chodźko ignacy pamiętniki kwestarza.odt

(24 KB) Pobierz

Ignacy Chodźko, Pamiętniki kwestarza

 

Narrator nazywa się Michał Ławrynowicz!

 

  1. Wstęp autora.

a)                  Pisanie listu dla pana wojewody, narrator pierwszoosobowy, ksiądz w zastępstwie za kapelana pełniącego funkcje sekretarską normalnie;

b)                 z figielkiem, czyli zapisanie abreviaturą (skrótem);

c)                  rozmyśla nad pisaniem pamiętnika sibi soli, dla siebie samego, a nie publicum;

  1. Sejmiki płockie w Uszaczu;
  2. Wizyta po przyjaciołach;

a)                  wizyta u Sielickiego; opis ubioru Stanisława;

b)                 kłótnia Stanisława z jakimś szlachciurą, który go nazwał strzelczykiem, prawie się biją;

  1. Wyzwanie;

a)                  Stanisław przychodzi do narratora [Michał], wysyła go w poselstwie do tego młodego, który go obraził;

b)                 Michał prawie dostaje wpieprz, ale siedzi tam pisarz, który gra na dwa fronty i chroni go przed atakiem pijanej młodzieży;

  1. Wieczorynka;

a)                  zapisek dotyczący sposobu na upicie się – zimne okłady na czoło pomagają pozbyć się upojenia alkoholowego; libacja u Rudominy, który jest myśliwym i ma dużo żarcia na stole;

b)                 dwa wystrzały pod oknami, sypią się szyby; nie odnajdują winowajcy;

  1. Pojedynek;

a)                  Elżutka – imię szabli narratora, chleb razowy i pajęczyna, leki na ranę;

b)                 Harasim szabla pana Stanisława; rozbroił młodzika jednym ruchem;

  1. Sesja sejmikowa;

a)                  ma miejsce w kościele dominikańskim;

b)                 dyskusja, czy Czarownkia Junoszę palić, czy topić → kłótnia w kościele, bo opozycjoniści zabarykadowali drzwi i Michał wraz z ekipą wojewody musiał wchodzić od zakrystii;

c)                  list od koronata; wyznacza za nich posłów ziemskich – Alojzego Sulistrowskiego i Michała Brzostowskiego;

  1. Obiad u pana wojewody:

a)                  Sielickiemu dają jakiś papier (to ten ich przeciwnik) i mianują go kasztelanem połockim;

b)                 Sulistrowski zabiera jeżącego się Reuta do alkierza i po kilku minutach wychodzą szczęśliwi pod rękę;

c)                  postrzelenie wojewody przez jednego z jego własnych poddanych;

  1. Po sejmikach:

a)                  ksiądz Maciej poprosił go, aby przepisał jego łacińskie myśli tłumaczone na polski:

                     narrator komentuje przy tym niektóre sentencje, odnosi je do rzeczywistości itp.

                     Mała jak palec, a zła jak padalec → hahaha „W wyborze złego imaj się mniejszego”

                     „In vili veste, nemo tractat honeste” jak cię widzą, tak cię piszą;

                     w sumie → 50 sentencji;

  1. Uczieczka:

a)                  jest kilka wyrwanych kartek, spotykamy narratora podczas ucieczki

b)                 aby wydostać się z klasztoru musi przebrać się za mnicha, musi ogolić wąsy → rozpacza;

  1. W Nieświeżu:

a)                  klasztor karmelitów;

b)                 narrator zostaje namówiony, aby zostać benedyktynem, a rzeczy, które zostały mu przesłane przez przeora pomagającego mu wcześniej w uciecze, zostają przekazane na rzecz klasztoru

  1. Nazajutrz:

a)                  przybycie prowincjała do klasztoru; zaleca, aby wziąć narratora za socjusza na kapitułę;

  1. Kapituła:

a)                  książę Radziwiłł rozdaje role poszczególnym zakonnikom od ręki, bez zastanowienia, wedle swojej woli;

b)                 mnichom się to nie spodobało, więc książę w ramach kary zamknął ich w jakiejś sali i zabrał wszystkie klucze, aby nauczyć pokory;

  1. Instrukcja na kwestę i na odjazd z klasztoru:

a)                  pomyślność kwesty najbardziej zależy od kwestarza;

b)                 zakazują mu palenia fajki, pozwalają zażywać benedyktyńską tabakę;

c)                  towarzysz podróży → furman Marcin;

  1. Legendy starego Marcina. Pan rotmistrz

a)                  u pana Bielewicza;

b)                 historia o dzwonie → dzwon w Mirze grzmi tak głośno, jak grzmiały kłamstwa jego sponsora; Michał Chodźko słyszał dzwon tak, jak kłamstwa twórcy;

c)                  szlachcic w tatarce, z ułańsko odzianym koniem, rotmistrz → chce przekonać narratora, aby porzucił habit i przyłączył się do niego, do wojenki;

  1. U pana Bielewicza. Wołodkowicz.

a)                  Haniulka → córka, która przygotowuje obiad, kiedy wchodzą bohaterowie;

b)                 Wołodkowicz i jego burda, która prowadzi do uwięzienia go → historia by Bielewicz opowiedziana:

                     narrator jedzie do księcia Radziwiłła, który poluje gdzieś po lasach → dramatyzm;

                     12 dni drogi;

                     Wołodkowicza osądzają na śmierć → bohaterowie mają tylko trzy dni

                     Sołohub powstrzymuje księcia przed chęcią rzucenia się na zbrodniarzy, gdy dowiadują się, że Wołodkowicz już został rozstrzelany

                     opowiadanie w opowiadaniu w opowiadaniu → Surwint mówi o śmierci Wołodkowicza, że święty obrazek Matki Boskiej odbił trzy strzały w serce i dlatego facet nadal dychał i trzeba było go dobijać strzałem w łeb;

c)                  śpiew Anny;

  1. Popas i uwagi Marcina:

a)                  zaproszenie do starosty, który był pod wrażeniem umiejętności arytmetycznych narratora;

b)                 opowieść o ojcu Jacku, który od każdego umiał coś wydębić i wszystkiego się tykał, aby zdobyć coś dla zakonu, historia o słoninie, która nałożona na klatkę piersiową leczy kaszel, jednak musi być wielkości tejże klatki;;

  1. U wdowy:

a)                  była pijana w sztok ta wdówka; opowiada o trzech mężach → pierwszy się zapił i zostawił jej majątek, drugi był sknera i kłócili się, więc zszedł na zawał; trzeci to pułkownik husarii, był młody i jak tylko wzięli ślub to zaczął robić niezłe biby na chacie i smalić cholewy do jej córki z pierwszego małżeństwa → został pocharatany przez niedźwiedzia a umierając rzucił na nią klątwę, że wróci jako upiór;

  1. U pana starosty:

a)                  nabożeństwo;

b)                 język francuski = heretycka brać, a jego nauczyciele szerzą zgorszenie i zło → słowa kapelana odprawiającego mszę (ksiądz Joachim)

                     nauczył się francuskiego, aby przypilnować, czego są uczone dzieci przez tego bezbożnika i węży język;

c)                  zawody przy stole → jak ktoś komuś rzuci ciętą ripostę, a ten drugi nie znajdzie jeszcze ciętszej (sic!) to musi zapłacić 2 złote, a za całą sumę kupują sobie potem wspólny obiad;

  1. Casus fatalis:

a)                  jakiś koleś zabiera owce kwestarza, ponieważ ten wtargnął na jego łąkę i owce ją wydeptały;

b)                 wychodzi żona kolesia i go opieprza, że jest głupi i głupie rzeczy robi;

  1. U księdza plebana:

a)                  narrator wraca się ku Nieświeżowi; znów wydarte kilka kart;

b)                 dyskusja między prałatem a plebanem (ten rzuca cytatami z Biblii)

  1. Powrót:

a)                  dyskusja na temat podkradanych z kwesty pieniędzy → furman uważa, że nie ma w tym nic złego, jeśli idzie na potrzeby związane z podróżą i chce od narratora jednego talara za swoje usługi, gdyż uważa, że dobry furman=dobra kwesta;

  1. Rok 1812:

a)                  Francuzi przychodzą i będzie wojna, od powietrza, głodu, ognia i wojny...

b)                 niedziela św. Trójcy Napoleon wkracza do miasta;

  1. (bez tytułu):

a)                  kareta pana Barklay de Tolli pod klasztorem;

b)                 wysadza się Most Zielony; gromy armat rozbijają miasto w proch;

c)                  uliczkami prowadzącymi na plac sypią się ułani z dzidami naprzód, jak do ataku;

  1. (bez tytułu):

a)                  ojciec definitor zobaczył Napoleona, uważa, że może teraz umierać;

b)                 ludzkość chyli się ku upadkowi, jest do cna wykorzystana i stratowana przez armię;

  1. Testament ks. Definitora:

a)                  zapisuje narratorowi Michałowi krzyż z koronką, który nosi na piersiach; daje mu go aby został kardynałem, bo to krzyż kardynała Radziwiłła, który dostał od Karola Radzwiłła;

b)                 daje mu również dwie tabakierki i puszkę z tabaką;

c)                  szafa z książkami do biblioteki klasztornej;

  1. Śmierć ks. Definitora:

a)                  nocne wyjście do kościoła; z czasem zebrali się tam wszyscy bracia, gdyż go niezmiernie kochali;

b)                 umiera leżąc krzyżem, modląc się;

  1. (bez tytułu)

a)                  wyprawiają go do klasztoru bienickiego w roli kwestarza;

b)                 poszedł tam pieszo;

  1. Wędrówka do Bienicy:

a)                  zaraz po wyjściu z miasta Francuzi próbują go okraść, jak im to nie wychodzi, robią z niego prywatnego tragarza cielęciny

b)                 kłótnia o to, że palą jego dzienniki w ogniu → między dwoma grupami Francuzów, którzy gdyby nie jego pokojowa interwencja, zapewne by się pozabijali;

  1. Nieboszczyk Kociełł:

a)                  dobra, do których zmierza narrator należą do rodziny Kociełłów; historia Kociełła, który kazał malować swój portret całej postaci zawsze, gdy poczuł się słaby, aby powiesić go nad swoim grobem; w tymże grobie zakopał również pieniądze na ewentualne odnowienie kościoła bienickiego, gdyby ten popadł w ruinę;

  1. Przed kwestą:

a)                  profesor infimy pokłada całą nadzieję w kwestowaniu, gdyż wszyscy w klasztorze są głowni, a klasztor został obrabowany i obłupiony;

b)                 wkurzający ten profesor, cały czas wspomina, kiedy był profesorem w Cytowinach;

  1. Kwesta:

a)                  zawitał do domu starosty, który jednak umarł; ponoć urzęduje tam teraz jego syn, jednak kwestarz zastaje tam jakąś bandę pijusów ubranych po wojskowemu;

b)                 jedzą mięso w piątek i chleją;

  1. Stary marszałek dworu i stary rezydent:

a)                  dawny marszałek dworu siedzi w oficynie i modli się; drugi staruszek to chorąży;

b)                 porównanie Napoleona z Apokalipsą;

  1. Sen:

a)                  rezydentowi śniło się, że z morza wychodzi bestia o siedmiu głowach, a na każdej 24 rogi i z każdej paszczy po 24 trąby;

b)                 marszałek odwołuje się do astrologii często w swoich badaniach, a chorąży często do Biblii (to on odpowiada za te brednie z Apokalipsą z poprzedniej części);

c)                  sen starościca → węże w przepaści, morze i tonięcie; białe marmurowe posągi w kościele → ojca i matki, rozbrzmiewa Dies irae;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin