Epoki literackie - błyskawiczna powtórka.pdf

(404 KB) Pobierz
Epoki literackie – błyskawiczna powtórka kopia.p65
Czytanie ze zrozumieniem
Ucz się z
Epoki literackie
– błyskawiczna powtórka
STAROŻYTNOŚĆ
mistycznego nastawienia nie należy jednak mylić
z hedonizmem oznaczającym egoistyczną chęć uży-
cia za wszelką cenę, bez liczenia się z konsekwen-
cjami.
Początki stoicyzmu (Zenon z Kition), koncepcji,
która wywarła wielki wpływ na wieki późniejsze, za-
kładającej niewzruszoną postawę wobec wszelkich
zjawisk dotyczących człowieka – umiar zarówno wo-
bec zła, jak i dobra świata.
Podbijanie Italii przez Rzymian.
Historia kultury
V wiek p.n.e.
Za sprawą sofistów, wędrownych nauczycieli, roz-
wija się sztuka wymowy, czyli retoryka . Z głoszoną
przez nich względnością prawdy, która pociąga za
sobą przyzwolenie na kłamstwa i obłudę, walczy
zwolennik stałych idei Sokrates – pierwszy etyk,
który wprawdzie nie zostawił po sobie dzieł pisa-
nych, ale jego poglądy wywarły wielki wpływ na fi-
lozofów późniejszych.
Rozwój Aleksandrii.
II wiek p.n.e.
Ciągle działają szkoły filozoficzne wcześniejszych
filozofów: Akademia Platońska i Likejon (Liceum)
Arystotelesa.
Rozkwit Aleksandrii – biblioteka i muzeum.
Rozkwit demokracji ateńskiej pod rządami Pery-
klesa .
Około roku 450 p.n.e. – biblijna Księga Hioba Pieśń
nad Pieśniami , ostateczne spisanie Pięcioksięgu .
IV wiek p.n.e.
Dwa największe systemy filozoficzne antyku. Jeden
idealistyczny – Platona , drugi, bardziej racjonalny –
Arystotelesa .
Platon , uczeń Sokratesa, w najsłynniejszym ze swo-
ich dialogów, Państwie , za pomocą słynnej metafo-
ry jaskini przedstawia koncepcję świata: prawdzi-
we są tylko idee – rzeczy same w sobie, bez wiedzy
i cnotliwości nie możemy ich jednak poznać i na co
dzień widzimy tylko ich odbicia w postaci wszelkich
ziemskich rzeczy.
I wiek p.n.e.
Dominacja Rzymu – rządy Cezara, Augusta, Nero-
na. Powstanie Spartakusa. Rzymianie przejmują do-
robek grecki, religię i filozofię przekształcają na
swój użytek. Prawdziwie oryginalnym dorobkiem
Rzymian w dziejach myśli jest stworzenie prawa.
I wiek n.e.
Zapoczątkowany w Grecji stoicyzm zdobywa umy-
sły Rzymian: dzieła Seneki i Epikteta – neostoicyzm.
W Jerozolimie zostaje stracony przywódca „sekty
żydowskiej” Jezus Chrystus . Powstają kolejne
Ewangelie, Dzieje Apostolskie , Apokalipsa św. Jana .
Odrzucając idealizm platoński, Arystoteles two-
rzy koncepcję rzeczywistości, zgodnie z którą jest
ona splotem elementów materii z formami nadają-
cymi jej ostateczny kształt. Przekonany o harmonij-
nej i uporządkowanej strukturze świata, dąży do „wy-
jaśnienia wszystkiego” – tworzy klasyfikacje rozma-
itych zjawisk i bytów, opisuje ich hierarchie i zależ-
ności. Zajmuje się prawie wszystkimi dziedzinami
ówczesnej wiedzy: fizyką, logiką, przyrodoznaw-
stwem, astronomią, polityką.
III wiek n.e.
Za sprawą Plotyna odradza się filozofia Platona –
neoplatonizm.
„Sekta” zwolenników Chrystusa zyskuje coraz więk-
sze rzesze wyznawców.
Początki monastycyzmu chrześcijańskiego (święty
Antoni).
• Podboje Aleksandra Wielkiego.
III wiek p.n.e.
System Epikura z Samos, zwany epikureizmem,
szkoła głosząca radość życia i uprawiania filozofii
jako podstawowy cel i sens egzystencji. Tego opty-
Przełom wieków IV i V n.e.
Pierwszy chrześcijański system filozoficzny, augu-
stynizm : połączenie elementów neoplatonizmu
z dogmatami Kościoła katolickiego – święty Augu-
styn wytycza bieg myśli na prawie osiemset lat, pod-
1
Ucz się z
V wiek p.n.e.
II wiek p.n.e.
IV wiek p.n.e.
I wiek p.n.e.
I wiek n.e.
III wiek n.e.
Przełom wieków IV i V n.e.
III wiek p.n.e.
1114434.007.png 1114434.008.png
Czytanie ze zrozumieniem
Ucz się z
stawowymi prawami rządzącymi filozofią stają się
wiara i bezgraniczny szacunek dla autorytetów.
W 395 r. – podział Cesarstwa Rzymskiego na
wschodnie i zachodnie. Ostatnie igrzyska olimpij-
skie. Synod w Rzymie ostatecznie ustala kanon No-
wego Testamentu .
Odyseja opowiada o dziesięcioletniej tułaczce jed-
nego z bohaterów wojny trojańskiej, Odyseusza, ob-
fitującej w niezwykłe i niebezpieczne przygody, pod-
czas których poznajemy charakter Odyseusza, ob-
serwując jego niezłomność, lecz także uleganie na-
miętnościom, strach i niezwykłą odwagę. U kresu
oczekuje bohatera żona Penelopa – przez lata opie-
rająca się zalotnikom, stanowi symbol wierności i ko-
biecego sprytu. Wędrówka Odyseusza symbolizuje
przemiany ludzkiego życia. W obu eposach ważną
rolę odgrywają bogowie – sprzyjający lub przeszka-
dzający bohaterom.
W 380 r. cesarz Teodozjusz uznaje chrześcijań-
stwo za religię państwową.
Biblia
Powstawała przez wiele stuleci – od XIII wieku p.n.e.
( Stary Testament ) aż do I wieku n.e. ( Nowy Testa-
ment ). Napisana została w języku hebrajskim, grec-
kim i aramejskim (tym ostatnim językiem mówił za-
pewne Jezus). Wersję katolicką stanowi 46 ksiąg
Starego Testamentu 27  Nowego Testamentu , ale war-
to wiedzieć, że Biblia jest podstawą różnych religii i wy-
stępuje w różnych wersjach, istnieją bowiem jeszcze
inne księgi o tematyce biblijnej ( apokryfy ), nieuzna-
wane przez Kościół katolicki za należące do podsta-
wowego kanonu, a uznawane za takie przez inne Ko-
ścioły. Stary Testament jest źródłem wiary dla żydów
i chrześcijan, Nowy Testament – tylko dla chrześcijan.
Dla wszystkich ludzi – wyznawców innych religii bądź
ateistów – Biblia może być zbiorem wskazówek moral-
nych i rozważań o charakterze etycznym, dla całej ludz-
kości – ważną księgą stanowiącą jedną z podstaw kultu-
ry europejskiej, a także źródłem wiedzy historycznej
o dziejach ziem i ludów basenu Morza Śródziemnego.
VI/VII wiek p.n.e.
Rozwój liryki greckiej melika (pieśni solowe):
Safona , pieśni miłosne wyrażające uczucia intym-
ne; Ezop , bajki zwierzęce wyszydzające wady ludz-
kie indywidualne i społeczne; Tyrtajos , elegie wo-
jenne, patriotyczne (wzorce poezji patriotycznej,
zwanej tyrtejską).
V wiek p.n.e.
Rozkwit teatru i dramatu greckiego (niewiele tek-
stów przetrwało do dziś w całości).
Tragicy: Ajschylos Prometeusz skowany ; Sofokles
Król Edyp , Antygona – tragiczne dzieje rodu Labda-
kidów (rodziny Edypa), problem zmagania się z wła-
snym losem, konieczność tragicznych ludzkich wy-
borów.
Eurypides Medea , Elektra .
Biblia stanowi źródło gatunków literackich:
Psalm – pieśń religijna łącząca cechy modlitwy
i hymnu;
proroctwo – wizja przyszłości narodu lub świata
objawiona prorokom, na przykład Apokalipsa św.
Jana , czyli objawienie przyszłych losów świata;
przypowieść ( parabola ) – utwór zawierający
naukę moralną, w którym wydarzenia i postacie
ważne są nie ze względu na swój indywidualny
charakter, lecz dlatego, że ilustrują jakieś cechy
bądź wartości.
Biblii występują także kazania , dialogi , podania ,
legendy , modlitwy .
Arystofanes – jeden z nielicznych twórców kome-
dii (m.in. Ptaki ), gatunku znacznie mniej przez sta-
rożytnych poważanego.
W teatrze obowiązuje zasada trzech jedności : cza-
su, miejsca i akcji, a widz powinien doznać kathar-
sis , czyli duchowego oczyszczenia spowodowanego
litością i trwogą odczuwanymi wobec losów bohate-
rów tragedii.
IV wiek p.n.e.
Arystoteles Poetyka – rozprawa teoretyczna wskazują-
ca cechy rodzajów i gatunków literackich, przede wszyst-
kim dramatu, przez wiele późniejszych wieków trakto-
wana jako wzorzec tworzenia wszelkiej literatury wedle
zasady mimesis , określającej naśladowanie natury, i za-
sady decorum , czyli odpowiedniości stylu do treści.
Literatura antyczna
VIII w. p.n.e.
Czas eposów . Homer , wędrowny pieśniarz, uważany
za twórcę Iliady Odysei .
Przełom I wieku p.n.e. i I wieku n.e.
Najświetniejsza poezja rzymska
Wergiliusz Eneida , epos wzorowany na eposach
greckich, opisujący ucieczkę Eneasza z płonącej
Troi i jego wędrówkę wspieraną przez Neptuna
(Posejdona). Wykonując obowiązek nałożony
przez wyrocznię, bohater porzuca ukochaną, aby
założyć Rzym – idea obowiązku i poświęcenia wo-
bec ojczyzny; Wergiliusz to także twórca i popula-
ryzator gatunku sielanki .
Iliada opisuje wydarzenia ostatniego, dziesiątego
roku wojny trojańskiej, spowodowanej przez porwa-
nie pięknej Heleny, osnute wokół konfliktu Aga-
memnona z Achillesem, który, obrażony, wycofuje
się początkowo z walki, a przystąpiwszy do niej po-
nownie, stacza słynny zwycięski pojedynek z Hek-
torem. Akcję dzieła kończy pogrzeb Hektora.
2
Ucz się z
VI/VII wiek p.n.e.
V wiek p.n.e.
IV wiek p.n.e.
Przełom I wieku p.n.e. i I wieku n.e.
VIII w. p.n.e.
VIII w. p.n.e.
1114434.009.png 1114434.010.png
Czytanie ze zrozumieniem
Ucz się z
Horacy Pieśni (Carmina ), Ody – różnorodna tematy-
ka: obyczajowa, religijna, miłosna, patriotyczna; do
dziś wykorzystuje się wiele motywów znanych z tych
utworów – carpe diem ( Oda do Leukonoe ), Exegi mo-
numentum… ( Pieśń 30 , ks. 3, „pomnik stworzyłem
trwalszy niż ze spiżu”).
Owidiusz Sztuka kochania ; Metamorfozy – poemat
swoiście interpretujący mitologię grecką i rzymską.
żywoty świętego Wojciecha i Żywot pięciu braci mę-
czenników.
Bulla gnieźnieńska – dokument zwany złotą bullą języ-
ka polskiego ze względu na liczne nazwy polskie.
Rok 1118 to końcowa data Kroniki Galla Anonima,
prawdopodobnie mnicha francuskiego piszącego po
łacinie, przebywającego na dworze Bolesława Krzy-
woustego (króla przedstawiono tu jako wzorzec do-
brego władcy).
ŚREDNIOWIECZE
Pod koniec wieku najprawdopodobniej powstały pierw-
sze strofy Bogurodzicy.
Początek wieku: Kronika polska Wincentego Ka-
dłubka – bajeczne dzieje Polski spisane po łacinie,
podręcznik uniwersytecki na początku XV w.
Kazania gnieźnieńskie ; Biblia królowej Zofii – tłu-
maczenie Starego Testamentu .
Historia kultury
Wiek VI – myśliciele kościelni tworzą na podstawie fi-
lozofii Augustyna. Następuje czas stagnacji w filozofii.
W 476 r. upada Cesarstwo Zachodniorzymskie, sto-
lica zostaje przeniesiona do Konstantynopola.
Jan Długosz Roczniki czyli kroniki sławnego Króle-
stwa Polskiego (do roku 1480) – napisana po łacinie
kronika mająca charakter naukowego opracowania
dziejów Polski.
Na przełomie wieków VIII i IX – ożywienie nauki za
panowania króla Karola Wielkiego – renesans karoliń-
ski, rozwój szkolnictwa i literatury nadal w duchu schola-
stycznym.
Wiek X to czas chrystianizacji pogan. W 966 r. chrzest
przyjmuje władca Polan Mieszko I. Działalność Cy-
ryla i Metodego na Słowiańszczyźnie.
Utwory pisane w języku polskim (choć na ogół ma-
jące swoje pierwowzory obce), najczęściej anoni-
mowe, łączące elementy świeckie i religijne: Le-
genda o świętym Aleksym – przykład hagiografii;
O zachowaniu się przy stole Przecława Słoty – po-
emat obyczajowy; Satyra na leniwych chłopów – sa-
tyra społeczna; Żale Matki Boskiej pod krzyżem ( Po-
słuchajcie, bracia miła ) – liryczna wypowiedź Mat-
ki Boskiej lamentującej nad losem Syna.
Wiek XI – czas wypraw krzyżowych. Działalność
katarów w Europie. Powstaje pierwszy uniwersytet,
w Bolonii, oraz szkoły katedralne w Krakowie.
Wiek XII – wielki rozwój scholastyki (kościelnego
sposobu nauczania trzymającego się ściśle dogma-
tów wiary), głównie za sprawą Tomasza z Akwinu,
późniejszego świętego. Jego system korzystający
z dorobku Arystotelesa staje się nową oficjalną filo-
zofią Kościoła katolickiego. Oddzielona zostaje
wiara od rozumu i teologia od filozofii.
Franciszek z Asyżu, późniejszy święty, zakłada za-
kon franciszkanów.
RENESANS (ODRODZENIE)
Historia kultury
Powstają uniwersytety w Pradze, Wiedniu, Pizie i w
1364 r. w Krakowie.
Wynalezienie kompasu i prochu strzelniczego.
W 1450 r. wynalezienie druku przez Jana Guten-
berga.
Spalenie na stosie Jana Husa, czeskiego reformato-
ra religijnego.
Człowiek w centrum zainteresowania nauki – hu-
manizm i antropocentryzm.
W 1492 r. Krzysztof Kolumb odkrywa Amerykę.
W 1453 r. upada Cesarstwo Wschodniorzymskie.
W 1517 r. wystąpienie Marcina Lutra, a w 1536 r.
Jana Kalwina – początek reformacji. Działalność
arian w Polsce.
Złoty wiek kultury polskiej.
Nowe doktryny społeczno-polityczne Niccoló Ma-
chiavellego ( Książę ) i Thomasa Moore’a ( Utopia ).
W 1543 r. Mikołaj Kopernik wydaje dzieło O obro-
tach sfer niebieskich .
Literatura na świecie
Wiek epiki rycerskiej ukazującej etos rycerski
(chansons de geste – pieśni o czynach): Pieśń o Ro-
landzie , pierwowzory Dziejów Tristana i Izoldy, Opo-
wieści o królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu,
hiszpańska Pieśń o Cydzie, także eposy ruskie.
Jacopo da Voragine Złota legenda – zbiór opo-
wieści hagiograficznych.
Pieśń o Nibelungach – niemiecki epos rycerski.
Literatura polska
Wiek XI
Początki piśmiennictwa łacińskiego na ziemiach polskich
3
Ucz się z
Wiek XI
1114434.001.png 1114434.002.png
Czytanie ze zrozumieniem
Ucz się z
W drugiej połowie XVI wieku wojny religijne w Euro-
pie; w 1572 r. tak zwana noc świętego Bartłomieja.
Mimo zawartego w 1555 r. pokoju augsburskie-
go („cuius regio eius religio”) – początek kontr-
reformacji.
Mikołaj Rej Krótka rozprawa między trzema oso-
bami, Panem, Wójtem a Plebanem – traktat politycz-
ny w formie wierszowanego dialogu, Żywot człowie-
ka poczciwego (część Źwierciadła ) – wzorcowy opis
życia szlachcica ziemianina.
Jan Kochanowski : Pieśni , Fraszki , Psałterz Dawi-
dów , Treny , Odprawa posłów greckich .
Reforma kalendarza, wynalezienie mikroskopu, pró-
ba zmierzenia temperatury przez Galileusza.
Ostatnie dwudziestolecie przynosi, zwłaszcza na za-
chodzie Europy, zwątpienie w renesansową ideę
harmonijego i prostego świata.
Pierwszy indeks ksiąg zakazanych.
Publicystyka polityczna:
Andrzej Frycz-Modrzewski O poprawie Rzecz-
pospolitej (5 ksiąg: O Kościele, O szkole, O oby-
czajach, O   wojnie, O prawach ) – napisana po łaci-
nie rozprawa wskazująca konieczność nowator-
skich reform w państwie;
Piotr Skarga Kazania sejmowe – traktat politycz-
ny uznający kontrreformację za przyczynę spo-
dziewanego upadku Polski.
Literatura na świecie
Dante Alighieri Boska Komedia – jedno z arcydzieł
światowej literatury, pełna symboliki wędrówka poety
(autora) przez zaświaty, przewodnikiem po piekle i czyść-
cu jest Wergiliusz – po niebie jest kochanka narratora –
Beatrycze.
Jakub Wujek – polski przekład Biblii (1599 r.).
BAROK
Francesco Petrarka Sonety do Laury – wzorzec
poezji miłosnej na długie wieki.
Historia kultury
Giovanni Boccaccio Dekameron – zbiór stu no-
wel, opowiadanych w ciągu dziesięciu dni przez dzie-
sięć osób, które uciekły z Florencji przed zarazą
i ciekawymi historiami rozpraszają nudę odosobnie-
nia. Ich opowieści dotyczą spraw obyczajowych, po-
litycznych, społecznych, erotycznych.
Kontrreformacja i Święta Inkwizycja.
Nowa teoria naukowo-filozoficzna Francisa Bacona.
Prowadzone przez Galileusza badania astronomicz-
ne – pierwsze użycie lunety.
François Villon Wielki testament – zbiór biogra-
ficznych wierszy prezentujących niespokojne życie
i światopogląd poety zbrodniarza.
Twórczość Blaise’a Pascala , najpełniej ukazu-
jąca charakterystyczne dla baroku tragiczne roz-
darcie jednostki pomiędzy nieskończonością
a zmienną i niepewną rzeczywistością marnego
życia ziemskiego; ten filozof matematyk konstru-
uje także pierwszą maszynę do liczenia.
Dualistyczny (materialno-idealistyczny) system
Kartezjusza i jego nowa metoda badań filozoficz-
nych ( „Cogito ergo sum” – poznanie świata możli-
we jest dzięki rozumowi).
Tomasz à Kempis O naśladowaniu Chrystusa
dzieło francuskiego mistycyzmu.
Ludovico Ariosto Orland szalony – poemat epicki
łączący elementy realistyczne i fantastyczne, opo-
wiadający (z humorem!) dzieje oszalałego z miło-
ści rycerza.
François Rabelais Gargantua i Pantagruel – opo-
wieść fantastyczno-satyryczna.
Nowe założenia do teorii poznania wnosi John
Locke: umysł to „tabula rasa”, czysta tablica,
wszelka wiedza jest dostępna człowiekowi tylko
dzięki doświadczeniu i zmysłom – początek em-
piryzmu sensualizmu , wspartych kartezjań-
skim racjonalizmem.
Michel de Montaigne Próby (francuskie Essais ) –
wzorzec nowego gatunku: eseju.
William Szekspir Romeo i Julia (1595 r.), Hamlet
(1600 r.) .
Literatura polska
Literatura na świecie
Poeci polsko-łacińscy:
Jan Dantyszek,
Andrzej Krzycki,
Klemens Janicki.
Miguel Cervantes Don Kichot – powieść ukazują-
ca błędnego rycerza poszukującego sensu życia.
William Szekspir Hamlet , Makbet – dzieła o cha-
rakterze wyjątkowym, trudne do zakwalifikowania,
czy to do renesansu, czy do baroku.
Giambattista Marino Adonis – szczytowe osią-
gnięcie marinizmu, oddającego złożoność świata
Rozmowy, które miał król Salomon mądry z Mar-
chołtem grubym a sprośnym – powieść błazeńska tłu-
maczona z łaciny przez Jana z Koszyczek.
4
Ucz się z
1114434.003.png 1114434.004.png
Czytanie ze zrozumieniem
Ucz się z
przez operowanie konceptami kontrastami i skom-
plikowanymi metaforami.
Pełny rozkwit idei oświeceniowych: liberalizm, ra-
cjonalizm, wolność myśli, hasło „sapere aude” (od-
waż się być mądry, myśl!).
John Milton Raj utracony .
John Donne poezja metafizyczna (za życia Don-
ne nie publikował) rozpatrująca zawiłości życia czło-
wieka rozdartego między ludzkimi (cielesnymi) na-
miętnościami a potrzebami duchowymi.
Klasycyzm francuski:
Nicolas Boileau Sztuka rymotwórcza – poetyka,
Molier Świętoszek , Skąpiec , Don Juan ,
dramaty Racine’a, Corneille’a,
bajki La Fontaine’a i Perraulta.
Rok 1762: Umowa społeczna Jeana Jacques’a Ro-
usseau – początki sentymentalizmu.
Rok 1762: Traktat o tolerancji Woltera – krytyka
Kościoła i skostniałych obyczajów społecznych.
Immanuel Kant głosi w swej filozofii podejście
krytyczne do nauki i świata. Buduje ponadto najdo-
skonalszy w historii system filozoficzny, dyskutowa-
ny do dziś; przewrót kopernikański w epistemolo-
gii, kategoryczny imperatyw moralny w etyce.
Uznanie przez Kościół teorii Kopernika i Galileusza.
Hasła liberalne padają na podatny grunt w Amery-
ce: w 1776 r. ogłoszenie Deklaracji niepodległości ,
pierwsze demokratyczne wybory w 1789 r., prezy-
dentem Jerzy Waszyngton.
We Francji nadmierny absolutyzm doprowadza do
wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej roku 1789
i proklamowania republiki.
Muzyka klasyczna Mozarta.
Literatura polska
Mikołaj Sęp-Szarzyński Rytmy abo wiersze pol-
skie – wydrukowane w roku 1601 utwory poety żyją-
cego w okresie renesansu (zmarłego w 1581 r.).
Szymon Szymonowic Sielanki , wydane w 1614 r.
Barok w literaturze polskiej to swoiste współfunk-
cjonowanie nurtu dworskiego z motywami metafi-
zycznymi:
Hieronim Morsztyn Światowa rozkosz ,
Jan Andrzej Morsztyn Kanikuła albo psia gwiaz-
da , Lutnia ;
Wespazjan Kochowski Niepróżnujące próżnowanie .
Początek rewolucji przemysłowej w Anglii: wynale-
zienie maszyny parowej przez Watta w 1781 r., ma-
szyny do szycia w 1790 r., pierwsze użycie gazu do
oświetlenia miasta.
W Polsce: w 1765 r. powstanie Teatru Narodowe-
go . Reforma szkolnictwa: w 1765 r. powstanie Szko-
ły Rycerskiej, w 1773 r. Komisji Edukacji Naro-
dowej i Towarzystwa Ksiąg Elementarnych.
Publicystyka: Monitor , Wiadomości Warszawskie .
Obiady czwartkowe u króla Stanisława Augusta Po-
niatowskiego.
Rozbiory Polski w latach 1772, 1793, 1795.
W roku 1791– uchwalenie Konstytucji 3 maja .
Do tej mieszanki dodajmy nurt sarmacki:
Wacław Potocki Transakcja wojny chocimskiej ,
Moralia ;
Wespazjan Kochowski Psalmodia polska
utwory z czasem ochrzczone mianem tekstów sar-
matyzmu oświeconego; Jan Chryzostom Pasek
Pamiętniki – przykład bardzo popularnego w tych
czasach pamiętnikarstwa, przejaw tzw. sarmaty-
zmu szlacheckiego.
Literatura na świecie
OŚWIECENIE
I PREROMANTYZM
Powieści :
Daniel Defoe Przypadki Robinsona Crusoe
(1719 r.);
Jonathan Swift Podróże Guliwera (1726 r.).
Historia kultury
Powiastki filozoficzne :
Wolter Kandyd (1759 r.) – ostra satyra na stosun-
ki społeczne, polemika z optymizmem filozofii
oświeceniowej;
Denis Diderot Kubuś Fatalista i jego pan .
Początki sentymentalizmu :
Jean Jacques Rousseau Nowa Heloiza ; Wyzna-
nia – pamiętnik do dziś zadziwiający szczerością
osobistej wypowiedzi;
James Macpherson Pieśni Osjana – zbiór uczu-
ciowych utworów rzekomego autorstwa celtyckie-
go barda;
Początek publicystyki politycznej, w 1748 r. wycho-
dzi Traktat o duchu praw Monteskiusza.
Twórczość Jana Sebastiana Bacha i Antonia Vival-
diego.
W Polsce: w 1741 r. założenie Collegium Nobilium,
a w roku 1747 r. otwarcie Biblioteki Załuskich.
Działają francuscy encyklopedyści (wśród nich Dide-
rot). Od 1751 r. zaczyna być wydawana encyklopedia
francuska.
5
Ucz się z
1114434.005.png 1114434.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin