Internetowy portal automatycznej obsługi klientów wybranej firmy umożliwiający zarządzanie relacjami z klientami.PDF

(3649 KB) Pobierz
72578104 UNPDF
Praca Magisterska
Internetowy portal automatycznej obsługi klientów wybranej firmy
umożliwiający zarządzanie relacjami z klientami
Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Elektroniki
Spis treści
1 Wstęp....................................................................................................................................... 5
2 Wprowadzenie do Customer Relationship Management......................................................... 7
2.1 Historia CRM................................................................................................................... 7
2.2 Podstawy CRM................................................................................................................ 9
2.3 CRM rozumiany jako zarządzanie kontaktami z klientami........................................... 16
2.4 CRM jako całościowa strategia działania firmy............................................................ 18
2.5 CRM jako informatyczne narzędzia wspierające działanie firmy................................. 20
2.6 Korzyści wynikające z wdrożenia systemu klasy CRM................................................ 26
2.7 Specyfika branży vendingowej...................................................................................... 32
3 Stosowane metody i rozwiązania........................................................................................... 34
3.1 Stosowane metody......................................................................................................... 34
3.2 Zastosowane technologie............................................................................................... 39
3.3 Architektura systemu..................................................................................................... 45
3.4 Hurtownia danych.......................................................................................................... 50
3.5 Opis bazy danych........................................................................................................... 51
4 Wyniki.................................................................................................................................... 57
4.1 Możliwości systemu....................................................................................................... 57
4.2 Dyskusja wyników......................................................................................................... 82
4.3 Wnioski.......................................................................................................................... 83
5 Podsumowanie....................................................................................................................... 84
Bibliografia.............................................................................................................................. 86
Materiały dostępne w sieci WWW.......................................................................................... 87
Indeks ilustracji........................................................................................................................ 91
Dodatek A – Schemat bazy danych......................................................................................... 92
Dodatek B – Wygląd zaimplementowanego systemu............................................................ 116
Wstęp
5/123
1 Wstęp
Wybierając temat pracy magisterskiej autorzy kierowali się chęcią stworzenia
praktycznego rozwiązania – kompletnej bazodanowej aplikacji, która mogłaby znaleźć
zastosowanie i być przydatna. Dlatego też szukano branży, w której dotąd brak było
rozbudowanych systemów zarządzania relacjami z klientami i dla której system
wyprodukowany w wyniku pracy miałby rzeczywistą wartość. Wiązało się to oczywiście z
poznaniem pewnych mechanizmów danej gałęzi rynku i praktyk przyjętych przez firmę
działającą w jej obszarze. Autorzy wybrali ciekawy, powiązany z kierunkiem studiów
„Automatyka i Robotyka” rodzaj działalności – sprzedaż i dystrybucja maszyn
samosprzedających, tzw. automatów vendingowych. Podjęcie próby napisania systemu dla
przedsiębiorstwa zajmującego się taką branżą wiązało się z zamiarem stworzenia produktu,
który miał być w niej unikatowy, potrzebny i mogący znaleźć zastosowanie. Wymagało to
zatem zdobycia wiedzy zarówno technicznej, jak i marketingowej ale także specyficznych dla
takiego sektora rynku sposobów funkcjonowania oraz wewnętrznych procesów biznesowych
co jeszcze bardziej uczyniło temat interesującym, a także umożliwiło autorom pracy
powiększyć swoją wiedzę z różnych dziedzin nauki i techniki.
Celem niniejszej pracy magisterskiej jest zaprojektowanie, wykonanie i wdrożenie
bazodanowego systemu, wspomagającego zarządzanie relacjami z klientami. System
powinien działać na centralnym serwerze, udostępniając interfejs w środowisku World Wide
Web. Skupiono się na stworzeniu systemu dedykowanego dla firmy, wynajmującej lub
udostępniającej automaty vendingowe i sprzedającej produkty za ich pośrednictwem. Autorzy
podjęli się próby stworzenia specjalistycznego produktu klasy CRM, dedykowanego dla
wybranej branży.
Dla zwiększenia użyteczności systemu, jego prawidłowego działania oraz dużej
uniwersalności, obrano również cele pośrednie takie jak:
wyszukanie i opracowanie źródeł literaturowych oraz na ich bazie zebranie informacji
na temat różnych definicji i sposobów rozumienia pojęcia „Customer Relationship
Management”,
zobrazowanie istoty i genezy powstania CRM,
prezentację możliwości i korzyści wynikających ze stosowania systemów
wspomagających zarządzanie relacjami z klientami,
dokonanie przeglądu informacji na temat nowoczesnych systemów klasy CRM,
wykorzystanych technologii, narzędzi, algorytmów, metod i rozwiązań,
dobór rozwiązań zgodnych z poznaną specyfiką branży, dla której tworzony był
system, a więc między innymi wewnętrznymi procesami w niej zachodzącymi,
sposobem dystrybucji automatów vendingowych, ich obsługi, a także mechanizmów
rozwiązywania problemów użytkowania i serwisowania takich urządzeń.
Internetowy portal automatycznej obsługi klientów wybranej firmy umożliwiający zarządzanie relacjami z klientami
72578104.001.png
Wstęp
6/123
Założono, że powstały system ma charakteryzować się różnorodnością dostępnych
opcji oraz informacji, łatwością obsługi, przejrzystością oraz funkcjonalnością. Powinien
posiadać wszystkie ogólnie stosowane mechanizmy, takie jak zarządzanie klientami czy
pracownikami, jak również opcje szczególne dla branży automatów vendingowych. Wśród
nich należy zwrócić szczególną uwagę na zarządzanie surowcami i produktami w
automatach, jak i samymi automatami.
Na podstawie zebranych informacji oraz wiedzy na temat działania firmy uznano, że
dodatkowym atutem byłaby możliwość grupowania różnych podmiotów, takich jak np.
kontrahenci, automaty, produkty czy surowce umożliwiające łatwiejsze ich wyszukiwanie,
czy analizowanie poszczególnych grup. Jako kolejne wymaganie zostało przyjęte
wprowadzenie zarządzania dokumentami wraz z możliwością przypisania ich do
poszczególnych podmiotów. Kolejne to opracowania sposobu definiowania procesów,
zarządzania nimi, etapowanie oraz prowadzenie harmonogramowania. Szczególną uwagę
postanowiono skierować na opracowanie rzetelnych raportów pozwalających
zaprezentowanie rentowności poszczególnych automatów, zużycie poszczególnych
produktów czy surowców w czasie, wyznaczenie najbardziej wartościowych klientów, a także
stanu surowców i produktów w poszczególnych automatach. Raporty powinny również
prezentować czynności naprawcze oraz serwisowe w poszczególnych lokalizacjach.
Opcje dodatkowe jak definiowanie regulacji płatności wraz z cennikami, czy
obszarów pracy poszczególnych serwisantów, handlowców, a także umieszczonych
automatów zostały wprowadzone jako dodatek.
Jak zostało wspomniane, jednym z podstawowych założeń z punktu widzenia
technicznego jest stworzenie systemu działającego w środowisku WWW, dostępnego z
poziomu przeglądarki internetowej na całym świecie (dla autoryzowanych użytkowników
oczywiście). Aby osiągnąć ten cel zostało przyjęte założenie podrzędne - stworzenie od
podstaw uniwersalnego szkieletu aplikacji (ang. framework) pozwalającego w dalszych
etapach tworzenia systemu dodawać kolejne oczekiwane funkcjonalności i modyfikować
istniejące. Przyjęto zatem podział systemu na strony WWW wyświetlane w przeglądarce oraz
podział samych stron na bloki informacji, pobrane z bazy (tzw. bloki danych), mające swoją
reprezentację wizualną na stronie WWW. Aby zapewnić maksymalną funkcjonalność uznano,
iż będą one reprezentować dane w różny sposób możliwy do przełączania przez użytkownika
np. w formie tabelarycznej (aby zmieścić dużo informacji – rekordów pobranych z systemu
bazodanowego) lub w formie szczegółowych informacji. Ponadto powinny one być między
sobą powiązane tak, aby blok podrzędny wyświetlał dane dotyczące wybranego rekordu w
bloku nadrzędnym. Przykładowo framework ma umożliwiać generowanie strony, która
wyświetla informacje o kontrahentach oraz towarach przez nich zakupionych. Wybranie
konkretnego kontrahenta powoduje zawężenie wyświetlanych towarów do tych zakupionych
przez tego konkretnego klienta.
Internetowy portal automatycznej obsługi klientów wybranej firmy umożliwiający zarządzanie relacjami z klientami
72578104.002.png
Wprowadzenie do Customer Relationship Management
7/123
2 Wprowadzenie do Customer Relationship Management
2.1 Historia CRM
Historia Zarządzania Relacjami z Klientami (ang. Customer Relationship
Management) sięga lat osiemdziesiątych i początku lat dziewięćdziesiątych
dwudziestego wieku [52]. Okres ten obfitował w różnego rodzaju restrukturyzacje w
firmach, których jednym z celów była redukcja kosztów. Trend, który się w ten sposób
wykreował doprowadzał niejednokrotnie do bardzo drastycznego obniżania
wydatków, na czym cierpiała w dużej mierze jakość obsługi klientów. Ograniczenie
obciążeń to jednak tylko część z przeprowadzanych wówczas zmian. Rozpoczęto
także próby wdrażania norm jakościowych, skupiano się na optymalizacji
wewnętrznych procesów i podejmowano próby zwiększenia wydajności pracy. Całość
ewolucji wspomagały wdrożenia informatycznych systemów finansowo-księgowych,
produkcyjnych oraz logistycznych.
Osiągnięcie tych wszystkich celów wymagało czasu, niezwykłej determinacji i
ciężkiej pracy. Ostra rywalizacja skutecznie pogrążyła pewien procent konkurencji,
która nie podołała stawianym wówczas wymaganiom. Rynkowi rywale, którzy jednak
przetrwali restrukturyzacyjną batalię, okazali się równie dobrze przygotowani na
kolejne, nowe reguły walki rynkowej. Okazało się zatem, iż należy podjąć kolejne
kroki.
Skoro tak duże zmiany nie pozwoliły jednoznacznie osiągnąć rynkowego
sukcesu, trzeba było obrać drogę, która pozwoliłaby uzyskać przewagę nad
branżowymi rywalami. W dość naturalny sposób nastąpił zwrot do technik
stosowanych już w przeszłości, czyli zwrot w kierunku klienta. Na nowo zaczęto
koncentrować się nad jego odczuciami i pragnieniami. Rozpoczęto bardzo wnikliwie
analizować jego potrzeby, kategoryzować rodzaje pragnień i pracować nad
zwiększeniem poziomu satysfakcji z nabywanych towarów i usług. Można by
przypuszczać, że zwrot w kierunku klienta był tylko i wyłącznie spowodowany
niezadowalającymi efektami tak dużych przemian, jakimi musiały poddać się
przedsiębiorstwa. Nie jest to jednak twierdzenie słuszne. Wraz z restrukturyzacją firm
nastąpiły też zmiany w mentalności i zachowaniu klientów. Związane to było między
innymi z faktem, że coraz lepiej wyedukowany konsument stawał się coraz bardziej
wymagający. Zaczęto żądać coraz większej jakości obsługi, rzetelnych informacji jak
również szybkiego do nich dostępu.
Ostatnie dziesięciolecia ukazują wielki wzrost w podejściu do kontaktów z
klientami [2]. Zostawały opracowywane specjalne strategie skupiające się nie na
powiększaniu wielkości udziałów w rynku, ale na walce o utrzymanie klienta.
Wypływa to z faktu, iż różnego rodzaju badania jednoznacznie wykazały, że zdobycie
nowego klienta może pochłonąć nawet pięciokrotnie więcej kosztów niż utrzymanie
starego. Te zaskakujące wyniki pociągnęły za sobą kolejne opracowania. Stwierdzono,
że wyszukiwanie nowych produktów, które można sprzedać stałym klientom jest
bardziej rentowne, niż szukanie nowych klientów, którym można sprzedać istniejące
Internetowy portal automatycznej obsługi klientów wybranej firmy umożliwiający zarządzanie relacjami z klientami
72578104.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin