Przedmiotowy system oceniania z rysunku technicznego
I. Zasady sprawdzania i oceniania:
1. Uczeń otrzymuje oceny za realizację wymagań edukacyjnych, które zostały określone i podane przez nauczyciela na początku roku szkolnego.
2. Uczeń oceniany jest za swoje osiągnięcia - wiedzę, umiejętności oraz postawy np. aktywność, kreatywność.
3. Sprawdziany (rysunki na kartkach) po każdym dziale będą zapowiedziane na 7 dni przed terminem sprawdzianu.
4. Uczeń nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek w ciągu 2 tygodni poddać się takiemu sprawdzianowi po uzgodnieniu z nauczycielem terminu i formy.
5. Uczeń ma prawo do poprawy oceny ze sprawdzianu w ciągu 2 tygodni od daty zapoznania ucznia z oceną po uzgodnieniu z nauczycielem terminu i formy.
6. Krótkie formy sprawdzianu z trzech ostatnich lekcji mogą być niezapowiedziane - nie przewiduje się ich poprawy.
9. Uczeń jest zobowiązany do noszenia na każdą lekcję podręcznika, zeszytu i przyborów rysunkowych wskazanych przez nauczyciela na początku roku szkolnego.
10. Ocenę semestralną (śródroczną) nauczyciel ustala w oparciu o oceny cząstkowe, natomiast ocenę końcoworoczną w oparciu o oceny z I i z II semestru.
11. Jeżeli uczniowi grozi ocena niedostateczna na semestr lub na koniec roku, to1 miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, nauczyciel przedmiotowy wystawia ocenę ołówkiem w dzienniku, a wychowawca klasy powiadamia Rodziców zgodnie z zasadami WSO.
12. Uczeń ma prawo na 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej znać ocenę z przedmiotu.
13. Jeżeli uczeń opuścił 50% zajęć i brak jest podstaw do wystawienia oceny, to może być nie klasyfikowany.
14. Jeżeli uczeń otrzymał ocenę niedostateczną na koniec roku, to może zdawać egzamin poprawkowy, gdy spełnia warunki podane w WSO.
15. Nauczyciel informuje o ocenach:
· ucznia (uzasadnia, wyjaśnia, udziela wskazówek)
· rodziców (o uzdolnieniach, postępach, trudnościach i brakach)
II. Obszary aktywności podlegające ocenianiu
1. Wiedza i umiejętności przedmiotowe.
2. Aktywność na lekcjach.
3. Praca w grupach.
4. Wkład pracy i zaangażowanie w podejmowane działania.
5. Wytwory ucznia (rysunki, samodzielne referaty, prezentacje, inne produkty np. pomoce do lekcji).
III. Metody sprawdzania osiągnięć, formy pomiaru
Formy ustne:
· odpowiedzi ustne
· aktywność na lekcjach
· prezentacja
· referat
Formy pisemne:
· ćwiczenia rysunkowe
· sprawdziany
· prace domowe
Nadobowiązkowe:
· zadania dodatkowe np. wykonanie rysunku, modelu itp.
IV. Wymagania edukacyjne
1. Poziom konieczny - ocena: dopuszczający
Uczeń potrafi:
· określić czego dotyczy normalizacja w technice,
· naszkicować proste figury geometryczne,
· posługiwać się prostymi przyborami rysunkowymi,
· narysować prostą bryłę w rzutach prostokątnych,
· narysować prosty element w przekroju wzdłużnym, poprzecznym i zakreskować,
· określić elementy wymiaru na rysunku,
· rozróżnić wymiary tolerowane,
· rozpoznać na rysunku znaki chropowatości powierzchni,
· wyjaśnić pasowanie części maszyn,
· wyjaśnić pojęcie uproszczenia rysunkowego,
· rozpoznać rysunek półfabrykatu,
· podać co powinien zawierać rysunek wykonawczy,
· rozróżnić elementy na rysunku złożeniowym,
· nazwać proste części maszynowe przedstawione na schemacie,
· stosować podstawowe zasady BHP w pracowni rysunku technicznego.
2. Poziom podstawowy - ocena: dostateczny
Uczeń potrafi to co na ocenę dopuszczający a ponadto:
· przedstawić istotę i konieczność normalizacji
· naszkicować proste płaskie elementy,
· naszkicować proste bryły prostopadłościenne w rzucie ukośnym,
· objaśnić pojęcie format arkusza, podziałka rysunkowa,
· posługiwać się przyborami rysunkowymi zwiększającymi efektywność pracy,
· wymienić rodzaje i odpowiednio rysować linie rysunkowe,
· pisać pismem technicznym,
· narysować proste bryły, w tym bryły ścięte ukośnie, w rzutach prostokątnych,
· omówić zasady powstawania przekrojów,
· wymienić główne zasady kreskowania i oznaczania przekrojów,
· narysować część maszynową z zastosowaniem przekroju wzdłużnego, poprzecznego,
· narysować i czytać kład przekroju, przekrój elementu symetrycznego,
· omówić zasady dotyczące linii wymiarowych, pomocniczych linii wymiarowych i liczb,
· zwymiarować prosty element,
· czytać wymiary tolerowane swobodnie i normalnie,
· zamienić tolerowanie symbolowe na liczbowe,
· czytać oznaczenia chropowatości powierzchni,
· czytać i wyjaśnić oznaczenie pasowania na rysunku,
· wyjaśnić zasady dobierania uproszczeń rysunkowych,
· narysować i odczytać proste połączenia rozłączne i nierozłączne w uproszczeniach,
· rozpoznać podstawowe rodzaje napędów,
· czytać i wykonywać rysunki półfabrykatów z blach, drutu,
· czytać rysunki wykonawcze,
· podać podstawowe informacje dotyczące rysunku złożeniowego,
· czytać rysunki złożeniowe prostych mechanizmów,
· czytać proste rysunki schematyczne,
3. Poziom rozszerzający - ocena: dobry
Uczeń potrafi to co na ocenę dostateczny a ponadto:
· wymienić znormalizowane elementy rysunku technicznego,
· wymienić formaty arkuszy i podziałki rysunkowe,
· szkicować płaskie elementy z uwzględnieniem proporcji wymiarowych,
· szkicować złożone bryły prostopadłościenne w rzucie ukośnym,
· scharakteryzować i określić zastosowanie linii rysunkowych,
· wymienić rodzaje pisma technicznego i opisać rysunek techniczny,
· wykreślić siatkę bryły ściętej ukośnie,
· narysować części maszynowe w rzutach prostokątnych,
· scharakteryzować różne rodzaje przekrojów,
· zastosować i narysować odpowiedni przekrój złożony do danego elementu,
· omówić porządkowe zasady wymiarowania,
· zwymiarować część maszynową,
· oznaczyć wymiary tolerowane swobodnie i normalnie,
· odczytać na rysunku tolerancje kształtu i położenia,
· oznaczyć powierzchnie odpowiednimi znakami chropowatości,
· omówić zasady tworzenia pasowań,
· czytać i rysować wały, osie, łożyska w uproszczeniach,
· czytać i wykonywać rysunki półfabrykatów - odlewu, odkuwki,
· czytać i rysować skomplikowane rysunki wykonawcze części maszyn,
· rysować i czytać rysunki złożeniowe,
· omówić zasady wykonywania rysunków zabiegowych i operacyjnych,
· wyjaśnić zasadę działania mechanizmu na podstawie rysunku schematycznego,
· rozróżniać rysunki montażowe i zestawieniowe,
4. Poziom dopełniający - ocena: bardzo dobry
Uczeń potrafi to co na ocenę dobry a ponadto:
· wymienić znormalizowane części maszyn i przedstawić je na rysunku,
· szkicować dowolne bryły w rzucie ukośnym,
· objaśnić wielkości charakterystyczne pisma technicznego i swobodnie nim pisze,
· narysować element na podstawie rzutu ukośnego w rzutach prostokątnych,
· wykreślić linię przenikania brył,
· rysować widoki, przekroje i przekroje cząstkowe skomplikowanych części maszyn oraz odczytać je,
· stosować poprawnie zasady wymiarowania przy wymiarowaniu skomplikowanych części maszynowych,
· obliczać wielkości związane z tolerowaniem wymiarów,
· oznaczyć na rysunku tolerancje kształtu i położenia,
· powiązać chropowatość powierzchni z rodzajem obróbki,
· dobrać i oznaczyć odpowiednie pasowanie do odpowiedniej współpracy,
· czytać i rysować przekładnie oraz ich elementy w uproszczeniach,
· wykonać rysunek półfabrykatu na podstawie danych technologicznych,
· przedstawić oznaczenia umowne stosowane w zakresie opracowań technologicznych,
· zaprojektować plan technologiczny obróbki wiórowej elementu,
· analizować rysunki schematyczne mechaniczne, hydrauliczne, elektryczne,
5. Poziom wyróżniający - ocena: celujący
Uczeń potrafi to co na ocenę bardzo dobry a ponadto:
· czytać dokumentację techniczną spoza programu nauczania,
· zastosować poznaną wiedzę i umiejętności do tworzenia dokumentacji technicznej w innych dziedzinach,
· pracować metodą projektów,
· wykonywać rysunki stosując komputerowy zapis konstrukcji,
· zorganizować stanowisko do komputerowego wspomagania projektowania,
· wyszukiwać, selekcjonować, gromadzić, przetwarzać i upowszechniać informacje techniczne przy użyciu technik komputerowych.
V. Kryteria ocen
Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
· ma duże braki w wiadomościach i umiejętnościach, które uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy
· nie prowadzi zeszytu przedmiotowego
· nie chce korzystać z różnych form pomocy
· wykazuje niechęć do zdobywania wiedzy
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
· potrafi rozpoznać proste elementy przedstawione na rysunku
· potrafi wykonać rysunek lub szkic prostego elementu
· przejawia obojętny stosunek do przedmiotu
· przestrzega podstawowych zasad BHP
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
· opanował podstawowe wiadomości i umiejętności z przedmiotu
· czyta rysunki prostych części maszynowych charakterystycznych dla zawodu
· wykonuje rysunki części maszyn zgodnie z normami poprawnie wykorzystując przybory rysunkowe
· przejawia zainteresowanie przedmiotem
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
· opanował zadowalająco wiadomości i umiejętności z przedmiotu
· poprawnie czyta i estetycznie wykonuje rysunki techniczne
· prawidłowo posługuje się terminologią techniczną
· samodzielnie korzysta z norm, katalogów
· interesuje się przedmiotem
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
· opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem
· sprawnie posługuje się wiadomościami i umiejętnościami w sporządzaniu dokumentacji technicznej
· potrafi rozwiązywać problemy rysunkowe, wykazuje się dużą aktywnością i kreatywnością
· potrafi zastosować wiedzę z innych przedmiotów
· wykonuje rysunki techniczne wykorzystując proste programy komputerowe
· ...
Nashea2