Przedmiotowy system oceniania z rysunku technicznego.doc

(84 KB) Pobierz
Przedmiotowy system oceniania z rysunku technicznego

Przedmiotowy system oceniania z rysunku technicznego

I. Zasady sprawdzania i oceniania:

1. Uczeń otrzymuje oceny za realizację wymagań edukacyjnych, które zostały określone i podane przez nauczyciela na początku roku szkolnego.

2. Uczeń oceniany jest za swoje osiągnięcia - wiedzę, umiejętności oraz postawy np. aktywność, kreatywność.

3. Sprawdziany (rysunki na kartkach) po każdym dziale będą zapowiedziane na 7 dni przed terminem sprawdzianu.

4. Uczeń nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek w ciągu 2 tygodni poddać się takiemu sprawdzianowi po uzgodnieniu z nauczycielem terminu i formy.

5. Uczeń ma prawo do poprawy oceny ze sprawdzianu w ciągu 2 tygodni od daty zapoznania ucznia z oceną po uzgodnieniu z nauczycielem terminu i formy.

6. Krótkie formy sprawdzianu z trzech ostatnich lekcji  mogą być niezapowiedziane -  nie przewiduje się ich poprawy.

9. Uczeń jest zobowiązany do noszenia na każdą lekcję podręcznika, zeszytu i przyborów rysunkowych wskazanych przez nauczyciela na początku roku szkolnego.

10. Ocenę semestralną (śródroczną) nauczyciel ustala w oparciu o oceny cząstkowe, natomiast ocenę końcoworoczną w oparciu o oceny z I i z II semestru.

11. Jeżeli uczniowi grozi ocena niedostateczna na semestr lub na koniec roku, to1 miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, nauczyciel przedmiotowy wystawia ocenę ołówkiem w dzienniku, a wychowawca klasy powiadamia Rodziców zgodnie z zasadami WSO.

12. Uczeń ma prawo na 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej znać ocenę z przedmiotu.

13. Jeżeli uczeń opuścił 50% zajęć i brak jest podstaw do wystawienia oceny, to może być nie klasyfikowany.

14. Jeżeli uczeń otrzymał ocenę niedostateczną na koniec roku, to może zdawać egzamin poprawkowy, gdy spełnia warunki podane w WSO.

15. Nauczyciel informuje o ocenach:

·         ucznia (uzasadnia, wyjaśnia, udziela wskazówek)

·         rodziców (o uzdolnieniach, postępach, trudnościach i brakach)

II. Obszary aktywności podlegające ocenianiu

1. Wiedza i umiejętności przedmiotowe.

2. Aktywność na lekcjach.

3. Praca w grupach.

4. Wkład pracy i zaangażowanie w podejmowane działania.

5. Wytwory ucznia (rysunki, samodzielne referaty, prezentacje, inne produkty np. pomoce do lekcji).

III. Metody sprawdzania osiągnięć, formy pomiaru

Formy ustne:

·         odpowiedzi ustne

·         aktywność na lekcjach

·         prezentacja

·         referat

Formy pisemne:

·         ćwiczenia rysunkowe

·         sprawdziany

·         prace domowe

Nadobowiązkowe:

·         zadania dodatkowe np. wykonanie rysunku, modelu itp.

 IV. Wymagania edukacyjne

1. Poziom konieczny - ocena: dopuszczający

Uczeń potrafi:

·         określić czego dotyczy normalizacja w technice,

·         naszkicować proste figury geometryczne,

·         posługiwać się prostymi przyborami rysunkowymi,

·         narysować prostą bryłę w rzutach prostokątnych,

·         narysować prosty element w przekroju wzdłużnym, poprzecznym i zakreskować,

·         określić elementy wymiaru na rysunku,

·         rozróżnić wymiary tolerowane,

·         rozpoznać na rysunku znaki chropowatości powierzchni,

·         wyjaśnić pasowanie części maszyn,

·         wyjaśnić pojęcie uproszczenia rysunkowego,

·         rozpoznać rysunek półfabrykatu,

·         podać co powinien zawierać rysunek wykonawczy,

·         rozróżnić elementy na rysunku złożeniowym,

·         nazwać proste części maszynowe przedstawione na schemacie,

·         stosować podstawowe zasady BHP w pracowni rysunku technicznego.

2. Poziom podstawowy - ocena: dostateczny

Uczeń potrafi to co na ocenę dopuszczający a ponadto:

·         przedstawić istotę i konieczność normalizacji

·         naszkicować proste płaskie elementy,

·         naszkicować proste bryły prostopadłościenne w rzucie ukośnym,

·         objaśnić pojęcie format arkusza, podziałka rysunkowa,

·         posługiwać się przyborami rysunkowymi zwiększającymi efektywność pracy,

·         wymienić rodzaje i odpowiednio rysować linie rysunkowe,

·         pisać pismem technicznym,

·         narysować proste bryły, w tym bryły ścięte ukośnie, w rzutach prostokątnych,

·         omówić zasady powstawania przekrojów,

·         wymienić główne zasady kreskowania i oznaczania przekrojów,

·         narysować część maszynową z zastosowaniem przekroju wzdłużnego, poprzecznego,

·         narysować i czytać kład przekroju, przekrój elementu symetrycznego,

·         omówić zasady dotyczące linii wymiarowych, pomocniczych linii wymiarowych i liczb,

·         zwymiarować prosty element,

·         czytać wymiary tolerowane swobodnie i normalnie,

·         zamienić tolerowanie symbolowe na liczbowe,

·         czytać oznaczenia chropowatości powierzchni,

·         czytać i wyjaśnić oznaczenie pasowania na rysunku,

·         wyjaśnić zasady dobierania uproszczeń rysunkowych,

·         narysować i odczytać proste połączenia rozłączne i nierozłączne w uproszczeniach,

·         rozpoznać podstawowe rodzaje napędów,

·         czytać i wykonywać rysunki półfabrykatów z blach, drutu,

·         czytać rysunki wykonawcze,

·         podać podstawowe informacje dotyczące rysunku złożeniowego,

·         czytać rysunki złożeniowe prostych mechanizmów,

·         czytać proste rysunki schematyczne,

3. Poziom rozszerzający - ocena: dobry

Uczeń potrafi to co na ocenę dostateczny a ponadto:

·         wymienić znormalizowane elementy rysunku technicznego,

·         wymienić formaty arkuszy i podziałki rysunkowe,

·         szkicować płaskie elementy z uwzględnieniem proporcji wymiarowych,

·         szkicować złożone bryły prostopadłościenne w rzucie ukośnym,

·         scharakteryzować i określić zastosowanie linii rysunkowych,

·         wymienić rodzaje pisma technicznego i opisać rysunek techniczny,

·         wykreślić siatkę bryły ściętej ukośnie,

·         narysować części maszynowe w rzutach prostokątnych,

·         scharakteryzować różne rodzaje przekrojów,

·         zastosować i narysować odpowiedni przekrój złożony do danego elementu,

·         omówić porządkowe zasady wymiarowania,

·         zwymiarować część maszynową,

·         oznaczyć wymiary tolerowane swobodnie i normalnie,

·         odczytać na rysunku tolerancje kształtu i położenia,

·         oznaczyć powierzchnie odpowiednimi znakami chropowatości,

·         omówić zasady tworzenia pasowań,

·         czytać i rysować wały, osie, łożyska w uproszczeniach,

·         czytać i wykonywać rysunki półfabrykatów - odlewu, odkuwki,

·         czytać i rysować skomplikowane rysunki wykonawcze części maszyn,

·         rysować i czytać rysunki złożeniowe,

·         omówić zasady wykonywania rysunków zabiegowych i operacyjnych,

·         wyjaśnić zasadę działania mechanizmu na podstawie rysunku schematycznego,

·         rozróżniać rysunki montażowe i zestawieniowe,

4. Poziom dopełniający - ocena: bardzo dobry

Uczeń potrafi to co na ocenę dobry a ponadto:

·         wymienić znormalizowane części maszyn i przedstawić je na rysunku,

·         szkicować dowolne bryły w rzucie ukośnym,

·         objaśnić wielkości charakterystyczne pisma technicznego i swobodnie nim pisze,

·         narysować element na podstawie rzutu ukośnego w rzutach prostokątnych,

·         wykreślić linię przenikania brył,

·         rysować widoki, przekroje i przekroje cząstkowe skomplikowanych części maszyn oraz odczytać je,

·         stosować poprawnie zasady wymiarowania przy wymiarowaniu skomplikowanych części maszynowych,

·         obliczać wielkości związane z tolerowaniem wymiarów,

·         oznaczyć na rysunku tolerancje kształtu i położenia,

·         powiązać chropowatość powierzchni z rodzajem obróbki,

·         dobrać i oznaczyć odpowiednie pasowanie do odpowiedniej współpracy,

·         czytać i rysować przekładnie oraz ich elementy w uproszczeniach,

·         wykonać rysunek półfabrykatu na podstawie danych technologicznych,

·         przedstawić oznaczenia umowne stosowane w zakresie opracowań technologicznych,

·         zaprojektować plan technologiczny obróbki wiórowej elementu,

·         analizować rysunki schematyczne mechaniczne, hydrauliczne, elektryczne,

5. Poziom wyróżniający - ocena: celujący

Uczeń potrafi to co na ocenę bardzo dobry a ponadto:

·         czytać dokumentację techniczną spoza programu nauczania,

·         zastosować poznaną wiedzę i umiejętności do tworzenia dokumentacji technicznej w innych dziedzinach,

·         pracować metodą projektów,

·         wykonywać rysunki stosując komputerowy zapis konstrukcji,

·         zorganizować stanowisko do komputerowego wspomagania projektowania,

·         wyszukiwać, selekcjonować, gromadzić, przetwarzać i upowszechniać informacje techniczne przy użyciu technik komputerowych.

V. Kryteria ocen

Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

·         ma duże braki w wiadomościach i umiejętnościach, które uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy

·         nie prowadzi zeszytu przedmiotowego

·         nie chce korzystać z różnych form pomocy

·         wykazuje niechęć do zdobywania wiedzy

Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

·         potrafi rozpoznać proste elementy przedstawione na rysunku

·         potrafi wykonać rysunek lub szkic prostego elementu

·         przejawia obojętny stosunek do przedmiotu

·         przestrzega podstawowych zasad BHP

Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

·         opanował podstawowe wiadomości i umiejętności z przedmiotu

·         czyta rysunki prostych części maszynowych charakterystycznych dla zawodu

·         wykonuje rysunki części maszyn zgodnie z normami poprawnie wykorzystując przybory rysunkowe

·         przejawia zainteresowanie przedmiotem

Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

·         opanował zadowalająco wiadomości i umiejętności z przedmiotu

·         poprawnie czyta i estetycznie wykonuje rysunki techniczne

·         prawidłowo posługuje się terminologią techniczną

·         samodzielnie korzysta z norm, katalogów

·         interesuje się przedmiotem

Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

·         opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem

·         sprawnie posługuje się wiadomościami i umiejętnościami w sporządzaniu dokumentacji technicznej

·         potrafi rozwiązywać problemy rysunkowe, wykazuje się dużą aktywnością i kreatywnością

·         potrafi zastosować wiedzę z innych przedmiotów

·         wykonuje rysunki techniczne wykorzystując proste programy komputerowe

·    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin