest to program
cykliczny, napisany dla klasy pierwszej, ale który b ę dzie kontynuowany w
klasie drugiej i trzeciej Zawiera wst ę p, cele, metody, formy i tre ś ci kształcenia,
propozycje ć wicze ń do realizacji, przewidywane osi ą gni ę cia uczniów,
ewaluacj ę programu (test ortograficzny do przeprowadzenia po ka Ŝ dym etapie
nauki ).Formułowanie tego programu poprzedziła analiza podstawy
programowej dla I etapu edukacyjnego oraz tre ś ci kształcenia i przypisanych im
poziomów umiej ę tno ś ci zawartych w realizowanym szkolnym programie
nauczania dla klas I – III szkoły podstawowej w zakresie ortografii.
5
CEL GŁÓWNY I CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
Cel główny:
·
Osi ą gni ę cie przez uczniów umiej ę tno ś ci i nawyku poprawnego
zapisania wyrazów oraz kontroli własnego tekstu.
Cele szczegółowe:
·
Doskonalenie syntezy wzrokowo-słuchowej i akustyczno-kinestetycznej
wyrazów.
·
Doskonalenie pami ę ci słuchowej.
·
Kształtowanie umiej ę tno ś ci koncentracji uwagi na zapisywanym wyrazie.
·
Rozwijanie umiej ę tno ś ci analizowania trudno ś ci ortograficznych.
·
Mobilizowanie do wykorzystania posiadanych wiadomo ś ci w celu
pokonywania trudno ś ci ortograficznych
·
Zapoznanie z mo Ŝ liwo ś ci ą wykorzystanie komputera w rozwijaniu
umiej ę tno ś ci ortograficznych
·
Kształtowanie ś wiadomego i aktywnego stosunku ucznia w procesie
zdobywania umiej ę tno ś ci ortograficznych
·
Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku
intelektualnego, pobudzania ciekawo ś ci poznawczej.
6
III. SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU
Program edukacji ortograficznej w klasach młodszych „ Wesoła
ortografia” b ę dzie realizowany w klasie pierwszej i kontynuowany w klasie
drugiej i trzeciej w toku codziennych zaj ęć dydaktycznych w formie 5-10
minutowych gier i zabaw ortograficznych.
IV. METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU
Metody:
·
słowne – instrukta Ŝ gier, zabaw, wierszy itp.
·
ogl ą dowe – pokaz, demonstracje multimedialne
·
zada ń stawianych do realizacji – praktyczne działanie dziecka
·
aktywizuj ą ce – ć wiczenia kinezjologiczne
Formy:
·
indywidualna jednolita
·
indywidualna zró Ŝ nicowana
·
grupowa jednolita
·
grupowa zró Ŝ nicowana
·
zbiorowa
Zgłoś jeśli naruszono regulamin