Rozdział z podręcznika Negocjacje.pdf

(613 KB) Pobierz
ksiazka magenta1.indd
NEGOCJACJE
PYTANIA DLA CIEBIE
1. Zastanów się i określ, jakie bariery wewnętrzne utrudniają Ci porozumienie
z otoczeniem (rodziną, przyjaciółmi).
2. Jaki związek zachodzi między precyzją wypowiedzi a skutecznym komunikowaniem
się? Wyjaśnij na przykładach.
1.6.
NEGOCJACJE
Zarówno w życiu prywatnym, jak
i w działalności organizacyjnej często mamy
do czynienia z rozmaitymi konliktami .
DEFINICJA
To spór, który wynika ze
sprzeczności celów, różnic po-
zycji, odmiennych wartości, po-
glądów bądź osobowości lub
też dotyczy podziału decyto-
wych zasobów.
Wiele konliktów wynika z nieumiejęt-
nego przekazania innym naszych pragnień,
potrzeb i wartości. Niekiedy komunikujemy
się w sposób jasny, niekiedy w sposób cał-
kowicie niezrozumiały. Niekiedy nasi part-
nerzy mają inne wartości i nie zgadzają się
z naszym sposobem myślenia, niekiedy zaś
są do nas uprzedzeni i z góry zakładają
nasze złe zamiary. W takich sytuacjach nie-
zmiernie ważna jest sztuka negocjacji .
Sytuacje, które wymagają negocjacji, od-
znaczają się trzema cechami:
DEFINICJA
Negocjacje nazywane są zwrot-
nym procesem komunikowa-
nia się w celu osiągnięcia po-
rozumienia w sytuacji, gdy
strony mają zamiar związać się
wspólnymi relacjami lub inte-
resami. Celem negocjacji jest
znalezienie wspólnego rozwią-
zania, konsensusu.
musi wystąpić konlikt, czyli sprzeczność
interesów między dwiema lub więcej
stronami,
występuje brak stałych reguł i procedur
służących do rozwiązania sporu,
31
354910363.016.png 354910363.017.png 354910363.018.png 354910363.019.png 354910363.001.png 354910363.002.png 354910363.003.png 354910363.004.png 354910363.005.png 354910363.006.png
 
ZACHOWANIA PRZEDSIĘBIORCZE CZŁOWIEKA
strony dążą do porozumienia, zamiast podejmować otwartą walkę.
Negocjowanie jest złożonym procesem komunikacyjnym, w którym bardzo
istotną rolę odgrywa znajomość podstawowych kategorii konfliktów oraz
taktyk negocjacyjnych. Zanim zasiądziemy do negocjacji, musimy zawsze usta-
lić konkretne cele spotkania oraz posiadać odpowiednie przygotowanie me-
rytoryczne. Ważne są również cechy charakteru negocjatora: powinien być
to człowiek, który nie kieruje się emocjami, jest opanowany, cierpliwy, sta-
nowczy, sprawiedliwy, umie słuchać, szybko wyciąga wnioski, właściwie
ocenia sytuację.
Podstawą negocjacji jest elastyczność – dążąc do realizacji najważniejszych
celów, powinniśmy umieć zrezygnować z mniej ważnych dla nas kwestii. Przy-
datna, a niekiedy nawet niezbędna, jest w trakcie negocjacji obecność dorad-
ców: prawników, ekonomistów, księgowych, z których rad można skorzystać
w czasie przerw.
Istnieją 3 rodzaje negocjacji :
twarde – polegające na dążeniu do uzy-
skania przewagi, do osiągnięcia jak naj-
większych korzyści. Ich uczestnicy są
nieustępliwi w stosunku do przeciwni-
ków, dalsze rozmowy uzależniają np. od
ustępstw drugiej strony, posługują się
różnymi formami nacisku itd;
konflikt
miękkie – w których uczestnicy przyjmują pozycję nie przeciwników, ale
partnerów: dążą do porozumienia, ufają sobie, starają się unikać walki, po-
szukują takiego rozwiązania, które zostanie zaakceptowane przez obie strony,
aprobują ewentualne straty w imię porozumienia;
negocjacje rzeczowe – polegają na wspólnym rozwiązywaniu problemu.
Ich celem jest osiągnięcie takiego stanowiska, które jest rozsądne dla
obu stron.
Należy zdawać sobie sprawę z faktu, że proces negocjacji nie zawsze kończy
się wygraną jednej ze stron. Najlepszym rozwiązaniem konliktu jest kom-
promis – czyli sytuacja, w której strony negocjujące odniosły pewną korzyść,
rezygnując przy tym z części spodziewanych zysków.
32
354910363.007.png
 
NEGOCJACJE
Sposób prowadzenia rozmów, zwany stylem negocjowania, wynika z pre-
dyspozycji negocjatorów lub świadomego wyboru najbardziej odpowiedniej
w danej sytuacji strategii. Rozróżnia się następujące style negocjowania :
dążenie do dominacji – czyli osiąganie korzyści za wszelką cenę. Styl ten
stosowany jest w negocjacjach twardych, w których jedna strona ma wy-
raźną przewagę nad drugą. Przeciwnicy traktują się nieufnie, podejrzewają
o nieuczciwość, bywają wobec siebie agresywni. Strona silniejsza niejedno-
krotnie stosuje groźby, próbuje zastraszyć oponentów, słowem – za pomocą
różnych metod – wywiera na przeciwnikach silną presję. Często o wygranej
decyduje siła i osobowość negocjatora;
dopasowanie – styl wykorzystywany w negocjacjach miękkich. Strony nie
wykorzystują swojej przewagi, prowadzą rozmowy w przyjaznej atmosferze,
są gotowe do ustępstw, modyikują swoje poglądy;
unikanie – polega na oczekiwaniu, iż konlikt sam wygaśnie. Strona ne-
gocjująca nie podejmuje żadnych działań, wychodząc z założenia, że prze-
ciwnik i tak nie ma racji. Styl ten opiera się na założeniu, że koszt poro-
zumienia jest niewspółmiernie wysoki do korzyści, jakie można byłoby
osiągnąć w jego wyniku;
zgoda na kompromis – najlepszy i najbardziej sprawiedliwy sposób osią-
gnięcia porozumienia. Obie strony godzą się na rozwiązanie, które przynosi
im korzyści, lecz jednocześnie jest związane z pewnymi stratami;
rozwiązanie integracyjne – polega na wyborze optymalnego (czyli naj-
lepszego z możliwych) rozwiązania dla obu stron. Aby je osiągnąć, strony
negocjujące wspólnie wypracowują nowy, korzystny dla wszystkich wariant
zakończenia sporu.
W trakcie negocjacji można wykorzystać jedną z następujących technik
negocjacji :
„nagroda w raju” – obiecujemy oponentowi, iż jeśli zaspokoi nasze żądania,
zostanie nagrodzony w bliższej, ale nieokreślonej przyszłości (tak więc
technika ta ma charakter obietnicy bez pokrycia);
„próbny balon” – taktyka obliczona na wyciągnięcie dodatkowych informacji,
których druga strona nie chce ujawnić. Polega na zadawaniu pytań: „co
by było, gdyby” lub tworzeniu hipotetycznych sytuacji. Analizując reakcję
strony przeciwnej, uzyskujemy odpowiedzi na pytania, na które nigdy nie
usłyszelibyśmy odpowiedzi wprost;
33
354910363.008.png 354910363.009.png
 
ZACHOWANIA PRZEDSIĘBIORCZE CZŁOWIEKA
„dobry i zły policjant” „zły policjant” rozpoczyna negocjacje od przedstawie-
nia twardej oferty, połączonej z groźbami, agresją i niechęcią do ustępstw,
natomiast „dobry policjant” usiłuje podczas nieobecności pierwszego dojść
z drugą stroną do porozumienia. „Dobry policjant” deklaruje pomoc w uzy-
skaniu kompromisu, jednak potrzebuje szybkich ustępstw. Są one niewielkie
w porównaniu z wymaganiami „złego policjanta”;
„rosyjski front” – polega na przedstawieniu
dwóch opcji: złej i bardzo złej, a następ-
nie na stworzeniu sytuacji, w której opo-
nent musi dokonać między nimi wyboru.
Jest oczywiste, że przeciwnik wybierze
wariant nieco korzystniejszy;
„zdechła ryba” – polega na dodaniu do ne-
gocjacji żądania, które dla nas nie ma żad-
nego znaczenia, a przeciwko któremu nasz
oponent będzie reagował, jak na zapach
zdechłej ryby. Kolejnym etapem jest prze-
czekanie gwałtownego protestu oponen-
tów i odstąpienie od owego, nieistotnego,
żądania, za cenę odpowiednich ustępstw;
negocjacje
„udany szok” – początkowo przedstawiamy absurdalnie nierealistyczną
ofertę. Naszym celem jest zaszokowanie drugiej strony i zmuszenie jej do
zrewidowania swojej pozycji. Wykorzystanie tej techniki wiąże się jednak
z pewnym niebezpieczeństwem – druga strona może zerwać negocjacje,
gdy uzna je za stratę czasu;
„dokręcanie śruby” – taktyka typowa dla twardych negocjatorów amerykań-
skich. Polega na wywieraniu presji na przeciwników, m.in. przez zadawanie
pytań typu: „Czy to Wasza najlepsza oferta? Musicie tę ofertę uatrakcyjnić”.
Kiedy pojawia się nowa oferta, my ponownie dokręcamy śrubę;
„optyk z Brooklynu” – nazwa pochodzi od legendarnego optyka z Brooklynu
w Nowym Yorku. Używana jest, gdy nie znamy minimalnych i maksymal-
nych celów drugiej strony. Naszym zadaniem jest znalezienie punktu oporu
oponenta (np. jaka jest maksymalna cena, którą jest gotów zapłacić za nasz
produkt). Swoje cele realizujemy stopniowo – każda przerwa daje nam
możliwość protestu, jeśli to nie następuje, sprzedawca dorzuca kolejne
koszty i podnosi cenę;
34
354910363.010.png
 
NEGOCJACJE
„mały książę (zdarta płyta)” – technika stosowana, gdy partner broni się z dużą
determinacją. Najczęściej przybiera postać wypowiedzi: „...ja tylko chciałem”
i jest to uporczywa prośba pod adresem rozmówcy;
„wilk w owczej skórze (metoda porucznika Columbo)” – negocjator zachowuje się
jak człowiek niezorganizowany, zapomina o istotnych szczegółach, gubi się,
jest do tego stopnia godny pożałowania, że oponenci z litości idą na ustęp-
stwa. Negocjatorzy mówią wtedy, iż nie mają doświadczenia i zdają się na
umiejętności drugiej osoby. Jest to działanie rozbrajające – redukuje lub
eliminuje bezwzględność drugiej strony.
Negocjacje są niezbędne w dyplomacji oraz w biznesie. W sferze gospodaro-
wania przedmiotem negocjacji są najczęściej transakcje związane z kupnem lub
sprzedażą towarów, ze świadczeniem usług, ustalaniem warunków pracy i płacy,
rozwiązywaniem konliktów na różnych szczeblach. Negocjacje są też sztuką
niezmiernie przydatną w życiu. Musimy pamiętać, iż rozwiązywanie sporów za
pomocą walki lub autorytatywnych jednostkowych decyzji może osłabić nasze re-
lacje z ludźmi, narazić na opinię człowieka upartego i bezwzględnego. Natomiast
kompromis, wspólne z innymi poszukiwanie wyjścia z konliktowej sytuacji jest
z reguły uznawane za przejaw rozsądku i odpowiedzialności.
SYNTEZA
1. Negocjacje to zwrotny proces komunikowania się, podjęty w celu
osiągnięcia porozumienia.
2. Istnieją 3 rodzaje negocjacji: twarde, miękkie i rzeczowe oraz pięć pod-
stawowych stylów negocjowania (dążenie do dominacji, dopasowanie,
unikanie, zgoda na kompromis, rozwiązanie integracyjne).
3. Negocjacje są niezbędne w dyplomacji oraz w biznesie, a także w kon-
taktach z otoczeniem.
PYTANIA DLA CIEBIE
1. Spróbujcie w klasie przećwiczyć różne style i techniki negocjacji, rozwiązując
ten sam problem.
2. Jakie cechy osobowości powinien posiadać dobry negocjator? Czy posiadasz
część tych cech?
35
354910363.011.png 354910363.012.png 354910363.013.png 354910363.014.png 354910363.015.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin