Rozdział z podręcznika Negocjacje.pdf
(
613 KB
)
Pobierz
ksiazka magenta1.indd
NEGOCJACJE
PYTANIA DLA CIEBIE
1.
Zastanów się i określ, jakie bariery wewnętrzne utrudniają Ci porozumienie
z otoczeniem (rodziną, przyjaciółmi).
2.
Jaki związek zachodzi między precyzją wypowiedzi a skutecznym komunikowaniem
się? Wyjaśnij na przykładach.
1.6.
NEGOCJACJE
Zarówno w życiu prywatnym, jak
i w działalności organizacyjnej często mamy
do czynienia z rozmaitymi
konliktami
.
DEFINICJA
To spór, który wynika ze
sprzeczności celów, różnic po-
zycji, odmiennych wartości, po-
glądów bądź osobowości lub
też dotyczy podziału decyto-
wych zasobów.
Wiele konliktów wynika z nieumiejęt-
nego przekazania innym naszych pragnień,
potrzeb i wartości. Niekiedy komunikujemy
się w sposób jasny, niekiedy w sposób cał-
kowicie niezrozumiały. Niekiedy nasi part-
nerzy mają inne wartości i nie zgadzają się
z naszym sposobem myślenia, niekiedy zaś
są do nas uprzedzeni i z góry zakładają
nasze złe zamiary. W takich sytuacjach nie-
zmiernie ważna jest
sztuka negocjacji
.
Sytuacje, które wymagają negocjacji, od-
znaczają się trzema cechami:
DEFINICJA
Negocjacje nazywane są zwrot-
nym procesem komunikowa-
nia się w celu osiągnięcia po-
rozumienia w sytuacji, gdy
strony mają zamiar związać się
wspólnymi relacjami lub inte-
resami. Celem negocjacji jest
znalezienie wspólnego rozwią-
zania, konsensusu.
musi wystąpić konlikt, czyli sprzeczność
interesów między dwiema lub więcej
stronami,
występuje brak stałych reguł i procedur
służących do rozwiązania sporu,
31
ZACHOWANIA PRZEDSIĘBIORCZE CZŁOWIEKA
strony dążą do porozumienia, zamiast podejmować otwartą walkę.
Negocjowanie jest złożonym procesem komunikacyjnym, w którym bardzo
istotną rolę odgrywa znajomość podstawowych kategorii konfliktów oraz
taktyk negocjacyjnych. Zanim zasiądziemy do negocjacji, musimy zawsze usta-
lić konkretne cele spotkania oraz posiadać odpowiednie przygotowanie me-
rytoryczne. Ważne są również cechy charakteru negocjatora: powinien być
to człowiek, który nie kieruje się emocjami, jest opanowany, cierpliwy, sta-
nowczy, sprawiedliwy, umie słuchać, szybko wyciąga wnioski, właściwie
ocenia sytuację.
Podstawą negocjacji jest
elastyczność
– dążąc do realizacji najważniejszych
celów, powinniśmy umieć zrezygnować z mniej ważnych dla nas kwestii. Przy-
datna, a niekiedy nawet niezbędna, jest w trakcie negocjacji obecność dorad-
ców: prawników, ekonomistów, księgowych, z których rad można skorzystać
w czasie przerw.
Istnieją 3
rodzaje negocjacji
:
twarde
– polegające na dążeniu do uzy-
skania przewagi, do osiągnięcia jak naj-
większych korzyści. Ich uczestnicy są
nieustępliwi w stosunku do przeciwni-
ków, dalsze rozmowy uzależniają np. od
ustępstw drugiej strony, posługują się
różnymi formami nacisku itd;
konflikt
miękkie
– w których uczestnicy przyjmują pozycję nie przeciwników, ale
partnerów: dążą do porozumienia, ufają sobie, starają się unikać walki, po-
szukują takiego rozwiązania, które zostanie zaakceptowane przez obie strony,
aprobują ewentualne straty w imię porozumienia;
negocjacje rzeczowe
– polegają na wspólnym rozwiązywaniu problemu.
Ich celem jest osiągnięcie takiego stanowiska, które jest rozsądne dla
obu stron.
Należy zdawać sobie sprawę z faktu, że proces negocjacji nie zawsze kończy
się wygraną jednej ze stron. Najlepszym rozwiązaniem konliktu jest
kom-
promis
– czyli sytuacja, w której strony negocjujące odniosły pewną korzyść,
rezygnując przy tym z części spodziewanych zysków.
32
NEGOCJACJE
Sposób prowadzenia rozmów, zwany stylem negocjowania, wynika z pre-
dyspozycji negocjatorów lub świadomego wyboru najbardziej odpowiedniej
w danej sytuacji strategii. Rozróżnia się następujące
style negocjowania
:
dążenie do dominacji
– czyli osiąganie korzyści za wszelką cenę. Styl ten
stosowany jest w negocjacjach twardych, w których jedna strona ma wy-
raźną przewagę nad drugą. Przeciwnicy traktują się nieufnie, podejrzewają
o nieuczciwość, bywają wobec siebie agresywni. Strona silniejsza niejedno-
krotnie stosuje groźby, próbuje zastraszyć oponentów, słowem – za pomocą
różnych metod – wywiera na przeciwnikach silną presję. Często o wygranej
decyduje siła i osobowość negocjatora;
dopasowanie
– styl wykorzystywany w negocjacjach miękkich. Strony nie
wykorzystują swojej przewagi, prowadzą rozmowy w przyjaznej atmosferze,
są gotowe do ustępstw, modyikują swoje poglądy;
unikanie
– polega na oczekiwaniu, iż konlikt sam wygaśnie. Strona ne-
gocjująca nie podejmuje żadnych działań, wychodząc z założenia, że prze-
ciwnik i tak nie ma racji. Styl ten opiera się na założeniu, że koszt poro-
zumienia jest niewspółmiernie wysoki do korzyści, jakie można byłoby
osiągnąć w jego wyniku;
zgoda na kompromis
– najlepszy i najbardziej sprawiedliwy sposób osią-
gnięcia porozumienia. Obie strony godzą się na rozwiązanie, które przynosi
im korzyści, lecz jednocześnie jest związane z pewnymi stratami;
rozwiązanie integracyjne
– polega na wyborze optymalnego (czyli naj-
lepszego z możliwych) rozwiązania dla obu stron. Aby je osiągnąć, strony
negocjujące wspólnie wypracowują nowy, korzystny dla wszystkich wariant
zakończenia sporu.
W trakcie negocjacji można wykorzystać jedną z następujących
technik
negocjacji
:
„nagroda w raju”
– obiecujemy oponentowi, iż jeśli zaspokoi nasze żądania,
zostanie nagrodzony w bliższej, ale nieokreślonej przyszłości (tak więc
technika ta ma charakter obietnicy bez pokrycia);
„próbny balon”
– taktyka obliczona na wyciągnięcie dodatkowych informacji,
których druga strona nie chce ujawnić. Polega na zadawaniu pytań: „co
by było, gdyby” lub tworzeniu hipotetycznych sytuacji. Analizując reakcję
strony przeciwnej, uzyskujemy odpowiedzi na pytania, na które nigdy nie
usłyszelibyśmy odpowiedzi wprost;
33
ZACHOWANIA PRZEDSIĘBIORCZE CZŁOWIEKA
„dobry i zły policjant”
–
„zły policjant” rozpoczyna negocjacje od przedstawie-
nia twardej oferty, połączonej z groźbami, agresją i niechęcią do ustępstw,
natomiast „dobry policjant” usiłuje podczas nieobecności pierwszego dojść
z drugą stroną do porozumienia. „Dobry policjant” deklaruje pomoc w uzy-
skaniu kompromisu, jednak potrzebuje szybkich ustępstw. Są one niewielkie
w porównaniu z wymaganiami „złego policjanta”;
„rosyjski front”
– polega na przedstawieniu
dwóch opcji: złej i bardzo złej, a następ-
nie na stworzeniu sytuacji, w której opo-
nent musi dokonać między nimi wyboru.
Jest oczywiste, że przeciwnik wybierze
wariant nieco korzystniejszy;
„zdechła ryba”
– polega na dodaniu do ne-
gocjacji żądania, które dla nas nie ma żad-
nego znaczenia, a przeciwko któremu nasz
oponent będzie reagował, jak na zapach
zdechłej ryby. Kolejnym etapem jest prze-
czekanie gwałtownego protestu oponen-
tów i odstąpienie od owego, nieistotnego,
żądania, za cenę odpowiednich ustępstw;
negocjacje
„udany szok”
– początkowo przedstawiamy absurdalnie nierealistyczną
ofertę. Naszym celem jest zaszokowanie drugiej strony i zmuszenie jej do
zrewidowania swojej pozycji. Wykorzystanie tej techniki wiąże się jednak
z pewnym niebezpieczeństwem – druga strona może zerwać negocjacje,
gdy uzna je za stratę czasu;
„dokręcanie śruby”
– taktyka typowa dla twardych negocjatorów amerykań-
skich. Polega na wywieraniu presji na przeciwników, m.in. przez zadawanie
pytań typu: „Czy to Wasza najlepsza oferta? Musicie tę ofertę uatrakcyjnić”.
Kiedy pojawia się nowa oferta, my ponownie dokręcamy śrubę;
„optyk z Brooklynu”
– nazwa pochodzi od legendarnego optyka z Brooklynu
w Nowym Yorku. Używana jest, gdy nie znamy minimalnych i maksymal-
nych celów drugiej strony. Naszym zadaniem jest znalezienie punktu oporu
oponenta (np. jaka jest maksymalna cena, którą jest gotów zapłacić za nasz
produkt). Swoje cele realizujemy stopniowo – każda przerwa daje nam
możliwość protestu, jeśli to nie następuje, sprzedawca dorzuca kolejne
koszty i podnosi cenę;
34
NEGOCJACJE
„mały książę (zdarta płyta)”
– technika stosowana, gdy partner broni się z dużą
determinacją. Najczęściej przybiera postać wypowiedzi: „...ja tylko chciałem”
i jest to uporczywa prośba pod adresem rozmówcy;
„wilk w owczej skórze (metoda porucznika Columbo)”
– negocjator zachowuje się
jak człowiek niezorganizowany, zapomina o istotnych szczegółach, gubi się,
jest do tego stopnia godny pożałowania, że oponenci z litości idą na ustęp-
stwa. Negocjatorzy mówią wtedy, iż nie mają doświadczenia i zdają się na
umiejętności drugiej osoby. Jest to działanie rozbrajające – redukuje lub
eliminuje bezwzględność drugiej strony.
Negocjacje są niezbędne w dyplomacji oraz w biznesie. W sferze gospodaro-
wania przedmiotem negocjacji są najczęściej transakcje związane z kupnem lub
sprzedażą towarów, ze świadczeniem usług, ustalaniem warunków pracy i płacy,
rozwiązywaniem konliktów na różnych szczeblach. Negocjacje są też sztuką
niezmiernie przydatną w życiu. Musimy pamiętać, iż rozwiązywanie sporów za
pomocą walki lub autorytatywnych jednostkowych decyzji może osłabić nasze re-
lacje z ludźmi, narazić na opinię człowieka upartego i bezwzględnego. Natomiast
kompromis, wspólne z innymi poszukiwanie wyjścia z konliktowej sytuacji jest
z reguły uznawane za przejaw rozsądku i odpowiedzialności.
SYNTEZA
1.
Negocjacje to zwrotny proces komunikowania się, podjęty w celu
osiągnięcia porozumienia.
2.
Istnieją 3 rodzaje negocjacji: twarde, miękkie i rzeczowe oraz pięć pod-
stawowych stylów negocjowania (dążenie do dominacji, dopasowanie,
unikanie, zgoda na kompromis, rozwiązanie integracyjne).
3.
Negocjacje są niezbędne w dyplomacji oraz w biznesie, a także w kon-
taktach z otoczeniem.
PYTANIA DLA CIEBIE
1.
Spróbujcie w klasie przećwiczyć różne style i techniki negocjacji, rozwiązując
ten sam problem.
2.
Jakie cechy osobowości powinien posiadać dobry negocjator? Czy posiadasz
część tych cech?
35
Plik z chomika:
ki-fi
Inne pliki z tego folderu:
Rozdział z podręcznika Polska w UE.pdf
(766 KB)
Rozdział z podręcznika Etyka w biznesie.pdf
(612 KB)
Rozdział z podręcznika Negocjacje.pdf
(613 KB)
Rozdział z podręcznika Poznaj siebie i Asertywność.pdf
(865 KB)
Inne foldery tego chomika:
Podatki na 6!
Podstawy przedsieb
Przedsięb. bez tajemnic
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin