2012 13 Dz Urz MSW.pdf

(257 KB) Pobierz
DZIENNIK URZĘDOWY
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
———————————————————————————————————————————
Warszawa, dnia 21 marca 2012 r.
Poz. 13
ZARZĄDZENIE NR 13
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH 1)
z dnia 20 marca 2012 r.
zmieniajĄce zarzĄdzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw
WewnĘtrznych
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz.
199, z późn. zm. 2) ) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu Nr 4 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie ustalenia
regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. Nr 1, poz. 3),
w załączniku „Regulamin Organizacyjny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych” wprowadza się następujące
zmiany:
1) w § 3 ust. 3:
a) po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
„6a) zapewnienie, w zakresie działania kierowanej komórki organizacyjnej Ministerstwa, przygotowania
i aktualizacji informacji przekazywanych do zamieszczenia na stronie internetowej oraz w Biuletynie
Informacji Publicznej Ministerstwa;”,
b) po pkt 7 dodaje się pkt 7a i 7b w brzmieniu:
„7a) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w kierowanej
komórce organizacyjnej Ministerstwa;
7b) zarządzanie
ryzykiem
występującym
w działalności
kierowanej
komórki
organizacyjnej
Ministerstwa;”;
2) w § 4 otrzymuje brzmienie:
„§ 4. 1. Komórki organizacyjne Ministerstwa kaŜda w zakresie swojego działania:
1) realizują zadania Ministra i Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
2) udzielają niezbędnej pomocy Departamentowi Kontroli, Skarg i Wniosków przy rozpatrywaniu
i załatwianiu skarg, wniosków lub petycji wpływających do Ministerstwa, w szczególności poprzez
udzielanie wyjaśnień i opinii dotyczących zagadnień przedstawionych w skargach, wnioskach lub
petycjach;
1)
Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust.
2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238,
poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz.
1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, po. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr
161, poz. 1277, z 2010 r. Nr 57, poz. 354 oraz z 2011 r. Nr 117, poz. 676, Nr 185, poz. 1092 i Nr 232, poz. 1378.
916320763.001.png 916320763.002.png
Dziennik Urzędowy Ministra Spraw Wewnętrznych Poz. 13
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
— 2 —
3) załatwiają skargi w przypadkach, o których mowa w art. 233, 234 i 235 Kodeksu postępowania
administracyjnego;
4) uczestniczą w opracowywaniu i wykonywaniu planu finansowego;
5) realizują zadania z zakresu kontroli zarządczej oraz uczestniczą w przygotowywaniu planu
działalności Ministra i sprawozdania z jego wykonania;
6) prowadzą sprawy wynikające z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej,
w tym związane z jej ponownym wykorzystaniem oraz:
a) przekazują do wiadomości Biura Ministra projekty odpowiedzi nie później niŜ na 2 dni przed
upływem terminu do ich udzielenia,
b) przekazują do ewidencji prowadzonej w Biurze Ministra kopie wniosków o udostępnienie
informacji
publicznej,
kopie
udzielonych
odpowiedzi
oraz
kopie
wydanych
decyzji
w sprawach z zakresu informacji publicznej;
7) przygotowują i aktualizują informacje przekazywane do zamieszczenia na stronie internetowej oraz
w Biuletynie
Informacji
Publicznej
Ministerstwa,
a takŜe
odpowiadają
za
ich
zawartość
merytoryczną;
8) uczestniczą w utrzymaniu i doskonaleniu systemu zarządzania jakością.
2. Komórki organizacyjne Ministerstwa uczestniczą w opracowywaniu, uzgadnianiu i opiniowaniu
projektów aktów normatywnych w zakresie określonym w przepisach dotyczących opracowywania,
uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych w resorcie spraw wewnętrznych.
3. Komórki organizacyjne mogą wykonywać inne zadania niŜ określone w Regulaminie, na
podstawie poleceń Ministra.
4. Polecenia dotyczące zadań realizowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa mogą być im
przekazywane za pośrednictwem Dyrektora Biura Ministra, któremu Minister moŜe powierzyć kontrolę
terminowości wykonywania poleceń.”;
3) w § 6 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Projekty dokumentów zawierających rozstrzygnięcia prawne, finansowe oraz dotyczące współpracy
międzynarodowej w Ministerstwie przedkładane do podpisu Ministrowi albo działającym w jego imieniu
członkom Kierownictwa wymagają parafowania takŜe odpowiednio przez: Dyrektora Departamentu
Prawnego,
Dyrektora
Departamentu
BudŜetu
lub
Dyrektora
Departamentu
Unii
Europejskiej
i Współpracy Międzynarodowej.”;
4) § 8 otrzymuje brzmienie:
„§ 8. 1. Komórką organizacyjna właściwą do realizacji określonego zadania jest komórka, do zakresu
działania której naleŜy dana sprawa, zgodnie z niniejszym Regulaminem.
2. JeŜeli w zakresie określonego zadania nie jest moŜliwe jednoznaczne stwierdzenie właściwości
komórki organizacyjnej Ministerstwa lub jeśli zadanie wykracza poza zakres kompetencji jednej
komórki organizacyjnej Ministerstwa, komórkę właściwą lub wiodącą w sprawie wskazuje Dyrektor
Biura Ministra przy dekretowaniu poczty kierowanej do członków Kierownictwa lub komórek
organizacyjnych Ministerstwa.
3. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa rozstrzyga Dyrektor
Generalny Ministerstwa.
4. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa a jednostkami
organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi, a takŜe pomiędzy tymi
jednostkami rozstrzyga Minister.”;
5) w § 10 otrzymuje brzmienie:
„§ 10. Do zakresu działania Biura Ministra naleŜy:
1) obsługa parlamentarna, rządowa i protokolarna Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu;
Dziennik Urzędowy Ministra Spraw Wewnętrznych Poz. 13
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
— 3 —
2) współpraca z organizacjami pozarządowymi, z zastrzeŜeniem spraw pozostających w zakresie
właściwości innych komórek organizacyjnych Ministerstwa;
3) obsługa informacyjna i prasowa Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu oraz udzielanie
informacji w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej w zakresie
zapytań dziennikarzy;
4) zamieszczanie w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa informacji, o których mowa w §
4 pkt 7, oraz prowadzenie ewidencji wniosków, odpowiedzi i decyzji administracyjnych wydanych
w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej;
5) prowadzenie ewidencji rad, komisji, zespołów, do których składów osobowych zostali powołani
pracownicy Ministerstwa;
6) koordynacja działań z zakresu kontroli zarządczej w dziale sprawy wewnętrzne;
7) prowadzenie Kancelarii Głównej Ministerstwa;
8) prowadzenie spraw związanych z udziałem Ministra w posiedzeniach Kolegium do Spraw SłuŜb
Specjalnych;
9) zapewnienie obsługi sekretarskiej Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu oraz Szefa
Gabinetu Politycznego Ministra;
10) prowadzenie spraw z zakresu audytu wewnętrznego w Ministerstwie zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przez audytora wewnętrznego podległego
bezpośrednio Ministrowi;
11) zapewnienie obsługi organizacyjnej komitetu audytu;
12) koordynacja przygotowywania planu działalności Ministra oraz sprawozdania z wykonania tego
planu.”;
6) uchyla się § 11;
7) w § 14 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) prowadzenie spraw związanych z:
a) rozpatrywaniem i załatwianiem skarg, wniosków lub petycji wpływających do Ministerstwa,
b) załatwianiem skarg na komórki organizacyjne Ministerstwa, z zastrzeŜeniem § 4 ust. 1 pkt 3,
c) załatwianiem wniosków dotyczących komórek organizacyjnych Ministerstwa,
d) obsługą przyjęć obywateli w sprawach skarg, wniosków lub petycji przez Ministra lub
wyznaczonych przez niego zastępców,
e) nadzorem nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg, wniosków lub petycji przez organy
i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane,”;
8) po § 14 dodaje się § 14a w brzmieniu:
„§ 14a. Do zakresu działania Departamentu Nadzoru naleŜy:
1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad:
a) wykonywaniem zadań z zakresu:
- ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego,
w tym opiniowanie programów, informacji i sprawozdań oraz dokonywanie w tym zakresie
sprawdzenia i oceny efektów działania Policji,
- ochrony osób, obiektów i urządzeń, realizowanych przez Biuro Ochrony Rządu, w tym
opiniowanie programów, informacji i sprawozdań oraz dokonywanie w tym zakresie
sprawdzenia i oceny efektów jego działania,
- planowania i wdraŜania zmian systemowych, funkcjonalnych i organizacyjnych w Policji
i Biurze Ochrony Rządu,
Dziennik Urzędowy Ministra Spraw Wewnętrznych — 4 —
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Poz. 13
- działalności Lotnictwa Policji i Lotnictwa StraŜy Granicznej oraz lotniska Warszawa-
Babice w zakresie dotyczącym lotnictwa słuŜb porządku publicznego,
- przygotowywania i wdraŜania programów profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa
obywateli,
b) policyjnymi izbami dziecka;
2) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad prawidłowością działania Krajowego
Systemu Informatycznego (KSI) oraz wynikających z zadań, o których mowa w art. 18 – 20 ustawy
z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen
oraz Wizowym Systemie Informacyjnym, z zastrzeŜeniem § 13 pkt 13;
3) przygotowywanie analiz, opinii, wniosków oraz propozycji rozwiązań systemowych w sprawach,
o których mowa w pkt 1, w szczególności:
a) gromadzenie informacji, analizowanie i prognozowanie zagroŜeń dla bezpieczeństwa
i porządku publicznego, w tym zagroŜenia terroryzmem, ekstremizmem i przestępczością
zorganizowaną,
b) opracowywanie koncepcji i programów w zakresie przeciwdziałania i zwalczania zagroŜeń
terrorystycznych, ekstremizmu i przestępczości zorganizowanej,
c) inicjowanie, opracowywanie i wdraŜanie koncepcji ogólnokrajowych działań profilaktycznych
słuŜb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny,
d) przygotowywanie
programów,
inicjatyw
i rozwiązań
z zakresu
przeciwdziałania
przestępczości i patologiom społecznym generującym przestępczość,
e) koordynacja prac w obszarze badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych na rzecz
bezpieczeństwa państwa w zakresie właściwości Departamentu;
4) obsługa zespołów, których zakres kompetencji pozostaje we właściwości Departamentu, a w
szczególności:
a) Międzyresortowego Zespołu do Spraw ZagroŜeń Terrorystycznych,
b) Rady Bezpieczeństwa Imprez Sportowych,
c) Wspólnej Polsko-Amerykańskiej Grupy Roboczej do spraw Zwalczania Terroryzmu;
5) prowadzenie spraw związanych ze zlecaniem - jednostkom niezaliczonym do sektora finansów
publicznych, prowadzącym działalność poŜytku publicznego - zadań publicznych z zakresu
bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym, zgodnie
z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności poŜytku publicznego i o wolontariacie -
z wyłączeniem zadania określonego w § 16 pkt 7;
6) inicjowanie i organizowanie szkoleń i konferencji oraz przygotowywanie materiałów edukacyjnych
poświęconych problematyce bezpieczeństwa obywateli, dbania o porządek publiczny;
7) prowadzenie postępowań administracyjnych pozostających we właściwości Ministra dotyczących:
a) odwołań od decyzji i postanowień wojewodów wynikających z ustawy z dnia 20 marca 2009 r.
o bezpieczeństwie imprez masowych,
b) realizacji zadań wynikających z art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo
pocztowe,
c) odwołań od decyzji wojewodów w sprawach umieszczenia w ewidencji obszarów, obiektów
i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie przez specjalistyczne uzbrojone formacje
ochronne lub odpowiednie zabezpieczenie techniczne, wydanych na podstawie art. 5 ust.
6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia;
8) koordynacja działań w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z organizacją
Mistrzostw Europy w Piłce NoŜnej EURO 2012;
9) koordynowanie i monitorowanie działań antykorupcyjnych podejmowanych przez administrację
rządową;
Dziennik Urzędowy Ministra Spraw Wewnętrznych
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
— 5 —
Poz. 13
10) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań w zakresie właściwości Ministra dotyczących
programów operacyjnych: Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej, Program Operacyjny
Infrastruktura i Środowisko, Regionalne Programy Operacyjne, Europejska Współpraca Terytorialna
w zakresie właściwości Departamentu, z zastrzeŜeniem § 12 pkt 1 i § 17a pkt 1 lit.c;
11) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad:
a) WyŜszą Szkołą Policji w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo
o szkolnictwie wyŜszym,
b) Instytutem Technologii Bezpieczeństwa „Moratex” w Łodzi,
c) Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji;
12) prowadzenie spraw wynikających z:
a) ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na
potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa,
b) ustawy z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji,
c) ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, StraŜy
Granicznej, Państwowej StraŜy PoŜarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2011”;
13) współpraca
z samorządem
terytorialnym,
straŜami
gminnymi
(miejskimi),
organizacjami
pozarządowymi
i poŜytku
publicznego
oraz
innymi
podmiotami
działającymi
na
rzecz
bezpieczeństwa i porządku publicznego;
14) koordynowanie działań związanych z udziałem w Europejskiej Sieci Zapobiegania Przestępczości
(EUCPN);
15) przygotowywanie i udział w ćwiczeniach w zakresie przeciwdziałania i zwalczania zagroŜeń
terrorystycznych oraz usuwania skutków ewentualnych zamachów;
16) zastępstwo procesowe Ministra przed sądami w sprawach z zakresu działania Departamentu.”;
9) § 16 otrzymuje brzmienie:
„§ 16. Do zakresu działania Departamentu Polityki Migracyjnej naleŜy:
1) prowadzenie spraw dotyczących realizacji zadań Ministra w zakresie koordynowania działań
związanych z polityką migracyjną państwa, w szczególności:
a) współdziałanie
w tworzeniu
i realizacji
polityki
migracyjnej
i integracyjnej
wobec
imigrantów,
b) inicjowanie, analizowanie i opiniowanie projektów aktów normatywnych oraz innych
dokumentów dotyczących polityki migracyjnej państwa,
c) inicjowanie i współorganizowanie przedsięwzięć mających na celu upowszechnianie wiedzy
na temat zagadnień dotyczących polityki migracyjnej państwa;
2) gromadzenie informacji i opracowywanie analiz sytuacji migracyjnej w kraju i za granicą;
3) prowadzenie
współpracy
międzynarodowej
w obszarze
spraw
migracyjnych
pozostających
w zakresie kompetencji Ministra;
4) współpraca z instytucjami, organizacjami pozarządowymi i placówkami naukowo-badawczymi
w kraju i za granicą w zakresie spraw migracyjnych, w szczególności analizy danych dotyczących
migracji zagranicznych;
5) koordynacja
działań
krajowego
punktu
kontaktowego
Europejskiej
Sieci
Migracyjnej,
w szczególności w zakresie opracowywania analiz i raportów z obszaru migracji;
6) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad:
a) StraŜą Graniczną, z zastrzeŜeniem § 14 pkt 11 i 12 oraz §19 pkt 2,
b) Szefem Urzędu do Spraw Cudzoziemców;
Zgłoś jeśli naruszono regulamin