ZAAWANSOWANI – JĘZYK ABSTRAKCYJNY
PROGRAM: ODPOWIEDZI NA PYTANIA TYPU „DLACZEGO...?" I „JEŚLI..."
Procedura programowa:
(1) „Dlaczego..." - usiądź na krześle naprzeciw dziecka i skup jego uwagę. Następnie przedstaw pytanie w formie: „dlaczego...?" (np. „Dlaczego jesz?"). Pomóż dziecku w udzieleniu odpowiedzi (np. „Ponieważ jestem głodny"). W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(2) „Jeśli.usiądź na krześle naprzeciw dziecka. Skup jego uwagę i zapytaj: „jeśli..." (np. „Co robisz, jeśli jesteś głodny?"). Pomóż dziecku w udzieleniu odpowiedzi (np. „Jem coś"). W miarę uzyskiwania postępów w nauce ograniczaj liczbę podpowiedzi i nagradzaj tylko bezbłędne odpowiedzi.
Sugerowane warunki pracy: pytania typu: kto? co? gdzie? nazywanie wykonywanych czynności, emocji i funkcji. Pomocne wskazówki: przedstawienie poprawnej odpowiedzi.
Pytanie
Reakcja
Data
wprowad zenia
opanowania czynności
(1) „Dlaczego...?"
(2) „Co robisz,jeśli...?"
(1) „Ponieważ..."
(2) „Robię..."
1. Jedzenie/głodny
2. Picie/spragniony
3. Spanie/zmęczony
4. Płacz/smutny
5. Uśmiech/szczęśliwy
6. Wizyta u lekarza/ chory
7. Kąpiel/brudny
8. Nakładanie kurtki/ zimno
9. Śmiech/dowcip
10. Parasol/pada deszcz
Uwaga: Tę procedurę możesz wykorzystać praktycznie za każdym razem (np. kiedy dziecko prosi cię o coś do picia, zapytaj: „Dlaczego prosisz mnie o sok?". Podpowiedz dziecku, aby odpowiedziało: „Bo chce mi się pić"). Ten sam schemat można zastosować podczas oglądania rysunków w książce (np. pokaż dziecku rysunek chłopca, który spadł z roweru i płacze. Następnie zapytaj: „Dlaczego ten chłopiec płacze?". Podpowiedz: „Ponieważ spadł z roweru").
PROGRAM: LOGICZNE UZUPEŁNIANIE ZDAŃ
Procedura programowa: usiądź naprzeciw dziecka. Skup jego uwagę i pokaż rysunek odpowiadający poniższym przykładom. Następnie przedstaw część zdania (np. ,,On ma brudne ręce. Musi więc..."). Pomóż dziecku w dopowiedzeniu
zdania (np je umyć"). W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi.
Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
Materiały: rysunki.
Sugerowane warunki pracy: opis rysunków; odpowiedzi na pytania typu „dlaczego...?" i „jeśli...?".
Pomocne wskazówki: przestawienie poprawnej odpowiedzi.
Przykłady
nie dokończonych
zdań
Reakcja:
Dokończenie zdań
wprowadzenia
1. „On jest głodny. Musi..."
2. „Pada deszcz. Trzeba wziąć..."
3. „Chce mu się pić. Musi..."
4. „Drzwi są zamknięte. Potrzebny jest..."
5. „Rozcięłam sobie palec. Potrzebuję..."
Uwaga: Możesz wykorzystać również inne przykłady, które będą adekwatne do twego dziecka.
5
PROGRAM: OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI NA RYSUNKACH
Procedura programowa: usiądź na krześle naprzeciw dziecka i skup jego uwagę. Przedstaw następnie rysunek, który zawiera jakieś nieprawidłowości (np. samochód z kwadratowymi kołami). Następnie zapytaj: „Powiedz mi, co jest nie tak z tym samochodem?"). Podpowiedz dziecku, aby zwróciło uwagę na błędny fragment i dało poprawną odpowiedź. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
Materiały: rysunki, które zawierają błędy.
Sugerowane warunki pracy: opis rysunków, określanie podobieństw i różnic; udzielanie na pytania typu „dlaczego?".
Pomocne wskazówki: przedstawienie prawidłowej odpowiedzi.
...
arwense