SSP341_Silnik_4,2_V8_5V.pdf

(1727 KB) Pobierz
ssp341_d.fm
Szkolenia techniczne
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 341
Silnik 4,2 l V8 5V
Budowa i zasada działania
174325498.011.png 174325498.012.png
Silnik 4,2 l V8 5V jest produkowany w dwch
odmianach:
Rżnice pomiędzy tymi odmianami to nie tylko
moc, ale także przystosowanie silnika Touarega do
jazdy w terenie.
- do Touarega Î o mocy 228kW,
- do Phaetona Î o mocy 246kW.
S341_001
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazwka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia
przedstawia budowę i zasadę działania nowego
rozwiązania technicznego!
Jego treść nie jest pźniej aktualizowana.
Aktualne informacje na temat diagnozy, regulacji
i naprawy prosimy zaczerpnąć z właściwej
literatury serwisowej.
2
174325498.013.png
O czym będzie mowa
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Cechy konstrukcyjne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Dane techniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Budowa silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Napęd urządzeń pomocniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Pasek rozrządu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Układ dolotowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Kadłub silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Układ korbowo-tłokowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Głowica silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Zmiana faz rozrządu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Rozrząd. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Układ smarowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Układ chłodzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Układ zasilania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Układ wylotowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Układ powietrza dodatkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Sterowanie silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Schemat układu sterowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Czujniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Elementy wykonawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Schemat funkcjonalny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Sprawdzamy swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
3
174325498.014.png 174325498.001.png 174325498.002.png
Wprowadzenie
Cechy konstrukcyjne
Najważniejsze cele konstruktorw, ktrzy pracowali
nad obydwoma silnikami V8, to:
-spełnienie przyszłych norm emisji spalin,
- zmniejszenie zużycia paliwa,
-zwększenie mocy i momentu obrotowego,
- zmniejszenie masy silnika,
- poprawa kultury pracy,
- przystosowanie do jazdy w terenie (w Touaregu).
S341_011
Budowa silnika
Układ sterowania silnika
- silnik widlasty ośmiocylindrowy
-głowica z 5 zaworami na cylinder
i popychaczami dźwigniowymi
- zmienne fazy rozrządu Î przestawianie wałka
zaworw dolotowych
- dwustopniowo przełączany kolektor dolotowy
w Phaetonie
- trjstopniowo przełączany kolektor dolotowy
w Touaregu
- zespł filtra oleju
-dwudrożny układ dolotowy
- Bosch Motronic ME 7.1.1
- sekwencyjny wtrysk paliwa
- bezrozdzielaczowy układ zapłonowy
- dwa przepływomierze powietrza z gorącą war-
stwą
-układ powietrza dodatkowego
- jeden czujnik spalania stukowego na rząd cylin-
drw
- dwie szerokopasmowe sondy lambda przed
katalizatorami
- dwie dwustanowe sondy lambda za katalizato-
rami
4
174325498.003.png 174325498.004.png 174325498.005.png
Dane techniczne
oznaczenie silnika
AXQ (Touareg)
BGH (Phaeton)
budowa
8-cylindrowy, widlasty,
o kącie rozwidlenia 90 
pojemność skokowa [cm 3 ]
4172
średnica cylindra [mm]
84,5
skok tłoka [mm]
93
liczba zaworw na cylinder
5
stopień sprężania
11:1
moc maksymalna
228kW przy
6200 obr/min
246kW przy
6500 obr/min
maksymalny moment obrotowy
410Nm przy
3000 do 4000 obr/min
430Nm przy
3500 obr/min
układ sterowania silnika
Bosch ME 7.1.1
paliwo
LO 98, LO 95 przy zmniejszonej mocy
oczyszczanie spalin
4 katalizatory, 4 sondy lambda,
układ powietrza dodatkowego
norma czystości spalin
EU 4
Charakterystyka silnika 228kW
Charakterystyka silnika 246kW
500
250
500
250
450
225
450
225
400
200
400
200
350
175
350
175
300
150
300
150
250
125
250
125
200
100
200
100
150
75
150
75
100
50
100
50
50
25
50
25
0
0
0
0
2000 4000 6000
prędkość obrotowa [obr/min]
2000 4000 6000
prędkość obrotowa [obr/min]
S341_010
S341_012
5
174325498.006.png 174325498.007.png 174325498.008.png 174325498.009.png 174325498.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin