POCZĄTKUJĄCY – ZDOLNOŚCI PRZEDSZKOLNE
PROGRAM: ŁĄCZENIE
Procedura programowa: połóż różne przedmioty przed dzieckiem. Podaj dziecku jeden z nich i poproś, aby odnalazło drugi, do niego podobny. Pomóż dziecku w odnalezieniu odpowiedniego przedmiotu i połóż go na lub obok odpowiadającego mu przedmiotu. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę udzielanych podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na koniec tylko bezbłędne odpowiedzi. W trakcie trwania programu możesz zwiększać stopniowo liczbę przedstawianych dziecku przedmiotów.
Materiały: identyczne pary przedmiotów lub obrazków, karty literowe, kolorowe przedmioty i różne kształty tych przedmiotów.
Sugerowane warunki pracy: siedzenie przy stole.
Pomocne wskazówki:
(1) Pomóż dziecku w wykonaniu tej czynności.
(2) Wykorzystaj metodę podpowiedzi, poprzez podsuwanie przedmiotu, o który nam chodzi, bliżej dziecka.
Instrukcja
Reakcja
Data
wprowadzenia
opanowania czynności
„Łącz"
Umieszczenie przedmiotu na lub obok mu podobnego
1. Identyczne przedmioty
2. Obrazki z przedmiotami
3. Przedmioty z obrazkami
4. Identyczne obrazki
5. Kolory
6. Kształty
7. Litery
8. Liczby
9. Różne obiekty
10. Obiekty powiązane ze sobą (np. ołówek do papieru)
Uwaga: Najlepiej wybieraj przedmioty, które mogą oprzeć się lub leżeć na innym (np. filiżanka, łyżka lub talerz). Możesz rozpocząć od przedstawienia trzech przedmiotów i cały czas zmieniać ich położenia na stole, co wyeliminuje pamięciowe zapamiętywanie odpowiedzi.
PROGRAM: KOLORY (RECEPTYWNE I EKSPRESYWNE)
Procedura programowa:
(1) Identyfikacja kolorów - połóż kolorowe przedmioty na stole. Skup jego uwagę i poleć: „pokaż mi... (wybrany kolor)". Pomóż dziecku w odszukaniu go. W trakcie uzyskiwanych postępów w nauce zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na koniec tylko bezbłędne odpowiedzi.
(2) Nazywanie kolorów — usiądź na krześle naprzeciw dziecka. Skup jego uwagę i pokaż kolorowy przedmiot. Zapytaj: „co to za kolor?". Pomóż dziecku w nazwaniu koloru. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a następnie tylko bezbłędne odpowiedzi.
Materiały: kolorowy papier i przedmioty. Sugerowane warunki pracy:
(1) Identyfikacja obrazków.
(2) Nazywanie przedmiotów i obrazków. Pomocne wskazówki:
(1) Pomóż dziecku we wskazaniu odpowiedniego koloru. Wykorzystaj metodę, według której kolory przez nas wymieniane umieszczamy bliżej dziecka.
(2) Przedstaw nazwę koloru.
(1) „Pokaż mi..."
(2) „Co to za kolor"
(1) Wskazanie odpo-wiedniego koloru
(2) Nazywanie koloru
1. Niebieski
2. Czerwony
3. Zielony
4. Żółty
5. Biały
6. Czarny
arwense