SSP316_Silnik_2,0_TDI.pdf

(1551 KB) Pobierz
ssp316_d.fm
Szkolenia
techniczne
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 316
Silnik 2,0 l TDI
Budowa i zasada działania
174332216.011.png 174332216.012.png
Dawno już minęła epoka, gdy silniki Diesla nie
wiedziały, co to dynamika, podczas
przyspieszania wyrzucały kłęby czarnego
dymu a ich poranny rozruch budził ze snu całą
okolicę.
Aby sprostać coraz ostrzejszym normom
czystości spalin i jeszcze bardziej zmniejszyć
zużycie paliwa, Volkswagen wprowadza do
swoich silników TDI technikę czterozaworową.
Udoskonalenie wszystkich podzespołów oraz
wykorzystanie nowych materiałów i technologii
wyraźnie poprawiło osiągi tych silników
i komfort jazdy, a także obniżyło zużycie
paliwa i emisję szkodliwych składników spalin.
Silnik 2,0 l TDI jest pierwszym
czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym
koncernu Volkswagen, w którym zastosowano
cztery zawory na cylinder. Będzie stosowany w
Touranie i Golfie 2004, a później także w
innych modelach samochodów.
S316_039
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia przedstawia
budowę i zasadę działania nowego rozwiązania
technicznego!
Jego treść nie jest później aktualizowana.
Aktualne informacje na temat diagnozy, regulacji i
naprawy prosimy zaczerpnąć z właściwej
literatury serwisowej!
2
174332216.013.png 174332216.014.png
O czym będzie mowa
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Budowa silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Sterowanie silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Schemat funkcjonalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Serwis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Sprawdzamy swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
3
174332216.001.png 174332216.002.png 174332216.003.png 174332216.004.png
Wprowadzenie
Silnik 2,0 l 103 kW TDI w technice czterozaworowej
S316_011
Silnik 2,0 l 103 kW TDI jest pierwszym
przedstawicielem nowej rodziny silników TDI
koncernu VOLKSWAGEN, w której
zastosowano technikę czterozaworową.
Wersja tego silnika o mocy 100 kW pojawiła
się już Volkswagenie Touranie.
Natomiast całkowitą nowością w silniku 2,0 l
103 kW TDI jest aluminiowa głowica o
poprzecznym przepływie ładunku, z dwoma
zaworami dolotowymi i dwoma wylotowymi w
każdym cylindrze.
Silnik został skonstruowany w oparciu o silnik
1,9 l 96 kW TDI. Zwiększenie pojemności
skokowej uzyskano dzięki większej średnicy
cylindrów.
Kolejnymi cechami technicznymi są:
załączana chłodnica w układzie recyrkulacji
spalin, uszczelniacz wału korbowego z
wbudowanym kołem impulsowym czujnika
prędkości obrotowej oraz nowy układ
podgrzewania.
4
174332216.005.png 174332216.006.png
Dane techniczne
oznaczenie silnika
BKD
budowa
czterocylindrowy, rzędowy
pojemność skokowa
1968 cm 3
średnica cylindra
81 mm
skok tłoka
95,5 mm
liczba zaworów na cylinder
4
stopień sprężania
18:1
moc znamionowa
103 kW przy 4000 obr/min
maksymalny moment obrotowy
320 Nm przy 1750 obr/min do 2500 obr/min
układ sterowania silnika
EDC 16 z pompowtryskiwaczami
paliwo
olej napędowy, LC min. 49
oczyszczanie spalin
recyrkulacja spalin i katalizator utleniający
norma czystości spalin
EU4
Charakterystyka mocy i momentu obrotowego
400
100
Silnik 2,0 l 103 kW TDI rozwija moment
obrotowy 320 Nm w zakresie prędkości 1750
do 2500 obr/min.
360
90
320
80
Maksymalna moc 103 kW jest osiągana przy
4000 obr/min.
280
70
240
60
200
50
160
40
120
30
80
20
40
10
0
0
1000
2000
3000
4000
5000
prędkość obrotowa [obr/min]
S316_012
5
174332216.007.png 174332216.008.png 174332216.009.png 174332216.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin