Common Rail.pdf

(2310 KB) Pobierz
811027094.015.png
Dane o oryginale:
Elektronische Motorsteuerung fur
Dieselmotoren
Diesel-Speichereinspritzsystem
Common Rail
Technische Unterrichtung
Ausgabe 2000/2001
¨ Robert Bosch GmbH, 2000
Postfach 30 02 20, D-70442
Stuttgart, Deutschland.
Tþumaczyþ z jħzyka niemieckiego:
mgr inŇ. Antoni Szulborski
¨ Copyright for the Polish edition by
Wydawnictwa Komunikacji i ýĢcznoĻci sp. z
o.o., Warszawa 2000
Utwr w caþoĻci ani we fragmentach nie
moŇe byę powielany ani rozpowszechniany
za pomocĢ urzĢdzeı elektronicznych,
mechanicznych, kopiujĢcych,
nagrywajĢcych i innych bez pisemnej zgody
posiadacza praw autorskich.
ISBN 83-206-1351-5
Wydawnictwa Komunikacji
i ýĢcznoĻci sp. z o.o.
ul. Kazimierzowska 52,
02-546 Warszawa
tel. (0-22) 849-27-51;
fax (0-22) 849-23-22
Dziaþ handlowy tel. 849-27-51 w. 555
tel./fax (0-22) 849-23-45
e-mail wkl@wkl.com.pl
Prowadzimy sprzedaŇ wysyþkowĢ ksiĢŇek
Ksiħgarnia firmowa w siedzibie wydawnictwa
tel. (0-22) 849-20-32,
czynna pon.-pt. 10.00-18.00
WKý w sieci Internet
http://www.wkl.com.pl
Wydanie 1. Warszawa 2000
Zakþad Poligraficzno-Wydawniczy POZKAL
ul. Cegielna 10/12, 88-100 Inowrocþaw
tel./fax (0-52) 354-27-00
811027094.016.png 811027094.017.png
Ukþad wtryskowy
Common Rail
PrzeglĢd ukþadw wtryskowych
Przewozom samochodowym nieodþĢcz-
nie towarzyszĢ problemy zwiĢzane z
ochronĢ Ļrodowiska i ekonomicznoĻciĢ
transportu. DecydujĢce znaczenie w tej
mierze majĢ Ņrdþa napħdu, a zwþaszcza
silniki wysokoprħŇne. RosnĢce
wymagania dotyczĢce mniejszego
zuŇycia paliwa, mniejszej toksycznoĻci
spalin oraz coraz cichszej pracy silnika
wysokoprħŇnego nie mogĢ juŇ byę
speþnione przez ukþady wtryskowe z
regulacjĢ mechanicznĢ. Do speþnienia
tych wymagaı sĢ niezbħdne bardzo
wysokie ciĻnienia wtrysku oraz dokþad-
nie okreĻlone przebiegi wtrysku i daw-
kowanie wtryskiwanego paliwa. W
niniejszym informatorze technicznym
zawarto wszystkie niezbħdne wiadomo-
Ļci dotyczĢce ukþadu wtryskowego Com-
mon Rail, jego elementw skþadowych,
budowy i sposobu dziaþania oraz opisa-
no, w jaki sposb ten nowy ukþad spe-
þnia wspomniane wyŇej wymagania. No-
woĻciami tego ukþadu sĢ: znajdujĢcy siħ
stale pod ciĻnieniem zasobnik paliwa
(zwany takŇe szynĢ lub kolektorem), spe-
cjalna wysokociĻnieniowa pompa paliwa
oraz elektroniczne sterowanie. Ukþad
wtryskowy Common Rail speþnia
zaostrzone wymagania dotyczĢce tok-
sycznoĻci spalin.
Zastosowanie
2
Wymagania
2
Rodzaje
4
Zasobnikowy ukþad wtryskowy
Common Rail
PrzeglĢd ukþadu
6
Wtrysk paliwa
7
Zmniejszenie emisji spalin
10
Ukþad zasilania paliwem
11
Budowa i dziaþanie elementw
13
Sterowanie elektroniczne EDC
27
Elektroniczny ukþad sterowania EDC
Wymagania, przeglĢd 40
Przetwarzanie danych ukþadu EDC 41
Transmisja danych do innych ukþadw 42
Ukþady wspomagania rozruchu
46
811027094.018.png 811027094.001.png 811027094.002.png 811027094.003.png 811027094.004.png 811027094.005.png
 
PrzeglĢd ukþadw
wtryskowych
PrzeglĢd
ukþadw
wtryskowych
Zastosowanie
Wymagania
Silniki wysokoprħŇne odznaczajĢ siħ duŇĢ
sprawnoĻciĢ i dlatego sĢ chħtnie wykorzy-
stywane w rŇnych zastosowaniach (rys. 1
i tabl. 1):
ZaostrzajĢce siħ przepisy dotyczĢce emisji
spalin i haþasu oraz poŇĢdane maþe zuŇy-
cie paliwa stawiajĢ coraz wiħksze wymaga-
nia dotyczĢce ukþadu wtryskowego silnika
wysokoprħŇnego.
W szczeglnoĻci, dla dobrego przygotowa-
nia mieszanki w zaleŇnoĻci od rodzaju wtry-
sku (poĻredni lub bezpoĻredni) oraz warun-
kw pracy silnika, ukþad musi wtryskiwaę do
silnika paliwo pod ciĻnieniem 35 do 205 MPa
oraz dozowaę przy tym dawkħ wtryskiwane-
go paliwa z maksymalnie moŇliwĢ dokþad-
noĻciĢ.
Regulacja obciĢŇenia i prħdkoĻci obrotowej
silnika wysokoprħŇnego polega na dozowa-
niu iloĻci paliwa bez dþawienia zasysanego
powietrza.
- silniki do napħdu przenoĻnych agrega
tw prĢdotwrczych (do ok. 10 kW/cyl.),
- szybkoobrotowe silniki samochodw
osobowych i lekkich samochodw uŇyt
kowych (do ok. 50 kW/cyl.),
- silniki dla budownictwa, gospodarki rol
nej i leĻnictwa (do ok. 80 kW/cyl.),
- silniki stacjonarne, np. awaryjne zespoþy
prĢdotwrcze (do ok. 160 kW/cyl.),
- silniki do lokomotyw i statkw (do okoþo
10 000 kW/cyl.).
Rysunek 1
Zastosowanie ukþadw wtryskowych Bosch przeznaczonych do silnikw wysokoprħŇnych
M, MW, A, P, ZWM, CW - pompy wtryskowe rzħdowe (rosnĢce wielkoĻci), PF - ukþad indywidualnych
zespoþw wtryskowych, VE - osiowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe, VR - promieniowe
rozdzielaczowe pompy wtryskowe, UPS - ukþad indywidualnych zespoþw wtryskowych (Unit Pump
System), UIS - ukþad pompowtryskiwaczy (Unit Injector System), CR - ukþad Common Rail (Common Rail
System)
811027094.006.png 811027094.007.png 811027094.008.png 811027094.009.png 811027094.010.png 811027094.011.png
 
MechanicznĢ regulacjħ ukþadw wtrysko-
wych silnikw wysokoprħŇnych coraz czħ-
Ļciej zastħpujĢ elektroniczne ukþady stero-
wania (EDC). Nowe ukþady wtryskowe prze-
znaczone do samochodw osobowych
i uŇytkowych sĢ sterowane elektronicznie.
Ukþady wtryskowe aktualnie stosowane
w samochodowych silnikach wysokoprħŇ-
nych przedstawiono w tablicy.
Zastosowanie
, wymagania
1) EDC - Electronic Diesel Control - sterowanie elektroniczne,
2) UIS - Unit Injection System - ukþady pompowtryskiwaczy dla samochodw uŇytkowych,
3) UIS - Unit Injection System - ukþady pompowtryskiwaczy dla samochodw osobowych,
3a)
Z dwoma sterownikami sĢ moŇliwe wiħksze liczby cylindrw (UIS P1 od EDC 16: 6 cylindrw),
4) UPS - Unit Pump System - ukþady zþoŇone z zespoþw pompa-przewd-wtryskiwacz dla samochodw
uŇytkowych i autobusw,
5) Ukþad Common Rail 1. generacji dla samochodw osobowych i lekkich samochodw uŇytkowych,
5a) Do 90 OWK przed GMP (do wyboru),
6) Ukþad Common Rail dla samochodw uŇytkowych, autobusw i lokomotyw spalinowych, 6a) Do
30 OWK przed GMP
811027094.012.png 811027094.013.png 811027094.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin