2005-06-Diagnostyka w SKP - hamulce i swiatla.pdf

(9103 KB) Pobierz
811032270.007.png
Od autora
Stacja kontroli pojazdów (SKP) jest miejscem szczególnym w strukturze obiektów zaplecza
motoryzacji. SKP jest przede wszystkim „urzędem" - miejscem, gdzie z upoważnienia władz terenowych
dokonywane są badania techniczne pojazdów, których celem jest uzyskanie przez pojazd „pozwolenia"
na użytkowanie. Zgodnie z takim rozumieniem, SKP, będąc jednostką kontrolującą stan pojazdów
w zakresie tzw. urzędowej kontroli, musi spełniać wiele wymagań podanych w stosownych aktach
prawnych.
Dowolność została ograniczona do niezbędnego minimum. Większość stacji działających w Polsce
stanowi niepowtarzalne i jednostkowe rozwiązania budowlane i architektoniczne, jednak w zakresie
wyposażenia i realizowanego w nich procesu technologicznego badania pojazdu, wszystkie muszą
spełniać takie same wymagania. SKP jest „fragmentem większej całości", będącym np. budynkiem,
w którym mieści się np. autoryzowana stacja obsługi, i w związku z tym powinna spełniać również wiele
wymagań zapisanych w „Prawie budowlanym".
Stacja kontroli pojazdów jest również „stanowiskiem diagnostycznym", na którym dokonywana jest
ocena stanu technicznego pojazdu, i jako stanowisko musi spełniać wszelkie wymagania wynikające
z funkcji jaką spełnia, zwłaszcza te dotyczące urządzeń i wyposażenia.
W poradniku zebrano materiał omawiający procesy oceny stanu technicznego układu hamulcowego
i świateł, jakie są dokonywane podczas okresowych badań technicznych na stacjach kontroli pojazdów.
Przedstawiono sposób powiązywania parametrów stanu technicznego z parametrami diagnostycznymi.
Ma to na celu uświadomienie diagnostom, w jaki sposób mierzony parametr wyraża stan techniczny
badanego układu. W materiale podano wskazówki dotyczące poszczególnych czynności diagnozowania
układu hamulcowego i świateł. Poradnik powinien stanowić pomoc w codziennej pracy upoważnionych
diagnostów SKP
Autor dziękuje SKP Autotest Polska w Warszawie, zwłaszcza inż. Ryszardowi Ciechańskiemu,
za udostępnienie obiektu oraz pomoc w przygotowaniu materiału zdjęciowego do tego poradnika.
Zdjęcia: autor, Helia, Delphi.
Jerzy R. Bogdański
811032270.008.png
Diagnostyka w SKP
układ hamulcowy i światła
Jerzy R. Bogdański
REKLAMA
Specjalista ds. reklamy
Magdalena Dyszy tel. 022-678-37-33
Wydawnictwo INSTALATOR POLSKI
PREZES mgr Władysław Polesiński
REDAKTOR NACZELNY mgr inż. Krzysztof Trzeciak
SEKRETARZ REDAKCJI mgr inż. Elżbieta Woźniak
ADRES REDAKCJI ul. Koniczynowa 11, 03-612 Warszawa
tel. 022-678-64-90, fax 022-679-71-01
PRENUMERATA: tel. 022-678-38-05
GRAFIKA I ŁAMANIE: MAT-Andrzej Glanda
DRUK: TAURUS, Kazimierów 13 k. Halinowa
811032270.009.png 811032270.010.png 811032270.001.png 811032270.002.png
Spis treści
1. Wstęp
5
2. Układ hamulcowy
9
3. Światła pojazdu
31
Poradnik SERWISOWY
811032270.003.png 811032270.004.png 811032270.005.png
1. Wstęp
O pisany szczegółowo sposób badania po­
jazdu i zakres niezbędnego wyposażenia
do wykonania tak określonych badań,
pozwalają traktować SKP przede wszystkim jako
stanowisko diagnostyczne, na którym diagnosta-
-mechanik przeprowadza badanie techniczne, a
po jego zakończeniu „przemienia się" w urzędni­
ka dokonującego stosownych działań administra­
cyjnych. Zasadniczą część SKP stanowi więc sta­
nowisko kontroli technicznej pojazdu (rys. 1 i 2),
wyposażone zgodnie z zapisem w odpowiednich
aktach prawnych (rys. 3).
Integralną częścią SKP jest również, wyposa­
żenie dodatkowe, umożliwiające podwyższenie
komfortu i wygody badania pojazdu oraz dzia­
łanie SKP jako urzędu: biuro (w postaci bardziej
rozwiniętej lub wręcz szczątkowej), poczekalnia
dla klientów itp. (rys. 4).
Założeniem tego poradnika jest przekazanie
ogólnej i szczegółowej wiedzy niezbędnej dia-
Poradnik SERWISOWY 5
811032270.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin