SSP386_6-biegowa_preselekcyjna_skrzynia_biegow.pdf

(4230 KB) Pobierz
220980836 UNPDF
Przewaga dzięki technice www.audi.de
Service Training
6-biegowa preselekcyjna skrzynia biegów
02E (S tronic)
Zeszyt do samodzielnego
kształcenia nr 386
Wszelkie prawa
zastrzeżone. Zmiany
zastrzeżone.
Copyright
AUDI AG
I/VK-35
Service.training@audi.de
Faks +49-841/89-36367
AUDI AG
D-85045 Ingolstadt
Stan techniczny 10/06
Printed in Polen
A06.5S00.31.00
220980836.023.png 220980836.024.png 220980836.025.png 220980836.026.png 220980836.001.png 220980836.002.png 220980836.003.png 220980836.004.png 220980836.005.png 220980836.006.png 220980836.007.png 220980836.008.png 220980836.009.png 220980836.010.png 220980836.011.png 220980836.012.png 220980836.013.png 220980836.014.png 220980836.015.png 220980836.016.png 220980836.017.png
Spis treści
Wprowadzenie
Nowa generacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Koncepcja skrzyni biegów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Dane techniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Urządzenia peryferyjne
Zewnętrzny mechanizm zmiany biegów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Blokada dźwigni sterującej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Blokada wyjęcia kluczyka zapłonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Podzespoły skrzyni biegów
Budowa skrzyni biegów 02E . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Sprzęgło podwójne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Przeniesienie napędu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Szczegóły konstrukcyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Zasilanie olejem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Dynamiczna kompensacja ciśnienia w sprzęgłach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Regulacja sprzęgieł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Hydrauliczne sterowanie sprzęgłami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Chłodzenie sprzęgieł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Funkcje sprzęgła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Ochrona przed przeciążeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Regulacja pełzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Regulacja mikropoślizgu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Adaptacja regulacji sprzęgła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Rozłączanie awaryjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Przekładnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Mechanizm zmiany biegów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Przeniesienie napędu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Synchronizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Sterowanie hydrauliczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Przebieg zmiany biegu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Blokada postojowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Przeniesienie napędu na tylne koła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Przekładnia kątowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Zasilanie olejem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Schemat hydrauliczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
220980836.018.png
Sterowanie skrzyni biegów
Sterowanie skrzyni biegów – moduł mechatroniczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Elektrohydrauliczny zespół sterujący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Opis zaworów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Moduł elektroniczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Sterownik modułu mechatronicznego J743 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Schemat funkcjonalny Audi A3 (8P) i Audi TT (8J) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Schemat funkcjonalny Audi TT (8N) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Wymiana informacji przez magistrale CAN w Audi A3 (8P) i Audi TT (8J) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Wymiana informacji przez magistrale CAN w Audi TT (8N) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Czujniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Czujnik temperatury oleju w skrzyni biegów G93 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Czujnik temperatury sterownika G510 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Czujnik temperatury sprzęgieł G509 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Czujnik wejściowej prędkości obrotowej G182 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Czujnik prędkości obrotowej wałka wejściowego 1 (2) G501 (G502) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Czujnik 1 (2) wyjściowej prędkości obrotowej G195 (G196) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Czujnik 1 (2) ciśnienia oleju G193 (G194) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Czujnik przesuwu 1 (2, 3, 4) widełek G487 (G488, G489, G490) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Sterownik czujników dźwigni sterującej E313 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Przełącznik trybu Tiptronic F189 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Funkcje skrzyni biegów
Przełączniki trybu Tiptronic w kierownicy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
„Rozkołysanie“ i ruszanie na 2. biegu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Program ruszania sportowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
S – program jazdy sportowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Redukcja biegu z międzygazem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Programowa blokada dźwigni sterującej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Blokada rozrusznika i sterowanie rozrusznika. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Sterowanie światłami cofania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Wskaźnik położenia dźwigni sterującej, biegu oraz uszkodzeń . . . . . . . . . . . . . 84
Kick-down . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . zeszyt nr 291, str. 62 . . XX
Program awaryjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Holowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Skorowidz
Szanowny Czytelniku!
Aby ułatwić Ci wyszukiwanie potrzebnych informacji, na końcu zeszytu zamieściliśmy skorowidz.
220980836.019.png
Wprowadzenie
Preselekcyjna skrzynia biegów S tronic 02E jest też często określana skrótem DSG (DirektSchaltGetriebe).
Ponieważ nazwy automatycznych skrzyń biegów w Audi zawierają zawsze człon „-tronic“ (tiptronic, multitronic),
nazwę skrzyni DSG również dostosowano do tej zasady. Stąd powstała nazwa „S tronic“.
Czy S tronic jest skrzynią ręczną, czy automatyczną?
Jedną i drugą. S tronic jest zautomatyzowaną sportową skrzynią biegów, przy czym szczególny nacisk
położono właśnie na jej sportowy charakter.
W założeniu jest to sześciobiegowa skrzynia biegów, której cechą charakterystyczną są dwa sprzęgła
(a właściwie sprzęgło podwójne).
Sterowanie sprzęgłem i zmianą biegów odbywa się elektrohydraulicznie.
Dzięki zastosowaniu dwóch sprzęgieł wielopłytkowych oraz sterowania elektrohydraulicznego możliwe jest
równoczesne włączenie dwóch biegów.
Podczas jazdy jedno ze sprzęgieł przenosi napęd na aktualnie włączony bieg. Kolejny bieg jest przygotowany.
Zmiana biegu polega na rozłączeniu aktywnego sprzęgła i równoczesnym załączeniu drugiego sprzęgła, które
zaczyna przenosić napęd na przygotowany wcześniej bieg. Odbywa się to pod obciążeniem, a na dodatek tak
szybko, że można mówić o nieprzerwanym przenoszeniu napędu.
4
220980836.020.png 220980836.021.png
386_003
Jakie zalety ma skrzynia biegów S tronic z punktu widzenia kierowcy?
Dzięki zmianie biegu bez przerywania przenoszenia napędu, skrzynia S tronic pozwala na bardziej dynamiczną
jazdę niż konwencjonalne skrzynie biegów. Równocześnie oferuje komfort, typowy dla skrzyń
automatycznych.
Ten wybitnie sportowy charakter łączy się z dużą sprawnością przekładni, dzięki czemu w pewnych warunkach
jazdy zużycie paliwa przez silnik jest mniejsze, niż w przypadku ręcznych skrzyń biegów.
Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach budowy i działania nowych modeli
samochodów, i nowych podzespołów oraz o nowych rozwiązaniach technicznych.
Odnośnik
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją naprawy!
Podawane tutaj wartości mają jedynie pomóc w zrozumieniu treści i dotyczą wersji programowych,
aktualnych w chwili tworzenia zeszytu.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury
serwisowej.
5
220980836.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin