test zintegowany - cz 2- wersja krotsza.doc

(46 KB) Pobierz
Data ……………………………

Data …………………………….

 

SPRAWDZIAN ZINTEGROWANY NR 2

(październik)

 

Imię i nazwisko ………………………………………………….. KLASA III B

 

1. Przeczytaj uważnie tekst.

 

              Pola uprawne to obszary ziemi przeznaczone pod uprawy zbóż, roślin oleistych, włóknistych i okopowych.

              W lipcu i sierpniu rolnicy zebrali z pól zboża. Na mniejszych polach kosili ręcznie lub przy użyciu konnych kosiarek. Do zbiorów z większych powierzchni użyli kombajnów zbożowych. Zebrane ziarno zmagazynowali w stodołach lub w wielkich zbiornikach – elewatorach. Także w lipcu i sierpniu rolnicy zebrali z pól rośliny oleiste, między innymi rzepak i słoneczniki.

              Po zebraniu zbóż rolnicy orzą i nawożą glebę, przygotowując ją pod przyszłoroczne uprawy.

              Początek jesieni to dla rolników czas zbioru roślin okopowych. Najczęściej uprawianymi w Polsce roślinami okopowymi są: ziemniaki, buraki ćwikłowe, pastewne i cukrowe, marchew, pietruszka i seler. Ludzie spożywają głównie ich części podziemne – korzenie, bulwy i zgrubiałe pędy. Części nadziemne wykorzystuje się jako paszę dla zwierząt hodowlanych.

              Aby rośliny okopowe przetrwały do wiosny, nie tracąc swoich wartości odżywczych, przechowuje się je w kopcach lub piwnicach.

              Jesienią, oprócz roślin okopowych, rolnicy zbierają z pól rośliny oleiste (soję, dynię, len, konopie) i włókniste (len i konopie).

 

1.A. Wypisz po 2 nazwy roślin uprawianych w Polsce.

 

Zboża

Rośliny okopowe

Rośliny włókniste

Rośliny oleiste

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.B. Napisz, jakie prace polowe wykonują rolnicy latem i jesienią.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

1.C. Napisz, gdzie przechowuje się rośliny okopowe.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

2. Podkreśl nazwy zwierząt, które żyją na polach.

 

biedronka, sarna, dzik, mrówka, kuropatwa, zając, kret, mysz polna, dżdżownica

 

3. W każdej parze wyróżnionych wyrazów tylko jeden jest zgodny z prawdą. Skreśl niewłaściwe wyrazy.

 

Na polu:

·        nasłonecznienie jest mniejsze większe niż w lesie;

·        wiatr jest słabszy silniejszy niż w lesie;

·        wilgoci jest więcej mniej niż w lesie;

·        latem jest cieplej chłodniej niż w lesie.

 

4. Napisz, czy podane wyrazy są: czasownikami, rzeczownikami, przymiotnikami.

ziemniak - …………………………………..

kosili - ………………………………………

przechowuje - ………………………………

rolnicza - ……………………………………

 

5. Od podanych wyrazów utwórz wyrazy zdrobniałe:

drzewo- …………………………………….

trawa - ……………………………………...

krowa - …………………………………….

 

6. Uporządkuj podane rzeczowniki według ich rodzaju.

 

bocian, gęś, zboże, kombajn, grzyb, słońce, kapusta, brzoza, dziecko

 

RZECZOWNIKI

Rodzaj męski

Rodzaj żeński

Rodzaj nijaki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Zmień podane zdanie, używając czasowników w czasie teraźniejszym i przyszłym. Zapisz te zdania.

Rolnicy zebrali zboża.

 

Czas teraźniejszy

…………………………………………………………………………………………………….

 

Czas przyszły

…………………………………………………………………………………………………….

 

8. Napisz słownie liczby podane w nawiasach.

(50) ………………………………….. kilogramów ziemniaków

(19) ………………………………….. skrzynek z pietruszką

(36) ………………………………….. główek kapusty

(63) ………………………………….. worki ziemniaków

 

9. Napisz, co oznaczają podane skróty.

kg - ……………………………………  zł - …………………………………….

 

 

10. Skorzystaj z rozdzielności mnożenia i dzielenia względem dodawania  lub odejmowania i oblicz.

15 x 7 = …………………………………………………………………………………………

3 x 28 = …………………………………………………………………………………………

72 : 4 = ………………………………………………………………………………………….

 

11. Oblicz, nie zapomnij kolejności wykonywania działań:

6 x 7 + 3 x 8 = …………………………………………………………………………………..

72 – 4 x 9 = ………………………………………………………………………………………

8 x (63 : 7) = ……………………………………………………………………………………..

6 x (37 – 4 x 7) = …………………………………………………………………………………

 

12. W zawodach wioślarskich wzięło udział 9 łodzi. W każdej łodzi było 8 wioślarzy i

1 sternik.

Ile osób uczestniczyło w zawodach ?

 

……………………………………………………………………………………………..

 

Odp. ………………………………………………………………………………………….

 

 

ZADANIE DODATKOWE !!

Opisz słonecznik, korzystając z podanego planu.

1.     Przedstawienie rośliny.

2.     Kształt i wielkość słonecznika.

3.     Z jakich części się składa?

4.     Jakiego koloru są poszczególne części słonecznika?

5.     Do czego się go wykorzystuje?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

PUNKTACJA I OCENA:                                                                      PODPIS RODZICA

 

…………………………….                                                                      ………………………………

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin