Zofia J. Zdybicka, Religia.pdf

(214 KB) Pobierz
„Abym tylko miłować umiała”
RELIGIA (łac. religio; od: religere – być bogobojnym; lub od: religare –
związać, przywiązać; lub od: relegere – ponownie przebyć, odczytać,
zastanawiać się; gr.  [eusébeia],  [theosébeia] – bogobojność,
pobożność ;  [threskéia] – kult, obrzęd) – odniesienie osoby ludzkiej do
Transcendensu (bóstwa, Boga) i zdolność nawiązania z nim kontaktu; zjawisko
społeczno-kulturowe realizujące relację zachodzącą między człowiekiem i
Transcendensem (doktryna, motywowana religijnie moralność i obrzędowość,
kult, instytucje-społeczności).
Znaczenie łac. terminu „religio” już w starożytności było przedmiotem
dyskusji; Cyceron wyprowadzał je z „religere” (oddawać cześć bogom),
Laktancjusz z „religare” (wiązać człowieka z Bogiem), św. Augustyn – z
„relegere” (dokonywać ponownych wyborów).
Definicja r. jest zagadnieniem wciąż dyskutowanym, bowiem r. jest
zjawiskiem historycznie i kulturowo zróżnicowanym, opisywanym i
interpretowanym przez różne nauki o r. (etnologia, historia, religioznawstwo,
fenomenologia, psychologia, socjologia, filozofia, teologia r.). Rozpatrują one r.
z różnych punktów widzenia, a interpretacje często uwarunkowane są
uprzednio przyjętymi założeniami. Powoduje to wielość i różnorodność definicji
r., które bywają komplementarne, ale też i przeciwstawne. Często są to
określenia powodowane redukowaniem r. do faktu historycznego,
psychologicznego czy socjologicznego. Dlatego zjawisko r. jest trudne do ujęcia
w formułę definicyjną, która wyrażałaby trafnie rzeczywistość r. i była
powszechnie przyjęta. W tej sytuacji problem nie polega na znalezieniu jednej
ogólnie ważnej definicji r., lecz na ukazaniu podstaw ich wielości, ich
relatywnego charakteru oraz wskazaniu definicji najbardziej fundamentalnej.
Dla zrozumienia, czym jest r., trzeba wyraźnie odróżnić fakt r., jego
interpretacje oraz formy.
F AKT RELIGII . Fa k t his t o r yc zn y. Historia kultury ludzkiej, etnologia i
historia r. dostarczają wystarczająco wiele materiału empirycznego, by można
było z dużym prawdopodobieństwem twierdzić, że r. jako zjawisko społeczno-
kulturowe (doktryna, wierzenia, zasady moralne, kult, rytuały, społeczności)
towarzyszy człowiekowi od początku jego życia na Ziemi. Wszędzie, gdzie
pojawił się człowiek, rozwijał działalność religijną, o czym świadczą różnorodne
ślady kulturowe (np. malarstwo jaskiniowe, formy pochówku). Bogactwu i
RELIGIA PEF ― © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
różnorodności ludzkich kultur towarzyszy wielość form r. Powszechną
obecność r. w kulturach potwierdzają religioznawcy („religia jest stara jak
ludzkość” – E. B. Taylor). Mimo pojawiających się w różnych kulturach i
różnych okresach dziejów tendencji sekularyzacyjnych, r. nie przestaje istnieć.
Nawet w społeczeństwach, w których narzuca się ideologię ateistyczną, istnieją
ludzie i społeczności religijne. Ideologie ateistyczne często przybierają struktury
religijne (np. marksizm jako „religia” à rebour). Współcześnie mówi się o r. jako
o „niezmienniku kulturowym” i wyraża przekonanie, że „nie było takiej kultury
w przeszłości i – jak się zdaje – nie może być takiej kultury w przyszłości, która
by nie miała religii” (E. Fromm, Szkice z psychologii r. , tłum. J. Prokopiuk,
Wwa 1966, 134). Trwałość r. jako najpowszechniejszego wyrazu ducha
ludzkiego w wymiarze społeczno-kulturowym jest niepodważalna.
F a k t n a t u r aln y. Fakt r. (że istnieje) jako odniesienie człowieka do
jakiejś rzeczywistości transcendentnej (bóstwa, Boga), czyli egzystencjalna
strona r. związana jest z istnieniem człowieka. Jako byt racjonalny, człowiek
zdolny jest poznać otaczającą go rzeczywistość i swoją w niej pozycję. Poznaje
bezpośrednio, przeżywa i doświadcza swojej kruchości, ograniczoności, a więc
bytową przygodność i niewystarczalność swoją i in. osób. Równocześnie
pragnie pomocy i umocnienia w bytowaniu. Rodzi to spontanicznie myśl o
jakimś „bycie mocnym”, bardziej przeczuwanym niż poznanym, czyli o jakimś
bóstwie, Bogu. Na sposób, jaki pozwala mu stan kultury, wyobraża go sobie,
nawiązuje z nim kontakt, wiąże z nim swoje życie, zwł. przeżycia osobowe.
Historycznie i współcześnie istniejące r. są uwarunkowaną kulturowo
konkretyzacją tego podstawowego faktu ludzkiego.
Fakt r. (religijność) jako właściwość osoby ludzkiej istniejącej przygodnie,
a więc nie z siebie samej i przez siebie – a i dążącej w swych aktach osobowych:
poznaniu i miłości do nieskończoności, transcenduje wszystkie historyczne
formy r. Związek r. ze sposobem bytowania człowieka decyduje o
niezniszczalności r. jako osobistej formy życia i jako zjawiska społeczno-
kulturowego, które jest w swoich formach zróżnicowane (formy r.), lecz nie
ginie.
I n t e r p r e t a cj a fa k t u r. Fakt r. jako odniesienie osoby ludzkiej do
jakiegoś Transcendensu (bóstwa, Boga), dany w poznaniu spontanicznym,
RELIGIA PEF ― © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
domaga się zreflektowanego wyjaśnienia: dzięki czemu istnieje r., jaka jest jej
istota, jaką rolę pełni w ludzkim życiu i ludzkiej kulturze.
Problemy te podejmują i wyjaśniają filozofie r., które – różniąc się
punktem wyjścia i stosowanymi metodami – dostarczają różnych interpretacji.
Historycznie i współcześnie zaznaczają się 2 zasadnicze nurty interpretacyjne:
aposterioryczno-realistyczny (metafizyczny) oraz aprioryczno-
subiektywistyczny.
Interpretacja aposterioryczno-realistyczna . Ten rodzaj interpretacji
występuje w filozofii klasycznej, wyjaśniającej istniejącą rzeczywistości przez
wskazanie ostatecznych czynników ontycznych, których odrzucenie przekreśla
sam fakt. Uprawiana w tym nurcie filozofia r. wskazuje na ontyczne obiektywne
podstawy tej rzeczywistości, jaką jest r. Są nimi: status bytowy osoby ludzkiej,
istnienie realne osobowego Absolutu (Boga) oraz ich wzajemnych relacji
ontycznych, będących podstawą świadomych i wolnych więzi osobowych.
Osoba ludzka jest bytem podmiotowym, rozumnym i wolnym. Jako byt
rozumny poznaje otaczającą ją rzeczywistość i doświadcza istnienie siebie jako
„ja”, będącego podmiotem-sprawcą świadomych i wolnych działań, czyli działań
osobowych. Jest świadomym „ja”, zdolnym do autodeterminacji w swoim
wolnym działaniu. Przez akty decyzji, będące syntezą poznania i miłości, spełnia
czyny i przez nie realizuje siebie. Jako podmiot-sprawca działań osobowych:
poznania, miłości i twórczości, posiadając ciało, jest strukturą bytową
materialno-duchową, przy czym czynnik duchowy (dusza) jest podstawowy,
gdyż osoba ludzka istnieje istnieniem duszy, która mając początek w czasie, nie
podlega śmierci. Taki byt nie może być ewolutem struktur materialnych, lecz
jako ostatecznej racji swego istnienia domaga się istnienia czystego Ducha,
osobowego Absolutu. Jedynie on może być racją istnienia osoby ludzkiej i jej
osobowych działań, świadomych, dobrowolnych, decyzyjnych.
Osoba ludzka istniejąc „w sobie” i „dla siebie”, żyje i rozwija się w
społeczności osób – z innymi i dla innych. „Bycie dla drugiego”, czyli miłość
drugiego i przyjęcie miłości innych jest sposobem istnienia osoby ludzkiej. Inny
człowiek ani społeczność nie wypełniają do końca pojemności poznania i
miłowania osoby ludzkiej. Sensowność ludzkiego istnienia i działania ujawnia
się ostatecznie przez odwołanie się do transcendentnego Ty („[...] człowiek jako
osoba [...] jest bytem religijnym, gdyż jest takim bytem, którego racją rozwoju i
RELIGIA PEF ― © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
racją bytu jest osoba druga, ostatecznie osoba Absolutu. Owa »ostateczność«
jest wpisana w każde przeżycie interpersonalne” – Krąpiec Dz IX 425).
Osoba ludzka, będąc szczytową formacją bytową, jest bytem przygodnym
(istnienie nie należy do jej natury), niepełnym, nie posiada aktualnej
doskonałości, ma natomiast związane z rozumną naturą możności
(potencjalności), które aktualizuje i w ten sposób doskonali się, spełnia, rozwija,
jest więc bytem dynamicznym. Najwyższą możnością (władzą) człowieka jest
intelekt (rozum), dzięki któremu może poznać wszystko, co istnieje, czyli
wszelką prawdę – prawdę absolutną. Druga możność to wola, jako władza
miłowania ukierunkowana na wszelkie dobro – dobro absolutne. Człowiek w
swej osobowej strukturze i osobowym działaniu otwarty jest na
nieskończoność, pragnie nieskończoności. Otwarty na prawdę pragnie prawdy,
nieustannie jej poszukuje. Ukierunkowany na dobro, pragnie dobra i nieustannie
do niego dąży, pozostając nienasycony dobrami, które nie mają cechy
absolutności. Posiada nieugaszone pragnienie szczęścia, jako nieuświadomione
pragnienie Boga. Wszystko to czyni człowieka zdolnym do poznania i
miłowania Prawdy, Dobra i Piękna – osobowego Absolutu – transcendentnego
Ty. Osoba ludzka jest więc „capax summi Boni” i „capax Dei”. Co więcej,
człowiek posiada „naturalne pragnienie widzenia Boga” („desiderium naturale
videndi Deum”), wprawdzie w życiu doczesnym nierealizowalne, ale
otwierające dalsze perspektywy. Osoba ludzka jest więc bytem religijnym. Tylko
Osoba Absolutu (transcendentne Ty) zdolna jest wypełnić pojemność ludzkiego
pragnienia prawdy i dobra, poznania i miłowania. Wskazuje to perspektywy i
motywy doskonalenia się osoby i jej dynamizm prowadzący do pełni. Osobowy
Absolut (Bóg) jest pierwszym źródłem i najwyższym Dobrem – celem
usensowniającym życie każdej osoby ludzkiej. I w tej najważniejszej dziedzinie
życia człowiek pozostaje suwerenem: może powiedzieć Bogu „tak” lub „nie” –
co ma konsekwencje dla całego życia ludzkiego.
W interpretacji filozofii realistycznej korelatem religijnego związku osoby
ludzkiej jest realnie istniejący osobowy Absolut (Bóg), bytowo i poznawczo
transcendentny. Człowiek ma zdolność naturalnego (pośredniego i
nieoglądowego) poznania Boga; przybiera ono dwie zasadnicze formy: 1)
spontaniczne, przedfilozoficzne poznanie Boga, oparte na intuicyjnym
„czytaniu” rzeczywistości, w wyniku którego rodzi się w człowieku myśl o
RELIGIA PEF ― © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
transcendensie, niesprecyzowana idea boskości, będąca inspiracją dla
wszystkich r.; 2) filozoficzne (metafizyczne) poznanie konieczności istnienia
osobowego Absolutu (Boga), związane z metodycznym wyjaśnianiem istniejącej
rzeczywistości (bytu).
Filozofia bytu w sposób racjonalny uzasadnia istnienie osobowego
Absolutu jako ostatecznej racji istnienia bytów niekoniecznych (przygodnych),
złożonych (z aktu istnienia i wyposażenia treściowego), posiadających w
różnym stopniu właściwości przysługujące wszystkim bytom (właściwości
transcendentalne): istnienie, treściową określoność (tożsamość), jedność,
racjonalność (poznawalność), dobro (zdolność wzbudzania pragnienia-miłości),
piękno (wzbudzające upodobanie). Istnienie takich bytów staje się zrozumiałe
jedynie wówczas, gdy przyjmuje się jako ich rację ostateczną istnienie Bytu
będącego pełnią Istnienia, Jednością, Prawdą, Dobrem i Pięknem, który działa
jako stwórczy Rozum (Myśl) i w sposób wolny – z miłości, jest Miłością.
Bóg – Myśl i Miłość – jest pierwszym Źródłem istnienia (przyczyna
sprawcza) wszystkich bytów, Wzorem (stwarza wg swoich idei) i ostatecznym
Celem. Rzeczywistość istnieje na mocy partycypacji w Bogu. Pozycja człowieka
w świecie jest szczególna, wyznaczona jego rozumną naturą. Bóg stworzył
człowieka na „swój obraz i podobieństwo”, czyli zdolnego do działań
duchowych, osobowych. Myśl o człowieku zawarł więc w jego rozumnej
naturze, ukierunkowanej na Boga. Człowiek zdolny jest poznać relacje łączące
go z Bogiem, uświadomić sobie obecność Boga w swoim życiu i to obecność
sprawczą, wzorczą („prawodawczą”) i celową, w sposób świadomy i wolny
podjąć decyzję związania z Bogiem całego swego życia. Osoba ludzka istnieje
dzięki temu, że Bóg powołał ją do bycia człowiekiem, obdarzając rozumną
naturą, przeznaczoną do świadomego i wolnego współistnienia z Bogiem, który
współdziała z osobą ludzką w budowaniu pełnego człowieczeństwa, czyli
człowieczeństwa wg Bożego zamysłu.
R. rozumiana jako osobowa więź człowieka z osobowym Bogiem –
źródłem, wzorem i celem życia ludzkiego, jest dla człowieka czymś naturalnym,
ponieważ „związana jest z naturalnym działaniem jego intelektu i rozumu” (É.
Gilson, Constantes philosophiques de l’être , 218). R. jest wpisana w naturę
osoby ludzkiej, która jest bytem religijnym (homo religiosus). „Religijność
bowiem stanowi najwznioślejszy wyraz osoby ludzkiej, gdyż jest szczytem jego
RELIGIA PEF ― © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin