Wtrysk UIS UPS.pdf

(3687 KB) Pobierz
811025079.028.png
Dane o oryginale:
Elektronische Motorsteuerung
Dieselmotoren
Diesel-Einspritzsysteme
Technische Unterrichtung
Ausgabe 2000/2001
¨ Robert Bosch GmbH, 2000
Postfach 30 02 20, D-70442
Stuttgart, Deutschland.
Tþumaczyþ z jħzyka niemieckiego:
mgr inŇ. Antoni Szulborski
¨ Copyright for the Polish edition by
Wydawnictwa Komunikacji i ýĢcznoĻci sp. z
o.o., Warszawa 2000
Utwr w caþoĻci ani we fragmentach nie
moŇe byę powielany ani rozpowszechniany
za pomocĢ urzĢdzeı elektronicznych,
mechanicznych, kopiujĢcych,
nagrywajĢcych i innych bez pisemnej zgody
posiadacza praw autorskich.
ISBN 83-206-1355-8
Wydawnictwa Komunikacji
i ýĢcznoĻci sp. z o.o.
ul. Kazimierzowska 52,
02-546 Warszawa
tel. (0-22) 849-27-51;
fax (0-22) 849-23-22
Dziaþ handlowy tel. 849-27-51 w. 555
tel./fax (0-22) 849-23-45
e-mail wkl@wkl.com.pl
Prowadzimy sprzedaŇ wysyþkowĢ ksiĢŇek
Ksiħgarnia firmowa w siedzibie wydawnictwa
tel. (0-22) 849-20-32,
czynna pon.-pt. 10.00-18.00
WKý w sieci Internet
http://www.wkl.com.pl
Wydanie 1. Warszawa 2000.
Zakþad Poligraficzno-Wydawniczy POZKAL
ul. Cegielna 10/12, 88-100 Inowrocþaw
tel./fax (0-52) 354-27-00
811025079.029.png 811025079.030.png
2
Wtrysk paliwa
Nowoczesnym silnikom sĢ stawiane co-
raz ostrzejsze wymagania odnoĻnie
mocy, gþoĻnoĻci, czystoĻci spalin oraz
zuŇycia paliwa. ZnaczĢcy postħp w tym
zakresie jest szczeglnie widoczny w od-
niesieniu do silnikw wysokoprħŇnych
dziħki istotnemu postħpowi zwiĢzanemu
z rozwojem ukþadw wtryskowych w
ostatnich latach.
Zespþ Ul (Unit Injector, zwany pompo-
wtryskiwaczem) oraz zespþ UP (Unit
Pump, zwany teŇ zespoþem pompa-prze-
wd-wtryskiwacz lub PLD) naleŇĢ do
tych znaczĢcych osiĢgniħę rozwojo-
wych, dziħki moŇliwoĻci wtrysku paliwa
do poszczeglnych cylindrw nie tylko
w odpowiedniej chwili, lecz takŇe i we
wþaĻciwej iloĻci. W ten sposb uzyskuje
siħ znacznie lepsze spalanie w porw-
naniu ze zwykþymi ukþadami wtryskowy-
mi, wiħkszĢ moc, mniejsze zuŇycie pali-
wa i gþoĻnoĻę oraz ograniczonĢ emisjħ
szkodliwych skþadnikw w spalinach.
W niniejszym informatorze technicznym
zawarto informacje dotyczĢce ukþadw
wtryskowych z zespoþami Ul dla samo-
chodw osobowych i uŇytkowych oraz
z zespoþami UP dla pojazdw uŇytko-
wych, a takŇe informacje o wspþdziaþa-
niu poszczeglnych elementw ukþadw
wtryskowych z tymi zespoþami. Szcze-
gþowo opisano rwnieŇ dziaþanie oraz
rodzaje wysokociĻnieniowych ukþadw
wtryskowych, elektronicznĢ regulacjħ
oraz stosowane czujniki.
3
Ograniczanie emisji szkodliwych
skþadnikw spalin
6
z
8
z
12
16
Filtr paliwa
17
Pompa paliwa
17
Rozdzielacz, zawr regulacyjny
ciĻnienia, chþodnica
20
22
Zabudowa i napħd
22
Budowa
23
Dziaþanie
26
32
zzz
34
Wtryskiwacze
36
Rozpylacze otworowe
37
z
42
Wymagania
42
PrzeglĢd
42
Ukþad UIS w samochodach
osobowych
44
Ukþady UIS i UPS w pojazdach
uŇytkowych 45
z 46
Czujniki temperatury 46
Mikromechaniczne czujniki ciĻnienia 47
Indukcyjne czujniki prħdkoĻci
obrotowej i kĢta obrotu
49
Czujnik Halla
50
Czujniki pedaþu przyspieszenia
51
Masowy przepþywomierz
powietrza z termoanemometrem
warstwowym HFM5 53
56
Warunki pracy, budowa 56
Przetwarzanie danych 56
Dziaþanie ukþadu EDC 60
Transmisja danych do innych ukþadw 65
z 69
Przetworniki elektropneumatyczne
69
Ukþady hamulcw grskich,
sterowanie wentylatora
70
Ukþady wspomagania rozruchu
71
811025079.031.png 811025079.001.png 811025079.002.png 811025079.003.png 811025079.004.png 811025079.005.png 811025079.006.png 811025079.007.png 811025079.008.png 811025079.009.png
 
wysokoprħŇnym
Spalanie
w silniku
z
z
zz
zz
siħ wskutek samozapþonu i prawie caþkowi-
cie spala siħ na poczĢtku suwu pracy. Wy-
zwolona wskutek spalania energia w posta-
ci gazw o wysokim ciĻnieniu dziaþa na tþok.
Posuwisty ruch tþoka ukþad korbowy zamie-
nia na ruch obrotowy waþu korbowego.
W czasie suwu wylotu tþok porusza siħ do
gry. Spalony þadunek zostaje wypchniħty
z cylindra poprzez otwarty zawr wylotowy.
Po otwarciu zaworu dolotowego do cylin-
dra zaczyna napþywaę ĻwieŇe powietrze dla
kolejnego cyklu roboczego.
Silnik wysokoprħŇny ma duŇĢ sprawnoĻę
caþkowitĢ (osiĢgajĢcĢ dla duŇych silnikw
wolnobieŇnych ponad 50%). Maþe zuŇycie
paliwa, maþa toksycznoĻę spalin oraz zmniej-
szony, np. wskutek wtrysku wstħpnego,
haþas to istotne walory silnika wysokoprħŇ-
nego.
Silniki wysokoprħŇne mogĢ pracowaę jako
dwu- lub czterosuwowe. W pojazdach me-
chanicznych najczħĻciej sĢ stosowane sil-
niki czterosuwowe (rys. 1 i 2).
W silnikach wysokoprħŇnych stosuje siħ
komory spalania dzielone (silniki o wtrysku
W czterosuwowym silniku wysokoprħŇnym
wymianĢ þadunku sterujĢ zawory, ktre
otwierajĢ i zamykajĢ kanaþy dolotowe oraz
wylotowe do cylindrw.
Rysunek 1
z
1 - komora spalania, 2 - tþok, 3 - mechanizm
korbowy, 4 - cylinder, 5 - waþ korbowy.
DMP - dolne martwe poþoŇenie,
GMP - grne martwe poþoŇenie,
D - Ļrednica cylindra,
s - skok tþoka,
V c - objħtoĻę komory sprħŇania,
V h - objħtoĻę skokowa
Podczas suwu dolotu tþok porusza siħ w dþ
wciĢgajĢc powietrze przez otwarty zawr
dolotowy do cylindra silnika.
Podczas suwu sprħŇania powietrze zassa-
ne do cylindra jest sprħŇane (stosownie do
konstrukcyjnie ustalonego stopnia sprħŇa-
nia e = 14...24) przez tþok poruszajĢcy siħ
do gry. Ogrzewa siħ ono przy tym do tem-
peratury okoþo 900 C. Pod koniec sprħŇania
w rozgrzane powietrze zostaje wtryĻniħte do
komory spalania paliwo (olej napħdowy) pod
wysokim ciĻnieniem (do 205 MPa).
Po pewnej chwili (zwþoce zapþonu), odpo-
wiadajĢcej kilku stopniom obrotu waþu kor-
bowego, drobno rozpylone paliwo zapala
811025079.010.png 811025079.011.png 811025079.012.png 811025079.013.png 811025079.014.png 811025079.015.png 811025079.016.png
 
poĻrednim) i niedzielone (silniki o wtrysku
bezpoĻrednim).
Silniki o wtrysku bezpoĻrednim (Directlnjec-
tion engine Dl) charakteryzujĢ siħ wiħkszĢ
sprawnoĻciĢ i ekonomicznoĻciĢ pracy niŇ
silniki o wtrysku poĻrednim (Indirect injec-
tion engine IDI). Dlatego stosuje siħ je
powszechnie w samochodach uŇytkowych
oraz w wiħkszoĻci wspþczesnych samocho-
dw osobowych. Bardziej átwarda" praca
silnika wysokoprħŇnego o wtrysku bezpo-
Ļrednim moŇe zostaę przytþumiona dziħki
wprowadzeniu (niewielkiego) wtrysku wstħp-
nego. Udziaþ silnikw IDI zmniejsza siħ tak-
Ňe ze wzglħdu na wiħksze zuŇycie paliwa.
Oprcz wtrysku wstħpnego (stosowanego
w celu zmniejszenia emisji NO x i gþoĻnoĻci)
w silnikach Dl zastosowano rwnieŇ z po-
wodzeniem dotrysk paliwa (w celu zmniej-
szenia emisji sadzy). Silnik wysokoprħŇny,
ktry sprħŇa samo powietrze, znakomicie
nadaje siħ do turbodoþadowania. W wyniku
doþadowania nie tylko zwiħksza siħ moc i
poprawia sprawnoĻę silnika, lecz takŇe
zmniejsza siħ zawartoĻę szkodliwych skþad-
nikw w spalinach oraz ogranicza siħ haþas
towarzyszĢcy spalaniu.
Udziaþ szkodliwych skþadnikw przy obciĢ-
Ňeniu czħĻciowym wynosi np. 0,1% masy
spalin. Emisja szkodliwych skþadnikw spa-
lin zaleŇy od przebiegu spalania (wynika-
jĢcego z ksztaþtu komory spalania, ruchu
powietrza, nadmiaru powietrza, stopnia
sprħŇania, recyrkulacji powietrza), jak rw-
nieŇ od ukþadu wtryskowego (ciĻnienia wtry-
sku, przebiegu wtrysku, poczĢtku wtrysku).
Oprcz produktw zupeþnego spalania, tj.
wody (H 2 O) i dwutlenku wħgla (CO 2 ), emi-
towane sĢ skþadniki szkodliwe (ktrych stħ-
Ňenie jest limitowane przepisami), takie jak:
- tlenek wħgla (CO),
- niespalone wħglowodory (CH),
- tlenki azotu (NO x ),
- czĢstki staþe (sadza, CH, siarczki, produk
ty Ļcierania, zanieczyszczenia i kropelki
wody).
Dwutlenek siarki oraz siarczki powstajĢce
z siarki rozpuszczonej w paliwie nie sĢ tak
þatwo zauwaŇalne jak (szczeglnie przy
zimnym silniku) niespalone lub czħĻciowo
spalone wħglowodory wystħpujĢce w for-
mie kropelkowej jako biaþy lub niebieski
dym, sadza - czarny dym albo intensyw-
ne zapachowo zwiĢzki aromatyczne oraz
aldehydy.
Spalanie
w
silniku
wysokoprħŇnym
IloĻę i wzajemne proporcje produktw spa-
lania paliwa w silniku wysokoprħŇnym za-
leŇĢ od konstrukcji silnika, jego mocy oraz
od obciĢŇenia roboczego.
WielkoĻę emisji szkodliwych skþadnikw w
spalinach w istotny sposb stanowi o war-
toĻci silnika. Dlatego w stosunku do ukþa-
Rysunek 2
z
a - suw dolotu, b - suw sprħŇania, c - suw pracy, d - suw wylotu
1 - zawr dolotowy, 2 - wtryskiwacz, 3 - zawr wylotowy, M - moment obrotowy, a - kĢt obrotu waþu
korbowego
811025079.017.png 811025079.018.png 811025079.019.png 811025079.020.png 811025079.021.png 811025079.022.png 811025079.023.png 811025079.024.png 811025079.025.png 811025079.026.png 811025079.027.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin