NAUCZYCIEL1.docx

(22 KB) Pobierz

1        NAUCZYCIEL

Pedeutologia- nauka o nauczycielu, bada jak przebiega praca, jak dobrać do zawodu, jak kształcić.

1Skł. Merytoryczno- motywacyjny realizowany na drodze kompetencji-fachowość  sportowo merytoryczna i teoretyczna, zdolności, fachowości, identyfikacji ideowej, identyfikacji zawodowej i autokracji, inspiracji i poszukiwań

2.Skł. Metodyczno-organizacyjny- nauczanie, nowatorstwo, organizatorstwo, kontroli i oceniania

3. Skł.społeczno- kulturotwórczy- rozumienia i socjalizacji, komunikatywności, czynnego uczestnictwa w kulturze, społecznego działania.

2. TRENER

Trener jest wychowawcą i nauczycielem swoich podopiecznych. Jest osobą która nie tylko rozwija sprawność fizyczną, umiejętności sportowe ale bierze udział w kształtowaniu jego pełnej osobowości.

Miara sukcesu- wynik sportowy, relacje trener- zawodnik, przygotowanie do zawodów, rozwój warsztatu pracy trenera, relacje w grupie,

Rola trenera –wiedza ogólna i specjalna, motywacja negatywna i pozytywna, współpraca z ekspertami

Warsztat pracy trenera- rozumiemy ogół metod, środków i form stosowanych w procesie treningowym i właściwym dla danego trenera świadczących ojego możliwościach doboru i władania nimi oraz znajomości osobniczych i poza osobniczych warunków które determinuja jego efektywność.

Aspekt pedagogiczny warsztatu pracy-znajomość metod wychowania i ich stosowanie, umiejętność tworzenia ze swoich podopiecznych zespołu, znajomość metod rozpoznawania struktury nieformalnej, znajomość zasad tworzenia danych interakcji, włączanie zawodnika  w planowanie treningu, planowanie pracy szkoleniowej z uwzględnieniem predyspozycji zawodnika, znajomość metod diagnozy dydaktycznej i wychowawczej, wspólne planowanie treningu

Czynniki efektywności warsztatu atmosfera w zespole, wzajemne stosunki trener- działacze, wysoki poziom wiedzy ogólnej i fachowej, współpraca ze specjalistami, współpraca ze szkołą, styl kierowania zespołem

Zasady wychowania w sporcie – kierowniczej roli w procesie treningowym, organizowania zespołu środowiska , indywidualizacja i szacunek dla zawodników

3. EDUKACJA OLIMPIJSKA

Olimpizm-jest filozofią życia, wyrażającą i łączącą w wyważoną całość wartości ciała, woli i umysłu. Łącząc sport z kulturą i wychowaniem, olimpizm dąży do stworzenia drogi życia opartej na radości znajdowanej w wysiłku, wychowawczej wartości dobrego przykładu i na szacunku wobec uniwersalnych i fundamentalnych zasad etycznych.

Cel olimpizmu- Włączenie sportu do służby w harmonijnym rozwoju człowieka i zachęcanie do budowy pokojowego społeczeństwa zainteresowanego zachowaniem ludzkiej godności. Olimpizm ma też „przyczyniać się do budowy lepszego, pokojowego świata z pomocą wychowania młodzieży poprzez sport, uprawiany bez jakiejkolwiek dyskryminacji, w duchu olimpijskim, który wymaga wzajemnego zrozumienia w połączeniu z duchem przyjaźni, solidarności i fair play

Zadania ruchu olimpijskiego

1.     Promowanie fizycznych i moralnych wartości, które stanowią o istocie sportu.

2.     Wychowywanie młodych ludzi poprzez sport w duch wzajemnego zrozumienia, aby byli w stanie współdziałać w budowaniu lepszego świata.

3.     Upowszechnianie olimpijskich wartości na całym świecie poprzez rozwijanie w ludziach postawy dobrej woli.

4.     Co dwa lata, zgromadzenie sportowców z całego świata na igrzyskach olimpijskich.

Czego uczy olimpizm

         Ludzie są równi na starcie

         Wszyscy powinni podlegać tym samym miarom    i kryteriom oceny

         Ludzie są różni pod względem swych przyrodzonych i nabytych przymiotów, zawsze jednak jest szansa na doskonalenie poprzez prace nad sobą i wole zwycięstwa

         Ludzie są i mogą być uczciwi i szlachetni, albowiem doskonale wiedzą, gdzie przebiega granica między faul a fair

         Człowiek nigdy nie jest sam – zawsze się z kimś spotyka i zawsze kogoś reprezentuje

         Człowiek jest wolny, ale zarazem potrafi podporządkować się regułom

         Żadna rywalizacja nie kończy się definitywnym, absolutnym rankingiem tabelarycznej kolejności, dzisiejszy przegrany może wygrać jutro

         Choć świat jest skomplikowany, jest on w istocie prosty w swych uniwersalnych zasadach

         Dobro objawia się nie poza realnym światem, lecz w nim samym – w zdrowiu, sprawności, odwadze i radości istnienia, w dążeniu do wszechstronnej doskonałości

Edukacja olimpijska

   Konkretna koncepcja edukacyjna oparta na filozofii olimpizmu, w której sport stanowi podstawowy nośnik uniwersalnych wartości oraz formę i metodę ich upowszechniania

Edukacja poprzez sport

   Całokształt oddziaływań edukacyjnych wykorzystujących sport jako źródło wartości oraz płaszczyznę oddziaływań wychowawczych

Kategorie edukacji olimp

1.     Edukacja olimpijska jako element przygotowań do igrzysk poszczególnych krajów i ich społeczeństw

2.     Edukacja olimpijska jako nośny instrument w edukacji młodzieży, z szansami na samorealizację i socjalizację, partnerstwo w interakcjach wychowawczych, pogłębioną refleksję etyczną i rozbudzoną potrzebę własnego doskonalenia — nie tylko w sporcie

         sport i olimpizm mogą wpłynąć na wzbogacenie programu dydaktyczno - wychowawczego szkoły

         Zainteresowanie uczniów sportem może być wykorzystane jako motywacja w nauce.

         Wartości olimpizmu oraz zjawiska występujące     w rzeczywistości olimpijskiej mogą służyć jako punkt odniesienia w dyskusji na ważne problemy społeczne.

         Igrzyska olimpijskie lub inne zawody sportowe mogą posłużyć jako źródło treści dla rozwijania konkretnych umiejętności uczniów.

         „Historie olimpijskie” mogą stać się inspiracją dla uczniów do podjęcia działań konstruktywnych i dawać nadzieję na lepsze życie.

          

Metody rozwijania edukacji olimpijskiej na świecie

1.     Metoda oparta na przekazie wiedzy

2.     Metoda praktycznych działań

3.     Metoda oparta na doskonaleniu umiejętności motorycznych

4.     Metoda kształtowania odpowiedniego stylu życia

Drogi rozwijania edukacji olimpijskiej w Polsce

         TOR PIERWSZY – FORMALNY obejmuje wszelkie inicjatywy podejmowane przez Polski Komitet Olimpijski, jego Klub Fair Play, związki sportowe oraz inne organizacje i stowarzyszenia w kulturze fizycznej

         TOR DRUGI - NOWATORSKIE INICJATYWY NAUCZYCIELI I TRENERÓW

         TOR TRZECI - DZIAŁALNOŚĆ AKADEMII WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

         TOR CZWARTY – NAUKOWA EKSPLORACJA OLIMPIZMU - analizowanie możliwości jego wychowawczego oddziaływania na człowieka w skali indywidualnej i globalnej

4.EDUKACJA ZDROWOTNA

Edukacja zdrowotna w szkole jest to proces

dydaktyczno-wychowawczy, w którym dzieci

i młodzież uczą się jak żyć aby:

zachować i doskonalić zdrowie własne i innych ludzi,

w przypadku  choroby (urazu) aktywnie uczestniczyć  w jej leczeniu, radzić sobie z nią i zmniejszać negatywne skutki

Cele współczesnej  edukacji zdrowotnej

Pomoc uczniom w:

Ø      poznawaniu siebie, śledzeniu przebiegu swojego rozwoju, identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów zdrowotnych

Ø             w zrozumieniu czym jest zdrowie, od czego zależy, dlaczego i jak należy o nie dbać

Ø             rozwijaniu  poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi

Ø             wzmacnianiu poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości

Ø             rozwijaniu umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających dobremu samopoczuciu i pozytywnej adaptacji do zadań i wyzwań codziennego życia

Ø             przygotowaniu się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej  

Istotą edukacji zdrowotnej w szkole jest nie tylko przekazywanie wiedzy ale przede  wszystkim kształtowanie:

         właściwych postaw wobec zdrowia

         umiejętności życiowych

umożliwiających uczniom (teraz i w przyszłości)dokonywanie wyborów sprzyjających

zdrowiu oraz podejmowaniu działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia zdrowego.

Bloki tematyczne wymagańw nowej podstawie programowej WF

Gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne

       Aktywność fizyczna, praca i wypoczynek, żywienie

         Rozwój fizyczny w okresie dojrzewania i młodzieńczym

         Dbałość o ciało, bezpieczeństwo, choroby

         Zdrowie i dbałość o zdrowie

         Zdrowie psychospołeczne, umiejętności życiowe

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin