PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC LUTY- GRUPA TRZYLATKI
Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego Z radością w świat J. Pytlarczyk (Nr dop. DKOS-5002-52/07)
i przewodnika metodycznego Księga Uśmiechu. TRZYLATEK (J.Rumińska, S. Załęska)
Temat kompleksowy: KRÓLOWA ŚNIEGU
Zakres treści
Cele
Działania dzieci
Środki dydaktyczne
Zabawy ruchowe
pomoce
literatura
Procesy poznawcze
- percepcja słuchowa
- myślenie twórcze
- wsłuchiwanie się w dźwięki skrzypiącego pod nogami śniegu
- rozwijanie inwencji własnej dzieci
- rozwijanie pomysłowości
- organizowanie zabaw konstrukcyjnych według własnych pomysłów
- rozwijanie u dzieci określonych umiejętności technicznych poprzez konstruowanie różnych budowli z dużych elementów
- Aktywne słuchanie fragmentów baśni „Królowa Śniegu” ilustrowanie ruchem treści i ocena postawy Gerdy
- opowiadanie treści kierowane pytaniami nauczyciela
- malowanie białą farbą na dużych arkuszach niebieskiego papieru - praca plastyczna „Zimowe królestwo”
- wysłuchanie wiersza A. Rumińskiej „Królowa Śniegu” -zabawa na podstawie wiersza
- zabawa konstrukcyjna „Pałac Królowej” - budowanie pałacu z białych kartonów
- zaprojektowanie i wykonanie strojów z folii, białego papieru i krepiny do zabawy tematycznej „W pałacu Królowej Śniegu”
- ćwiczenia oddechowe „Śnieżynki”
- opracowanie akompaniamentu perkusyjnego do piosenki „Zimowa muzyka”
- układanie z różnych trójkątów wyciętych z białego kartonu dowolnych kompozycji - zabawa konstrukcyjna „W pałacu Królowej”
- układanie według wzoru puzzli przedstawiających różne zabawy zimowe
- wykonanie karty pracy nr 51- dorysowanie korony Królowej Śniegu i doklejenie trzech gwiazdek na sukni
- nauka piosenki „Zimowa muzyka”
- wyklejenie konturów Królowej Śniegu płatkami kosmetycznymi - praca plastyczna „Królowa Śniegu”
- rozwiązanie zagadki słownej
- zbieranie gwiazdek zgodnie ze wskazaniem nauczyciela - zabawa matematyczna „Policz ile”
- pląsy przy muzyce – „Bal u Królowej Śniegu”
- wrzucanie do „lodowych” koszyczków kulek ze styropianu -zabawa zręcznościowa „Kulki śniegu”
- próby lepienia z masy solnej bohaterów baśni - praca plastyczno-konstrukcyjna
- rozwiązywanie zagadek - zgaduj-zgadula ,,Z jakiej baśni H. Ch. Andersena przyszły te postacie?”
- oglądanie obrazków - zabawa w skojarzenia
- wykonanie karty pracy nr 52 - liczenie, ile jest dużych i małych dzwoneczków, dorysowywanie dzwonka
- zabawa naśladowcza „Zaczarowane zabawki Królowej Śniegu”
- ćwiczenia języka z lusterkami - zabawa logopedyczna „Misie”.
- Biała farba plakatowa, duże arkusze niebieskiego papieru, kartony w kolorze białym, arkusze białego papieru, folia spożywcza, biała krepina.
- CD1, Zimowa muzyka – AKOMPANIAMENTY, instrumenty perkusyjne, gwiazdki śniegu wycięte z serwetek przymocowane nitkami do chmurek, różnej wielkości i kształtu trójkąty wycięte z białego kartonu, puzzle, karta pracy nr 51.
- CD1, piosenka Zimowa muzyka – PIOSENKI, przebrania lub papierowe opaski przedstawiające postacie z piosenki, dzwoneczki, srebrna korona, klej, kontury Królowej Śniegu, płatki kosmetyczne, gwiazdki z folii samoprzylepnej, papier kolorowy, kredki, płatki śniegu, koraliki, brokat, koszyczki okręcone srebrną folią, kartoniki z narysowanymi 1–4 gwiazdkami.
- CD1, WESOŁE PLĄSY – Marsz, bieg, podskoki, Hej, tam pod lasem – WIĄZANKA TRADYCYJNYCH MELODII DZIECIĘCYCH, płyta z dowolną rytmiczną muzyką, przebrania dla aktorów, instrumenty perkusyjne, opaski ze śnieżynkami, opaski z soplami lodu, kulki styropianowe, koszyczki „lodowe”, masa solna, elementy ozdobne z papieru kolorowego, stroje kostiumowe i rekwizyty dla postaci z baśni H. Ch. Andersena.
- Ilustracje śniegu, sanek i zamku, kredki, CD1, piosenka Zimowa muzyka – PIOSENKI,
przebrania dla aktorów, instrumenty perkusyjne, karta pracy nr 52.
- baśń H. Ch. Andersena „Królowa Śniegu”
- wiersz A. Rumińskiej „Królowa Śniegu”
- zabawa ruchowa „Zaprzęg Królowej”
- zabawa ruchowa „Naśladujemy Królową”
- zabawa „Zimowe drzewo” -ćwiczenia dużych grup mięśniowych
Edukacja zdrowotna
- aktywność ruchowa
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe
Edukacja emocjonalna i świat wartości
- rodzaje emocji, sposoby radzenia sobie z emocjami
- nawiązywanie pozytywnych kontaktów, współdziałanie
- wartości
- podkreślanie roli miłości i przyjaźni, wyrażanie i kontrolowanie emocji
- przygotowanie do przyjmowania ról indywidualnych
- eksponowanie wartości wychowawczych
Edukacja językowa
- poprawność artykulacyjna
- zasób słownictwa
- pisanie
- rozwijanie aparatu głosowego
- wzbogacanie zasobu słownictwa
- wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez ćwiczenie sprawności
manualnych
Edukacja artystyczna
Plastyka:
- aktywność twórcza
Muzyka:
- formy muzyczne
- elementy muzyki
Literatura i teatr:
- odbiór i interpretacja
- ekspresja teatralna
- stosowanie różnych technik plastycznych
- doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych.
- rozwijanie poczucia rytmu
- nauka opowieści ruchowej
- organizowanie zabaw uwrażliwiających na różne elementy muzyki: dźwięki wysokie, niskie
- rozwijanie zainteresowania dzieci książkami
- opowiadanie treści utworów literackich
- rozwijanie ekspresji werbalnej
Temat kompleksowy: SPORT TO ZDROWIE
Pomoce
- ...
flek