Instal 06_07.pdf

(7985 KB) Pobierz
677408966 UNPDF
677408966.033.png 677408966.034.png 677408966.035.png 677408966.036.png 677408966.001.png 677408966.002.png 677408966.003.png 677408966.004.png 677408966.005.png 677408966.006.png 677408966.007.png 677408966.008.png 677408966.009.png 677408966.010.png 677408966.011.png 677408966.012.png 677408966.013.png
677408966.014.png 677408966.015.png 677408966.016.png 677408966.017.png 677408966.018.png 677408966.019.png 677408966.020.png 677408966.021.png 677408966.022.png 677408966.023.png
6
(273)
2007
czasopismo recenzowane
www.informacjainstal.com.pl
ŹRÓDŁA CIEPŁA
Jacek Kalina, Janusz Skorek
Rozproszona kogeneracja komunalna na przykładzie
projektu demonstracyjnego w Gminie Gierałtowice
Municipal distributed cogeneration on the example of
demonstration project in Gierałtowice Commune
59
Barbara Budziło, Monika Telejko
Ocena niezawodności podsystemu dostawy wody dla
gminy Łapanów
Reliability assessment of the water supply subsystem for the
Łapanów commune
5
63
Zbigniew Siwoń, Jan Cieżak, Wojciech Cieżak
Problemy identyfikacji hydraulicznej oporności przewodów
przesyłowych wody wodociągowej
Problems in identyfication of hydraulic resistance of water
transfer pipelines
16
Władysław Szaflik, Jerzy Nejranowski
Rozwiązania układów hydraulicznych kotłowni w domach
jednorodzinnych
The hydraulic solution for boilers' rooms in single family
houses
67
Krzysztof Muszyński, Krzysztof Knapik
Metoda SSN w bieżącym prognozowaniu
zapotrzebowania na wodę
ANN method in operational prediction of water demand
20
CIEPŁOWNICTWO
Katarzyna Sywula, Marcin Curyłło
Zintegrowany System Informatyczny (ZSI)
dla branży ciepłowniczej
The Integrated System for heat engineering
24
Ewa Kręcielewska, Adam Smyk, Artur Pszczółkowski,
Jerzy Gawęda
Proces modernizacji warszawskiej sieci ciepłowniczej
Warsaw district heating system modernization process
2
RUBRYKI
Rozmowy INSTAL-u
Wywiad z Ministrem Budownictwa Andrzejem Kordianem
Aumillerem
31
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Krystian Kurowski
Wpływ warunków pogodowych na pracę kolektora
słonecznego – na przykładzie kolektora powietrznego
Weather's influence on solar collector's work – basis on
solar air collector
4
Tam byliśmy
60-lecie PZITS
50
„Stary Browar” w Poznaniu
37
Jacek Paś, Wojciech Brejwo
Parametry instalacji solarnej w układzie podgrzewania
wody. Część I. Pomiary parametrów instalacji solarnej
w sezonie letnim
Water parameters in solar system applied for water
heating. Part 1. Solar system parameters measurements
during summer time
4
Nowe książki
36
Przegląd prawny
72
Wiadomości
WENTYLACJA I KLIMATYZACJA
Dariusz Kwiecień
Wentylacja domów jednorodzinnych. Cz. 1
Ventilation of detached houses. Part I
41
74
Przegląd dokumentacyjny czasopism
49
Ralf Dietle
„Cpro” – wentylator zainspirowany bioniką i technologią
kosmiczną
„Cpro” – fan inspired by bionics and space technology
51
Norbert Bartkowiak
Sterowanie cyfrowe przeciwpożarowych
klap odcinających w praktyce
Digital control of fire dampers in practice
54
WODOCIĄGI I KANALIZACJA
Janusz R. Rak, Henryk Babiarz
Elementy ryzyka w zarządzaniu kryzysowym
Risk elements in crisis management
677408966.024.png 677408966.025.png
R ozmowy INSTAL-u
Wywiad
z Ministrem Budownictwa
Andrzejem Kordianem Aumillerem
Kontynuacja wywiadu opublikowanego
w nr 2/2007 INSTAL
Czy podjęte zostaną przez Minister-
stwo Budownictwa systematyczne,
programowe działania w celu pod-
wyższenia wiedzy i kwalifikacji osób
pełniących samodzielne funkcje w bu-
downictwie z jednoczesną możliwością
certyfikacji uprawnień budowlanych
tych osób?
Ministerstwo nie podejmuje takich
działań. Zgodnie z zapisami ustawy
o samorządach zawodowych architek-
tów, inżynierów budownictwa oraz urba-
nistów, Ministerstwo Budownictwa nie
pełni nadzoru nad samorządami zawo-
dowymi w budownictwie. Wszelkie dzia-
łania mające na celu poszerzanie wie-
dzy i podnoszenie kwalifikacji osób –
członków izb architektów oraz izb inży-
nierów budownictwa pełniących samo-
dzielne funkcje techniczne w budownic-
twie, należą do ustawowych obowiąz-
ków tych izb.
budowlanych (projektów, wykonywania ro-
bót budowlanych, użytkowania obiektów
budowlanych) sprawują organy admini-
stracji architektoniczno-budowlanej i nad-
zoru budowlanego. O tym mówi art. 81
Prawa budowlanego, w którym wymienia
się uprawnienia ww. organów do kontroli
zgodności rozwiązań architektoniczno –
budowlanych nie tylko z przepisami praw-
nymi, ale także z zasadami wiedzy tech-
nicznej. Procedury określone w tym artyku-
le dają organom szerokie możliwości pro-
wadzenia rzeczywistych działań kontrol-
nych. Niezależnie od tego instytucje nad-
zoru budowlanego mają narzucone przez
Prawo budowlane zadania związane
z działalnością kontrolną stosowanych roz-
wiązań budowlanych. Ustawa wyraźnie
nakazuje realizację obiektu budowlanego
zgodnie z pozwoleniem na budowę i za-
twierdzonym projektem budowlanym, nie
dopuszczając zarazem do występowania
tzw. istotnych odstępstw. Bardzo ważna
przy tym jest obowiązkowa kontrola obiek-
tów zaliczonych do odpowiedniej kategorii
lub, wobec których zostało przeprowadzo-
ne postępowanie legalizacyjne albo podję-
cie ich użytkowania nastąpi przed zakoń-
czeniem wszystkich robót, a które wyma-
gają uzyskania pozwolenia na użytkowa-
nie. Instytucje nadzoru budowlanego
szczebli: centralnego, wojewódzkiego i po-
wiatowego, przeprowadzają rocznie około
20 tysięcy tego rodzaju kontroli.
Ponadto są przecież przepisy dotyczą-
ce użytkowania i utrzymania obiektów,
zgodnie z którymi obiekty budowlane
podlegają okresowym kontrolom. Są one
związane z trwałością budynku, jak i jego
elementów. Wymaga podkreślenia, że
procedowana w Parlamencie nowelizacja
ustawy Prawo budowlane przewiduje
przeprowadzenie dwa razy w roku kon-
troli stanu technicznego obiektów o znacz-
nych powierzchniach dachów, co wynika
m. in. z doświadczeń i przyczyn wystąpie-
nia katastrofy hali w Katowicach, w ubie-
głym roku.
Należy także wziąć pod uwagę zapisy
Prawa budowlanego w zakresie tzw. samo-
dzielnych funkcji technicznych w budow-
nictwie. Wymaganie posiadania odpo-
wiednich uprawnień budowlanych przez
osoby biorące udział w procesie budowla-
nym ma na celu zagwarantowanie obiek-
tom budowlanym zarówno poprawności
technicznej, efektywności energetycznej,
czy też trwałości, a więc tych elementów,
które składają się na zrównoważony roz-
wój budownictwa.
Kto powinien podjąć się kontroli pro-
jektów rewitalizacji (renowacji, remon-
tów) budynków finansowanych zEuro-
pejskiego Funduszu Rozwoju – tak, aby
środki przeznaczone na realizację tych
projektów nie były marnotrawione
w wyniku błędów popełnianych na
etapie projektu czy ich realizacji?
Instytucją zarządzającą projektami
finansowanymi z Europejskiego Fundu-
szu Rozwoju jest Urząd Marszałkowski –
i on dokonuje kontroli projektów rewitali-
zacji. Natomiast rozwiązania projekto-
we i realizacja robót budowlanych w tym
zakresie podlegają regulacjom Prawa
budowlanego.
Czy – wbrew opinii Rady Wyrobów Bu-
dowlanych – Minister Budownictwa
wyda rozporządzenie podające wykaz
wyrobów budowlanych nie objętych
mandatami, dla których możliwe jest
ustanowienie aprobaty technicznej
przywracające tym samym części wy-
robów stosowanych w budownictwie
możliwości uzyskania znaku budowla-
nego B, a tym samym zapewniające
odbiorcom usług budowlanych gwa-
rancji zapewnienia jakości tych wyro-
bów?
Po raz kolejny pragnę podkreślić*, że
działania w celu wydania stosownego roz-
porządzenia podejmę dopiero wówczas,
gdy monitoring zastosowań określonych
rodzajów wyrobów instalacyjnych przy
wykonywaniu robót budowlanych wykaże
Czy Ministerstwo Budownictwa (orga-
ny nadzoru budowlanego – z racji
swoich ustawowych obowiązków) po-
dejmie rzeczywistą, systemową kon-
trolę nad zgodnością rozwiązań bu-
dowlanych (projektów, wykonywania
robót budowlanych, użytkowania
obiektów budowlanych) z przepisami
techniczno-budowlanymi tak, aby za-
pewnić obiektom budowlanym po-
prawność techniczną, efektywność
energetyczną i trwałość realizując wy-
magania zrównoważonego rozwoju
budownictwa?
Oczywiście, że tak. Ministerstwo Bu-
downictwa, dbając o przestrzeganie prze-
pisów – realizuje cele rozwoju zrównowa-
żonego. Wynikają one z zapisów ustawy
Prawo budowlane. Pod względem formal-
nym, kontrolę nad zgodnością rozwiązań
* szczegółowych informacji udzielono w pierwszej cz.
wywiadu – Instal nr 2/2007
2
6/2007
www.informacjainstal.com.pl
677408966.026.png
 
realne prawdopodobieństwa występowa-
nia zagrożeń dla obiektów budowlanych,
spowodowanych przez te wyroby.
Jestem przekonany, że najwłaściw-
szym rozwiązaniem problemów, których
dotyczy pytanie, jest rozszerzanie zakresu
przedmiotowego ustawy o wyrobach bu-
dowlanych poprzez systematyczne rozsze-
rzanie zakresu harmonizacji europejskiej
w ramach Dyrektywy 89/106/EWG.
Działając w tym zakresie Ministerstwo
Budownictwa wystąpiło w dniu 15 stycz-
nia do właściwych służb Komisji Europej-
skiej o możliwie szybkie przygotowanie
mandatu na normy zharmonizowane dla
wyrobów przeznaczonych do wykony-
wania instalacji wentylacyjno-klimatyza-
cyjnych.
Pragnę jeszcze przypomnieć, że przy
podejmowaniu tego typu decyzji należy
wziąć pod uwagę nie tylko przepisy prawa
unijnego, ale również opinię Głównego In-
spektora Nadzoru Budowlanego, który jest
organem właściwym w sprawach wyrobów
budowlanych, oraz Rady Wyrobów Bu-
dowlanych, umocowanej w przepisach tej
ustawy.
Dziękuję za rozmowę.
Redaktor Naczelny
Janusz Wróblewski
Spotkanie ministrów pañstw
Grupy Wyszehradzkiej
odpowiedzialnych za budownictwo
stworzeniem funduszu na modernizacjê termoenergetyczn¹
budynków. Podkreœli³, ¿e jest to wspólny problem UE a nie tyl-
ko nowych pañstw cz³onkowskich. Brak pomocy bêdzie przy-
czyn¹ przysz³ych problemów energetycznych Europy. Mini-
strowie ustalili, ¿e przeprowadz¹ rozmowy z europarlamenta-
rzystami swoich krajów, w celu stworzenia grupy nacisku
w Parlamencie Europejskim na rzecz wyodrêbnienia funduszu
UE na termomodernizacjê najbardziej energoch³onnych sta-
rych budynków z wielkiej p³yty. Problemy energetyczne Polski,
Czech, Wêgier i S³owacji przenios¹ siê na ca³¹ Europê. Mini-
strowie podjêli wspóln¹ decyzjê, by do rozmów w ramach Gru-
py Wyszehradzkiej, które odbêd¹ siê 25-26 czerwca 2007 r.
w³¹czyæ pañstwa nadba³tyckie oraz Bu³gariê i Rumuniê.
24 maja 2007 w Lipsku odby³o siê spotkanie ministrów
pañstw grupy Wyszehradzkiej (Czechy, S³owacja, Wêgry i Pol-
ska) odpowiedzialnych za budownictwo. G³ównym tematem
rozmów by³a problematyka mieszkalnictwa w poszczególnych
krajach. Minister budownictwa Andrzej Aumiller przekony-
wa³ rozmówców do szybkiego rozpoczêcia dyskusji i prac nad
www.informacjainstal.com.pl
6/2007
3
677408966.027.png 677408966.028.png 677408966.029.png 677408966.030.png 677408966.031.png 677408966.032.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin