czy_naprawde_warto_trzymac_icka_w_srodku.pdf

(148 KB) Pobierz
Czy naprawdħ warto trzymaę icka w Ļrodku?
Napisaþ: ýobuz
piĢtek, 07 kwietnia 2006
Richard Johnson na podstawie áGliding Kiwi"
1. W locie prostym - TAK , co minimalizuje opr i maksymalizuje osiĢgi
szybowca.
2. W zakrħcie - NIE , niezupeþnie, poniewaŇ wtedy szybowiec znajduje siħ
w lekkim wyĻlizgu i wymaga duŇego wychylenia lotki w celu utrzymania
przechylenia. Bħdzie to wyjaĻnione poniŇej.
3. Podczas krĢŇenia - NIE , nie minimalizuje to oporu, a moŇliwoĻę
przypadkowego wejĻcia w korkociĢg moŇe byę znaczĢco ograniczona przez
utrzymywanie niewielkiego zeĻlizgu podczas krĢŇenia.
Dobrze znany niemiecki inŇynier, konstruktor szybowcw, wþaĻciciel firmy Schempp-Hirth
i pilot szybowcowy Klaus Holighaus, poddaþ mojej uwadze zalety wynikajĢce
z utrzymywania niewielkiego zeĻlizgu podczas krĢŇenia. Byþo to w 1972 roku, kiedy obaj
startowaliĻmy w Szybowcowych Mistrzostwach ĺwiata w Jugosþawii. Lataþ on wtedy na
swoim nowym Nimbusie 2 w druŇynie niemieckiej, ja zaĻ lataþem na rwnie dobrym ASW-17
w druŇynie amerykaıskiej. Byþem i zawsze bħdħ pod wraŇeniem jego wiedzy,
wspaniaþomyĻlnoĻci i sportowych zachowaı. Klaus zginaþ 9 lat temu w nieszczħĻliwym
wypadku podczas lotu w grach, ale jego legenda pozostanie Ňywa.
Dlaczego warto utrzymywaę niewielki zeĻlizg podczas krĢŇenia?
Zasadniczo wszystkie szybowce sĢ zaprojektowane z dodatnim wzniosem pþata. Podczas
zeĻlizgu skrzydþo ustawione przeciwnie do nacierajĢcych strug powietrza, uzyskuje nieco
wiħkszy kĢt natarcia w stosunku do skrzydþa bħdĢcego pod dziaþaniem strug spþywajĢcych.
Powoduje to powstawanie momentu przechylajĢcego w kierunku skrzydþa ustawionego
w kierunku Ļlizgu. ýatwo to udowodnię - podczas prostoliniowego lotu poziomego, przy
unieruchomionym drĢŇku, wciĻnij jeden z pedaþw i zaobserwuj reakcjħ szybowca. Powinien
zdecydowanie przechylię siħ w stronħ wdepniħtego pedaþu. To zjawisko jest znane jako
dodatnia statecznoĻę poprzeczna. Korzystne dziaþanie statecznoĻci poprzecznej nie jest
poŇĢdane w czasie krĢŇenia, ale wystħpuje przez caþy czas. Opuszczone, wewnħtrzne skrzydþo
ma mniejszĢ prħdkoĻę i mniejszĢ siþħ noĻnĢ niŇ uniesione do gry skrzydþo zewnħtrzne. Aby
skompensowaę ten efekt i utrzymaę kulkħ w Ļrodku, naleŇy wychylię do doþu lotkħ skrzydþa
opuszczonego, w celu zwiħkszenia siþy noĻnej do wartoĻci rwnej na skrzydle podniesionym.
JeŇeli nie zostanie to wykonane, szybowiec bħdzie zwiħkszaþ przechylenie, przechodzĢc
w stromĢ spiralħ. Kiedy lotka na skrzydle opuszczonym jest wychylona do doþu, zwiħksza siħ
nie tylko jego siþa noĻna, ale takŇe siþa oporu oraz pojawia siħ wyĻlizg. WyĻlizg ten moŇe byę
þatwo skorygowany przez nieznaczne wciĻniħcie grnego pedaþu, aby utrzymaę kulkħ
w Ļrodku. ZagroŇenie stanowi tutaj zwiħkszona tendencja do przeciĢgniħcia na skrzydle
z lotkĢ wychylonĢ do doþu, jeŇeli w porħ nie zostanĢ powziħte dziaþania korekcyjne.
Rysunek 1 przedstawia przekrj poprzeczny przez skrzydþo szybowca wraz z liniami opþywu.
Grny profil przedstawia stosunkowo duŇy kĢt natarcia w warunkach krĢŇenia z lotkĢ
niewychylonĢ. Opþywy zarwno na grnej, jak i na dolnej powierzchni skrzydþa nie sĢ
1126777934.002.png
 
oderwane, pozwalajĢc na osiĢganie w przybliŇeniu maksymalnej noĻnoĻci. Dolny przekrj
przedstawia ten sam profil z lotkĢ wychylonĢ do doþu. JeŇeli lotka jest wychylona w dþ
dostatecznie duŇo, nastħpuje odrywanie opþywu na grnej powierzchni w obszarze lotki,
wzrost oporu i spadek siþy noĻnej na tym skrzydle. Kiedy pilot prbuje skompensowaę utratħ
siþy noĻnej przez dalsze wychylanie lotki w dþ, tylko pogarsza sytuacjħ. Wpadniħcie
w korkociĢg jest bardzo prawdopodobne, dopki wychylenie lotki nie zostanie zmniejszone
lub nie zostanie zmniejszony niezwþocznie kĢt natarcia. Jak moŇna zmniejszyę wychylenie
lotki podczas krĢŇenia? WþaĻnie poprzez utrzymywanie niewielkiego zeĻlizgu
i wykorzystanie wzniosu skrzydeþ do uzyskania dodatkowej siþy noĻnej na opuszczonym
skrzydle.
Rysunek 2 przedstawia jak wznios skrzydþa w poþĢczeniu z zeĻlizgiem, powoduje zwiħkszenie
siþy noĻnej na skrzydle ustawionym w kierunku zeĻlizgu i zmniejszenie siþy noĻnej na
skrzydle zewnħtrznym w stosunku do kierunku zeĻlizgu. Klaus zalecaþ utrzymywanie
þagodnego zeĻlizgu podczas krĢŇenia. WielkoĻę zeĻlizgu zaleŇy w takim samym stopniu od
rozpiħtoĻci, jak i kĢta wzniosu skrzydeþ. W wyniku wylatania wielu godzin na moim
16.6-metrowym Ventusie A i podobnych szybowcach, odkryþem, Ňe najlepsze osiĢgi
w krĢŇeniu, jak i prowadzenie szybowca, wystħpujĢ kiedy przyklejony na kabinie icek jest
wychylony okoþo 10 stopni (þagodny zeĻlizg) na zewnĢtrz zakrħtu, poniewaŇ bþĢd icka
umieszczonego z przodu kadþuba wynosi poþowħ z 10 stopni. Patrz rozdziaþ poniŇej.
Chyþomierz poprzeczny
Chyþomierz poprzeczny jest zakrzywionĢ szklanĢ rurkĢ, wypeþnionĢ przezroczystĢ cieczĢ,
wewnĢtrz ktrej moŇe swobodnie poruszaę siħ kulka w obie strony. Jest on zamocowany
1126777934.003.png
poprzecznie na tablicy przyrzĢdw i sþuŇy
do wykrywania i wskazywania przyĻpieszeı
bocznych szybowca. Zaobserwowaþem, Ňe
podczas optymalnych warunkw krĢŇenia,
kulka nie znajduje siħ w Ļrodku, lecz
pozostaje wychylona o poþowħ Ļrednicy do
wewnĢtrz zakrħtu. Rysunek 3 przedstawia
hipotetyczny kokpit szybowca, podczas
krĢŇenia w warunkach niewielkiego
zeĻlizgu. Tablica przyrzĢdw zawiera
chyþomierz poprzeczny, a na limuzynie
przymocowany jest typowy icek,
wychylony okoþo 10 stopni na zewnĢtrz
zakrħtu.
Problem wingletw
Winglety bywajĢ czħsto skþonne do przeciĢgniħcia podczas Ļlizgw. Szybowce wyposaŇone
w winglety najprawdopodobniej wymagajĢ utrzymywania kulki w Ļrodku, w celu unikniħcia
problemw zwiĢzanych z oderwaniem opþywu na wingletach. Przyklej trochħ nitek
weþnianych na wewnħtrznej powierzchni wingletw i sam obserwuj ich zachowanie podczas
lotu.
WzdþuŇne zamocowanie icka
Rysunek 4 przedstawia widok z gry na krĢŇĢcy szybowiec. KrĢŇenie z ickiem w Ļrodku,
powoduje faktycznie zakrħt z þagodnym wyĻlizgiem, poniewaŇ icek jest zamontowany
znacznie przed Ļrodkiem ciħŇkoĻci szybowca. Jest to prawdĢ, co potwierdza rys. 4. Icek jest
zamocowany okoþo 2 metry przed Ļrodkiem ciħŇkoĻci szybowca, wiħc powietrze opþywajĢce
icka naciera na niego nieznacznie z lewej strony dziobu szybowca. Innym sposobem
prowadzĢcym do zrozumienia tego jest rozpatrzenie szybowca jako nieruchomego
w przestrzeni, podczas gdy powietrze porusza siħ (obraca) wzglħdem szybowca z prħdkoĻciĢ
80 km/h. Takie podejĻcie pozwala þatwiej dostrzec rzeczywiste zakrzywienie opþywu icka
umieszczonego na dziobie szybowca. Jednomiejscowe szybowce czħsto nie posiadajĢ
zamontowanego chyþomierza poprzecznego, ale na szczħĻcie wiele dwumiejscowych
szybowcw posiada je zamontowane w tablicy przyrzĢdw. BþĢd wskazaı icka
zamocowanego na limuzynie moŇe byę þatwo dostrzeŇony podczas krĢŇenia przez
porwnanie ze wskazaniem chyþomierza poprzecznego. W przypadku dwumiejscowych
szybowcw z dwoma zamocowanymi ickami, moŇna porwnaę rŇnicħ kĢtw dla przedniego
i tylnego icka.
1126777934.004.png 1126777934.001.png
 
JeŇeli icek mgþby byę w jakiĻ sposb zamontowany w Ļrodku ciħŇkoĻci szybowca
i wykorzystany przez pilota, pokazywaþby zerowe odchylenie w przypadku utrzymywania
kulki chyþomierza w Ļrodku. Z powodu zamontowania icka znacznie z przodu, pokazuje on
niewielki zeĻlizg, pomimo Ňe kulka chyþomierza znajduje siħ w Ļrodku.
Zwiħkszenie efektu bocznego opþywu kabiny
Zarwno w locie prostym ustalonym, jak i w czasie krĢŇenia z zeĻligiem lub wyĻlizgiem,
boczny opþyw kabiny jest wzmocniony przez kierunek lokalnej prħdkoĻci opþywu limuzyny.
Rzeczywisty kĢt Ļlizgu szybowca wynosi okoþo poþowy wartoĻci kĢta wskazywanego przez
icka.
Podsumowanie
Z powodu zamocowania icka znacznie przed Ļrodkiem ciħŇkoĻci szybowca, wskazuje
on podczas zakrħtu niewielki zeĻlizg, pomimo, Ňe w rzeczywistoĻci zeĻlizgu nie ma.
Zwiħkszenie bezpieczeıstwa i poprawa osiĢgw szybowca moŇe byę uzyskana przez
utrzymywanie niewielkiego zeĻlizgu (okoþo poþowħ Ļrednicy kulki) podczas krĢŇenia.
Zwykle w tych warunkach icek powinien byę odchylony okoþo 10 stopni na zewnĢtrz
zakrħtu.
Szybowce wyposaŇone w winglety mogĢ, podczas zeĻlizgu na pþ Ļrednicy kulki,
doĻwiadczaę oderwania opþywu na wewnħtrznej powierzchni wingletw. W tym
przypadku utrzymywanie kulki w Ļrodku moŇe prawdopodobnie poprawię wznoszenie
szybowca. Aby to osiĢgnĢę icek powinien byę odchylony okoþo 5 stopni na zewnĢtrz
zakrħtu.
Ze wzglħdu na bezpieczeıstwo nigdy nie wykonuj zakrħtw z wyĻlizgiem, chyba Ňe
celowo chcesz wprowadzię szybowiec w korkociĢg. Nigdy nie wykonuj zakrħtw z ickiem
wychylonym do wewnĢtrz zakrħtu, poniewaŇ jest to stan wyĻlizgu i potrzeba
duŇego wychylenia lotki do zatrzymania przechylenia. WyĻlizg jest oznakĢ zbyt
duŇego wychylenia steru kierunku. Na maþej prħdkoĻci moŇe prowadzię to do utraty
sterownoĻci poprzecznej i zapoczĢtkowania niebezpiecznego korkociĢgu.
Bardzo waŇne jest montowanie icka w nowoczesnych szybowcach, ale naleŇy rwnieŇ
rozwaŇyę zamontowanie chyþomierza poprzecznego w tablicy przyrzĢdw, aby wskazywaþ
rzeczywisty wyĻlizg lub zeĻlizg. Moim zdaniem icek jest obok prħdkoĻciomierza
najwaŇniejszym przyrzĢdem poprawiajĢcym bezpieczeıstwo.
Jakkolwiek wskazania icka sĢ niezbyt dokþadne, pozostaje on prostym i tanim
przyrzĢdem, a jego najwaŇniejszĢ zaletĢ jest zamocowanie w polu widzenia pilota.
Na podstawie áFree Flight" nr 4/2004 przetþumaczyþ Piotr DĢbrowski
Zgłoś jeśli naruszono regulamin